Moeilijk te krijgen onderdelen

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Losi-ten-truggy1986, 17 jun 2013.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Alle topics op dit forum over dit onderwerp draaien uit op het geheel onterecht afblaffen van de LHS vanwege de hoge prijzen vergeleken met die in een lage loon land en daar waar de BTW nog niet in de prijs meegerekend is. Helaas snappen er maar weinig het uitgebreidere verhaal erachter dan alleen wat ze willen weten: de prijs die ze moeten betalen.
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Het probleem is alleen dat je het als consument niet tegen houdt. Hebben consumenten om het verplaatsen van productie naar lage lonen landen gevraagd? Nee, dat doen de CEO's die weten dat de aandeelhouders niet tevreden zijn met 10% winst, maar graag volgend jaar 20% winst willen zien. En als dat kan door de productie te verplaatsen, dan doen ze dat, het lokale verlies aan werkgelegenheid zal dan menigeen in het bestuur worst wezen.

    Ik denk ook niet dat de meesten bij een klein prijsverschil liever een paar weken wachten, dan het onderdeel gelijk om de hoek te kunnen kopen. Maar door het starre importsysteem, dat de winkels zou moeten beschermen, maar ze juist beperkt in hun concurrentiemogelijkheden, zijn de prijsverschillen soms meer dan wat BTW, en een kleine opslag. 3 tot 4 voudige prijzen komen ook voor. En zeg dan zelf, als je bij de supermarkt een brood kan kopen voor een euro, maar de bakker op de hoek exact hetzelfde brood, uit dezelfde fabriek, voor 4 euro verkoopt, ga je dan nog naar die bakker? Zeker met de constante stroom aan koopkrachtbeperkende maatregelen van het huidige kabinet, en met nog meer op komst, speelt dat een grote rol.

    Als je dan moet kiezen tussen je hobby kunnen beoefenen door elders te kopen, of te moeten stoppen, omdat je de dubbele of driedubbele prijzen niet meer kan betalen, wat doe je dan? Principieel stellen "ik koop alleen lokaal, en anders maar niet"?

    Het is niet om steeds maar met het vingertje te wijzen naar de winkels, ze zijn ook deels de dupe van het marktsysteem, maar sommige winkels maken het af en toe best bont, dat mag ook best gezegd worden. Bijvoorbeeld met een aanbieding van/voor, waarbij de aanbieding net zo duur is als de normale prijs bij een andere winkel. In een tijd zonder internet kon je daarmee wegkomen, je lokale klanten weten niet beter, en geloven dat je echt een aanbieding hebt. Maar nu kan dat eigenlijk niet meer, en toch zijn er shops die het blijven proberen. En blijkbaar werkt het, anders zouden ze het niet doen, maar dan moeten ze ook geen boter op hun hoofd hebben als een klant opmerkt dat het geen echte aanbieding is.
     
  3. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    714
    Lol, ik zie dat ik niet compleet was met mijn vraag. Zonder de tax en fee's bij te betalen? 22€?

    2/3X de prijs dan uit het buitenland? Dat ben ik nog niet tegen gekomen met onderdelen. En bij de echte bakker betaal je 2,30/240 voor een VERS brood. Geen (overdreven) 4 euro. Ik weet dat je het als voorbeeld bedoelde, maar wel reeël blijven dan aub.
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Het was een illustratie, als het goed is zal er geen enkele warme bakker brood uit de supermarkt of zelfs vers gebakken brood voor 4 euro verkopen. Maar stel dat die bakker uit mijn illustratie dat brood, dus niet vers door hemzelf gebakken, maar brood uit dezelfde broodfabriek, voor het dubbele tot viervoudige zou verkopen, dan krab je jezelf toch wel achter de oren, of niet? En dat gebeurt ook in de modelbouwwereld. Hoeft niet puur aan de winkels te liggen, maar ergens gaat er wat mis, waardoor de prijsverschillen groter zijn dan de btw en een leuke winstmarge kunnen verklaren.

