moki 250cc 5 radial

ze schrijven voor dat de moki 225 ook al voldoende is maar bij naderopzoekings werk had het vliegtuig ook een 3 blads prop:-)

Dit weekend hebben we veel stermotoren gezien en horen draaien in La Ferte Gaucher. Zeer mooie motoren en ze maken eigelijk niet veel lawaai; dit dus omdat het 4-takt motoren zijn. Zeker geen probleem in Schaffen, en dan volgende keer misschien mee naar de show gaan he ;)

Hallo,

Heb zelf een Moki 215 cc met Menz 32 *18, aan 4200 toeren is 84 db gemeten, met de Engel 32*19 was hij in de lucht stiller en meer performanter, maar is hiermee niet gemeten.
Voor het ogenblik vlieg ik met een Moki 250 cc op een Pitts Python, met de Engel 32*19 draait hij 5000 toeren en wat een vermogen op een 21 kg toestel, welliswaar meer geluid, zoals de echte.
Heb wel gezien dat bepaalde merken zoals Menz... grotere schroeven aan het maken zijn voor de 250 cc. Wil je echt schaal gaan moet je de soloprops nemen, deze zijn echt schaal en de hoek kun je verstellen.
Met een carbon schroef en aan een goede 4000 toeren, moet je volgens mij dicht bij de 80 db kunnen geraken.
De uitlaat zou ik zeker niet extra dempen, dan vrees ik dat je van het mooie ster viertaktgeluid niet veel meer zult overhouden.
Ik kan nog volgende tips geven : in vergelijking met een tweetakt moet de motor veel beter gekoeld worden, zorg voor eventueel geleidingen in de motorkap en voorzie de luchtuitlaat voldoende groot, trouwens de uitlaat zit nu ook mee onder de kap. Met Aspen 2-takt heb je een iets betere loop + verbranding, inlopen heb ik wel met 4 % olie gedaan. Let ook op het zwaartepunt tijdens de bouw, want het volle gewicht zit vooraan. Ik verkies koolstof schroeven omdat de doormeter van de naaf waartegen de schroef gevezen wordt nogal klein is in vergelijking met de schroef, de kans op scheef trekken is groot en je moet een houten ook regelmatig aantrekken. Buiten dat ik reeds 2 maal de ontstekingssensor, welliswaar onder garantie, heb moeten vervangen, ben ik zeer tevreden over deze in mijn ogen de slagroom op de taart van de modelbouwmotoren.

Groeten

Koen

Back