Modelvlieghoogte teruggebracht tot 120 Meter vanwege Drones ?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door ashikaga, 25 mei 2015.

  1. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Ja natuurlijk! Off-topic, maar wat zou er aan de hand zijn met dit forum? Alleen hier zie ik niks tijdens het tikken en een tikfoutje is dan zo gemaakt.

    Martin
     
  2. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Nee hoor, het gaat dan om het bedrijfsmatig gebruik.
    http://www.vaarbewijs.nl/veel-gestelde-vragen.html
    "Ten slotte is het Vaarbewijs verplicht op bepaalde schepen die bedrijfsmatig gebruikt worden met een lengte tussen de 15 en 20 meter. Bijvoorbeeld bepaalde rondvaartboten op aangewezen wateren, niet vrijvarende veerponten, sleepboten of duwboten korter dan 20 meter, die een schip korter dan 20 meter slepen of duwen."
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als dat opgeheven vingertje vast zit aan een geüniformeerd persoon, helpt jou dat heel weinig, en de hobby van de wal in de sloot.... Je kunt proberen die agent ook zo'n knipoog-smiley te geven, de kans dat dat wél helpt is groter, maar nog steeds niet heel erg groot....

    Wetshandhavers hebben helaas NIETS te maken met de geest van de wet, en gaten vinden ze alleen maar fijn dat je die voor hun zichtbaar maakt, dan kunnen ze ze dichten... Een poging daartoe is zojuist gebeurd met die nieuwe regelgeving, en ze zijn vast heel blij dat je de nog overgebleven gaten nog effe voor ze demonstreert....

    Veel succes!

    Vroeg of laat zijn er geen gaten in de wet meer.
     
    delta-X vindt dit leuk.
  4. alt-148

    alt-148

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    135
    Klopt, die ongelijkheid is in deze regeling rechtgetrokken. Dankzij Peter en de ondersteuning van een aantal ongebonden clubs.
     
    blaauwen, Dickie en verfbrander vinden dit leuk.
  5. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Dat opgeheven vingertje zie ik eigenlijk alleen maar op forums als deze. In de praktijk valt het allemaal wel mee; leven en laten leven is meestal het motto. Dat gaat twee kanten op; als ik volgens de regels gezien helemaal in mijn recht sta om ergens te vliegen, verkas ik gelijk als iemand last van mij heeft of zou kunnen hebben. Ik stop liever mijn eigen genot als dat een rotdag voor een ander kan besparen.

    Wat die gaten betreft, het zijn er simpelweg teveel. Het begrip "drone" is niet eens gedefinieerd; iedereen roept maar wat. Daarnaast heeft dit natuurlijk geen hoge prioriteit. Leuk voor regenachtige dagen, maar de beleidsmakers hebben wel wat beters te doen. Laat staan de handhavers (in afgelegen gebieden).

    Martin
     
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Mijn laatste duid in dit zakje.........

    Ik kan wel gaan roepen van told you so, maar dat heeft verder geen nut meer hier.

    Als eerste mijn dank aan Peter Den voor zijn extra inspanning om nog te redden wat er te redden valt op dit gebied. Ik heb er de energie niet meer voor, die heb ik nodig voor mijn verdere genezing.

    Maar ga nu niet te snel springen dat we klaar zijn en dat de nieuwe regels het einde is, maar dit is pas het begin van de ellende. Er zullen straks nog strengere regels aan komen die ons nog verder zullen beperken.

    Zoals ik het nu zie en met mijn ervaring op wedstrijd gebied is deze regelgeving voor een aantal klassen een behoorlijke sta in de weg. Zou ik weer F5B willen gaan vliegen dan heb ik een probleem met het trainen. Ik zit bij een club waar op een vliegbare dag veel leden zijn die dan ook hun rondjes willen vliegen en dan is serieus trainen daar niet mogelijk, dus deed ik dat ergens in het open veld. Dit kan nu dus helaas niet meer. Ook voor F3A zie ik dit soort problemen opdoemen en eigenlijk ook voor elke vliegklasse die thermiek nodig hebben. Die zitten op een clubveld zo aan de 300 meter hoogte en er ook al heel snel overheen.........

    Voor de drone vliegers, er is een ontheffing om tijdens de wedstrijden fpv te vliegen echter niet buiten de wedstrijden om. dit betekend ook voor hun dat ze in de buitenlucht niet kunnen trainen en een indoor locatie is niet snel te vinden. Op de clubvelden mag dit dus nog steeds niet laat staan erbuiten als wildvliegers. Dus voor die mensen is het trainen ook een vrijwel onmogelijke opgave.

