Als je kleine onderdelen met de vlam soldeer, dan krijg je het rare verschijnsel, dat dit deel gaat drijven in het vloeibare tin.
De soortelijke massa van tin/lood soldeer is hoger dan van messing.
Ik zal nooit mijn natuurkunde leerraar op de middelbare school vergeten.
Hij pakte een bakje met kwik en een stuk lood en vroeg ons of het lood zou zinken.
Tot onze verbazing bleef het lood drijven.
Door deze wetenschap verzwaar/klem ik alle onderdelen tijdens het solderen.
Drijven van werkstukmetaal:
Drijven van ongefixeerde onderdelen (en zeker als ze van weinig gewicht zijn) gebeurd bij zacht en hardsolderen.
De capillaire werking zoekt, maakt en vult een soldeernaad en tilt hiermee werkstukdelen op.
Zijn werkstukdelen zwaar en groot en het soldeeroppervlak klein dan blijft alles wel staan.
Het hellende vlak speelt natuurlijk ook een rol.
Komt het werkstuk omhoog omdat de capillair gevuld word loopt het drijvende (vloeibare soldeer) niet gefixeerde werkstuk bergaf. Bij solderen speelt gewicht, zwaartekracht en capillair een grote rol.
Fixeren is het beste om teleurstelling te voorkomen.
S39 universeel heeft een ph van ca. 3.
Vertinningspasta van S 39 heeft een ph van 4.
De minst zure S39 is S39 koper.
Welk vloeimiddel/soldeerwater je ook gebruikt het zal (zoals de beschrijving laat zien) na verwerking verwijderd moeten worden. Afwassen met lauwwarm water, ik zeg met een beetje afwasmiddel erin is nog beter. Neutraliseren.
Doe je dit niet? Kan natuurlijk, maar dan met alle risico's op termijn.
Door inwerking van de atmosfeer/vocht, wordt vloeimiddel op zuurbasis weer corrosief.
Veel soldeerplezier,
Willum
Heb vanmiddag deze zuurstof inlaatpen van een nieuw bolletje voorzien.
Zoals hij hier staat heb ik een plakje brons aan de pen gesoldeerd en weer bol afgedraaid.
De messing pen bleef tijdens het hardsolderen uit zichzelf mooi op z'n plek staan.
Kan het zuurstofreduceer weer lekvrij in gebruik genomen worden.
Het originele bolletje was onrond geworden vandaar.
Plakje brons en messing pen op een stukje chamottesteen,
samen boven op de bekken van mijn bankschroef.
De bankschroef is hiervoor ooit een keer waterpas gezet.