Model voor een 52cc benzine motor

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door PH-SVV, 16 okt 2014.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    quadra 40 is te vergelijken nu met een dle 20ra qua vermogen .
     
  2. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.467
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik zou de stick net iets groter maken daar door heb je een langzamere snelheid met landen.
    kijk maar bij mn bigjim.
    deze is 2.7m, maar daar kan een 50 tot 110cc op.
    ik zou hem naar 2.3m maken.
    kost niet veel meer maar veel profijt van
    en met flaps
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Of de joker van pichler.
     
  4. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Ik sleep oa met de 300cm PAF trainer, werkelijk een heerlijke kist om mee te vliegen, en hij landt als een eitje. Ik heb er nog geen kwade vliegeigenschappen aan ontdekt.
    Tja, er zit wel een hele dikke tor op, een 157cc en als het moet gaan alle zwevers tot een kilo of tien verticaal omhoog!
    Hij is groot dus ook goed te zien.

    Hoewel ik het vaak met Bert eens ben, denk ik dat de goede vliegeigenschappen grotendeels juist door het door het symmetrisch profiel komen, ik ben daar dus een enorme fan van voor sleepkisten. Ook het snelheidsbereik is prima.
    Vergelijk die Piper van TC, dat is een DRAAK van een model om te landen. Ik heb er vier gehad en pas bij de laatste heb ik een techniek ontwikkeld dat ik enigszins netjes kan landen. De Pipers hebben doorgaans een Clark-Y profiel. Ik vind het grafbakken om mee te werken. En dat is dus het hele plaatje, dus inclusief de landing. En aangezien je véél moet landen als je lekker aan het slepen bent, wordt dat dodelijk vermoeiend iedere landing in opperste concentratie te moeten landen.
    Ook het snelheidsbereik van de Pip is veel te klein, maak je even een stuurfoutje dan loopt de zwever op hem in.

    Sleepkisten kunnen lang mee gaan als je ze goed gebouwd hebt en goed behandelt. Maar als je tijdens de bouw op iedere gram gaat letten, dan moet je concessies doen aan de sterkte en krijg je een kist die op den duur uit elkaar getrokken wordt. Plus als een kist een redelijke vleugelbelasting heeft, dan is het ook niet meteen zo'n dwarrelkist als je met bvb turbulentie mee vliegt. OK, iedere gram méér kost ultimo klimvermogen, maar uiteindelijk telt het HELE plaatje, niet alleen het klimmen. Je moet er ook nog fatsoenlijk mee kunnen landen bvb.

    [​IMG]
     
  5. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Richard, bedankt voor je uitgebreide antwoord.

    Ik heb mijn keuze gemaakt, het zal tzt een paf 230F worden denk ik
    Edit: Of misschien toch ook niet, zie post #27 :)
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2014
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Haha Richard.
    Ik raadde ook geen piper aan.

    Al moet ik zeggen dat ik het juist leuk vind met een lastige sleper te vliegen.
    Vanmiddag heerlijk met de piper met een Rhonsperber er achter mooi laag over gekomen.

    Wat heeft jou swiss trainer voor profiel?
    Die vind ik prachtig slepen.

    verstuurd met mijn smartphone
     
  7. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Stiekem toch een Stik!

    Hoe vreemd kan het lopen?

    Een gezellig babbeltje met Max en een artikel (uit 1989) over de Stik later en ik ben weer terug bij optie 3.

    Na wat te hebben gezocht en e.e.a. gelezen (PDF over historie van de Stik) te hebben lijkt het me toch wel een leuke uitdaging om zelf een kist te bouwen. Ja ik ben :n00b: op dat gebied!
    Daarom wil ik 'm op de club gaan bouwen en hier dan een bouwdraadje bijhouden (en jullie om input vragen).

    Ik zou 'm de "TowStik 66" willen dopen, als kleurenschema dient de Das Ugly Stik van Paul Kraft medio '66.
    Alleen wel met rechte vleugels, dus niet die rare kartelrandjes eraan.
    Ook een recht richtingsroer/stabilo ala biglift met struts, liefst afneembaar :)

    Nu zit ik te denken aan een kist met ongeveer de volgende maten:

    Spanwijdte: 93" (ik wil er 2400 mm van maken)
    Lengte: 1950 mm (76.7")
    Koorde: 546 mm ( 21.5", word bij mij 550mm)
    Vleugel opp: bijna 130 dm2
    Motor: 52cc benzine
    Start gewicht: onder 7 kg

    De maten zijn afgeleid van de Drastik van Texasrcmodels welke ik tijdens het zoeken heb gevonden.

    Nu heb ik Profilli2 en zou die graag eens willen gebruiken voor het maken van de ribben.
    Ik kan alleen niet vinden welk profiel hiervoor gebruikt is.

    Het is een semi-symmetrisch profiel, de onderkant van de vleugel loopt vlak vanaf de hoofd ligger.
    [​IMG]

    Voor de vleugel zat ik te denken aan zoiets als dit:


    Een paar vragen welke ik heb bij de vleugels:
    - waar zijn die buizen tekoop en moet je nog ergens op letten (behalve de prijs)?
    - Is het zinvol verlichting-gaten erin te maken? (gezien het vermogen van een 52cc)
    - Is het zinvol om er Flaps in te bouwen?
    - Instelhoek op 0 graden zoals het origineel?

