Moderatie: offtopic toestaan of niet?; interpretatie vraagstelling toestaan?

• Topicstarter Topicstarter Henri Zikken
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee, Wiebe, dat is niet wat ik wil of voor ogen heb. Je leest kennelijk tussen de regels door met een ietwat zwartgallige bril.

Op een goed forum, staat men discussies over de moderatie toe en zal men echt niet naar de pijpen van de users dansen, maar wel degelijk userinput meenemen in moderatieregels.

Neem het forum van t.net als voorbeeld (zouden jullie meer moeten doen); hier is een apart subforum waarin men met moderatoren van gedachten kan wisselen, en is er zelfs een apart 'geheim' forum waarin er een continue dialoog is tussen een aantal geselecteerde users en de moderatoren.

Wil je draagvlak voor je moderatie hebben, is dat nagenoeg een vereiste.

Moderatie hoort onafhankelijk te zijn, elk 'voorval' op zichzelf objectief beoordelen.

'pvlek'.. tsja, wie de schoen past.. ik ben zelf ook moderator geweest en weet dat het een ondankbare hondenbaan is, echter, ik stond open voor kritiek en probeerde daar rationeel mee om te gaan. Misschien een leuke suggestie..

@Roel: je hebt helemaal gelijk, maar kijk even naar het verloop van deze discussie. Ik wilde hem eerlijk en rationeel voeren. Dat wil 'de rest kennelijk niet'. Nou ja, dan doe ik gewoon mee met wat men kennelijk nuttiger vind. Dus inderdaad, op de man en stemmingmakend. Dat is kennelijk wat men wil. Frappant wel dat je het van anderen tolereert, maar zodra ik er in meega, mij er op aanspreekt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom ga je de politiek niet in Henry ??
Daar willen ze t allemaal graag zoals jij t hier wilt hebben .
Dat gaat nergens en nooit niet lukken , dat weet jij zelf ook wel als je al ergens mod bent geweest en t dus nu niet meer bent omdat t niet naar jouw zin ging .
Of is dit een TE normaal antwoord van mijn kant ??

Weer zo'n incorrecte samenvatting van de werkelijkheid van jouw kant Eddie.. ik ben hier moderator geweest en daar waren veel mensen over te spreken. De reden dat ik gestopt ben, is niet omdat het niet ging zoals ik wil, maar omdat andere moderatoren het niet konden verkroppen dat ik moderator geworden was, en stopten als moderator. Omdat het niet de bedoeling is dat Robert zonder moderatoren komt te zitten, ben ik toen, op eigen aangeven, maar gestopt.

Een aantal van mijn suggesties uit die tijd, worden inmiddels ook toegepast.

Je ziet, je hebt wel een mening, maar die is nergens op gebaseerd :)

Henri .

Zoals ik het nu wel weer verkeerd aanneem, snapt begrijpt niemand je .
Ligt dat dan aan de mods users ?

Henri .

Zoals ik het nu wel weer verkeerd aanneem, snapt begrijpt niemand je .
Ligt dat dan aan de mods users ?

Ik weet het niet, maar als je bovenstaande terugleest, komt dat op jou erg duidelijk over?

In alle eerlijkheid, ik ben ook niet gek, er is een tijd geweest dat ik het mij wél aantrok en ik zo langzamerhand overtuigd raakte dat het aan mij lag. Voor een gedeelte zal het dat ook zeker wel doen, ik durf mijn eigen tekortkomingen daarin wel toe te geven, itt sommige anderen hier.

Echter.. gedurende de tijd dat ik wat rustiger ben geweest, ontspoorden nog steeds evenveel draadjes op exact dezelfde wijze, zijn er users ontploft en weggelopen, zijn er nog steeds evenveel slotjes enzovoort geweest. Daarbij is het ook interessant te melden dat in die draadjes die ontploft zijn in die tijd, exact dezelfde mensen deelnamen als waar ik het regelmatig mee aan de stok heb.

