modelvlieg ongeval

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Mugen MRX-3, 24 nov 2022.

  1. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    REO
    Op het MBF lijkt het wel eens dat een serie trefwoorden in een post tot een compleet eigen versie leidt. Als er dan ook nog nog niet echt goed gelezen wordt krijg je heel gevarieerde posts. Helemaal verwarrend wordt het als er dan vervolgens op reacties gereageerd wordt en vervolgens .................... Als je het spelletje nog kent dat we vroeger speelden op feestjes: Ik fluister wat in jouw oor, jij fluister dat bij nr 3 in zijn oor.................... het uiteindelijke bericht ...............???

    Zal wel weer aan het onderwijs liggen. Daar leren ze niet meer goed lezen. (voor de goede orde dit is sarcastisch bedoeld,, ben al 40 jaar docent)

    Wat ik haal aan trefwoorden uit het rapport van de ongevallenraad:
    persoonlijk ongeval met model (E zwever)
    ervaren vlieger
    ongunstige weersomstandigheden
    kind van eigen groep

    Wat ik me dan afvraag:
    waarom ga je daar met een E zwever vliegen, geen lid van een club.
    waarom ga je vliegen als je zelf inschat dat de omstandigheden niet gunstig
    (understatement) zijn

    Maar vooral hoe is het met het kind afgelopen en waarom noemt niemand hier op het MBF dat.

    Veroordelen van anderen is makkelijk maar lost zelden iets op, draagt niets bij aan wat je zelf eigenlijk wil. Heeft iedereen nu goed door dat het een goed jaar geleden is en dat er in de tussen liggende tijd blijkbaar geen ruchtbaarheid en nadelige effecten zijn geweest?
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2022
    Jackson, Peter Den en Jonkje vinden dit leuk.
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Wellicht makkelijker voor sommigen, hier de tekst en afbeelding van het betreffende artikel in dit topic geplakt:

    Persoon geraakt door modelvliegtuig.
    Gemotoriseerd modelvliegtuig, strand bij Katwijk, 31 oktober 2021

    Op zondag 31 oktober 2021, omstreeks 11.00 uur raakte op het strand bij Katwijk een kind ernstig gewond aan het hoofd doordat het door een modelvliegtuig werd geraakt.
    Die dag was een groep van zes personen, waaronder twee kinderen, op het strand ten zuiden van Katwijk. Eén van de personen had een gemotoriseerd modelvliegtuig waarmee hij op het strand een vlucht wilde maken. Het betrof een zelfbouw modelzweefvliegtuig met een spanwijdte van ongeveer 1,50 meter en een lengte van ongeveer 1 meter. Het modelvliegtuig had een elektromotor die de propeller aandreef. Het totaalgewicht van dit modelvliegtuig was ongeveer 2 kilogram. Ingevolge de Regeling modelvliegen is een modelvliegtuig “een luchtvaartuig, niet in staat een mens te dragen, en uitsluitend gebruikt voor luchtvaartvertoning, recreatie of sport”. Gezien de ernst van de verwonding en omdat een modelvliegtuig een luchtvaartuig is, is dit voorval geclassificeerd als ongeval waarvoor een onderzoekplicht geldt ingevolge de Rijkswet Onderzoeksraad voor Veiligheid.

    Foto van het gedemonteerde modelvliegtuig. (Bron: de eigenaar)

    [​IMG]


    De bestuurder had ruime ervaring met het vliegen met modelvliegtuigen. Hij had van te voren de weersverwachting gelezen en volgens hem vermeldde deze dat de wind uit de richting tussen 90-120 graden kwam met een snelheid van ongeveer 15-20 km/u. Hoewel de bestuurder vond dat deze omstandigheden niet gunstig waren voor een vlucht met dit modelvliegtuig, besloot hij toch om de vlucht uit te voeren. In eerste instantie wilde hij het modelvliegtuig op het open strand laten opstijgen om niet in turbulentie rond de duinen te komen, maar uiteindelijk koos hij toch voor een plek bij de duinen. Nadat hij de motor had gestart, liet hij het toestel in zuidelijke richting opstijgen, parallel aan de duinen. Volgens de bestuurder was de wind zodanig dat hij moeite had het modelvliegtuig onder controle te houden waarna hij besloot het toestel weer te landen.

    Hij stuurde het modelvliegtuig in de richting van de zee en liet het weer een bocht maken om in de richting van de duinen te vliegen en daar, parallel aan de duinen, te landen. In verband met de wind had de bestuurder alle aandacht nodig om het modelvliegtuig te besturen. Vlak voor de landing verloor de bestuurder de controle over het modelvliegtuig en dook het naar beneden. Volgens hem kwam dit doordat het modelvliegtuig in een neerwaartse luchtstroom terechtkwam en het vermogen van de elektromotor onvoldoende was om het toestel weer onder controle te krijgen. Nadat hij de controle over het modelvliegtuig had verloren, raakte het toestel met de propeller het hoofd van een van de kinderen.

