Modelbouw hobby oppakken

• Topicstarter Topicstarter Dave.tijdink
  • Startdatum Startdatum
D

Dave.tijdink

Guest
Beste Forumleden,
Ik heb enkele jaren geleden een Tamiya TL-01 aangeschaft met een hoop extra onderdelen.
Nu heb ik hier als 15-jarige veel plezier aan gehad, ben hier ook een paar jaar lid geweest op het forum maar door andere hobby's heb ik hier toen niks meer mee gedaan en is de auto in een hoek van de kamer beland.
Daar ligt hij nu dus al 8/9 jaar te kijken.

Nu hebben enkele vrienden hun RC auto tevoorschijn getoverd en begint het weer te kriebelen.

Maar nu ben ik een tijdje uit dit 'wereldje' geweest en weet ik niet zoveel van de laatste techniek ed, mijn doel is nu om mijn TL-01 weer een beetje op te knappen en om weer een beetje controle over de wagen te krijgen en om er hier rond om het huis wat mee te 'spelen'
Ik wil niet direct een nieuwe kopen omdat ik dit wat te prijzig vind want als ik wat koop wil ik ook direct iets goeds/snels.

Ik was zelf aan het denken het volgende aan te passen.
- Accu (LiPo?) met lader
- nieuwe regelaar
- nieuwe motor (brushless uiteraard)

Nu wil ik gewoon een auto die een tijdje mee gaat (qua accu rijtijd) maar qua snelheid wil ik eigenlijk wel een snelle auto maar ook met best wat koppel.

qua budget zat ik aan €150 te denken, is het hier voor te doen ?

Wat zouden jullie mij nu kunnen adviseren ?

Groeten,
Dave

Hoi,

Zelf zit ik toevallig in een gelijke situatie. Vroeger (11-12 jaar geleden) de hobby aan kant gezet en ben de afgelopen maanden druk geweest om alles weer up-and-running te krijgen.

€150,- is ook het budget wat ik ongeveer in gedachte had. Voor de onderdelen die je zojuist noemt zul je dan goed moeten gaan zoeken naar gebruikte onderdelen. Met name accu's zullen moeilijk worden voor een TL01 omdat deze alleen Stickpack formaat accu's kan hebben.
Maar met een hoop geduld is alles mogelijk!

Ik rij sinds kort weer rond en het is hartstikke mooi om dat oude materiaal weer over een circuit te sturen!

Hier heb je bijvoorbeeld al voor weinig geld een 13,5 turns speedpassion motor.

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator:
Bob, waar rij je?

maar voor 150 euro kan je zeker nieuwe en goeie spullen kopen hoor. Kijk op Hobbyking.com. Dat zijn americaanse/chinese prijzen, voor kwalitatief goede accus, motoren en regelaars. Een setje brushless motor en esc voor die tamiya kan je daar al voor 56 euro ofzo kopen. Tevens zit hun europese magazijn in Sliedrecht, dus binnen 3 dagen heb je je bestelling al thuis.

Kijk ook eens op banggood voor elektronica.Ze hebben daar ezrun regelaars en deze zijn wel goed te doen qua instelmogelijkheden enz.
Ook altijd gratis verzenden :D
Ze hebben sinds kort ook een gamma lipo accu's voor auto's enz en een lader is daar ook wel te vinden.
Je moet inderdaad wel kijken naar een stickpack lipo want een vierkante hardcase zal niet lukken tenzij je met de dremel aan de slag kan in je chassis.
Probeer om een 4000mah ofzo te kopen,dan heb je wel een 20-30min rijtijd normaal.

Bedankt voor de sites, alleen zie ik door de bomen het bos niet meer, het is voor mij nog beetje moeilijk maar probeer me er in te verdiepen.
Zou het liefste een set kopen (accu,motor,regelaar,lader).
Dan weet ik dat alles goed is en bij elkaar past.

En kan ook weinig lipo accus vinden in stickpack formaat, iemand suggesties ?

Is er nog iets waar ik speciaal op moet letten ?

zoiets misschien ?
http://www.rcsuperstore.nl/hobbywing-combo-ezrun-9t-motor-35a-regelaar-p-6921.html

Laatst bewerkt door een moderator:
De ezrun setjes zijn leuk maar de motor kan soms flink warm worden. Deze 9t motor is eigenlijk een kleinere motor in een groot jasje zoals ze hier dikwijls zeggen.Dat kan je zien aan de koelribben die erop staan om de motor groter te maken. Een n
"Normale" 1/10 motor is ook met halve turns, dus 10,5 ofzo.Volledige turns worden gegeven aan de motoren die jij laat zien.Is dit dan slecht? Nee helemaal niet, uit ervaring weet ik dat deze motortjes goed vooruit gaan op 2s lipo en ze kosten amper iets, maar de meesten opteren voor een echte 540 size motor ipv een 380 motor in 540 jasje. Ik denk wel dat je in een tl01 niet echt tegen warmte problemen zal aanlopen hoor, mits juist vertanden natuurlijk,dit is een redelijk lichte wagen. Je moet de motortjes niet in een slash 4x4 stoppen want dan fik je hem op maar anders... Ik vind de regelaartjes persoonlijk erg leuk om in te stellen enz. Maar dit kan met andere ook natuurlijk.En persoonlijk vindt ik 109 euro teveel geld ;) ik heb je al een leuke site gegeven,iemand anders ook. Daar heb je meer regelaar en motor voor hetzelfde :) bijvoorbeeld ezrun 60A regelaar, dan loop je niet tegen de grens aan en kan je altijd ren zwaardere motor steken in de toekomst.

Back