Modelbouwers zijn nu eenmaal een eigenwijs volkje en in veel gevallen zeg ik niets meer of minder dan wat anderen soms denken, als ik het dan niet zeg, komt er vanzelf iemand anders die het zegt, en dan heb je alsnog stront aan de knikker.

Hoeveel spin-offs zijn er nu al van mensen die weggelopen zijn? Ik geloof dat er in de afgelopen 3 jaar al 4 'alternatieve modelbouwforums' gestart zijn, met wisselend succes, uit onvrede..

Noem op een gemiddelde vliegclub eens het woord 'modelbouwforum' en hoor dan wat er tevoorschijn komt. Dat was al zo voordat ik uberhaupt ooit postte hier. Bij de meeste clubs is het zo dat de mensen met de meeste kennis en ervaring, niets van het forum willen weten. Eén van de daarbij genoemde hoofdredenen, is de moderatie.

Het forum wordt voornamelijk gebruikt door beginners, nieuwelingen in de hobby. Ervaren mensen zijn in de loop der jaren en masse weggetrokken, er is nog maar een beperkt clubje echt ervaren mensen over.

Komt dát dan door mij? Of...

Laatst bewerkt door een moderator:
Op een goed forum, staat men discussies over de moderatie toe en zal men echt niet naar de pijpen van de users dansen, maar wel degelijk userinput meenemen in moderatieregels.

Neem het forum van t.net als voorbeeld (zouden jullie meer moeten doen); hier is een apart subforum waarin men met moderatoren van gedachten kan wisselen, en is er zelfs een apart 'geheim' forum waarin er een continue dialoog is tussen een aantal geselecteerde users en de moderatoren.

Deze discussie loopt al een tijdje, dus is het een "goed forum"?

Het tweede punt lijkt me een beetje te veel op "achterkamertjespolitiek", wie selecteert de "geselecteerde gebruikers"?. En wat moet een modale forumgebruiker met een "geheim forum" waar kennelijk dingen achter zijn rug om besproken (en wellicht besloten?) worden?

Ik zou aan zo'n forum geen voorbeeld nemen!!!

Groet,

Ad

Hoewel er een verzoek kwam hem dicht te doen, lees ik de laatste paar reacties toch behoorlijk constructief, en op een dusdanig niveau dat een stevige discussie mogelijk is.

Wat mij betreft is er altijd plaats voor een goede duscussie, zolang er niet op de man af gereageerd word, en kinderachtug gedaan word, of men te persoonlijk word,
(toegeven, mijn reactie, ook al, als user gepost was niet erg fraai, maar dekte wel de lading, jammer dat men dan daar weer te veel op door moet gaan, dat had ik niet verwacht, en ook niet gehoopt) Ik zal hier in de toekomst wat meer rekenign mee gaan houden. Het is niet de bedoeling om iemand af te zieken...

Als hij alsnog gesloten moet worden dan is dat de TS zijn goed recht. Mocht een andere mod hem wel dichtdoen, is dat min of meer ook zijn goed recht. Helaas heb ik me al te gemengd in de discussie , dus ik ben te partijdig om deze te sluiten, danwel te oordelen of deze dicht moet. (ik sluit hem alleen als de ts er om vraagt, dat is mijn plicht als mod naar de users toe.) Mocht ik hem op een andere manier sluiten, zou dan weer opgevat kunnnen worden als machtsvertoon.

Ik hoop dat deze discussie de toon voortzet van de laatse berichten, constructief, niet verwijtend, en niet op de man af.

Laatst bewerkt:
Achterkamertjespolitiek.. tsja.. hier op het forum (en op elk forum) is ook een moderatorgedeelte waarin men zaken bespreekt.. wist je dat? Is dat dan achterkamertjespolitiek?

Men wilde graag input van de eindgebruikers over hoe zaken wel of niet moesten, maar ja, met zoveel eindgebruikers kun je het moeilijk allemaal vragen, dus heeft men een doorsnee-selectie gemaakt en is men met die groep in discussie gegaan.