    De romp is een simpele doos constructie met een aantal spanten erin.
    De romp wil ik van zg. Gammaply bouwen.

    Bij de Karwei heb ik laatst 12mm vierkant gekocht wat heel licht is maar toch hard en taai, erg mooi spul.
    Hier kan ik dus mooi driehoeken van zagen voor de lijsten aan de binnenkant van de romp.
    Wat is praktisch (en betaalbaar) voor het motor schot?

    Voor de servo's zit ik te denken aan HV uitvoeringen; puur om het gemak van 2S zonder BEC.
    Welke stelkracht is er ongeveer nodig voor zo'n kist? (8Kg?)
    Zijn er nog speciale eisen ivm de motor? (MG?)
    (Ik zat te denken aan Savöx SV-0220MG Servo's oid namelijk)
    De motor krijgt de spanning via een Ultra IBEC van Tech-Aero uit de 2S cellen.

    Het landingsgestel zal waarschijnlijk uit draad-staal gemaakt worden (tail dragger).
    Als kers op de taart een mooie sleepkoppeling erin (maar dat was wel duidelijk denk ik)

    Waar moet ik verder nog over nadenken voor ik dit project aan ga?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Vleugelbuizen koop je bij Ralf Petrausch Modelltechnik en nergens anders.
    Vraag me niet waarom ik dat weet.
    Je krijgt daar kwaliteit voor een redelijke prijs.

    Een gewicht van 7 kilo ga je niet halen en je wil ook niet dat de kist zo licht is. Dat vliegt niet lekker.

    Succes met je project.
     
  9. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Nuttige info Maarten, mijn dank is groot.

    verstuurd vanaf een mobiele telefoon en daardoor onbedoeld kortaf zijn of spelfouten bevatten.
     
  10. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.467
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    sander. peter heeft er ook nog een
    staat links in de hoek naast het propellorbord.
     
  11. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Even dit draadje omhoog halen, want het is zo enorm stil op het forum de laatste tijd.

    Ik heb een poosje geleden een Giant Big Stick overgenomen met een 26cc Zenoah.
    Die kwam laag overvliegen, zo hoefde ik zelf niets te bouwen (lui als ik ben).

    En dus is het ene project nog niet klaar of het volgende dient zich alweer aan.
    Enige tijd geleden stond ik weer bij mijn favoriete geld-afvoer-plaats, Hangar modelbouw...

    Daar stond al een tijdje een mooie 2de hands Decathlon naar me te knip-ogen.
    Ik heb me een tijdje in kunnen houden, maar op den duur ging ik toch voor de bijl..
    en laat ik nou toevallig nog een 52cc blokje hebben staan die hier precies mooi in past.

    Enige aandacht is nodig bij de motorkap, daar lijkt iets van een DLE-60 Boxermotor gezeten te hebben. Hierdoor zitten er helaas twee gaten in de kap. Andere optie is om een DLE-60 te kopen en die erin te zetten, maar dat kost wel weer een enorme zak duiten.

    Gelukkig heb ik al een aangeboden gekregen om die gaten te dichten, dus dat komt helemaal goed.
    Wat voor servo's (ncm) zet men hierop, bij lichte 3D en sleepwerk?

    Onderin de romp is reeds een tunnel gebouwd voor twee uitlaten, dus daar gaan we iets mee doen (ipv het standaard knalpotje).

    [​IMG]

    Ik ben wel redelijk om qua aandrijving, had ik voorheen alles elektrisch...
    nu neig ik meer naar benzine (elektriek blijft makkelijker).
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2015
  12. Sinned88

    Sinned88

    Lid geworden:
    11 dec 2011
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Mooie kist inderdaad, vliegt ook goed.

    De motor die erop zat was geen 60 dle maar een 64 dla met 2 reso pijpen. Die motor incl pijpen drijven nu mijn bidule naar grote hoogtes.

    Dus let daar goed op met de gaten die je verwacht. Succes met de verdere opbouw.
     
  13. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Bedankt voor de info, ik ben er blij mee!

    Ik heb besloten dat ik de 52cc gewoon op de Decathlon schroef.
    Mijn geldboompje heeft de winter namelijk niet overleefd.
    En er komt nog heel wat aan waar ik mijn geld aan kan slijten :D

    Binnenkort de kist maar even meenemen naar Henk van Hoorn om een plannetje te smeden.
    Hoe een en ander het beste in de kist gebouwd kan worden.
    Moet niet al te lang duren voordat ie vliegt :)

    Wellicht moeten er her- en der nog wat verstevigingen komen.
    De kist is ongelofelijk licht, dat pas natuurlijk ook bij een aerobatics trainer.
    Alleen voor slepen heb ik het idee dat je de zaak zo uit elkaar trekt.

