Module 0,5? Motortandwielen!

Even een vraagje tussendoor, module 0,5 of 0,7 van motor tandwielen, houdt dit verband met de afstand tussen de tanden of de doorsnede met de motor as, waarvoor hij bedoelt is!

Moduul is de 'afstand' tussen de tanden. Je kunt alleen tandwielen met hetzelfde moduul samen gebruiken.
Moduul x aantal tanden = diam. steekcirkel. Verder bepaald het moduul ook de hoogte van de vertanding.

Rick

Hoi hoi,

(Ergens heb ik gelezen dat je een twaalf tands of kleiner tandwiel zocht, ik kon het niet terugvinden, dus bij deze maar een reactie daarop).

Als je kleiner gaat (dus naar twaalf tanden) is het risico erg hoog dat je tanden van je hoofd tandwiel gaat opvreten. Er grijpen dan te weinig (slechts één) tand in je hoofdtandwiel (van je Logo), en de motor is ook nog eens erg sterk. Een goede oplossing hiervoor is een separate 1:2 vertraging monteren aan je motor, en dan een 22 tands (of 24 tands) tandwiel monteren.
Als het trouwens alleen om hooveren gaat, kan je ook perfect met 10 cellen (of 3S lipo's) gaan vliegen.

Succes, groetjes A.

marco bosch zei:
modul 5 is voor motor assen van 5 mm zo ver me ooit verteld is

Volgens mij werd er gesproken over modul 0,5 :wink: . En met zekerheid heeft het niets met het asgat te maken. Module groter betekent minder tanden op dezelfde omtrek (grovere tanden).

Er is trouwens wel een 12 tands, 11 tands en nog minder in module 0,5 verkrijgbaar , echter met een kleiner asgat (3,2 , 2,3 en 2,0 mm). Deze worden ook gebruikt in de T-rex en de X-400.

Groetjes A.

Aaalie, volgens mij is er altijd maar 1 tand die echt voor de kracht overbrenging zorgt ongeacht hoe groot beide tandwielen zijn, behalve dan bij schuine vertanding.
Het probleem bij tandwielen met zo weinig tanden is dat de vertanding eigenlijk niet meer goed te maken is, ze noemen dit ondersnijden van de tandvorm. Ik zou weer in de boeken moeten duiken maar dit kan goed een reden zijn waarom je hoofdtanwiel sneller slijt.

Rick

Even uit een ouder draadje geciteerd....

Dirk zei:
Om een moeilijk antwoord te omzeilen...

de module waarde vermenigvuldigd met twee is de (effectieve) tanddiepte, om technische reden komt daar een 20% bij...

• Dus hoogte van de tandjes meten 20% aftrekken en delen door twee ... b.v. een tandhoogte van 2,4 mm is module 1.0 en een tandhoogte 1,2mm is module 0.5
Gangbare (metrische) module's zijn:
  • 1.5 1.25 1.0 0.8 0.6 0.5 0.4 0.3 0.25 0.2

Houd er wel rekening mee dat er veel afwijkende maatvoeringen zijn (geweest) ..... b.v. gebaseerd op inch maatvoering.

En dan betaat er ook nog iets van pitch, maar bij "normale" tandwielen is deze bijna altijd 1 ...

Toen ik mijn logo met 13T (kleinste wat mikado levert) vloog heb ik 3 keer een tand van het hoofdtandwiel gebroken. Nu ik vlieg op 15T heb ik nooit meer een tandje gebroken.

Back