Modelvliegtuig op Zonnecellen (PWS)

• Topicstarter Topicstarter M&L
  • Startdatum Startdatum
Wij hebben al gezien dat het onmogelijk is om 24/7 in de lucht te blijven. Maar we gaan kijken hoe veel langer we in de lucht kunnen blijven met de zonnecellen.

Wou net zeggen, knappe jongen die de zon 's nachts weet te laten schijnen hier in Nederland ;) Succes met julie profielwerkstuk jongens, ik en mijn team hadden eerst ook in gedachte iets met RC vliegtuigen te gaan doen alleen zijn we maar overgestapt op zonneboilers omdat RC ons onhaalbaar leek. Maar het is wel haalbaar -.- En zonneboilers zijn saai :(

-Chris

1 kleine opmerking; in je topicstart heb je het over een spanningsbegrenzing van 8.45V.

Hierop 2 opmerkingen.. pak niet 8.45V, maar 8.4. Ik geloof dat lipo's officieel wel 4.23 volt per cel mogen hebben (dus 8.46 voor 2 cellen) maar dat is echt enorm de grens opzoeken. Een lipo die overladen wordt, gaat bollen en kan in de fik vliegen of zelfs ontploffen. Nu zal dat voor dit project nog wel meevallen, zullen geen gigantische lipo's zijn, maar toch zonde van de investering.

Tweede punt is dat alleen een spanningsbegrenzing waarschijnlijk niet genoeg is, je zult mogelijk ook de stroom moeten beperken. Ik zag iemand hier een stroom van 2A posten, als je bv. een 400mAh lipootje met 2A gaat laden, zal ie dat hoogstwaarschijnlijk in het geheel niet tof gaan vinden. Op z'n minst zal het aantal bruikbare cycles (laden/ontladen) fors afnemen, op z'n ergst zul je last krijgen van opbollen/ontbranden/ploffen.

Hoe kwetsbaar zijn zonnecellen precies? Is het geen optie om de zonnezellen als structureel onderdeel van eht vliegtuig te gebruiken? Zeg maar een soort van zelfdragende carroserie van zonnecellen?

Leuk project!

Volgens mij hebben ze al cellen op het oog maar ik heb ook wel eens iets gelezen van cellen die op een folie worden geprint. Deze techniek is goedkoop en de cellen leveren een hoog rendement en wegen nog eens een stuk minder dan silicium substraten. Ik weet alleen niet of deze cellen beschikbaar zijn.

Back