moet een accu afkoelen na het laden ?

probleempje met mijn duikboot.
als ik mijn boot de avond voor een treffen oplaad werkt die gewoon.
echter als ik de accu oplaad op locatie en meteen na het laden weer wil gaan varen krijg ik problemen. de boot vaart een paar meter en valt dan stil. nu had ik het gisteren ook weer maar als ik de boot nu ( onbelast ) probeer werkt die gewoon ?????
de ontvanger en regelaar zitten wel meteen bovenop de accu vanwege de ruimte. misschien dat de warmte van het accu laden daar invloed op heeft ???
 
Wat voor type accu is het?
Een lipo vind het fijn als hij warm is.
Ik denk dat het probleem in de ontvanger of regelaar zit, in de regelaar ziet sowiezo een beveiliging tegen oververhitting en de werktemperatuur van een ontvanger loopt tot een graad of 45, daarboven kunnen ze raar gaan doen.

GJ
 
gewoon een 7.2 racing pack zoals gebruikt wordt in o.a electro auto's en rotostarters.

als ik me niet vergis nimh cellen.
regelaar is trouwens een robbe rokraft
 
Ik neem aan dat je met 40 mHz besturing werkt?
Die ontvangers kunnen nog wel wat temperatuur hebben.
Het probleem moet in de regelaar zitten.
Probeer eens de regelaar bij de accu weg te halen, of in ieder geval te zorgen dat hij wat koeler staat.
Is er verder niets veranderd in je aandrijving, misschien is de as wat zwaarder gaan lopen zodat de aandrijving meer stroom gaat trekken?

GJ
 
bij de aandrijving is niet echt iets veranderd alleen de assen gesmeerd. maar het probleem was hiervoor ook al aanwezig.

de boot werkt gewoon probleemloos alleen niet als ik net na het laden weer wil gaan varen.
 
Alle accu's die wij normaal gesproken gebruiken werken het beste bij temperaturen tussen grofweg de 10°C en 40°C. Natuurlijk "doen" ze het daarboven en onder ook nog wel maar de prestaties nemen af naarmate ze warmer of kouder worden.
Dat geldt dus ook voor NiMH. Deze accu's hebben een klein nadeeltje en dat is dat ze tijdens het opladen ook iets opwarmen. Hoe sneller je ze laad des te warmer ze worden. Zo lang de temperatuur niet te hoog wordt (<45°C) is er weinig aan de hand. Overigens heeft deze temperatuur stijging weinig te maken met de inwendige weerstand. Het komt door de chemie!
Omdat de ontlaad stromen veel groter mogen worden dan de laadstroom zal de inwendige weerstand wel een rol spelen als tijdens het ontladen de accu opwarmt. Hoe meer stroom je uit de accu trekt des te warmer hij zal worden. Op zich is dat geen ramp alleen zal het rendement van de accu duidelijk minder worden. Met andere woorden je accu zal sneller leeg zijn!
Ook hier geldt dat je moet zorgen dat de temperatuur niet te hoog oploopt. Als een NiMH accu warmer wordt dan ongeveer 65°C kan de waterstof vrij komen en ontstaat er druk in de cellen. Als er te veel waterstof vrij komt loopt de druk op en zal (als het goed is) een veiligheidsventiel openen om de druk kwijt te raken. Alle waterstof die er uit is kan er niet meer in terug gedaan worden dus zal de capaciteit minder worden en de inwendige weerstand hoger! En nog een ander probleem doet zich voor. Het gebeurt nog wel eens dat het veiligheidsventiel kapot gaat (smelt) tijdens het aan elkaar solderen van cellen om er een accu van te maken. Normaal merk je daar niets van maar als zo'n cel nu eens te warm wordt en er komt veel waterstof vrij, wat denk je kan er dan gebeuren?
Juist, . En dat is al meerdere keren gebeurt ook! LiPo's gevaarlijk? Met NiMh was (is) het net zo hoor! ALTIJD voorzichtig zijn en blijven. Controleer de instellingen van je lader, de aansluitdraden en de accu zelf op beschadigingen en zo alle reeds vele malen besproken maatregelen. Zo zal je de gevaren tot een minimum kunnen beperken en mocht het een keer fout gaan de schade beperken.
Succes.
 
