Modelstoomsleepboot Dockyard V

Genoeg te zien daar in Berlijn.

Maar jij had hem al gezien.

Heb ook foto's gemaakt van onderkant van een stoomtrein.
De klep van de assenbak stond open
en je keek daarmee tegen de onderkant van de roosterstaven in de vuurkist.
En dan komen die verhalen van de asbak leeg maken net voor de trein weer naar de stalling gaat.
Waaghalzen die tussen de rails liggen
voor weet ik wat te bewijzen
en de assen over zich heen kregen
en niet weg konden
want de rest van de trein moest er nog overheen.

Mooi museum.
Maar,
Er zijn er nog veel meer.

Trouwens de scheefslift was echt absoluut perfect gemaakt.
Alles van blank blinkend messing.

upload_2018-9-8_20-47-48.png


Veel bouw plezier,
Willum
 
Vandaag de magneet sluiting van de deur naar de toegang van het vooronder aangebracht.
Op deze foto is de magneet 20x10x2mm te zien in de houder op de deur met het gesoldeerde blik aan het huis.

SAM_2093.JPG

Op deze foto wordt de deur opengehouden door de magneet. Het is de bedoeling, dat de deur tijdens varen onder stoom open blijft staan, afvoer van warmte.
SAM_2095.JPG


De magneet sluit de deur.

SAM_2094.JPG


Op deze foto, het resultaat, de magneet sluit de deur perfect.
Voor vragen over de gebruikte magneet moet ik eerst mijn dochter raadplegen, zij had deze gevonden bij Ali B?

SAM_2096.JPG
 
Laatst bewerkt:
Op a.s. zaterdag 22.09.2018 ben ik als gast vaarder uitgenodigd bij de Algemene Modelbouw Vereniging Zevenkamp, www.amvz.nl.
Vandaag ook nog getest om Demi water geschikt te maken voor ketelwater met de vereiste geleidbaarheid.
Het grappige was, dat het kraanwater nu uS 417 was, t.o.v. het eerder getapte water uS 535.
Verder de elektrode van het ketelwater laagalarm aangepast.
De lengte was zodanig, dat bij ketel bijvullen, ca 70% niveauhoogte, ook het alarm aansprak. (de ketelniveau regeling werkt tussen circa tussen 70 en 90% van de ketelvulling, 70% is sluiten van de bypassafsluiter van het ketelwater en 90% openen, drukloos retour).
De nieuwe meetelektrode voor ketelwater laagalarm is 7mm langer, gemeten vanaf de teflon pakking.
Voor de oude elektrode, zie foto.
SAM_2098.JPG


De opstelling van de elektroden:

SAM_2014.JPG
 
Vandaag een hinderlijke ontwerpfout in de ketelwater voedingsleiding verholpen.
Oorspronkelijk, indien ik de aansluitingen van de voedingspomp en de ketelwater bypassafsluiter kon losmaken, moest ik eerder het nog in de ketelwatervoorraadtank aanwezige water lozen/weggooien.
Vandaag een afsluiter met verlenging gemonteerd, zodat ik de voorraadtank kan afsluiten.
Op de onderstaande foto, aan de onderzijde de afsluiter met de verlengde stuurstang en handel.
SAM_2104.JPG


Op de onderstaande foto de situatie na plaatsing van de machinekamer.

SAM_2105.JPG
 
Henk, Zit dat slangetje maar zo kort op de slangtule en niet geborgd? Zo ja dan is de kans groot dat je ook nog een bilge-alarm moet installeren. Zal wel goed komen denk ik. Gr. Klaas
 
Het "snert" varen vandaag 22.09.2018 bij de AMVZ te Rotterdam Zevenkamp was voor mij geen succes.
Dit heeft niets te maken met de organisatie van het evenement, deze was goed verzorgd. Er was een mooie tent opgezet en de mensen werden ontvangen met koffie en cake en rond het middaguur met smakelijke erwten soep met stokbroodjes.
Het probleem was mijnerzijds, weer pech.
Ten eerste brak de knop van de schakelaar voor de sturing van de bypass afsluiter af in de automaatstand.
Het vullen van de ketel ging ook niet zo vlot als gebruikelijk.
Schip onder stoom getest, machine draaide mooi en alle terugkoppelingen van de machine data op de handzender werkte.
Schip in het water gezet en binnen een minuut geen stoomdruk en diverse niveau alarmen.
Oorzaak, het glas van het peilglas was gescheurd, ketel liep leeg en de voedingspomp pompte(zolang de machine liep) alle voorraadwater de bilge in.
 
Laatst bewerkt:
Had ik het maar niet over een bilge-alarm gehad. Het noodlot verzoeken. Enge dingen, die peilglazen. Zetten heel anders uit dan metaal. Allemaal stadia waar je doorheen moet, Henk. Succes met het repareren/modificeren. Gr. Klaas.
 
Vandaag uw model mogen bewonderen tijdens het snertvaren.
Wat een plaatje.
Jammer dat het varen wat tegen zat.
Succes met het herstellen van het peilglas.
 
Dan kwam er toch zeker wel een hoop damp overal onderuit?
Dat was juist het probleem, de scheur zat aan de onderkant van het glas. De lengte van het glas is even lang als de hoogte van mijn ketel. Dus alleen het water werd er uitgedrukt.
Vandaar, dat ik zoveel water in het schip vond.
Voor de opstelling van het peilglas zie onder.
SAM_1182.JPG
 
Laatst bewerkt:
Had ik het maar niet over een bilge-alarm gehad. Het noodlot verzoeken. Enge dingen, die peilglazen.

Nu ik had vandaag geen bilge alarm nodig, Alle wateralarmen stonden aan en keteldruk melding op de handzender viel terug naar bijna nul.
 
Vandaag heb ik de houder met het meetvat voor de niveau elektroden en peilglas gedemonteerd.
Nu ik deze toch los had, gelijk de pakkingbussen van de meetelektroden door een nieuw ontwerp vervangen.
In de oude uitvoering kon bij te hard aandrukken van de pakkingdrukker de doorgang naar het peilglas geblokkeerd worden.
Onderstaand de aangepaste uitvoering met ernaast het gebroken peilglas.
Dit was precies boven de onderste wartel gebarsten, misschien in het verleden toch te vast aangedraaid.

SAM_2110.JPG
 
Vandaag weer tijd gevonden voor een update.
Vorige week de staander voor de mast gemaakt. Op de onderstaande foto is te zien, zoals in werkelijkheid.
SAM_1875.JPG


Op de onder staande foto is te zien hoe gemaakt op het schip.
SAM_2116.JPG


Als laatste de opstelling na verwijdering van de toegang, zodat ik zonder verwijderen van de gehele bovenbouw bij de afsluiter van de gastank kan komen.

SAM_2118.JPG
 
Ga je in het dek nog een opstaande rand solderen Henk? Zoals het nu is moet je niet teveel water over krijgen. Kan je met een beetje wind Zeeland niet in, of de Nieuwe Maas oversteken, zoals hier de IX. Gr. Klaas.

RIMG0246.JPG


Dockyard IX.JPG
 
Laatst bewerkt:
Bedoel een opstaande rand, die binnen de opbouw van de ingang valt Henk. Het lijkt me dat er vanaf het dek zo water naar binnen kan lopen. De foto's van de IX zijn genomen op een vaartocht met 3 dienstmaten van me. We vierden toen onze 40-jarige vriendschap. Inmiddels zijn ze er niet meer. Maar de foto's zijn er niet minder mooi om. Gr. Klaas.
 
Back
Top