Wat de modale gebruikers er aan hebben? Op die manier is er bij de moderatoren een beter beeld van wat eindgebruikers willen en kan men zaken toetsen. Het eindresultaat was een een moderatie die over het geheel gezien werd als verbeterd.

Even eerlijk en open hoe ik er over denk:

Kennelijk denkt de hele wereld net even anders dan jij doet Henri. Da's natuurlijk vervelend want daardoor wordt je regelmatig (zo niet constant) verkeerd begrepen. Dat resulteert bij elke discussie in opmerkingen als "je leest wat jij wilt" of "je leest tussen de regels".

Ik erger mij soms ook mateloos aan jouw manier om twee partijen tegen elkaar op te zetten en dan uit de discussie te stappen. Want zo komt het uiteindelijk over op veel lezers van dit forum. Gevolg hiervan is dat men je al snel een "zeikerd" vindt (excusez le mot). Da's jammer want aan het begin van elke discussie lever je vaak waardevolle informatie maar uiteindelijk eindigt zo'n topic net als dit topic in welles/niets over jouw persoon.

Dat laatse is ook wel een beetje jammer....
Maar zoals je overal ziet, het is een wisselwerking van 2 kanten...

Dus je kan he took zo zien dat 2 kanten iets aan dat probleem kunnnen doen.
Een aantal dingen zijn al bekend, Je hoef niet te reageren, houd het netjes, etc etc.

Edit, mischien heeft mijn reactie van de vla en de hagelslag gerwerkt als een "goedkeuring" voor een aantal om iemand "nog meer te pakken", dit is absoluut niet mijn bedoeling geweet, en het spijt me als dit zo opgevat is.
Wellicht ging ik er (ten onrechtevanuit) dat men dit wel begreep, en het hierbij bleef.....

Afzeiken is niet nodig, maar eens 1x, (dus niet een hele horde users) iemand op zijn plek zetten op een ludieke manier welke in het topic past, is op zich niets mis mee, maar dat houd niet in, dat de rest van de users het ook maar moeten doen.

Dan word het een afzeik topic. Hoewel ik zelf ook mijn voorliefdes, en tegenliefdes heb qua users,(wie niet ???) moet ik ze wel gelijk en met RESPECT behandelen. Nee regulatie is ook een belangrijk woord.

Net als in de echte wereld...Soms moet je diplomatiek te werk gaan, en heb repsect voor de keus welke iemand maakt,en laat het er ook bij, maar verdient het niet mijn goedkeuring. En das dan weer mijn goed recht wat doro de anderen weer gerespecteerd moet worden, maar wederom ook weer niet hun goedkeuring nodig heeft.

Het werkt, van 2 kanten..

Laatst bewerkt:
Even eerlijk en open hoe ik er over denk:

Kennelijk denkt de hele wereld net even anders dan jij doet Henri.

Die uitspraak is op nagenoeg iedereen hier van toepassing.. modelbouwers hebben allemaal hun eigen gedachtes, methodes en meningen. Daarop ben ik volgens mij geen uitzondering.

Ik erger mij soms ook mateloos aan jouw manier om twee partijen tegen elkaar op te zetten en dan uit de discussie te stappen. Want zo komt het uiteindelijk over op veel lezers van dit forum.

Kun je hiervan een voorbeeld noemen?

Gevolg hiervan is dat men je al snel een "zeikerd" vindt (excusez le mot). Da's jammer want aan het begin van elke discussie lever je vaak waardevolle informatie maar uiteindelijk eindigt zo'n topic net als dit topic in welles/niets over jouw persoon.

Je zult het mij nooit op het persoonlijk vlak zien trekken.

Van mij mag dit draadje wel op slot, omdat het niet meer gaat waarover het gestart is, het wordt nu een beoordeling van mijn persoon en bijster nuttig is dat niet, ook omdat de uitkomst daarvan op voorhand al vastligt en verder weinig met de realiteit te maken heeft.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back