    Voor die gasten die denken dat je met 50 meter hoogte en 100 meter van je af niet meer goed kan vliegen, kom eens kijken als ik aan het vliegen ben met mijn twinstar of parkmaster.......oh ja, dat zijn schuimpjes, dat willen jullie niet........
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het plafond was vroeger, ook al 300 meter, met enkele uitzonderingen van 450 meter, daar is voor de veldjes geen verandering in gekomen.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Weet je..... dit doet me allemaal een beetje denken aan de maximum snelheid....

    Voor 1973 was er geen maximum snelheid op de Nederlandse snelwegen. Veel discussie er over, vanaf de jaren 60 nam dat serieuze vormen aan, in 1973 werd het eindelijk ingevoerd...
    Jeetje.... na 1973 kon geen enkele motorrijder meer "een beetje fatsoenlijk trainen voor de TT van Assen"....

    Ik snap helemaal je probleem, Theo, en ik vind het serieus vervelend voor je, maar tegelijkertijd is het ook wel een beetje miepen....
    We hebben die hoogtelimiet van 300 meter al heel lang, en als er een wedstrijdklasse is die daar niet voldoende aan heeft, zou je je ook af kunnen vragen of (trainen voor) een dergelijke wedstrijdklasse wel op zijn plek is in NL.
    Net zo goed als dat er op de openbare weg voor mij geen ruimte is (was, ik race al lang niet meer) om die motorfiets eens lekker aan de tand te voelen. Daarvoor moest ik naar Assen, Zandvoort of Zolder....
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Dat is nogal een gek vergelijk..... Ivm veiligheid....
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je kunt een vergelijking lekschieten door de punten van verschil te benadrukken en op basis daarvan de hele gedachte afdoen als onzin, maar je kunt ook kijken waar de overeenkomsten zijn, en zeggen: daar zit wat in....

    Vroeger kon je ongestoord zo hard rijden als je zelf wilde ("oefenen voor de TT"), en dat mag nu niet meer, vroeger kon je gaan wildvliegen en oefenen voor een F5B wedstrijd, en dat kan nu ook niet meer....
    En ik heb het niet over "veiligheid gehad, maar over "miepen"... de regels zijn in beide gevallen veranderd en daar heb je het mee te doen. En het is niet onredelijk om aan die regels te voldoen. DAT was de gedachte....

    En als je dan zelf "veiligheid" noemt.... ik kan me wat voorstellen bij het risico van hoger dan 300 meter te gaan, voor het overige bemande luchtvaart verkeer wat op die hoogte geen modellen verwacht.

    Daarnaast: de maximum snelheid in NL is nooit als veiligheidsmaatregel ingevoerd, maar als besparingsmaatregel t.g.v. de oliecrisis van '73....
     
  11. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Als dit het gaat worden dan geld de max hoogte voor alle modelvliegvelden en niet alleen die zijn aangesloten bij de Knvvl of Federatie, mooi toch.

    Alleen wat voor verenigingen extra wordt is dan een verklaring van de gemeente van "geen bezwaar" (ivm vrijstelling Luchthavenregeling(!)) en het "referentiepunt" aan het ILenT door te geven (voor de 850m straal eromheen).

    Tja........F5/3b training.........misschien moeten we straks de wedstrijdregelementen aanpassen!

    Goed dat er nu gesproken wordt over "klassiek modelvliegtuig" en onderscheid wordt gemaakt naar "drones".

    We kunnen met ons allen (als "individuele burger") op deze laatste consultatie reageren tot eind van de maand........doen!

    Daar wordt serieus naar gekeken als een opinion inventarisatie.
    Succes
     
  12. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Wat mij betreft heeft het niks te maken met miepen, er zullen meer mensen hetzelfde probleem hebben. Echter voor mij is er geen probleem meer aangezien ik al vanaf 2013 geen wedstrijden meer vlieg, ik heb mijn doel toen behaald.
    Daarnaast als ik ergens in het veld ging trainen voor f5b, dan kwam ik in de afstandstaak nooit hoger dan 150 meter, dat is te controleren via de unilog die nodig was. De thermiektaak oefende ik nooit en als ik dat deed dan ook nooit boven de 300meter uit, melding via unilog.
    Voor de toekomst is voor mij het wedstrijdvliegen voorlopig niet mogelijk ivm concentratie problemen en het verminderde zicht in mijn rechteroog door mijn medische probleem. Normaal modelvliegen is geen probleem mits ik geen lange vluchten maak of het moet met een slowflyer zijn..........
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Even een duit in het zakje doen :)
    Het valt me op dat er veel mensen vallen over de maximale vlieghoogte en afstand tot de vlieger. Is nog niemand opgevallen dat een andere regel het vrijwel onmogelijk gaat maken om te vliegen?
    Het gaat om:
    "
    minimaal 50 meter horizontaal van mensenmenigten, aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen, in gebruik zijnde autosnelwegen en autowegen, voor motorrijtuigen toegankelijke verharde wegen, spoorlijnen, vaartuigen en voertuigen (het nieuwe onderdeel g, voorheen geregeld in onderdeel e).
    "
    De uitzondering voor 30 km en 60 km zones lijkt vervallen. Artikel 2.e

