Moeilijke keuze

Ik ben van plan te beginnen met een 'echte' heli maar zag toen de Esky honey bee CP2 of king.
Bij de king heb je dan ook nog eens apparte ontvanger i.p.v. 4 in 1 controlbox.
Aan de filmpjes te zien vliegen die zeker naar behoren voor een beginner ( salto's e.d.).
Maar er is wel een enorm prijsverschil.
Is dit een goede tussenstap om bij het leren vliegen geen 600 euro in de grond te boren of is het brol die op 2 weken versleten is?

Eerst was ik uit op een zoom 400 of iets dergelijks (met een mx-12) maar ik dacht dat dit weleens een goedkope oplossing zou kunnen zijn om te leren vliegen.
(De club in de buurt is nog even serieus volzet en dit kan nog even duren)

De zoom 400 kan ik je in ieder geval sterk afraden... Veel problemen met de staart.

Verder hang het een beetje af van budget, of er mensen zijn die je kunnen helpen etc... Alleen leren vliegen met een collective pitch machine is niet eenvoudig, maar wel te doen mits je echt voorzichtig bent en niet te snel wilt gaan. Alles stap voor stap. Er is veel informatie beschikbaar over de verschillende machines e.d. dus daar zal het niet aan liggen.

Mijn ervaring is dat mensen met een fixed pitch heli heel snel overstappen naar een collective pitch heli. In dat geval is de fixed pitch niet noodzakelijk een goed investering.

Misschien een lastig antwoord, maar het is moeilijk om die keuze voor je te maken.

Ron

Voordeel van een FP is dat je als beginner niet gelijk veel meer ''ingewikkelde'' instellingen van zender en heli hebt. Je kunt je meer concentreren op het vliegen zelf. Ik ben zelf begonnen met de Hummigbird elite FP en die kun je eventueel later ook ombouwen naar CP. Nu is de hummingbird niet zo populair meer als eerder maar misschien dat er ook andere micro heli's zijn waarbij dat kan. Kun je de heli een beetje met je kunsten laten meegroeien.

Kan jij even het verschil uitleggen tussen FP en CP want ik ben hier niet helemaal mee.
(Ik heb nog veel te leren maar hier gaat dat snel)

CP = Collective Pitch
FP = Fixed Pitch

Bij CP kun je de rotorbladen in stand instellen, tijdens de vlucht.. en zo kun je regelen hoe hoog je vliegt, Bij een FP heli, kun je dit niet, maar wordt dit geregeld via de snelheid van de motor. (bij een CP heli, is het motortoerental meestal op 1 punt vastgezet).

CP is Collective Pitch dwz dat je de rotorbladen kunt draaien van negatieve naar positive pitch (neerwaartse luchtstroom - naar beneden gerichte luchtstroom). Dan kun je er dus op de kop mee vliegen en andere 3D stunts mee uithalen. Een FP is een fixed pitch en daar kun je alleen "normaal" mee vliegen.
Het model van jouw link heeft CP en dus geschikt voor 3D.

Ok, Merijn, je was me net voor.......... :wink:

zorg dat je een goede simulator aanschaft dat zal veel craches schelen in de toekomst. en als heli zou ik kiezen voor t-rex,zoom 450 of nog beter de t-rex 600 als je budget dit toelaat teminste.

veel succes met je keuze!

gr Tom

Maarten2, ik denk dat je het dan over de Zoom 450 hebt en niet de Zoom 400. Er is zel een belt upgrade te kopen, maar dan is het het geld niet meer waard en kun je beter direct naar de 450 overstappen.

Ron

Ik had even een vraagje buiten het onderwerp maar het is er dan ook maar 1.
Moet je een lipo na een vlugt leeg draaien (als de heli niet meer van de grond komt) of deze direct terug opladen(na afkoelen)

En verder nog: Denk je dan mijn ervaringen met een 47G veel invloed gaan hebben op het leren vliegen met een honey bee king (CP).Want ik ben toch van plan me deze aan te schaffen.

Alvast bedankt

Ik ben het daar niet zo mee eens. Beginnen met een CP hoeft helemaal niet slecht te zijn gewoon een kwestie van gezond verstand en geen onnodige risico's te nemen. Het gaat meestal fout omdat de mensen te snel willen. Ik ken genoeg mensen die met een CP begonnen zijn en het heel goed doen zonder al te veel brokken.
Een FP machine vliegt anders, als je van een FP overstapt naar een CP is het ook alsof je weer opnieuw moet leren vliegen.

De 47G leert je misschien niet vliegen, maar helpt wel goed bij orientatie e.d.

by the way, Lipos nooit helemaal ontladen (max 80%) anders loop je het risico dat ie stuk gaat.

Ron

kraaijer zei:
Een FP machine vliegt anders, als je van een FP overstapt naar een CP is het ook alsof je weer opnieuw moet leren vliegen.

En daar ben ik het niet helemaal mee eens :D Ik vind dat er helemaal niet zoveel verschil in zit. Langer dan 5 minuten hoefde ik er niet aan te wennen.

you're a natural KriZ :)

Ok, misschien heb ik daar wat overdreven, maar het vliegt wel volledig anders, immers met een CP blijft je rotor snelheid ongeveer gelijk en wordt lift door de pitch geregeld. Bij een FP wordt lift door de rotor snelheid geregeld. Wezenlijk ander vlieg gedrag.

Ron

Bij een Collective pitch machine moet er meer gas gegeven worden als de pitch groter word om de zelfde rotor snelheid te behouden door een hogere load van de motor. Dus dat is de taak van de speed controller :-)

Als CP opnieuw leren vliegen is kan je gelijk beter leren vliegen met CP.
Dus je zal van FP inderdaad wel iets overhouden (al is het maar de orientatie)

Als de motor de hele tijd het zelfde toerental behoud. Verbruikt dit dan niet veel meer baterij?

jeronymos zei:
Waarom moet je dan bij veel heli's een speedcontroller kopen als er helemaal geen speed te controllere valt.
Elke RC-elektromotor toepassing (heli, auto, boot) heb je iets nodig om de motor te regelen. Immers je ontvanger uitgang kan niet direct op een elektromotor aangesloten worden. Of dit nou voor een FP of CP heli is een (speed)controller zit er altijd in.

jeronymos zei:
Als de motor de hele tijd het zelfde toerental behoud. Verbruikt dit dan niet veel meer baterij?
Een FP heli gaat zuiniger (per gram gewicht) met energie om. Dit komt niet doordat het toerental wisselt maar door de vorm van het rotorblad wat veel efficienter werkt.

Back