Modelstoomsleepboot Dockyard V

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 11 aug 2017.

Tags:
  1. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Goed, ik moet dan wel een andere klep maken, maar deze optie is het testen waard.
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag verder gegaan met je advies.
    De nieuw ontworpen flens voor de persklep heeft de volgende aanpassingen:
    - De persklep heeft een groter gewicht.
    - De lichthoogte is beperkt door de steel van de KLEPAFSTELLING, onder N.T.B., nog te bepalen.
    - Indien niet voldoende tegendruk op de persklep, dan kan ik altijd nog de steel gebruiken als veergelleiding.
    Ondertussen kan ik wel zeggen:
    - Opmerkingen jouwerzijds leiden tot problemen mijnerzijds.
    Maar!
    Door je opmerkingen kan je van een andere kant je problemen zien.
    Morgen alles maken en indien mogelijk testen.
    Voor het nieuwe ontwerp van de persklep zie bijgaand .pdf bericht
    Sorry voor de schetstekening, maar dit kan ik vele malen sneller doen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.522
    Locatie:
    H&NF
    Ik maak dan een schets met potlood op papier en maak daar een foto van, die ik hier plaats.
    Een pdf dat je moet downloaden voordat je het kan zien is eigenlijk net zo onvriendelijk als een thumbnail afmeting foto: je MOET klikken voordat je het kan zien.
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Toen ik vanochtend achter de draaibank stond, ontdekte ik, dat een essentiële maat ontbrak, n.l. de totale hoogte.
    Daarnaast nog een maatfout in de bevestigingsgaten van de ovale flens.
    Gelet op vorig commentaar de tekening nu gescand als .pdf.

    Persklep condensaatpomp.jpg

    Op de steel van de terugslagklep is een vlak deel getekend.
    Op deze steel zijn drie van deze vlakke delen aangebracht om het condensaat langs te laten.
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2019
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.522
    Locatie:
    H&NF
  6. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag de persklepbehuizing van de condensaatpomp kunnen afmaken.
    Op de foto te zien de nieuwe behuizing, klepinstelling(draadeind nog in te korten) en de nieuwe persklep met mogelijkheid voor aanbrengen van een drukveer.

    SAM_2581.JPG

    Aan de rechterkant nog te zien, de ferule en wartelmoer voor de aansluiting van de condensaatafvoerleiding.

    Ik heb in het verleden veel onderdelen verzameld, die ik dacht te kunnen gebruiken.
    Zo ook met O-ringen.
    Het nadeel is, dat op een gegeven ogenblik, je voorraad op is.
    Zo ook met mijn voorraad O-ringen.
    De benodigde ring was niet meer voorradig.
    Vandaag bij Ebele op de Pompertstraat 34 in Rotterdam de benodigde O-ringen opgehaald:
    10 st 2,5 x 0.62mm
    10 st 3,0 x 1mm
    Het koste mij voor het geheel het gigantische bedrag van??? EUR 3,00
    Morgen alles monteren en testen.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  7. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag de condensaatpomp met nieuw ontworpen persklep getest.
    Op de onderstaande foto de opstelling met voedings- en condensaatpomp.

    SAM_2583.JPG

    Op de volgende foto een detail van de membraan condensaatpomp.

    SAM_2584.JPG

    Vandaag handmatig getest.
    Zelfs bij een handmatig verdraaien van het tandwiel zoog de pomp op en bouwde een overdruk op.
    Volgende stap:
    Het geheel weer inbouwen in de Dockyard en onder stoom testen.
     
    Broeckx Ronny en kaapstander vinden dit leuk.
  8. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag na de reparatie van de voedings- en condensaatpomp weer op de machinekamervloer kunnen monteren.

    SAM_2587.JPG

    Voor een beter overzicht:

    SAM_2589 bewerkt.jpg
    Alle machinedelen staan weer op de machinekamervloer.

    Van de week de machinekamervloer weer in de Dockyard plaatsen en onder stoom testen.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.522
    Locatie:
    H&NF
    Donderdag varen te Maasdam?
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Onderstaand de kopie van de vraag van Baggeraar en mijn antwoord, geplaatst op zijn draadje.

    https://www.modelbouwforum.nl/threa...camille-mortenol.102294/page-206#post-3968401

    Ik had graag een grotere ketel ingebouwd, maar ik was door de afmeting van het model van de Dockyard beperkt tot een ketelhuis van 18cm.
    De pijp moet uitkomen in het stuurhuis en de lengte van de overkapping van de ketel ligt ook vast.
    Binnen deze 18cm, moest er een ketel en 2 maal de dikte van het isolatie materiaal komen.
    Bleef over een "veilige" lengte voor de ketel van 140mm.
    In deze ruimte moest ik een ketel maken, die voldoende stoom genereerde voor de machine bij schaalsnelheid, t.w.: ca. 8300cm3/min
    Hiervoor moet je grofweg 17cm3/min verdampen.
    Deze verdampingssnelheid kon ik alleen bereiken met een Yarrow ketel met een kleine water inhoud.
    Overigens, de regeling is niet zenuwachtig, daar ik in de ketelniveau regeling een hysteresis heb ingebouwd.
    Tussen het in- en uitschakelen van de voedingswater toevoer heb ik een niveauverschil toegepast van ca. 10mm.
     
