Model Technics Nitro

• Topicstarter Topicstarter Mr.D
  • Startdatum Startdatum
mee eens...
Maar Nismo merkt op dat motorlagers sneller slijten....

Misschien gebeurd dat als je alles uit je motortje wilt halen, en daar leent de brandstof zich misschien niet voor....

Dus conclusie:
Prima brandstof voor de recreant, inderdaad is het ook vriendelijker voor je knip......

M7H zei:
mee eens...
Maar Nismo merkt op dat motorlagers sneller slijten....

Misschien gebeurd dat als je alles uit je motortje wilt halen, en daar leent de brandstof zich misschien niet voor....

Dus conclusie:
Prima brandstof voor de recreant, inderdaad is het ook vriendelijker voor je knip......

Tja, motorlagers die verslijten blijft altijd een moeilijk verhaal, ik heb hier 2 Osmax V-spec motoren liggen waarvan bij eentje het hoofdlager na 3 liter weg was en bij de ander na 10 liter :?
Helaas ligt het bij deze motoren aan de lagers zelf die schijnbaar niet tegen hun taak opgewassen zijn.
Dit is wereldwijd een bekend probleem bij dit type motor en heeft niks met de brandstof temaken (eentje gereden met Tornado, de andere met O'donnell)
Van de mensen die ik ken heb ik nog nooit verhalen gehoord over motorlagers die snel zouden verslijten i.c.m het gebruik van Modeltechnics.
Maar zo zal iedereen wel zijn eigen ervaringen hebben en dan is het fijn om het op zo'n forum als dit te kunnen delen.

Mijn motorlagers waren na 2.5ltr tornado op...met name het front lager.

Nu met nieuwe lagers en Model Technics alweer aan de 2 yerrycan van 5 ltr begonnen, ik merk trouwens (nog) geen verschil in prestatie tussen tornado of MT..dat kan natuurljk komen door mijn nog niet zo heel snelle rondjes

Ik zou iedere niet competitie rijder zeker de MT aanraden!
We zullen zien of ik ooit verschil ga merken in prestatie door andere brandstof, voorlopig zit ik nog lang niet aan de top van mijn motortje!

Greets, Ron

Ron4you zei:
Roelof zei:
tot die tijd meng ik het zelf wel voor een paar euro de liter ;)

Heb je daar ook het "recept" voor Roelof? Eventueel de plek waar deze zijn te kopen?

bedankt, Ron

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=16652&highlight=brandstof+mengen

Wat het kapot gaan van de lagers betreft is vrij makkelijk te verklaren.
Lagers hebben een bep. grens van toerental waarbij de een goede rol van de kogel en daarbij de behorende smering gewaarborgd is. Onroad motoren gaan gewoon op het rechte stuk over de grens heen waarbij de motor aftakelt.

Dus resume:

- Tis goed spul voor de motoren die niet op zeer hoge rpm's moeten draaien (offroad etc)
- Tis goed spul voor de hobby(rijders)

Roelof zei:
Wat ik heb gehoord en ook ondervonden heb is dat sommige brandstoffen de stroming bij een krappe afstelling niet aankunnen en andere juist wel.
Als de brandstof het niet aan kan houdt het ergens op met prestaties en gaat de motor hikken.
Gammalube en Runnertime zijn van die brandstoffen waarbij je de motor nog armer kunt zetten en de prestaties verder omhoog gaan. Je kunt je afvragen als de motor dat allemaal wel goed vindt....

Uiteindelijk komt de kunst van het afstellen om de hoek kijken en zal iedere brandstof hard gaan, zit je aan de limiet van de afstelling van de auto en je rijkunsten en je hebt de snelste motoren kan de brandstof een verschil uitmaken.

Heel netjes geformuleerd Roelof.
Even er aan toevoegen dat de gebruikte olie er voor zorgt dat je bij de genoemde fuels weg komt met een armere afstelling zonder schade.
(niet overdrijven uiteraard!!!) Wel belangrijk is dat de afstelling niet niet zo kritisch is als bij andere fuels. Je kan er al eens een kwarttoer naast zitten, zonder schade, en met performance!

Bart_Banaan zei:
Er zijn twee soorten Model Technics brandstoffen voor auto's : Qwikfire en Dynaglow
Qwikfire heeft percentueel meer olie, en iets minder Methanol, Dynaglow iets minder olie en meer methanol (beide 16% nitro). Dynoglow is qua mengverhoudingen bijna gelijk aan Tornado.

Qwikfire is iets stroperiger (minder viscoos) dan Tornado, dus moet je hoofdsproeier wat verder open draaien dan bij Tornado, en Dynaglow is qua viscositeit bijna gelijk aan Tornado.
Voor recreatief rijden en veel bescherming voor de motor: Qwikfire
Voor wedstrijd- en 'serieus' gebruik: Dynaglow

Nou zijn jullie na twee bladzijde weer aan de zelfde conclusie van mij twee bladzijden geleden...

Bart_Banaan zei:
Bart_Banaan zei:
Er zijn twee soorten Model Technics brandstoffen voor auto's : Qwikfire en Dynaglow
Qwikfire heeft percentueel meer olie, en iets minder Methanol, Dynaglow iets minder olie en meer methanol (beide 16% nitro). Dynoglow is qua mengverhoudingen bijna gelijk aan Tornado.

Qwikfire is iets stroperiger (minder viscoos) dan Tornado, dus moet je hoofdsproeier wat verder open draaien dan bij Tornado, en Dynaglow is qua viscositeit bijna gelijk aan Tornado.
Voor recreatief rijden en veel bescherming voor de motor: Qwikfire
Voor wedstrijd- en 'serieus' gebruik: Dynaglow

Nou zijn jullie na twee bladzijde weer aan de zelfde conclusie van mij twee bladzijden geleden...

Niet helemaal Bart, ik raad de Duraglow en Qwikfire af ook voor recreatiegebruik.
Gewoon voor recreatie ook de Dynaglow gebruiken, hier zit minder olie in maar nog steeds meer als voldoende.
Met Dynaglow laat de auto zich makkelijker afstellen blijft beter stationair lopen etc dan met Duraglow/Quikfire omdat hier na mijn mening gewoon teveel olie inzit.
Hierdoor hoeft de gebruiker dus veel minder te schroeven om zijn motor aan de praat te houden, dat lijkt me voor een recreant alleen maar beter.
Teveel hoeft niet altijd beter tezijn :lol:

Bart, doe me een lol, je kent me. Rijd gewoon eens met Runnertime of bv JP-Fuel, je zal het verschil merken.

Bij veel van de RTR auto's en Monster Trucks die bij recreatief rijden worden gebruikt (Savage's, Genesis, en die verse HPI RTR auto's) wordt in het instructieboekje aangeraden om op brandstof te rijden met 20% olie erin, de Qwikfire heeft zo'n 18% olie en komt dus heel aardig in de buurt. Bovendien kost die de helft van Tornado Monster Truck brandstof, en is echt minstens net zo goed.
Dus in dat geval (als er 20% olie wordt aangeraden) dan is Qwikfire echt de beste keuze.... Die carburateurtjes van dat soort motoren zijn anders dan die van de betere motoren en wedstrijdmotoren (stompere naalden, grotere diameters van de spoeiers, simpele interne kanalen), waardoor het afstellen op een minder viscose brandstof (dus eentje met relatief veel olie) niet moeilijker is dan op elke andere brandstof... Ook de stationair loop is gewoon goed in/af te stellen...

Duraglow is helicopter brandstof zover ik weet.....

Ik ga met Nismo mee, je merkt pas het verschil, als je eens met een snellere brandstof gereden hebt......

Ook ik reed vroeger met Rob Kuijper brandstof, maar toch toen ik ooit eens Tornado nam, was er een merkbaar verschil.....
Ook heb ik met TQ gereden, rot spul....
Nu ik op de Runnertime zit, ging er weer een wereld voor mij open.......

mijn ervaringen met runnertime zijn heel goed te noemen tot nu toe. afstellen is zowel bij mijn serpent als bij mijn hpi zeer eenvoudig en de prestaties zijn zeker op het nivo van tornado met het grote voordeel dat ik geen afterrun hoef(mag niet eens volgens de verpakking)

mvg jarno

Roelof zei:
Uiteindelijk komt de kunst van het afstellen om de hoek kijken en zal iedere brandstof hard gaan, zit je aan de limiet van de afstelling van de auto en je rijkunsten en je hebt de snelste motoren kan de brandstof een verschil uitmaken.

Yeps... vooral die laatste zin is belangrijk :lol: Als het nou echt goedkoop moet dan moet je Roelof maar eens vragen.

Naja, als je de opslag ruimte zou hebben (en ik wil het toch maar niet in huis hebben staan) zou je met de juiste materialen natuurlijk de perfecte brandstof kunnen maken, als je daarvoor ook de kennis zou hebben.

Maarre...is mij ff te vluchtig spul allemaal, ik rook ook nog....KABOEM!!!! :help:

rs4evo3 zei:
mijn ervaringen met runnertime zijn heel goed te noemen tot nu toe. afstellen is zowel bij mijn serpent als bij mijn hpi zeer eenvoudig en de prestaties zijn zeker op het nivo van tornado met het grote voordeel dat ik geen afterrun hoef(mag niet eens volgens de verpakking)

mvg jarno

afterrun zou ik toch doen.....
Dat het niet mag volgens de verpakking... ?....
Ik zie er wel op staan dat het giftig is :mrgreen: , maar afterrun daar staat niets over op de verpakking......

Ron4you zei:
Naja, als je de opslag ruimte zou hebben (en ik wil het toch maar niet in huis hebben staan) zou je met de juiste materialen natuurlijk de perfecte brandstof kunnen maken, als je daarvoor ook de kennis zou hebben.

Maarre...is mij even te vluchtig spul allemaal, ik rook ook nog....KABOEM!!!! :help:

Mja.... het valt best mee, je hoeft het niet in grote hoeveelheden op te slaan. Had ooit wel 20 liter methanol en 15 liter nitromethaan in de gang staan, de brandweer had daar wel over kunnen vallen :roll:
En echte kennis om wat hoeveelheden in een maatbeker te gooien heb je ook niet nodig ;)

Maar je kunt ook eens bij 2brothers langs, die hebben ook een eigen mix die zeer goed werkt en zeer betaalbaar is.

Roelof zei:
Had ooit wel 20 liter methanol en 15 liter nitromethaan in de gang staan, de brandweer had daar wel over kunnen vallen

Als je het een beetje in de hoek zet, dan kunnen ze er toch netjes langs... :mrgreen:

Vergeet niet rekening te houden met het vochtgehalte in het Methanol en Nitro. Als dit te lang staat kan je hier wel eens last van hebben, dan roesten je lagers alsnog.

Rob

Back