Moeite met dunne (schaduw) lijntjes spuiten

• Topicstarter Topicstarter mikevst
  • Startdatum Startdatum
M

mikevst

Guest
Ik gebruik een standaard badger 150 airbrush met faskolor verf.
Gewone vlakken zijn uiteraard geen probleem maar ik heb wat moeite met het spuiten van dunne schaduwlijntjes. Deze waren altijd veel te dik. In het begin verdunde ik mijn verf niet omdat dit volgens de winkelier niet mocht. De verf was zo klaar om te spuiten vertelde hij. Ik moest dus redelijk wat druk gebruiken om te spuiten en dunne lijntjes waren dus niet mogelijk.
Een tijdje geleden verkocht die winkelier ook de speciale verdunner van faskolor. Ik dacht dus dat het daarmee beter zou gaan.
Op aanraden van de winkelier gebruikte ik 1 deel verf en 1 deel verdunner. Dit ging uiteraard al een stuk beter. Maar toch zie ik hier af en toe foto's waar die schaduwlijntjes nog dunner zijn.
Moet ik dan nog meer verdunnen? Of met nog minder druk proberen te spuiten?

De verf zo verdunnen dat je met een lagere druk kan spuiten.
Probeer dit eerst van te voren uit op een proef stukje.
Je moet voor je eigen uit zoeken wat voor jou het lekkerst spuit en dat je een beter resultaat heb.

Mvg,Karel.

Je geeft het zelf al aan: dat je de standaard badger heb, dus met een medium nozzle en naald. Verwacht daar geen fijne streepjes van.
Ik zou het zoeken in een fijne naald en nozzle i.c.m. de dunnere verf en lage druk. Voor dezelfde toepassing heb ik een aparte airbrush pistool gekocht met een 0,2mm nozzle, ik heb hem nog niet uitgeprobeerd. een nadeel van badger is dat ze niet aangeven wat de maat van de nozzles zijn, alleen in Fine, Medium en Large.

suc6
Hans

Hoe ver mag je faskolor verdunnen?
Ik las ergens maximaal 1 deel verf en 1 deel verdunner?

Ik kan me voorstellen dat als je nog verder gaat verdunnen dat je dan wel met een lagere druk kan spuiten maar dat de verdunde verf minder dekkend is. klopt dit?

Ik heb gisteren wat zitten proberen om dunnere lijntjes te spuiten. Lijntjes van 3 a 4 mm breed dan zo ongeveer.

Ik had de verf eerst 1/1 verdund. Maar dan had ik nog ongeveer 3bar nodig. Als ik nog wat meer verdunde ging het met wat moeite nog met 2.5 bar.
Maar minder druk wilde helemaal niet lukken.
Zelfs als ik gewoon water in een potje doe om te spuiten, dan heb ik nog 2.5 bar nodig om te spuiten. Bij 2 bar wordt er gewoon geen water aangezogen.

Ik had hier echter ergens gelezen dat je voor dunne lijnen met 1.5 a 2 bar moet kunnen spuiten.

Is er nu iets mis met mijn airbrush of met mijn compressor?

Het zal waarschijnlijk aan je airbrush liggen, maar niet omdat er wat mee mis is. De Badger 150 is suction feed, dus die moet de verf omhoog zuigen. Zoals je zelf al aangaf is daar al een bepaalde druk voor nodig. Als je een gravity feed airbrush zou gebruiken is er geen druk nodig voor het opzuigen van de verf en kan je dus met een lagere druk spuiten. Wat dat betekent voor de mogelijkheid tot het spuiten van dunne lijnen weet ik niet, op mijn gevoel afgaand zou ik zeggen dat je met een gravity feed airbrush dunnere lijnen kan spuiten vanwege die lagere druk.

Wout

Met de faskolor potjes die ik nu gebruik moet de verf zo'n 7 a 8 cm omhoog gezogen worden denk ik.
Ik heb ook zo'n metalen bekertje om eronder te hangen. Zou dit dan misschien beter gaan? Het bekertje is open en de verf zou misschien maar 2cm omhoog gezogen moeten worden.

Woensdag heb ik nog eens de airbrush uitgehaald om wat te proberen.
Ik wilde nu eens dat onderhangende potje proberen om te zien of er daar beter verf werd aangezogen met een lagere druk ten opzichte van de standaard faskolor potjes.
Ik wilde eerst met water proberen maar ik kwam nu tot de vaststelling dat ik gewoon geen luchtstroom heb beneden de 2 bar. Er komt zelfs geen lucht uit het slangetje waar normaal mijn airbrush aanhangt. Ik krijg maar wat lucht vanaf ongeveer 2.5 bar.

Wat is er dus mis?
- De getalletjes op de instelknop van de compressor kloppen gewoon niet
- de ontvochtiger houdt lucht tegen? Ik heb deze er nog niet van tussenuit gehaald.
- iets anders?

Of hoe kan ik dit testen?

Ik zou stuk voor stuk de keten naar de compressor verwijderen en kijken tot waar het misgaat. dus eerst de slang, dan het filter, dan de drukmeter (als die niet gecombineerd is met het filter) etc. Ik neem aan dat je dan het probleem wel vindt.

Altijd een goede tip, maar dat zorgt er niet voor dat er nu wel lucht uit de slang komt.

had dat even gemist ja.

heb je geen snelkoppeling tussen je spuit en slang, die je kan reduceren ofzo ?
of een defecte aansluiting.

Back