modelvliegscholen

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
(Wel is deze hobby voor mij meer dan je knutselwerkje een keertje de lucht in brengen. Echt met vliegen bezig zijn, trainen en leren van elkaars missers, je aan een betere vliegers optrekken etc. dat zijn typische club-gerelateerde zaken. Wildvliegen is uiteindelijk een soort van doodlopende weg waarin je modelkeuze en wat je ervaart door van anderen te leren beperkt blijft. )

Hier ben ik het wel mee eens.
Dat zijn wijze woorden.

Ik heb ook niets met wildvliegen je gaat toch ook voor de gezeligheid en de sociale contacten
Alleen als er geen andere mogelijkheid is en je toch wil vliegen zou ik het doen.
Maar dan nog niet alleen voor de veiligheid altijd met z`n tweeen
Maar misschien is het wel wat om mensen die lid zijn van een club bij eenvliegschool te laten leren .
als ze dat willen en niet zo lang willen wachten tot ze het bij hun eigen club geleerd heben.
Want dat duurt toch altijd langer.

(De kosten zijn niet te hoog)

kurt zei:
@ drestar
volledig mee eens

Maar er zijn blijkbaar mensen die daar anders over denken. En als die dat toch via een school willen doen, dan vind ik 35€ niet veel.
Zelf zou ik het nooit doen, ik heb op de club leren vliegen.

tjah...dat moeten ze dan zelf maar weten,maar via de club is uiteindelijk wel goedkoper en je hebt daar ook een plaats om te kunnen vliegen als je het eenmaal zelfstandig kan..vooral met brandstof vliegtuigen kun je niet zomaar overal gaan wildvliegen,ook al heb je het onder controlle,

deze mensen moeten er dan nog maar eens goed over gaan nadenken...

@Guus

wat betreft het wachten bij een club..het duurt misschien dan wel wat langer voor je weer kan lessen,maar ik denk dat het leren vliegen toch zijn tijd nodig heeft..als ik mezelf na ga..dan ging het in begin vaak beter als er weer een weekje tussen zat..3 keer de lucht in achter elkaar vergde veel energie door de concentratie

Hans Meij zei:
Ik begrijp dat jij lest bij Vasco en je noemt een aantal voordelen op die ik niet zo zeer zie als voordeel. Ik begrijp dat jij ook vliegt en misschien lest bij een club. Wat ontbreekt daar volgens jou aan mogelijkheden waardoor jij naar een vliegschool bent gegaan.

Ik ben op dit moment nog niet lid bij een club. Er zitten hier verscheidene opties qua club in de buurt en daar moet ik nog tussen kiezen. Ik denk dat het vliegclub midden nederland wordt, aangezien die het dichtstbij zit.

Voordeel van het lessen is dus ook dat ik de keuze nog heb qua club, ik kan dat rustig uitzoeken als ik daar de tijd voor heb.

MVC heeft voor zover ik weet geen eigen toestellen om mee te trainen; dan moet je dus je eigen materiaal hebben. Dat krijg ik wel (ga toch een trainer aanschaffen omdat ik echt 100% zeker van mezelf wil zijn qua vliegen voordat m'n Cessna eigenhandig de lucht in gaat). Misschien dat Vasco tegen die tijd een leerling kwijt is, maar ik denk het eigenlijk niet.

De persoon speelt ook een stuk mee en mijn instructeur is Marcel zelf en dat vind ik erg prettig werken. Hij verstaat z'n vak en dat merk je als leerling. Daarnaast werkt het leeraar/leerling systeem erg fijn, er hoeven geen schakelaars omgezet te worden ofzo, we kunnen tegelijk sturen, hij stuurt dus mee als het nodig is en anders niet. Als ik het echt te gortig maak roept hij 'los'; in dat geval moet ik alles loslaten en gaat hij puinruimen.

Ik zie overigens wel het grote voordeel van een vliegschool. Je kan de hobbel naar het zelfstandig vliegen veel sneller nemen. Alleen jij en de clubinstructeur weet nooit van te voren welk type je bent.

Je hebt veel meer vrijheid. Je bepaald zelf je stickmode bijvoorbeeld, in plaats van dat je iets opgedrongen krijgt omdat 'dat op de club standaard is'. Zo vlieg ik stickmode twee, domweg omdat ik dat logischer vind, gaat makkelijker, meer vanzelf, zonder nadenken. De kans zou groot geweest zijn dat ik bv. bij MVC verplicht had moeten lessen op stickmode 1.