thuis laden doe ik altijd op mijn gemak (500 mah) maar op locatie met minimaal 1500 mah want je wilt zsm weer varen natuurlijk.
maar ik ontlaad de accu nu voor een gedeelte en zal 'm dan weer voldouwen maar met de regelaar buiten de boot. kijken wat dat doet.
 
thuis laden doe ik altijd op mijn gemak (500 mah) maar op locatie met minimaal 1500 mah ...
Typevaudtje, die h hoort er niet. Jij weet dat Marc maar voor de niet zo ervaren lezers: Je laadstroom bedraagt 300mA respectievelijk 1500mA. De mA is meet-eenheid van stroom, mAh is meet-eenheid van capaciteit, lading, 'aantal elektronen.
 
accu ontladen en weer opgeladen ZONDER de regelaar en ontvanger in de boot en alles werkt gewoon. MAAR geen gekke temperaturen in de accu gemeten (ongeveer 25 graden ) maar wel een paar graden verschil per cel.
nu maar weer eens ontladen en nog een x proberen.
 
Bij dit probleem zoals hier beschreven ontstaan bij mij allemaal vraagtekens.
Je accu laden doe je thuis met 500mA en in het veld met 1500mA of meer dus dan word hij uiteraard warm.
De ontvanger ook natuurlijk maar er schuilt meer gevaar in het feit dat hij er bovenop zit en dus storingen oppikt van de accu en regelaar.
De combinatie van warmte het oppikken van storing en dat het een onderzeeer betreft zou wel eens ten nadele van de signaal overdracht kunnen werken.
Thuis test je hem misschien ook niet onder water en in het veld onbelast werkt hij wel goed.
In het veld wil je graag varen en niet laden dus lijkt een extra accu of het over gaan naar lipos grote voordelen te bieden.:confused:
 
Laatst bewerkt:
net de accu weer eens volgepompt en heel andere temperaturen gemeten.
dik 40graden. nu kan ik de problemen die ik had ook wel begrijpen.
 
Daarnaast, zit er na het varen niet ergens een afsluiting die door het gebruik dikker wordt of zwaarder gaat lopen?

punt met weer verder gaan, is dat er eerst gevaren is, dus alles nat geworden is.
tijdens het laden kan het dan een beetje lekker inwerken

Ik geef ook maar een voorzet, ik zie wel vaker afsluitingen die onder invloed van vocht dikker worden of andere gekke dingen doen
 
boot duikt niet dmv een tank en de afsluiting is de halve bovenkant die losgeschroeft wordt.

als ik de accu laad en ik leg de regelaar/ontvanger naast de boot tijdens het laden werkt het spul gewoon na het laden. maar zoals gezegd wordt de accu dik 40 graden tijdens het laden en als de regelaar/ontvanger direkt op de accu zitten vanwege de ruimte dan zullen die ook wel een lekker temperatuurtje krijgen. en dat is volgens mij het probleem.
want als ik een dag of zo wacht na het laden is er niets aan de hand.
 
boot duikt niet dmv een tank en de afsluiting is de halve bovenkant die losgeschroeft wordt.

als ik de accu laad en ik leg de regelaar/ontvanger naast de boot tijdens het laden werkt het spul gewoon na het laden. maar zoals gezegd wordt de accu dik 40 graden tijdens het laden en als de regelaar/ontvanger direkt op de accu zitten vanwege de ruimte dan zullen die ook wel een lekker temperatuurtje krijgen. en dat is volgens mij het probleem.
want als ik een dag of zo wacht na het laden is er niets aan de hand.

Yup, dat zei ik al.
Kan je niet een dun laagje schuim of eventueel balsa tussen de accu en regelaar/ontvanger leggen.
Misschien dat dat net genoeg is om de warmte overdracht tegen te gaan.
In de motorwinkel is ook zelfklevende aluminium mat te koop, die beschermt het kuipwerk tegen de hete motor.
Het spul is zo'n 5mm dik, dat zou zeker moeten helpen.
Hier een linkje:
Acousta-Fill Zelfklevende hittebestendige Folie 200x300


GJ
 
als het goed gaat wordt over een dag of 11 mijn vloot uitgebreid van 1 naar 3 duikboten.
dan mag er gerust 1 een tijdje laden en afkoelen. maar wat islolatie kan nooit geen kwaad maar het zal voornamelijk licht moeten zijn.
de boot gaat nu al vrij snel naar onder.
 