    Over het laatste gedeelte van de vlucht lopen de verklaringen van de betrokkenen uiteen. Andere betrokkenen verklaarden dat er sprake was van een stormachtige westelijke/noordwestelijke wind waarbij het modelvliegtuig vanuit de richting van zee, met wind mee met hoge snelheid richting de duinen vloog. Doordat de bestuurder volgens deze personen al zijn aandacht richtte op de besturing van het modelvliegtuig voor de landing, lette hij niet op waar de andere personen stonden waarna het modelvliegtuig het kind raakte. Volgens de waarnemingen van het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) waren de weersomstandigheden rondom het tijdstip van het ongeval bij Katwijk: zicht meer dan 10 kilometer en wind op 10 meter hoogte uit de richting 160 graden met een snelheid van 17-20 knopen (31-37 km/u) en vlagen tot 25 knopen (46 km/u).

    Het ongeval werd veroorzaakt doordat de bestuurder de controle over het modelvliegtuig verloor. Uit het weerrapport blijkt dat de weersomstandigheden ongeschikt waren om een vlucht met een modelvliegtuig te maken. De windsnelheid was te hoog om een modelvliegtuig van twee kilogram met een elektromotor goed te kunnen besturen. Hoewel er geen limieten aan de weersomstandigheden zijn gesteld voor het vliegen met modelvliegtuigen, waren de heersende windcondities voldoende aanleiding om te besluiten een vlucht met een dergelijk modelvliegtuig niet uit te voeren.

    Classificatie: Ongeval
    Referentie: 2021121

    .
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2022
    lecraM vindt dit leuk.
  3. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ben ook wel erg benieuwd wat er nou misging. als het uitval was van apparatuur werd dat ook wel gezegd "had storing" of zoiets. uitval.
    wat ik er zover van maak, is het een geval van raar perspectief, erg oplopende snelheid, beetje paniek en met hoogteroer (oa) knuppelen, tot "groundstrike" beneden.
    zulke dingen heb ik wel ongeveer bijna gehad etc (op een verder verlaten helling met de club).
    het kan ook erg lastig te zien te zijn, of men nou 5m hoog vliegt of 0,5m al. soms is het aan de schaduw te zien, en dan voorzichtig neerzetten. dan bijvoorbeeld wat ik weleens had windkracht 4 , 5 erbij. proberen met motor nog hoogte te winnen.
    zover begrijp ik het nu. erg rot en kan me zoiets helemaal voorstellen. ook al kan men prima thermiek of helling zweven normaliter.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    in feite staat er in het ongevallenrapport weinig.
    het laat in feite nog steeds alles aan de verbeelding over.
    zegt niets over de omgeving, wat er was geregeld (of juist niet), de werkelijke totstandkoming van het persoonlijke ongeval

    en naderhand is het altijd makkelijk praten...
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  5. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Zeker niet volledig irrelevant.

    De praktijk heeft dat al genoeg bewezen.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    2 kilo en 150 span moet geen enkel probleem zijn om met die condities mee te vliegen.
    Maar ervaren hellingvliegers weten dat je nooit een bocht naar het duin moet maken, dan overtrekt het model.
    Hebben we zelf in het begin ook 1 of 2 keer gehad.
    Maar ik zie een veel groter probleem waardoor het model niet geschikt was om daar onder die omstandigheden te vliegen, het heeft geen ailerons, dat is onder die omstandigheden een must.
    Nou was ik er niet bij maar als de motor uit stond dan vraag ik me af wat de schade aan het hoofd was.
    Ten eerste, de piloot heeft schuld en als een model op die manier richting duin komt is ie onbestuurbaar.
    Ook al had hij het kind gezien dan nog was het denk ik onvermijdelijk.
    Wij vlogen ook altijd boven een strand met mensen en ook boven een strandpaviljoen.
    Maar als je een goede plek hebt kan je niemand raken.
    Wij stonden bovenop of net achter de duintop en daar kwamen nooit mensen.
    Katwijk is volgens mij ook nog een redelijk drukke boulevard.
    Langevelderslag vind ik al te gevaarlijk, ook te laag en te veel mensen die op gelijke hoogte met het model kunnen komen.
    Maar op die plek landen en vliegen ze ook met echte 1:1 zwevers, ook onverantwoord.