Daarnaast kan ik op elke dag van de week lessen als ik dat wil. Uiteraard maak je van tevoren afspraken, maar als ik nu denk "volgende week woensdag overdag heb ik vrij, dan wil ik vliegles, dan kan dat. Dat zou bij een club niet altijd kunnen.

Je hebt beginners die zo'n drive en tijd hebben dat ze er elk weekeinde zijn en ook hun instructeur zo ver krijgen bij mooi weer een dag vrij te nemen om nog eens extra te vliegen. Die zijn in een mum aan zelfstandig vliegen toe en hebben geen vliegschool nodig.

Ik denk niet dat iemand na een uurtje al goed zelfstandig kan vliegen, laat staan het brevet halen. Misschien dat er natuurtalenten zijn, maar ik betwijfel het eigenlijk. Dat is ook een reden.. een instructeur bij een club zal snel geneigd zijn je zelfstandig te laten vliegen, want dan kan hij/zij weer verder met andere taken of zelf lol aan de hobby beleven. Bij een vliegschool vlieg je om je brevet te halen en als je dat gehaald hebt ben je pas klaar. Tot die tijd vlieg je niet zelfstandig, of althans, is er altijd iemand bij die kan ingrijpen en aangeven wat er goed/fout ging.

Of zo iemand na een seizoen en een halve vliegopleiding op de club nog naar een vliegschool gaat is de vraag.

Ik denk dat wat jij beschrijft niets te maken heeft met club vs. opleiding. Iemand die niet 100% gemotiveerd is zal het in beide gevallen twijfelachtig van zijn of hij/zij de training afmaakt/nog terugkomt.

Sterker nog; juist bij een vliegschool blijft zo iemand waarschijnlijk eerder terugkomen, omdat hij/zij vanaf dag 1 zal vliegen. Er wordt immers met materiaal van de school gelest, dus materiaal is aanwezig en werkt ook. Die 1e twee dagen die jij dus kwijt bent (eerste bezoek zonder materieel, 2e bezoek met maar fout materieel) is die persoon bij een vliegschool al aan het vliegen, wat het enthousiasme alleen maar ten goede zal komen denk ik..

ik heb de ervaring dat somige vliegscholen de theorie en afstell kennis niet op een goede manier overdragen aan de leerling.
iemand op mijn club is voor heli les naar een vliegschool gaan. waar hij dus zijn brevet gehaald had en daar hebben ze hem niet geleerd hoe een heli af te stellen.
nu konden remco en ik dat gaan doen.
maar ze hebben er wel grof geld voor betaald. (zeggen ze zelf) bij die vliegschool

marco bosch zei:
ik heb de ervaring dat somige vliegscholen de iemand op mijn club is voor heli les naar een vliegschool gaan. waar hij dus zijn brevet gehaald had en daar hebben ze hem niet geleerd hoe een heli af te stellen.

Lijkt me ook dat dat niet onder het hoofdstuk 'vliegen' valt. Daarnaast is het natuurlijk ook een kwestie van vragen stellen.

Als ik het vraag, wordt het me uitgelegd.

Nu zit ik in een iets andere positie; ik heb mijn vliegtuig ook bij hem gekocht en daarbij afgesproken dat hij hem voor me gaat invliegen en mij gaat uitleggen hoe en wat m.b.t. afstellen.

maar ze hebben er wel grof geld voor betaald. (zeggen ze zelf) bij die vliegschool

Ze hebben betaald voor vliegles en die waarsch. ook gekregen?

drestar zei:
kurt zei:
@

@Guus

wat betreft het wachten bij een club..het duurt misschien dan wel wat langer voor je weer kan lessen,maar ik denk dat het leren vliegen toch zijn tijd nodig heeft..als ik mezelf na ga..dan ging het in begin vaak beter als er weer een weekje tussen zat..3 keer de lucht in achter elkaar vergde veel energie door de concentratie

Dat is ook wat ik bedoel
Vooral die laatste zin in geef zelf ook les bij de club en dan merk je wel dat als ze 5 A 10 min hebben gevlogen dat de consentratie veel minder wordt wandt het is berst vermoeiend als je het moet leren.
Dan kun je beter landen (of laten landen)

marco bosch zei:
bij vliegles hoord ook theorie en afstellen.
als je alleen stuur les krijg noem ik het geen vliegschool

Dat ben ik niet met je eens. De theorie wel, die krijg ik ook. Het afstellen overigens ook, maar ik vind niet dat dat er persé bij hoort.

