Model van een straalmotor

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door TheFlyingDutchman, 5 sep 2008.

  1. TheFlyingDutchman

    TheFlyingDutchman

    Lid geworden:
    6 aug 2005
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi allemaal,


    helemaal nieuw ben ik hier niet aangezien ik al een paar keer schaalmodellen heb laten zien bij het 'statische modelbouw' gedeelte van dit forum.
    Ik ben Jelle en zit inmiddels in 5 Havo van de middelbare school (profiel N&G). Dit jaar moet ik dus ook een profielwerkstuk maken.
    Ik ben erg geinteresseerd in de luchtvaart en alles eromheen dus het staat eigenlijk wel vast dat ik een luchtvaart gerelateerd onderwerp wil behandelen.

    Nu ben ik op het idee gekomen om het te hebben over de verschillende typen voortstuwing die gebruikt worden in de luchtvaart, en hoe ze werken. De ramjet, scramjet, turbofan, rotatiemotors enz.
    Het lijkt me helemaal gaaf om als middelpunt een klein, werkend model van een straalmotor te hebben. Het hoeft niet groot te zijn en hoeft ook geen vliegtuigje aan te drijven, maar het is wel gaaf als het echt werkt.
    Nu heb ik op internet eens rondgezocht en ben verschillende bouwpakketten gevonden van straalmotoren, zoals deze:
    The Daemon Turbojet Engine

    Mijn vraag is, is dit haalbaar met een budget van maximaal 100 euro/ 150 dollar? Uit bovenstaande link vind ik hem wel heel erg goedkoop en twijfel dus over de compleetheid en betrouwbaarheid. Want hoewel hij niet veel stuwkracht hoeft te kunnen leveren moet hij wel veilig zijn natuurlijk.
    Wel belangrijk om erbij te vermelden is dat ik geen ervaring heb met radiografische modelbouw en al helemaal niet van het bouwen van straalmotoren. Ik weet hoe een straalmotor werkt en hoe hij in elkaar zit maar is dat genoeg?


    Ik hoop dat iemand hierbij kan helpen.

    Groeten,
    Jelle
    (PS: als dit hier verkeerd staat verplaats het dan gerust :))
     
  2. rene1

    rene1

    Lid geworden:
    30 sep 2005
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Den Helder
    In de link die je vermeld is het zo goedkoop omdat het hier alleen om de bouwtekening gaat
    al de benodigde materialen zul je nog apart moeten aanschaffen ! en aangezien een straalmotor hoogwaardige materialen vereist zul je met 100 euro zeker niet ver komen
     
  3. rene1

    rene1

    Lid geworden:
    30 sep 2005
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Den Helder
    Hier nog een linkje , Heward Microjets , met materialen en de prijzen er bij.
     
  4. rene1

    rene1

    Lid geworden:
    30 sep 2005
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Den Helder
  5. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Leuk hoor als het werkt.. Ik had ooit een vraag gesteld over "de Weteen van de Vliegkunst" aan mn natuurkunde leraar maar die wist het ook niet toen zei die schrijf de auteur, die was idd zo vriendelijk om het uit te leggen en kreeg ik een punt extra bij een proefwerk! Had het wel nodig, ben niet zo goed in natuurkunde... :-S
     
  6. TheFlyingDutchman

    TheFlyingDutchman

    Lid geworden:
    6 aug 2005
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi,

    bedankt voor jullie info. Denk dat het inderdaad niet haalbaar is om een werkend modelletje te kopen dus ik zit er nu aan te denken om er zelf een te maken uit bijv. oude stofzuigerdelen. Niet werkend weliswaar maar opengewerkt zodat je goed kunt zien hoe ze in het echt zouden werken. En misschien ook nog een model van een stermotor uit WO-I erbij, opengewerkt zodat het mechanisme goed te zien is. Gaat wel goed komen denk ik :D

    Bedankt voor jullie info in ieder geval, heb me er een klein beetje in verkeken :oops:

    groet Jelle
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal

Deel Deze Pagina