Module 0.4 tandwielen van Conrad of Tamiya

Oscar

verslagschrijvers
Ik heb een F103 tamiya chassis. ( en mijn zoon ook )

Dat kun je vrij simpel ombouwen van standaard tandwielen module 0.6

naar een hop up 0.4 tandwiel set.

( F-1 Spur Gear 0.4 Module (93T & 104T)
Artikelnummer 53104)
53104.jpg

De spur tandwielen heb ik al maar zoek nu nog het motor tandwiel.

In een modelbouwzaak vroeg ik naar de kwaliteit van Conrad 0.4 tandwielen en volgens deze zaak loopt dat niet lekker op tamiya.

Heeft iemend hier ervaring mee ( met die connrad tanwieltjes )
en wat zijn de voordelen van 0.4 boven 0.6 behalve het geluid ?

normaal gezien moeten tandwielen passen als de modul hetzelfde is.
(moet ik toevallig leren, de cursus ligt vlak voor me :D)
maar er kan dus een grotere tolerantie zitten op de conradtandwielen waardoord ze minder goed passen...

cooper zei:
normaal gezien moeten tandwielen passen als de modul hetzelfde is.
(moet ik toevallig leren, de cursus ligt vlak voor me :D)
maar er kan dus een grotere tolerantie zitten op de conradtandwielen waardoord ze minder goed passen...

De winkel had het nog over symetrische en asymetrische versies.

cooper zei:
hmmm, is nu niet een term die ik tegenkom bij tandwielencursus...
tov wat symetrisch of asymetrisch ?

Bedankt voor je reactie, maar de praktijk vind ik belangrijker dan de theorie.

Kortom waar moet ik ze gaan kpen ?

cooper zei:
als ze niet teveel kosten gewoon zelf eens alle2 testen zou'k zeggen..

Ja dat kan altijd nog,
maar ik wil putten uit de grenzeloze diepgaande high-tech info van dit superforum !

Volgens mij is er ook nog zoiets als de vorm van de tanden en vrijvings weerstand.....

mijn advies .. koop een set bij 1 winkel die bij elkaar past met de bekende merken zit je altijd goed en nuuuuuuhhh geluid ???

in m`n asso zit ook een grove vertanting maar dat valt best mee hoor.
Echt stiller is een schuine vertanding maar ja waar koop je dat ??

je hebt het verschil tussen een metrische aanduiding en een dp aanduiding, ik geloof dat dp dot per inch is

er bestaan een 48dp (grof) en een 68dp(fijn)
en er bestaat een 0.6 (grof) en een 0.4 (fijn) module.

0.6 zit standaard op een f103, dit is de grove vertanding.

0.4 zit oa op competitiemodellen en dus op de hopup set.

je moet er op letten dat je dan ook 0.4 pinions koopt, deze passen perfect, een 68dp tandwiel kan, maar is niet ideaal.

erikderaaf zei:
je hebt het verschil tussen een metrische aanduiding en een dp aanduiding, ik geloof dat dp dot per inch is

er bestaan een 48dp (grof) en een 68dp(fijn)
en er bestaat een 0.6 (grof) en een 0.4 (fijn) module.

0.6 zit standaard op een f103, dit is de grove vertanding.

0.4 zit oa op competitiemodellen en dus op de hopup set.

je moet er op letten dat je dan ook 0.4 pinions koopt, deze passen perfect, een 68dp tandwiel kan, maar is niet ideaal.

Ik probeer het te snappen:

dus 68dp is bijna ( maar niet helemaal ) het zelfde als 0.4

de vraag blijft dan wat gebruikt Tamiya zelf, want aan dat spur tandwiel zit je wel vast.

Als ik het zekere voor het onzekere neem ga ik dus voor Tamiya,
maar dan betaal ik 13,95 euro en moet er steeds twee verschillende kopen. ( IPV conrad 3,50 euro los per stuk )

of je koopt dus spur en pinion bij conrad (dan past het in elk geval)

en volgens mij lijkt een 48 dp het meest op zo`n 0.4 moduul tandwieltje (heb er laatst eentje gekocht als zijnde een 48 dp) (ik geloof dat ie 23 T is (intresse)).

heeft iemand nog een 05 module tandwiel boor mijn dark impact
het moet wel in de buurt zijn van rotterdam

heeft iemand nog een 05 module tandwiel boor mijn dark impact
het moet wel in de buurt zijn van rotterdam

Open even lekker je eigen topic? Of post het in gevraagd... En trouwens, een Tamiya met een 0.5 module?? Lijkt me erg sterk... Het is bij Tamiya of 0.6 of 0.4. Iets anders gebruiken ze niet. Now stop spamming other people's topics... ;)

Oscar, ik zou als ik jou was met de Tamiya tandwielen blijven werken. Al zegt iets in me dat een 0.4 module een 0.4 module is en blijft maar daar kom je in de praktijk pas achter denk ik... Qua geluid is een fijnere vertanding inderdaad stiller.

Het grootste verschil tussen 48dp en 64dp en dus ook 0.6 en 0.4 is dat bij de fijnere vertandingen je de roll-outs dichter bij elkaar kan krijgen. De stappen tussen de roll-outs zijn dus kleiner met een fijnere vertanding...

Echter op een buitenbaan zou ik zelf niet voor een fijnere vertanding gaan... Waarom haal je eigenlijk niet gewoon dat adapter ringetje en monteer je de gangbare 48dp spurs en pinions die je ook op beide TC's hebt zitten? Dan ben je overal vanaf en zijn alle auto's met dezelfde tandwielen uitgerust...

Meen dat the Border die adapters heeft... Moet je anders Michel eens vragen op de baan...

Joost.

En trouwens, een Tamiya met een 0.5 module?? Lijkt me erg sterk... Het is bij Tamiya of 0.6 of 0.4. Iets anders gebruiken ze niet.

Dat doen ze dus wel bij Tamiya. Bij de DF-03 serie gebruiken ze inderdaad 0.5 module tandwielen.

Hmm... Okee, then I stand corrected... ;) Typisch weer iets voor Tamiya

@Oscar: Dit is dat ringetje. Lijkt mij wel erg handig...

image.php

image.php

(plaatjes komen van de site van the Border...)

Het is nog erger, De DT02 gebruikt module 08.:(

Ik heb in het verleden vaker 06 modules pinions van Conrad gebruikt en had daarmee geen problemen op de tamiya spurs. (op TL01 en TA04).
Als het gaat, dan zou ik overstappen op 48 pitch pinion en spurs. Veel gemakkelijker te verkrijgen en veel meer keuze. Heb ik bij de Ta04 ook gedaan.

Op deze link vindt je een aantal tabellen om vergelijkbare 48 pitch tandwielen te vinden.
Tandwielen  over Pitch en Module

Back