model K8

• Topicstarter Topicstarter Peter V
  • Startdatum Startdatum
P

Peter V

Guest
Heren,

weet iemand of er ook een model bestaat van een K8? Dit type wordt vaak gebruikt voor lesdoeleinden.

Ik lees het wel

Peter

Moet er wel zijn. Volgens mij heeft Graupner er ooit 1 in de collectie gehad. Tekeningen zijn bij www.vth.de van de KA4 KA6cr en de KA6-E verkrijgbaar. Ook van de KA13 is daar een tekening verkrijgbaar.

Is Peter V ook actief geweest bij de NNZC toevallig?

grt
Theo

hobby inn verkoopt een bouwdoos van de Ka8 van 3m75 van het merk FLAIR.

allen hartelijk dank voor de info.

Kan ik weer wat mee.

Groeten
Peter

op de club vliegt er iemand met die Ka8 van Flair, en die vliegt prachtig, een hele goede kist en de moeite waard om te bouwen als je het ziet vliegen.

Heb zelf eens een 3,5 m Ka18 gebouwd vanaf een tekening van de Muiderkring. Had een verrekte mooi vliegbeeld!
Helaas overleden toen ie aan de lier hing (elastiek.. ):cry:

Grtx Frank

Ja hoor, Simen, die remkleppen zitten bij in de kit.
Ze gaan mooi open naar onder en boven, net zoals bij de 1/1. Mede door de opening die hierdoor gecreëerd wordt in de vleugel, zal dit een enorm effect hebben wanneer ze geopend worden. Dit type van remkleppen wordt dan ook sturzklappen genoemd. Een 1/1 Ka8 kan je met volgeopende remkleppen op de neus zetten, zonder dat ie overspeed gaat.
Overigens, de kit is een echte blokkendoos, iets voor de echte houtworm, maar dat hadden jullie wel begrepen dacht ik.

Het weer begint stilaan om te slaan, dan is het tijd om de bouwkamer terug op te zoeken.
De bouw van de Ka8 is destijds stilgevallen op het schuurwerk.
Die vleugels schuren is een hele klus.
Niet dat ik niet van schuren en balsastof hou, maar alleen al het idee om de bouwruimte te bedekken met een milimeter dikke stoflaag...
Enfin, het heeft dus meer dan een jaar geduurd vooraleer te schuren.

Stilaan begint de Ka8 zijn definitieve vorm te krijgen.
daarom even fotoreeksje met de stand van zaken:

DSC_1584.jpg

de neuskone zit er nog los op. Eerst moet de sleephaak erin, en ik moet een bakje voor de batterijen maken.

DSC_1586.jpg

Richting en kielvlak is zo goed als af. Het hoogteroer moet nog in "hohlkehle" uitgewerkt worden.

DSC_1590.jpg

De velugels moeten nog eens grondig nageschuurd worden, de aanvalsboord moet zijn ronding nog krijgen.
De vleugel ligt nog los op de romp.

DSC_1593.jpg

Met dunne triplex (0.4 mm) dient te romp verstevigd te worden.
Hier moeten allemaal driehoekjes mee gemaakt worden, zodat een algehele stijfheid van de romp bekomen wordt.

DSC_1585.jpg

En dan had ik gisteren zin om iets anders te doen...
Mijn dochter heeft de keuze gemaakt, om iets leuks op het richtingsroer te zetten ...

DSC_1579.jpg

Eerst de tekening overzetten in potlood, dan met zwarte stift de lijnen uitwerken.

DSC_1581.jpg

En dan met de verfborstel aan de gang.
Voorlopig is dit het resultaat.
Ik besef nu ook dat er aan de andere zijde van dat richtingsroer ook iets moet komen.

DSC_1581_BE2.jpg

Er moet ook een Belgisch tintje aan komen, effe fotoshoppen dus...

DSC_1581_BE3.jpg

Waarschijnlijk gaat het vlaggetje iets discreter opgesteld worden.
Deze versie heeft mijn voorkeur.

Als je detailfoto's nodig hebt laat het even weten. Bij voorkeur voor zondag de 29e oktober. (laatste vliegdag dit seizoen). Dan maak ik ze even.

Mark

effe een oud draadje een schop geven.

Mijn Ka8'tje is bijna vliegwaardig.
Alle servotjes zitten erin, de bespanning zit erop.
Nu nog de ontvanger, programmeren en een paar kleine details...
Als het weer een beetje meezit, en als er een sleper is op het plein, dan heeft ie dit weekend zijn maiden.

DSC_3109.jpg

DSC_3110.jpg

DSC_3111.jpg

DSC_3112.jpg

DSC_3113.jpg

Prachtige schaalkist is dit! Ik ken de Ka8 uit mijn zweefvliegtijd (heb er eens 240 km mee gevlogen!), en ik moet zeggen dat het model errug mooi is. Alleen het stuk tussen de vleugelhelften klopt niet helemaal met de 'echte'. Succes met de eerste vlucht.

Fotor zei:
Alleen het stuk tussen de vleugelhelften klopt niet helemaal met de 'echte'.

Haha, goed gezien, Fotor
bovenop de vleugel moet nog een klein driehoekje komen, en dan klopt het plaatje weer helemaal.
dat stukje is nog een van de laatste loodjes die ik moet leggen.

Fotor zei:
Alleen het stuk tussen de vleugelhelften klopt niet helemaal met de 'echte'.

Haha, goed gezien, Fotor
bovenop de vleugel moet nog een klein driehoekje komen, en dan klopt het plaatje weer helemaal.
dat stukje is nog een van de laatste loodjes die ik moet leggen.

Back