model zeillogger 1916

ik heb straks een probleem met het verder bouwen van de logger, ik ga er een houten dek op maken die gelakt moet worden. het is dan niet handig als ik daarna nog aan het schip ga schilderen van wegen verf lekken. zal ik dan eerst alles in de buurt van het dek schilderen of is dat ook niet handig???
 
Hallo modelbouwer
Ik heb de foto,s goed bekeken voor jou leeftijd ziet het erg goed uit, ga zo verder dan word je schip heel erg mooi.
Ik heb een puntje van aandacht in het dek is een groot ruim,dat is niet zo.
Aan dek van loggers zaten aan beide zijde kleine luikjes,groot genoeg om alleen een harington te laten zakken
Al deze luikjes lagen in een rij
Misschien komt het dat haringloggers soms verkocht zijn naar Zweden en Noorwegen
en daar dienst deden als vrachtschip van daar het grote ruim.

groetjes
Als je iets wild weten mag je dat gerust vragen.
Ik ben geboren in een haringstad
 
full
ik ben weer wat verder, ik heb nu de eerste helft van het model geschilderd (de laatste rand niet vanwege het dek)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full

vandaag het model te water gelaten, (zonder verdere elektronica). hij lag prachtig stabiel in het water helaas heb ik toch 1 klein lekpuntje gevonden bij 1 van de klinknageltjes, verder heb ik de schroef as met het speciale schroefas vet van het echte schip gevuld tegen andere lekkages.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het wordt al een keurig scheepje.

Een vraagje: heb je de romp buiten de verf nog op een andere manier behandeld? Bijvoorbeeld met epoxy? Als je een lek hebt of water kan op een of andere manier toch bij het hout komen, heb je bij onbehandeld hout een probleem.

Succes, ik volg je project!
 
Dat wordt heel mooi!
Ga je het model zo maken zoals je er nu op woont of wordt het een zeiler?

Mijn oom en tante hebben 22 jaar geleden de 'Lotos' gekocht, destijds de "Red Herring" genaamd; een haringlogger uit 1910 gebouwd in Scheveningen. Het schip heeft vanaf 1939 meer dan 50 jaar dienst gedaan als vrachtschip in Noorwegen alvorens mijn oom en tante het schip in 1993 kochten en het volledig hebben gerestaureerd tot charter-zeiler. Inmiddels is het schip verkocht aan iemand die er nu op woont.



Ik vind je bouwkunsten buitengewoon en ga je volgen!
Hoeveel gewicht heb je trouwens toegevoegd in het ruim om de romp op haar waterlijn te krijgen?

Succes met de bouw!
 
het word een soort motorzeiler, ik bouw haar dus zoals hij nu is (dus hoe ik er op woon) alleen met de originele masten op het dek, het schip is 5 meter verlengt dus hij is niet de originele lengte (ook mijn model niet) verder moet het gehele model 4,8 kilo wegen om op zijn water lijn te komen.
 
full
full


voor de geïnteresseerde,
er moet uiteraard nog een gangboord op gemaakt worden, en dit is even een voorproefje bij de boeg. het gaatje in het gangboord is voor water dat aan dek komt (door golfen) snel te lozen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
na een hele poos heb ik hier dan weer wat fotos van het model, de meeste zijn van de stuurhut. 1 foto is het totaal plaatje en de laatste foto is het dek wat ik aan het maken ben.
 

Bijlagen

  • IMG_3255.JPG
    IMG_3255.JPG
    96,9 KB · Weergaven: 210
  • IMG_3258.JPG
    IMG_3258.JPG
    183,9 KB · Weergaven: 241
  • IMG_3260.JPG
    IMG_3260.JPG
    64 KB · Weergaven: 193
  • IMG_3269.JPG
    IMG_3269.JPG
    102,6 KB · Weergaven: 198
  • IMG_3270.JPG
    IMG_3270.JPG
    100,9 KB · Weergaven: 219
Back
Top