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    1.542
    Locatie:
    Turnhout belgie
    als leek in stoom kan ik enkel vaststellen dat het geheel er netjes uit ziet, over de werking kan ik geen nuttig commentaar plaatsen dus hou ik het even op " PRACHTIG gevulde machine kamer"
     
  12. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag de machinekamer weer in het schip gezet.
    SAM_2592.JPG
    Op de onderstaande foto de Lipo met bewaking:
    De Lipo met bewaking:
    SAM_2593.JPG

    Zoals voor mij ondertussen een gegeven, zijn er bij het testen van de stoominstallatie toch problemen:
    1- gaslekkage bij de onderste aansluiting van de hoofdbranders.

    SAM_2588 bewerkt.jpg
    Soms wordt ik "ongesteld" daar altijd het probleem zit op een moeilijk bereikbare plaats.
    Vervolgens het volgende probleem.
    Eerder had ik aangegeven, dat de eindschakelaars op de voedingspomp bypassafsluiter een probleem gaven.
    Mijn fout, na het opnieuw instellen van de eindschakelaars het afsluiterhuis niet goed vastgezet, zie onderstaand:
    SAM_0876.JPG

    Door mijn fout, had ik de moeren aan de bovenkant van de draadsteunen niet goed geborgd.
    Gevolg: het afsluiterhuis ging scheef staan en de door de E-motor aangedreven plunjer liep vast.

    Morgen verder met testen.
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.522
    Locatie:
    H&NF
    Zorgt die bypass nu alweer voor "problemen"?
    Wellicht toch eens denken aan "moderniseren".
    Advies:
    Een Regner fluitafsluiter met een standaard servo: doet het altijd.
     
  14. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De bypass zorgt niet voor problemen, maar het niet vastzetten van de moeren.
    Mijn fout, ik had de afstelling van de eindschakelaars opnieuw afgesteld.
    Maar toen deze goed werkten, het afsluiterdeel niet goed vastgezet.
    Door herstellen van fouten enerzijds, vergeet je de fouten anderzijds.
     
  15. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De fluitafsluiter is bekend, maar hoe wil je door een autonome ketelniveau regeling een servo laten aansturen?
    De niveau terugmeldingen op de handzender heb ik reeds, maar het kan doch niet zijn, dat ik dan over een extra kanaal de servo moet aansturen?
    Indien niet correct, dan hoor ik dit wel.
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.522
    Locatie:
    H&NF
    Wellicht ben ik wat te enthousiast geweest met het advies en moet je dat idee als "gelezen" beschouwen, meer niet.
    Je hebt geen PIC waarin je zoiets uitermate simpel kan regelen.
    Ik heb bij signaal 0 een servostand van zoveel links van de neutraal en bij een signaal van 1 een servostand van zoveel rechts van de neutraal.
    Wat misschien wel mogelijk is: de servo laten sturen door een servotester.
    Normaal zit daar een potmeter op, die is natuurlijk ook te vervangen door vaste weerstanden.
    Je stuurt de huidige motor ook op een bepaalde manier linksom en rechtsom, er komt dus ergens een contact in en de andere keer een ander contact.
     
  17. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.774
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon Hans Meijdam even vragen, die maakt in een oogwenk hele kleine (formaat suikerklontje) printjes voor simpele functies, zoals op een 0/1 signaal, of een combinatie van 2 of 3 afzonderlijke 0/1 signalen) een servo in bepaalde (vooraf instelbare) standen zetten, of bijvoorbeeld een servo met een bepaalde instelbare snelheid linksom of rechtsom laten lopen (waarmee je een primitieve proportionele voedingsregeling zou kunnen maken) of wat je dan ook maar zou kunnen verzinnen....

    Om maar een zijstraat te noemen, zou je met drie niveauschakelaars en een heel simpel logisch schakelingetje een redelijk functionerende proportionele regeling kunnen maken, en dat maakt het leven voor je drukregeling een stuk eenvoudiger en je bedrijf wat regelmatiger.

    Maar je zou ook inderdaad een zenderkanaal en je telemetrie daarvoor kunnen gebruiken, al is die methode natuurlijk niet erg failsafe
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag verder met testen.
    Gisteren het geheel "gasdicht" gekregen en de voedingswater bypass afsluiter, afsluiterdeel vastgezet.
    Vandaag testen onder stoom.
    - Stoomfluit open, brander afschakelventiel indrukken, na ca. 3 min. ging de fluit geluid geven, stoom en geen lucht.
    Maar toen begon de elende.
    Dat er een stoomleiding lekt is al erg.
    Maar uitgerekend deze, zie de onderste op de foto.

    SAM_2587 bewerkt.jpg

    Indien deze lekt, dan wordt het condensaat in de "varkensstaart/krul" afgeblazen en staat de drukopnemer bloot aan de stoomtemperatuur.
    Eveneens de membranen van de keteldruk regeling.
    Gerepareerd en morgen verder met onder stoom testen.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2019
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  19. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Beste Brutus,
    Ik heb een hekel aan citeren van oude literatuur.
    In dit geval lijkt mij een citaat uit de "camera Obscura": "Hier zet men koffie, thee en over" van toepassing.
    In één zin noem je de niveauregeling met 3 schakelpunten, die de drukregeling een stuk eenvoudiger maakt.
    Voor mij zijn dit twee onafhankelijke regelingen.
    Overigens, In mijn regelingen heb ik:
    1- Ketelniveau regeling, gebaseerd op ketelwater geleidendheid.:
    - Drie schakelpunten:
    - 1 .ketelwater laag = ketelwaterbypass afsluiter dicht, voedingspomp perst het water in de ketel.
    - 2 .ketelwater hoog = ketelwaterbypass afsluiter open, drukloze retour naar de ketelwatervoorraadtank.
    - 3 ketelwater laag alarm.
    Al deze meetgegevens zijn op de handzender door telemetrie af te lezen.

    2- Keteldruk regeling.
    Dit is een geheel autonome regeling, die gebaseerd is op het principe van een krachtenbalans en zonder gebruikmaking van enige externe voeding, de keteldruk regelt.

    Vraag:
    Hoe moet ik deze op geheel ander principe gebaseerde regelingen samenvoegen?
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2019
  20. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.774
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry, maar soms lijkt het net of je wel heel veel weet, maar maar bitter weinig ook echt begrijpt:
    Ik zei niet dat je iets samen moet voegen.... dat heb je namelijk allang zelf gedaan, toen je besloot een drukregeling en een voedingwater regeling op dezelfde ketel te bouwen. Vanaf dat moment waren beide regelingen aan elkaar verbonden.

    Ik zei namelijk niet meer dan het volgende:
    A) het met drie schakelpunten en wat listig ingestelde elctronica mogelijk is een "imitatie" proportionele voedingsregeling te maken die heel aardig werkt, en
    B) dat met een proportioneel geregelde voedingwater klep het leven van je drukregeling stukken makkelijker wordt en je bedrijf daardoor regelmatiger wordt.

    Dat zijn twee losse beweringen

    Je hebt mij NIET horen beweren dat je voedingwater regeling en drukregeling aan elkaar moet knopen....

    Die voedingwater-regeling die ik voor ogen heb werkt overigens heel eenvoudig:
    Drie schakelpunten, laag, midden en hoog.
    Drie opties voor de regelaar.
    Laagste schakelpunt geeft laag: voedingsklep geheel open, of in jouw geval, bypass dicht (voorgeprogrammeerde stand)
    Hoogste schakelpunt hoog: voedingsklep geheel dicht, of voor jou, bypass open (voorgeprogrammeerde stand)
    middelste schakelpunt laag: voedingsklep loopt LANGZAAM richting open.
    Middelste schakelpunt hoog, voedingsklep loopt LANGZAAM dicht.

    Alarmeringen zet je op "laagste schakelaar laag, langer dan X seconden", op "hoogste schakelaar hoog, langer dan X seconden" en op alle "onmogelijke schakeltoestanden" (als de middelste schakelaar hoog aangeeft, kan de laagste niet laag zijn, en dergelijke situaties). Het "onmogelijke alarm" zal tevens de servo in de laatst bekende goede stand vast houden.

    Een dergelijke regeling imiteert, mits pompcapaciteit, looptijd van de klep en de klepdoorlaat enigszins goed gekozen zijn, een PID regeling verrassend leuk. Ik heb een paar keer gewerkt met dergelijke "mickey mouse oplossingen" (dat betrof overigens een branderregeling, op temperatuur regelend), en ik was verbaasd hoe goed het nog werkte. En nee, het was niet eens een zelfgeknutseld ding, maar een af fabriek zo geleverde PLC aanstuurkast voor een vuilverbrander. Van een goed merk ook nog.

    De schroefregeling hier aan boord (en verschillende andere schepen waar ik mee gevaren heb), werkt ook vrijwel identiek overigens. Dat is fabrikaat LIPS, en 20 jaar geleden, toen dit bootje gebouwd werd, het beste wat ze te bieden hadden. Ingewikkeld ding met allemaal analoge electronica er in. Tegenwoordig gebruiken ze van LIPS ook die PLC's en die werken identiek, alleen wat houteriger, want digitaal.
    Wat ik maar aan wil geven: ik zuig dit niet uit mijn duim, het is een gewoon in de praktijk toegepaste regelmethode.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2019

Deel Deze Pagina