    GJ
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  7. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    het was best wel een kist van een liefhebber. mooi "antiek" achtig model.
    ik heb echt mijn best gedaan door de jaren, leren crashen voorkomen (gewoon vliegtuigen heelhouden en vliegdag behouden afronden enz), en heb wat tips opgedaan.
    met name het geval, verrast worden met een twee-asser.
    ik probeer samen te vatten: het lijkt op doen wat een flightcontroller doet, en moet je even inkomen om te leren. de romp een beetje voorover gekanteld houden, en de vleugels horizontaal houden in eerste instantie. in tweede instantie, de neus in de wind houden en leren "zijwaarts verplaatsen". ten alle tijden voorkomen, dat de wind "onder de vleugel slaat" en je omkeert en met de wind mee gaat. of mee omhoog, omlaag. als je het goed doet, verplaatst het vliegtuig een beetje "lift achtig" terwijl de romp en vleugels vlak houden.
    normaal gesproken hoef je nooit zo te sturen met een twee asser en kan men relaxen.
    maar het kan! ik heb twee assers in enorme wind, heelgehouden en laten landen. er zijn er ook wat kapot gegaan dat wel, in het proces. als men er was, stond men te kijken.
    ik zou het "slipcursus, en vliegkunsten voor gevorderde twee as piloten; hoe het model heel te houden."
    misschien wil ik hier iets mee gaan doen, zodat men vaker een vliegdag goed af kan ronden bijv. als er ineens een buienwind optreedt (heb gehad ook, paar keer).
    en bovenal, zodat er minder verrassingen en verdere schade, gewonden vallen.
    ik wil zelfs, demo's voordoen als men echt geinteresseerd is! ik zelf doe het eigenlijk doorlopend als ik vlieg, en leer steeds bij. ik ben anderzijds daardoor niet echt een relaxde piloot maar probeer steeds details op het randje van de waarneming, er bij te betrekken. beetje gespannen op de grond.
    maar, ik vlieg dan wel heel strak, zo strak dat het juist "lijkt" of ik niet stuur. maar ik hou de kist (veelal) heel in extreme omstandigheden.
    ook dingen zoals "platgecombat" richtingroer. etc. de rare gevallen.

    nog een sleutel woord om geinteresseerden aan het "proberen" te krijgen, is mss: surfen
    als normaal twee-as vliegen veel wegheeft van normaal varen van een boot, lijkt boven beschreven vlieg"modus", op surfen op een golf.
    je kan dit proberen op een verlaten plek met pittige wind, en een vrij lichte kist. niet te extreme wind. voeling ervoor krijgen. dan, als het noodlot een keer toeslaat, lukt het. en gaat eoa mss wel goed.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2022
  8. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik noem dit spelen met de wind voor mijn gevoel het leukste van het modelvliegen.

    Wat ik dan wal altijd belangrijk vind tijdens de training om hier mee om te gaan.
    Is dat de motor/propeller op het kistje meer stuwkracht snelheid kan opbouwen, dan dat er aan de wind staat.
    En bij een zwever is het natuurlijk handig dat het kistje weinig luchtweerstand heeft en er voldoende massa in zit om het zonder (hulp) motor de kant op de krijgen die je wilt.
    Dus voordat een dergelijke zweeftoestel wind af door de bocht gegooid kan worden, zal er eerst voldoende snelheid in moeten zitten om dat te kunnen doen.

    Ailerons zijn niet perse noodzakelijk, mits je voldoende getraind bent in het anticiperen dat het dan allemaal niet zo vlotjes reageert.

    Dan heb je nog een ander dingetje, als er ineens poppetje of paaltje in het vliegbeeld van de modelvlieger komt, dan wordt daar automagisch naar toe gestuurd.

    Het leermoment is, let op de weersomstandigheden en anticipeer daar op, wat kan betekenen dat het doel modelvliegen op het strand even niet door kan gaan.
    En als het wel door gaat, hou de omgeving in de gaten zonder daar op te focussen.
     
  9. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest

    Met een wind onder 160 graden kan je niet hellingzweven in Katwijk!
    De wind komt dan uit het zuid-oosten wat een berg turbulentie geeft zodra de wind schuin over de duinen het strand opkomt.....
     
  10. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    Dus gewoon vliegen op het strand is met die omstandigheden ook zo goed als niet te doen.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ken Katwijk niet echt als vlieglocatie maar als ik bedenk hoe lastig het was om een 2 asser op een strak duin in de kop van noord holland met iets te schuine wind te vliegen dan zou ik Katwijk en ook Langevelderslag zeker niet doen.
    Wij hebben uren op de duinen doorgebracht met allerlei modellen, van pylonracertjes tot 4 meter zwevers.
    Met een wind die redelijk recht op het duin staat vliegt alles, je zou er zelfs een Charter zonder motor kunnen vliegen.
    We hebben ook beginners geholpen en het eerste dat je ze leert is, nooit een bocht naar het duin maken.
    Je vliegt dan "met de wind mee" en als je niet genoeg snelheid houdt overtrek je.
    Wij gingen op het laatst niet meer onder windkracht 6 naar het duin, dan was er niks aan.
    Een klein model als de Racerat haalde dan zonder motor ongeveer 180 km/u.
    Dat wil je niet tegen je hoofd hebben.
    Hier in de Eifel heb ik ook wat mensen op bezoek gehad om te leren hellingvliegen en het is hier veel makkelijker vliegen dan aan het duin.
    Meer ruimte, hogere en vlakkere hellingen en vrijwel nooit turbulentie.
    Alleen saai, zo vreselijk saai omdat het hier bijna nooit echt hard waait.

    GJ
     

Deel Deze Pagina