    Edit:
    Clubgenoot kwam met het idee om de sleepinrichting met de motor te verbinden,
    middels een trekstang o.i.d. dus daar gaan we even over nadenken...
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2015
  14. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Weer een stapje verder,

    Met name het schema van deze kist spreek mij enorm aan.
    Deze is dus wit/rood in plaats van het standaard rood/wit.

    [​IMG]

    Gister een begin gemaakt aan de kist, besloten om er een KS demper met achter-uitlaat in te zetten. De reden hiervoor is dat de uitlaatbocht het niet toelaat om een demper met voor-uitlaat te gebruiken omdat dat die te ver naar achter komt en er dus weer gaten in de romp gemaakt moeten worden. Zo past het mooi in de tunnel welke al in de kist gebouwd is. Voor de koeling van de motor blijven de openingen onder in de romp bestaan.

    [​IMG]

    Vanmiddag even naar de Action om pennebakjes te kopen voor zwart gaas (Tip van Henk).
    Ook gelijk even opzoek naar een potje beits/lak op terpentinebasis voor de tunnel.
    (Helaas heeft een deel van de kist al wat benzine gedronken namelijk)
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2015
  15. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Geslaagd bij de Action :)

    [​IMG]
    Het gaas van de pennebakjes valt mooi weg bij een mat zwarte tunnel.

    De ventilatie roosters komen er dus ongeveer zo in
    [​IMG]

    Morgenavond nog twee plaatjes in de tunnel lijmen, dan is die van voor tot achter dicht.
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2015
  16. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Lood!

    Gisteren nog even twee schotjes geplaatst, vanmiddag in het zwart.

    Tevens nog 265 gram lood uit de motorkap verwijderd... hoe verzin je het :confused:
    Ja het is lekker voorin de kist, maar de kap hangt maar aan 4 boutjes.

    Aangezien er blijkbaar wat gewicht in de neus moet, moeten we daar nog even iets op bedenken.
    Mijn motortje is ook niet zo heel zwaar (1584 gram volgens de HK site)
    Scheelt natuurlijk wel dat er nu geen 2 reso pijpen meer in hangen.

    Ik las e.e.a. over hydromounts, maar ook dat een motor beter loopt als deze star gemonteerd word. Om toch iets aan demping te doen, zou een shockmount wat kunnen zijn?
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2015
  17. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Sander,

    Ja, het monteren van een motor met een flexibele bevestiging brengt nogal wat problemen met zich, oa is de gasregeling rondom stationair lastig en verloopt, ofwel je kunt de motor moeilijk afregelen in een toerental was een veilige loop op final garandeert en ook weer niet te hoog is voor de landing. Een oplossing om dat probleem te verminderen is je gas aansturen via een "Bowdenkabel". (die vangt de beweging van de motor op)
    Een ander probleem is dat de uitlaatbocht scheurt als je hem niet voorziet van een flexibel gedeelte, zoals die "douche slang" van KS.

    Met inlaatdemping (90 gr carb bocht, plus trechter plus filter) bereik je meer qua geluiddemping.
    Ook dunne schuim of vilten strips tussen je vleugels en de romp, om de vleugels niet als trommels te laten resoneren brengen de Db's naar beneden.
    Ik zou hem dus vast monteren.
     
  18. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    En doorrr..

    Bedankt voor de tips allemaal!
    Ik ga voor de starre opstelling, mocht het nodig zijn kunnen die dempers er altijd nog tussen.

    Vanmorgen wat pennebakjes gesloopt en op maat geknipt, ziet er gelijk heel anders uit :)

    [​IMG]

    DHL stond al vroeg aan de deur met de spullen van mijn internet order (tank, etc).
    Helaas heeft Hangar momenteel geen tank op voorraad, dus dan maar zo.
    We kunnen dus weer even verder.

    Gisteren nog wel even 6mm berken triplex gekocht voor de nieuwe motor mount.
    Even kijken of dat vanmiddag gezaagd kan worden op de club.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2015
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    mooi gedaan Sander...denk dat ik morgen even kom kijken bij jullie en neem ook de vleugelzakken mee.( tenminste het materiaal).

    Heb in de GeeBee de motor flexibel en moest inderdaad veel doen om de dempers mee te laten veren...in de PT-19 de motor star in opgehangen (net als in de Tiger Moth en Dimona). Demper ophanging is dan wat eenvoudiger en halverwege de pot zit dan de rubberophanging ( Krumscheid Comfort of eigenbouw lookalike).

    Tot nu toe geen voordeel gezien van flexibele motor ophanging. Zelfs de 210 cc van de kleine- en 480 cc van de grote Blériot zitten er star in.

    De GeeBee, en met name stationair, trilt het meest van alle kisten. Dwz niet zorgelijk of zo maar de kap schud gering mee bij stationair.
     
  20. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Vandaag mijn order bij Krumscheid geannuleerd.
    Na ruim een week nog geen instructies ontvangen over hoe te betalen oid.

    Zijn er in NL plaatsen waar ik mijn bestelling kan doen zodat ik de handel wel geleverd krijg?
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2015

Deel Deze Pagina