    Ik heb ook voorbeelden van grote prijsverschillen. Motorsteun van de Kyosho ZX-5, 2 stuks, met verzenden vanuit de VS goedkoper dan eentje gekocht in de EU, en dan moet je hem nog zelf ophalen ook in Duitsland. In NL was het onderdeel nog duurder. En dan praat je niet over een "vers, zelfgebakken brood" oftewel een kwalitatief beter onderdeel, nee, exact hetzelfde. Of een micro heli als de GW9958, zit rond de 30 dollar met verzenden, wordt gewoon zonder blikken of blozen 75 tot 100 euro voor gevraagd. Het geldt niet voor alle onderdelen, en het is maar net welke winstmarge de importeur wil hanteren, maar grote verschillen komen zeker wel voor.
     
  5. Losi-ten-truggy1986

    Losi-ten-truggy1986

    Lid geworden:
    15 jun 2013
    Berichten:
    9
    het is zelfs zo erg dat de onderdelen vanuit losi duitsland niet eens verstuurd worden daar staat alles is een back order dan kan de winkel wel de auto's verkopen alleen nooit de onderdelen waardoor dan automatisch de stap gemaakt moet worden naar de u.s.a of dergelijks toch jammer in nederland zijn toch genoeg rc gekken
     
  6. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Tis nu de focus op de LHS , maar wat denk je ? , dit gebeurt dagelijks en net als iedereen wordt het gekocht ,zie voorbeeld van het brood , maar wat gedacht van een boutje en moertje ,of verf van gerenommeerde merken en de prijs stunter ,zelfde band ,fabriek ect

    Ijzerwaren wat verkocht wordt in de L d-h-zT gaat gemiddeld ook 3 tot 6 keer "over de kop",en waar komt de productie vandaan ?, de lage loon landen . Misschien in eerste instantie geen "goed" voorbeeld"maar dagelijkse praktijken ....
     
  7. RC-Muppet

    RC-Muppet

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Provincie Utrecht
    Ik heb voor Losi onderdelen regelmatig geinformeerd bij een aantal winkels in NL, of iets op voorraad was. Meestal niet, 2 weken levertijd en €3,50 tot €7,50 verzendkosten. Uit de US heb ik het dan sneller in huis en goedkoper.

    Ik gun de LHS best zijn omzet. Rij ik laatst langs, was ie wegens omstandigheden gesloten. Dat kan, maar hij was ook al eens dicht vanwege zijn verjaardag. Als ik dan special langs rij om iets te halen........

    Verder geen kwaad wordt over die LHS, zijn altijd super vriendelijk :D
     
  8. Losi-ten-truggy1986

    Losi-ten-truggy1986

    Lid geworden:
    15 jun 2013
    Berichten:
    9
    het is ook niet zo dat ik de lhs niks gun haal daar regelmatig me onderdelen voor de andere auto het is gewoon een slechte zaak dat er te weinig onderdelen zijn voor auto's die hier verkocht worden
     
  9. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    714
    Met name de betere merken, losi, mugen, Xray, jq en serpent. Om wat voorbeelden te noemen zijn gewoon k#t om te verkrijgen in NL. Er is niet 1 winkel die daar standaard alle onderdelen heeft liggen. "Die moet ik bestellen..." Nee, dat doe ik zelf dan wel.
    Voor de eenvoudigere merken is volop onderdelen te verkrijgen.
     
  10. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Waarom zijn dat de betere merken? En wat zijn de eenvoudige merken ,en waarom?
     
  11. Synasthesia

    Synasthesia

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Rotterdam
    de vergelijking LHS <> Buitenland vind ik leuk maar NL <> Buitenland staan niet in verhouding met elkaar vanwege de al eerder aangehaalde belastingen etc.
    Maar de prijsverschillen tussen de verschillende winkels in NL vind ik al "merkwaardig"...
    Waarom betaal ik bij de ene winkel €11 voor een spuitbus tamiya verf, en bij een andere winkel voor exact datzelfde busje €18,50? vind ik nogal een verschil
    Of voor een setje van 5 onderdelen bij de ene winkel €34 en bij de andere winkel €51?

    Dan snap ik het wel dat de duurdere winkel minder op voorraad neemt omdat hij te weinig verkoopt met als gevolg een dalende omzet en dus weer minder in kunnen kopen, en dus uiteindelijk in een dalende spiraal terecht komt en men gaat klagen dat de "buitenlandse" shops de boel verzieken, wat in mijn voorbeeld dus niet eens het geval is, want hier is het gewoon puur de shop zelf die zich uit de markt prijst.

    Ik heb zelfs al shops gezien die van alle banden maar 1 setje van 2 bandjes op voorraad hebben, wil je 2 setjes dan moeten ze besteld worden met een levertijd van 2 á 3 weken, dan moeten ze imho echt niet klagen dat ze het niet verkopen...

    Ik gun de nederlandse winkels echt wel hun omzet, maar dan moeten de prijzen wel normaal blijven en je moet ook wel de meest gangbare dingen direct mee kunnen nemen daar en niet bij alles te horen krijgen, ja dat moet ik bestellen en duurt 2 a 3 weken.

    En ook zoals Roelof al zegt in #4, de winkel waar jij je auto koopt kan je ook de onderdelen leveren.
    Als je er dan achteraf achter komt dat voor de auto welke je gekocht hebt de onderdelen vrijwel niet leverbaar zijn, tsja ik denk niet dat je altijd de winkel daarvan volledig de schuld kunt geven.

    Ik heb een tijdje een Tamiya auto gehad, was een ellende om aan onderdelen te komen, niet door de winkel, maar omdat alles via Tamiya Duitsland loopt, en ik begreep van de winkelier dat die nou niet bepaald vlot werken daar, dus had ik ook zo 2 tot 3 weken wachttijd.
    Winkelier deed echt wel zijn best voor me, maar als de importeur of distributeur niet meewerkt kan een winkelier hier ook niks aan doen behalve druk blijven uitoefenen op deze partijen.
    Als de winkelier dan na een week of 2/3 nog steeds niet heeft en ook niet weet wanneer wel, ja dan ga ik ook wel kijken naar alternatieven, waar je (helaas voor de NL shops) wel al gauw in het buitenland terecht komt.
    Je wilt toch ook je auto gebruiken
     
  12. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Is eigenlijk best wel logisch, je noemt wedstrijd wagens op, die worden niet zoveel verkocht als hobby wagens.
    Je vindt ook sneller onderdelen voor een Volkswagen dan voor een Ferrari.
     
  13. bobbeldorp

    bobbeldorp Guest

    Ik heb 1 keer iets in het buitenland besteld, leek een goede deal, 2 zenders (gt3b) en 9 ontvangers. voor een kleine 190 euro..
    met paypall betaald maar nooit geleverd..
    Na 6 weken contact opgenomen met paypall maar dat had geen zin meer want dat moet binnen 45 dagen en dat wist ik niet....
    Met die shop heb ik nooit contact kunnen krijgen..

    Verder bijna alles via Nederlandse webshops en verkopers van dit forum gekocht... ook wel eens problemen gehad, (ik krijg nog een kleine 200 euro van ene karsten die hier ook bekend is op het forum als oplichter waar ik de zelfde zender probeerde te kopen.. schijnbaar is die zender me niet gegund van hoger af)

    Ik ben pas wat shops in Nederland afgereden op zoek naar verf, werd overal prima geholpen, en er werd moeite gedaan om te vinden wat ik zocht
    Helaas zonder resultaat..
    Ik heb er wel wat onderdelen gekocht in Hilversum en idd ik schrok wat ik moest afrekenen..
    Voor de prijs van de onderdelen die ik moest afrekenen voor 5 onderdeeltjes voor een blade mcpx heb ik hier op het forum een goede gebruikte mcpx gekocht.
    Ik wilde bijna nee zeggen bij het afrekenen.
    Daar in tegen was de service perfect, ik werd een week later gebeld dat aan 8 importeurs gevraagd was of een bepaalde kleur leverbaar was maar dat het er gewoon niet was.
    Ik ga zeker terug naar deze shop als ik iets niet kan vinden op een andere manier in Nederland, maar vraag wel eerst wat het gaat kosten voor ik ga afrekenen.

    Ook ik werk in de zorg en zo veel verdien ik daar ook weer niet mee... oh ja bij ons zijn er nu niet bepaald vacatures...
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Het probleem blijft dat wij de prijzen in de andere kant van de wereld zien en daarmee de indruk krijgen dat alles hier te duur is.
     
  15. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    Ik bestel eigenlijk alles in NL. Tenzij een onderdeel in duitsland (of waar dan ook) te krijgen is en in nederland niet. Accu's bestel ik altijd uit het buitenland
     
  16. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Das persoonlijk voor mij maar een bijzaak. Levertijden is mijn grootste probleem... Tis te zot voor woorden dat ik het sneller kan krijgen uit het buitenland dan, een goede inporteur met zijn kanalen en connecties..
    Absurd vindt ik dat. En we praten nie tover exotische modellen, maar om een courant model merk en type.
     