NiMH batterijen moet je tijd geven om op te laden. Er staat meestal op de batterijen dat je deze moet 12 of 14 uur opladen op 1/10 van de capaciteit. (op 1/5 kan het ook :rolleyes:)
Ik stel vast dat ik mijn NiMH batterijen van 4600 mAh oplaad met een laadstroom van 2A dat deze volgens de lader opgeladen zijn na een 1 uur, maar helaas zijn ze niet opgeladen, na 10 minuten zijn ze de batterijen bij een normale ontlading (geen racing toestanden) leeg.
Bij een laadstroom van 1A zijn ze wel opgeladen en kan ik tot 1/2 - 3/4 h rijden of varen.
Nu laad ik NiMH batterijen van 4600 mAh op max 1A laadstroom en zonder probleem op maar de tijd is wel +-4 a 5 uur.

Zoals je zelf aanhaalt "als ik de batterijen thuis oplaad op 500mA is het OK"

Het bewijs is er.

Lipo's geen probleem die die kan je opladen tot de opgeven C dat op de batterij staat vermeld. Deze zijn dan ook voor 99-100 % opgeladen.

PS: nu krijg ik een resem van reacties voor schrijffouten e.d. ... :D
 
Wat is dit voor onzin?

Je kan NiMh batterijen wel degelijk snel laden.
Het ligt een beetje aan het type maar 80% van de NiMh cellen zijn snel te laden.

Als jouw lader na 1 uur stopt en zegt dat ze vol zitten dan is er wat fout met je lader of met je instellingen van je lader.
Wat ook nog kan is dat je laadsnoer te dun of te lang is, daardoor ontstaan de meeste laadfouten.

Als je een accu snellaad genereer je meer warmte dan wanneer je ze langzaam laad.
Dat is het probleem bij de topicstarter, niet dat de accu's niet vol zitten.

GJ
 
Marc2

Ik begrijp dat je Nicad's gebruikt en dat je geen probleem hebt als je een dag van te voren laadt maar wel een probleem hebt als je direct voor het varen laadt.

Het verschil in beide situaties is de temperatuur of de spanning van de accu.

Warmte kan ik me niets bij voorstellen. Kun je testen door een dag van te voren te laden en er een fönhn op te zetten.

De accuspanning kan direct na het laden flink hoger zijn dan als je een dag van te voren laadt. Gebruik je een aparte BEC, een BEC in de regelaar of gebruik je een aparte accu voor je ontvanger? Of per ongeluk een combinatie. Mischien werkt de Regelaar/BEC niet goed en is de spanning op de ontvanger te hoog of gestoord door een slecht BEC.

Ik zie dat je meerdere boten hebt. Misschien kun je eens de substitutiemethode toepassen door één voor één de ontvanger, regelaar en evt. BEC te wisselen.

Bert
 
als ik de accu laad en ik leg de regelaar/ontvanger naast de boot tijdens het laden werkt het spul gewoon na het laden. maar zoals gezegd wordt de accu dik 40 graden tijdens het laden en als de regelaar/ontvanger direkt op de accu zitten vanwege de ruimte dan zullen die ook wel een lekker temperatuurtje krijgen. en dat is volgens mij het probleem.
want als ik een dag of zo wacht na het laden is er niets aan de hand.
Dan verwissel je de accu voor een koude opgeladen accu anders kom je er nooit achter.
Hoge temperatuur en een hoge spanning na snel laden treden gelijktijdig op dus welke de boosdoener is kom je niet achter.
Na het afkoelen is ook de spanning wat gedaald dus dan weet je nog niets.

Marc2

Gebruik je een aparte BEC, een BEC in de regelaar of gebruik je een aparte accu voor je ontvanger? Of per ongeluk een combinatie. Mischien werkt de Regelaar/BEC niet goed en is de spanning op de ontvanger te hoog of gestoord door een slecht BEC.
Bert
Dat zou ik ook wel willen weten.
Dus wat is de spanning op de ontvanger. ;)
 
Back
Top