Hans Meij zei:
Ik begrijp dat jij lest bij Vasco en je noemt een aantal voordelen op die ik niet zo zeer zie als voordeel. Ik begrijp dat jij ook vliegt en misschien lest bij een club. Wat ontbreekt daar volgens jou aan mogelijkheden waardoor jij naar een vliegschool bent gegaan.
Ik ben op dit moment nog niet lid bij een club. Er zitten hier verscheidene opties qua club in de buurt en daar moet ik nog tussen kiezen. Ik denk dat het vliegclub midden nederland wordt, aangezien die het dichtstbij zit.
Voordeel van het lessen is dus ook dat ik de keuze nog heb qua club, ik kan dat rustig uitzoeken als ik daar de tijd voor heb.
MVC heeft voor zover ik weet geen eigen toestellen om mee te trainen; dan moet je dus je eigen materiaal hebben. Dat krijg ik wel (ga toch een trainer aanschaffen omdat ik echt 100% zeker van mezelf wil zijn qua vliegen voordat m'n Cessna eigenhandig de lucht in gaat). Misschien dat Vasco tegen die tijd een leerling kwijt is, maar ik denk het eigenlijk niet.
De persoon speelt ook een stuk mee en mijn instructeur is Marcel zelf en dat vind ik erg prettig werken. Hij verstaat z'n vak en dat merk je als leerling. Daarnaast werkt het leeraar/leerling systeem erg fijn, er hoeven geen schakelaars omgezet te worden ofzo, we kunnen tegelijk sturen, hij stuurt dus mee als het nodig is en anders niet. Als ik het echt te gortig maak roept hij 'los'; in dat geval moet ik alles loslaten en gaat hij puinruimen.
Ik zie overigens wel het grote voordeel van een vliegschool. Je kan de hobbel naar het zelfstandig vliegen veel sneller nemen. Alleen jij en de clubinstructeur weet nooit van te voren welk type je bent.
Je hebt veel meer vrijheid. Je bepaald zelf je stickmode bijvoorbeeld, in plaats van dat je iets opgedrongen krijgt omdat 'dat op de club standaard is'. Zo vlieg ik stickmode twee, domweg omdat ik dat logischer vind, gaat makkelijker, meer vanzelf, zonder nadenken. De kans zou groot geweest zijn dat ik bv. bij MVC verplicht had moeten lessen op stickmode 1.
Daarnaast kan ik op elke dag van de week lessen als ik dat wil. Uiteraard maak je van tevoren afspraken, maar als ik nu denk "volgende week woensdag overdag heb ik vrij, dan wil ik vliegles, dan kan dat. Dat zou bij een club niet altijd kunnen.
Je hebt beginners die zo'n drive en tijd hebben dat ze er elk weekeinde zijn en ook hun instructeur zo ver krijgen bij mooi weer een dag vrij te nemen om nog eens extra te vliegen. Die zijn in een mum aan zelfstandig vliegen toe en hebben geen vliegschool nodig.
Ik denk niet dat iemand na een uurtje al goed zelfstandig kan vliegen, laat staan het brevet halen. Misschien dat er natuurtalenten zijn, maar ik betwijfel het eigenlijk. Dat is ook een reden.. een instructeur bij een club zal snel geneigd zijn je zelfstandig te laten vliegen, want dan kan hij/zij weer verder met andere taken of zelf lol aan de hobby beleven. Bij een vliegschool vlieg je om je brevet te halen en als je dat gehaald hebt ben je pas klaar. Tot die tijd vlieg je niet zelfstandig, of althans, is er altijd iemand bij die kan ingrijpen en aangeven wat er goed/fout ging.
Of zo iemand na een seizoen en een halve vliegopleiding op de club nog naar een vliegschool gaat is de vraag.
Ik denk dat wat jij beschrijft niets te maken heeft met club vs. opleiding. Iemand die niet 100% gemotiveerd is zal het in beide gevallen twijfelachtig van zijn of hij/zij de training afmaakt/nog terugkomt.
Sterker nog; juist bij een vliegschool blijft zo iemand waarschijnlijk eerder terugkomen, omdat hij/zij vanaf dag 1 zal vliegen. Er wordt immers met materiaal van de school gelest, dus materiaal is aanwezig en werkt ook. Die 1e twee dagen die jij dus kwijt bent (eerste bezoek zonder materieel, 2e bezoek met maar fout materieel) is die persoon bij een vliegschool al aan het vliegen, wat het enthousiasme alleen maar ten goede zal komen denk ik..