  17. Losi-ten-truggy1986

    Losi-ten-truggy1986

    Lid geworden:
    15 jun 2013
    Berichten:
    9
    levertijden zijn zeker een deel van het probleem het probleem is soms toch ook wel de prijs voorbeeld bij de lhs betaal ik 33euro voor 2,5 liter terwijl ik op net net voor 40 euro 4 liter heb ik snap dat de lhs wat moet verdienen maar voor sommige dingen ga ik gewoon het net op en als ik dan hoor dat een nieuwe ez motor met gear set hier in nederland uitkomt op zon 60euro waarbij ik ook nog is niet weet wanneer het geleverd word omdat het in een backorder staat vind ik op het net precies de zelfde motor voor minder dan de helft komt uit de u.s.a maar wel zaterdag al binnen dan vraag ik me af waarom op die weg wel maar de lhs niet als je dan wat wil verdienen doe er dan ook wat voor
     
  18. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein

    volgens mij leven we in een europese unie??? vrije handel van goederen enzo... dus waarom is duitsland vaak 10 - 30% goedkoper dan nederland?

    beetje te makkelijk door de bocht om te zeggen dat de nederlandse shops met andere regels te maken hebben. Binnen de EU zijn de verschillen al immens. Dat china etc daar nog eens 20 - 30% onder zit dan ga ik mij toch afvragen wie nou wie een poot uit probeert te draaien...

    menig winkelier schreeuwt wel dat die niet op kan tegen internet winkels maar heeft ook helemaal niet de intentie om mee te gaan in de ontwikkelingen. ik heb al meerdere malen verkondigd dat als een winkelier zorgt voor goede service dat die paar euro meer het probleem niet is. Maar levertijden van maanden of niet bestellen / terug bellen. geen gehoor op garantie claims etc etc. En dan ook nog de hoofdprijs rekenen.... sorry dan draai je je klant de poot uit. En ja de klant wordt steeds beter geinformeerd dus het ouderwetse "oplichten" van leken / beginners is ook afgelopen want daar verdiende bepaalde winkels zeer goed aan. 35Mhz zenders verkopen aan boten mannen etc etc.
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Omdat we binnen de EU al verschillenden economiën hebben als ook veel spullen via Duitsland verder Europa in gaan en dus er nog een extra stap is. Horizon Hobby die veel merken beheert is daar een voorbeeld van.
    Daarnaast moet je niet vergeten dat winkeliers die groot inkopen wel kortingen krijgen waarmee ze met hun eigen te bepalen marge kunnen stunten maar als ze er lang mee blijven zitten er ook niet genoeg ruimte is om lager te gaan dan de concurent die vers inkoopt voor een lagere prijs. En vergeet de grijze import niet, grijze import zet veel druk op de reguliere markt. Niet alleen de prijs maar ook de ellende die winkels ervaren. Sommige fabrikanten proberen dmv. serienummerregistratie dan ook garantieclaims bij verkeerde distributeurs te voorkomen.

    Verschillen in verzendkosten mag eigenlijk niet voorkomen gezien het verzenden binen een land een vaste prijs kent, sommigen noemen de hogere prijs dan ook wel afhandelingskosten maar het zou ook best wel zo kunnen zijn dat je een verzending vanuit een buitenlands magazijn betaalt. Zo kan je op eBay ook het goedkoopste vinden en blijkt de prijs zwaar opgehoogd te worden met een 20 euro verzendkosten terwijl bij een andere adverteerder met een hogere prijs de verzendkosten laag of soms vrij zijn.

    Ook in Amerika en in Azië kunnen de prijzen per winkelier anders zijn, daar hoor ik niemand over.
     
  20. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    714
    Laat ik het anders zeggen; profesionelere merken en de meer hobbygerichte merken. De aanschafprijs en onderdelen prijs verschillen groot.


    Voor lhs geldt nu gewoon veel verkopen voor een lagere prijs. Dasrmee mostsn ze de winst zien te maken en hun huur betalen om mee te gaan met ww's.
     

Deel Deze Pagina