Bij rijles krijg je ook niet uitgelegd hoe je je auto moet onderhouden. Er wordt kort verteld dat je je bandenspanning en oliepeil moet controleren, en that's it.

Ik zie het hele nut van een vliegschool niet in. Ik heb zelf gelest op onze club, bij een man die al 45 jaar vliegt en er gewoon veel lol in heeft om een beginner op weg te helpen. Hij zal het ook echt niet afraffelen... En als je als beginner op een club komt en je hebt een nog niet klaar vliegtuig bij, dan is er toch zeker wel iemand met een trainertje waar je even mee mag proberen... Dat zou ik iig nooit een probleem vinden.

hezik
bij het auto rijden word je de noodzakelijke informatie gegeven om veilig te rijden niet dan.

bij het vliegen is het belangrijk (lees:" zeer noodzakelijk") dat je weet hoe je de boel veilig af kan stellen.
zo dat je veilig kan vliegen.

marco bosch zei:
hezik
bij het auto rijden word je de noodzakelijke informatie gegeven om veilig te rijden niet dan.

Nee hoor. Er word je geleerd hoe je veilig auto kunt rijden. Niet dat daarvoor de wielmoeren goed vast moeten zitten, bijvoorbeeld.

bij het vliegen is het belangrijk (lees:" zeer noodzakelijk") dat je weet hoe je de boel veilig af kan stellen.

Dat staat dan ook precies beschreven in de handleiding van je motor.. althans in de handleiding van mijn motor wel..

2,5 jaar geleden voor voor 30Eur/uur les gehad, 10-rittenkaart genomen en in twee weken opgesoupeerd tijdens een vakantie. Aan het eind van de rit kon ik zelfstandig de belangrijkste manouvres voldoende veilig uitvoeren.

Nadien een club gezocht om vlieguren te gaan maken voor het behalen van een brevet, dat werd eerst een (helaas tijdelijke) club in waddinxveen en later in Nieuwegein.

Mijn belangrijkste overwegingen om commercieel les te nemen:
- Alles all-in, geen risico met eigen spullen; mijn zelfbouw kist was nog niet af. Ik wilde al mijn gewerkte uren graag goed besteden, door m'n spullen uiteindelijk HEEL te houden
- Ik had weinig zin in een langdurig leertraject en had er geld voor over
- Ik wilde graag les aan de kabel, om zo sneller en zelfverzekerder te kunnen leren vliegen. Geen overpakken van m'n zender, geen paniek en lekker dichtbij en laag bij de grond oefenen. Zo kon ik na twee uur les m'n landingen gaan oefenen, omdat het vliegen zelf redelijk goed ging.

Nadien bij de eerste club (half jaar later) direct voorgevlogen met m'n eigen kist, die ik een jaar later zonder schade verkocht heb.

Bottom line; ik vond het geweldig, m'n verwachtingen werden waargemaakt en ik zou het zo weer doen, zelfs wanneer de kosten (veel) hoger uitvallen.

sanka zei:
Dus Theo als je voor jezelf begint wil ik wel eens een les hebben...
Frank.

Dat kan nu ook wel hoor, ik neem dan wel de grote electrotelemaster. Deze vliegt als een plaatje en een rol, looping of wingover is ook geen probleem.

hezik zei:
marco bosch zei:
hezik

Er word je geleerd hoe je veilig auto kunt rijden.
mijn punt exact je word voldoende info gegeven zo dat je veilig auto kan rijden.
hezik zei:

Dat staat dan ook precies beschreven in de handleiding van je motor.. althans in de handleiding van mijn motor wel..

er is meer met modelvliegen nodig dan alleen het afstellen van een motor.
ook het afstellen van de aansturing zou je geleerd moeten worden.
en met aanstuuring bedoel ik niet alleen de zender.

mijn gedachte bij een modelvliegschool is dat ze je alles leren wat belangrijk is dus ook hoe de technische staat van je model is voor je hem ooit de lucht in stuurd zekers voor de mensen zonder club.
zo dat als je straks eenmaal kan vliegen je ook wat later in staat bent om zelf een vliegtuig vliegwaardig te maken.
anders is het namelijk een groote verspilling van geld omdat je anders steeds crasht omdat het model niet goed afgesteld is

marco bosch zei:

rijden inderdaad niet hoe je onderhoudsmonteur moet zijn..

er is meer met modelvliegen nodig dan alleen het afstellen van een motor.
ook het afstellen van de aansturing zou je geleerd moeten worden.
en met aanstuuring bedoel ik niet alleen de zender.

Wat bedoel je dan wel? Hoe de motor afgesteld moet worden, staat in de handleiding van de motor. Daarnaast betwijfel ik dat er vliegscholen zijn die je dat niet willen uitleggen, als je er om vraagt. Hoe de zender werkt, staat in de handleiding van de zender. Hier geld weer hetzelfde; ik kan me niet voorstellen dat een vliegschool weigert dat uit te leggen. Voor het afstellen van stuurvlakken etc (wat ik dus niet bij een vliegschool vind horen); dat staat in de handleiding van je bouwkit en kun je navragen bij de winkel waar je 'm kocht. En ook daar weer geldt dat ik niet geloof dat als je er om vraagt dat ze weigeren het uit te leggen.

Een vliegschool is precies dat; een school waar je leert vliegen. Niet hoe je moet bouwen of onderhoud moet plegen. Daarvoor kun je domweg beter bij een club uit. Vandaar ook dat de twee elkaar wat mij betreft zeker niet uitsluiten en het ondanks een vliegschool nog steeds verstandig is lid te worden bij een club.

zo dat als je straks eenmaal kan vliegen je ook wat later in staat bent om zelf een vliegtuig vliegwaardig te maken.
anders is het namelijk een groote verspilling van geld omdat je anders steeds crasht omdat het model niet goed afgesteld is

Bij mijn vliegschool (als in: waar ik les) wordt dat geleerd, maar zelfs al zouden ze dat niet doen, je hebt natuurlijk ook een stuk eigen verantwoordelijkheid. In principe ben je er om te leren vliegen, maar als je niet weet hoe een toestel vliegklaar te krijgen, geloof ik domweg niet dat een vliegschool daar niets over wil zeggen. Het zijn voor hun immers gewoon betaalde uren, dus hoe meer hoe beter.

Ik heb geen 100 clubs gezien of veel mensen gesproken die bij een club vlogen. Wel heb ik al incidenteel gesproken met mensen die bij MVC vliegen (vliegclub) en die noemen tegen de vliegschool waar ik les heb exact dezelfde argumenten als jij, terwijl dat helemaal niet waar is. Voordat ik uberhaupt de eerste keer de lucht in ging is de theorie behandeld, is mij uitgelegd hoe de motor te starten, hoe de afstelling werkt, dat ik de stuurvlakken moet controleren, waar ik dan op moet letten, enzovoort.

Ik heb dus een beetje het idee dat het de standaard en niet kloppende argumenten van een clubvlieger zijn die zelf nog nooit bij een vliegschool geweest is.. dat moet je niet persoonlijk opvatten, dat is mijn ervaring met de mensen die ik in het echte leven gesproken heb.

Heb jij wel les gehad bij een vliegschool?

ik heb geen les gehad bij een vlieg school ik heb het over een club lid die dus naar een vliegschool is gegaan omdat die heli wou leren vliegen.
maar ik zeg niet welke vliegschool omdat het mijn eigen mening is dat vlieg les meer is dan leren sturen

marco bosch zei:
ik heb geen les gehad bij een vlieg school ik heb het over een club lid die dus naar een vliegschool is gegaan omdat die heli wou leren vliegen.
maar ik zeg niet welke vliegschool omdat het mijn eigen mening is dat vlieg les meer is dan leren sturen

Akkoord, maar je weet dus eigenlijk niet waarom dat clublid kennelijk alleen les gehad heeft in sturen? Of hij/zij zelf wel eens gevraagd heeft naar afstellen etc? De uitspraak dat hij er alleen had leren sturen, is die toevallig ook gedaan in een context waarin vliegscholen sowieso al in kwaad daglicht kwamen? Of was er geen sprake van een uitspraak, maar iemand die niet kon afstellen en de club die op basis daarvan de conclusie trok dat hij dat 'dus' niet geleerd had?

Ik ben het helemaal met je eens dat er an sich meer kan zijn dan louter sturen. Mijn ervaring is echter dat een club zich snel negatief uitlaat over een vliegschool met argumenten die gewoon niet kloppen. Er werd tegen mij ook gezegd (door een clublid) dat de school mij dat soort dingen niet zou leren, terwijl het zo ongeveer het eerste was waar de les mee begon..

Waarom dat is, begrijp ik niet helemaal. Zoals ik al aangaf, de twee hoeven elkaar zeker niet uit te sluiten, sterker nog, ze kunnen een goede aanvulling op elkaar zijn. Het lijkt me voor een club alleen maar makkelijker als iemand elders heeft leren vliegen (geen gezeik met les oid, gewoon allemaal leuk vliegen). Daarnaast kun je op een vliegschool niet blijven vliegen, dus die mensen moeten toch ergens naartoe. Omdat ze al een brevet hebben, is de kans dat ze een club gaan zoeken best groot. Mijn instructeur raadt het ook aan om een club te gaan zoeken. Nu is dat in dit specifiekge geval waarsch. geweest omdat er, naar ik begrepen heb, een voorgeschiedenis was tussen school en club, dat er wat onenigheid geweest is. Ik krijg hier echter een beetje het gevoel dat die rivaliteit er meer is, ook op plekken waar niet een specifiek voorval is geweest en dat verbaast mij.

Als ik een vliegclub was, zou ik juist nauw contact onderhouden met de vliegscholen in de buurt. Op die manier kunnen de twee elkaar helpen; de club stuurt mensen - indien nodig -door naar de vliegschool (bv. als dat qua locatie handiger is, of als iemand speciale wensen heeft, zoals een rare stickmode of geen eigen toestel) en de vliegschool kan z'n brevetkandidaten doorverwijzen naar de club. Sowieso; dat mensen vliegles nemen is altijd goed, ongeacht waar dat ook is. Dat is altijd beter dan zonder ervaring te gaan wildvliegen, toch?

Voor alle duidelijkheid: met lessen bij een club is ongetwijfeld niets mis, ik kan daar geen oordeel over vellen, want ik heb (nog) geen les gehad bij een club. Wat ik wel weet is dat het niet hebben van een eigen toestel bij veel clubs lastig kan zijn (niet iedereen leent zo maar even een toestel van 300 euro uit aan iemand die hij niet kent om er mee te lessen) en het vliegen met een leeraar/leerling systeem ook.

Uit het verhaal van Updraft en Hezik maak ik zo'n beetje uit dat zij enkel naar de vliegschool gaan om te leren vliegen en dat is het dan. Met wat beknopte uitleg, of wat grondiger als er naar gevraagd wordt. Zij zijn de klanten, en krijgen wat ze vragen van de commerciele vliegschool.
Ze zijn met een doel bij die vliegschool (geweest) en zijn hier blijkbaar heel tevreden over.
Dan denk ik dat de opzet van de school volledig geslaagd is. En dat is hier door beide heren met duidelijke argumenten aangetoond.

Zelf zou ik dus dat nooit doen, ik heb goed leren vliegen op de club met een prima instructeur. Maar gelukkig heeft niet iedereen dezelfde mening. Als je geen clubmens bent, of je ziet de daar gebruikte methode niet zitten, of weet ik welke reden, dan is zo'n school een mooi alternatief.
Ik zie dit alleszins veel liever dan iemand die helemaal op zijn eentje het eens gaat uitproberen.

kurt zei:
Uit het verhaal van Updraft en Hezik maak ik zo'n beetje uit dat zij enkel naar de vliegschool gaan om te leren vliegen en dat is het dan. Met wat beknopte uitleg, of wat grondiger als er naar gevraagd wordt. Zij zijn de klanten, en krijgen wat ze vragen van de commerciele vliegschool.

Dat klopt wel inderdaad. Je betaalt ervoor, dus kun je ook aangeven wat je wel en wat je niet wilt.

Zelf zou ik dus dat nooit doen, ik heb goed leren vliegen op de club met een prima instructeur.

Maar waarom niet? Ik kan mij maar 1 argument bedenken en dat zijn de kosten. Dat is natuurlijk een argument wat altijd waar is. Voor je clubcontributie (die doorgaans lager is dan de kosten van, zeg, 10 vlieglessen) kun je gratis lessen en de rest van het jaar vliegen. Dat is een waarheid als een koe en daar kunnen zelfs 1000 tevreden vliegschoolklanten geen speld tussenkrijgen :)

Maar gelukkig heeft niet iedereen dezelfde mening. Als je geen clubmens bent, of je ziet de daar gebruikte methode niet zitten, of weet ik welke reden, dan is zo'n school een mooi alternatief.

Nou ik in mijn geval ben wel een clubmens en ik kan niet oordelen over de gebruikte methodes bij de club en toch is de school een goed alternatief. Dit bedoel ik een beetje, je sluit gelijk zaken uit.. waarom? Waarom zou iemand niet bij een school kunnen leren vliegen en toch clubmens zijn en clublid worden?

Ook in die situatie blijven DE voordelen staan.. geen eigen kist en beschikbaar wanneer jij dat wilt.

Back