    Zie eens in Nederland een plek te vinden waar me minimaal 50 meter afstand kunt houden tot verharde wegen waar een auto mag komen..................
    Bijvoorbeeld helling vliegen op een dijk gaat dan vaak al moeilijk worden, demo vliegen bij bijvoorbeeld een braderie kan niet meer, watervliegen gaat ook lastig worden omdat recreatie plassen vaak met de auto berijkbaar zijn enz.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. FrankV

    FrankV

    Lid geworden:
    19 mrt 2015
    Berichten:
    68
    Dat was mij wel opgevallen :) Maar mijn opmerking werd aangemerkt als "overdreven"
    Welnu, je rijdt ergens naartoe, pakt al dat vliegspul, en gaat vliegen. Maximaal 100mt ver, maar ook 50m van je auto (heb geen all road).
    Tsja dan hou je nog maar een klein stukje over.... ca 50x50m (teken het maar eens uit) :(
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Gelukkig hebben we altijd nog gezond verstand.....
     
    Martin7182 vindt dit leuk.
  16. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Dat is het 'm dus....... het gaat helaas niet meer om gezond verstand, het gaat hier om (toekomstige?) regelgeving waar je aan moet houden :(

    Maar deze discussie is jaren geleden al gevoerd dus ik laat het erbij.

    Via m'n vliegclub zal ik nog wel m'n input geven en ondertussen ga ik maar bedenken wat het voor mij gaat betekenen voor het "wildvliegen". Bijvoorbeeld de multicopter in de achtertuin vliegen is er in ieder geval (officieel) niet meer bij als ze deze wijzigingen gaan doorvoeren.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Voor mij gaat gezond verstand altijd boven wetgeving. Wetgeving is iets wat nodig is voor handhaving, en ik gebruik het als richtlijnen....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Helaas voor jou zien de handhavers dat toch echt anders.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Ik zie het al. Sinds de discussies in de periode tussen 2011 en 2013 op het subforum "FPV" hebben we niets geleerd :(
    Een aantal leden hebben de huidige situatie voorspeld en zijn door anderen uitgelachen.......

    Kijk eens serieus naar de voorgestelde wijzigingen en houd er maar rekening mee dat het handhaven ook strenger gaat worden.
    Inmiddels zijn er ook overtreders opgespoord aan de hand van youtubefilmpjes en 5 jaar geleden werd je erom uitgelachen als je hiervoor waarschuwde..........

    Het is een troost dat de modelvlieghobby ontstaan en gegroeid is terwijl wildvliegen absoluut verboden was. je mocht alleen op aangewezen modelvliegvelden vliegen. Inmiddels zijn we bijna terug bij start.
    Ach, ik ben lid van een modelvliegclub en daar mogen we met de nieuwe voorstellen gewoon op 300 meter hoog blijven vliegen :)

    Ik herhaal nog dat de maximale vlieghoogte niet het probleem gaat worden maar de volgende regel:
    "
    minimaal 50 meter horizontaal van mensenmenigten, aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen, in gebruik zijnde autosnelwegen en autowegen, voor motorrijtuigen toegankelijke verharde wegen, spoorlijnen, vaartuigen en voertuigen (het nieuwe onderdeel g, voorheen geregeld in onderdeel e).
    "
    Bij klachten en vermeende overlast is dit zeer eenvoudig te handhaven en je gaat dit als wildvlieger verliezen.
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2017
    MicropropSport en ron van sommeren vinden dit leuk.
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dit verbaast mij.
    Ik zou graag de onderbouwing van deze bewering willen zien.
    Met name over dat ontstaan, groeien en vooral dat absolute verbod op wildvliegen....:rolleyes:
    En ook over wanneer dat zou moeten zijn geweest..:weetnie:
    Want mijn eerste vluchten op een clubterrein dateren van 1982. Toch ben ik al modelvlieger sinds 1964....;)
     
    onno10 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina