Draadje opstarten naar aanleiding nieuw semi-schaal ARF, semi-bouwproject.
Dat ligt al zeer lang te wachten. Tijd om eens op te pakken.
'In het kort': destijds direct na aanschaf van het Warbirdmodel, een naar mijn beleving, 'de benzine motor aller benzinemotoren' aangeschaft!
Een fraaie compacte motor, en dat was in een periode behoorlijk vóór het DLE tijdperk.
De Moki 20cc HA van Airworld. Top notch brommer.
Over werkelijk alle motoren werd flink gemopperd, prijs en kwaliteit. Benzine Saito's bestonden ook nog niet, en ook nog geen kwalitatief goede en uitontwikkelde RCExel ontstekings systemen.
Deze Moki aanvankelijk dé aangewezen motor met de minste negative beschrijvingen, waar dan ook te vinden op het internet. Dus een compacte motor, behoorlijk mooi uitgedacht, mooi gegoten en vooral licht. Net iets boven de 800 gram zonder uitlaat. In de USA uitgebracht als RCS 140, was er een behoorlijke loftuiting rond het ding.
Vermogen 3,5 pk met een 16 x 8 prop. bij een X rpm... Als je daarop kunt vertrouwen natuurlijk.
Moki's waren prijzige motoren. Ik vond het duur binnen m'n budget. Is het nog. Behoudend als ik ben koester ik die ene aanschaf en zat ik stiekum op RC-Network en eBay naar een gebruikte te loeren, tegen sterk gereduceerde kosten, voor op de P-x. Bouwen, starten/lopen en zonder zorgen vliegen. En zo de tweede motor op de kop getikt voor de helft van het geld. Dat moet hem wezen.
Maar zoals je weet... duur betaalde rommel blijft duurbetaalde rommel, want niemand wil z'n verlies nemen. Gelijk aan zitten op hete kolen, niemand wil er op. Verkoopstrategieën zijn bijna altijd 'hit and run'... ook bij deze. Deze was rommel! Dus... er in gestonken.
Eens een sjompie, altijd een sjompie. In het algemeen oppassen bij duur betaalde RC troep. Stink niet in een duur afgetrapt loeder. Motor, noch servo's of semi-wonderschoon RC model. Oude rommel is niks waard, ook al staat er van mijn part Fabergé en consorten op.
Motoren zijn lastig te controleren, zelfs als je ze in de hand hebt. En je gaat ook niet vragen de boel open te trekken. Een kluns sloopt de boel, en mannen met handige handen flessen over het algemeen de boel niet, maar repareren, of verpatsen als versleten... mag je zo hopen?
Goed... nu was ik al opgestart met mijn leuterverhaal in m'n bouwdraadje van de Cloud Dancer 60. Verplaatst naar hier. De bedoeling is dus om de nieuwe motor te laten voor wat deze was, en behoud daarmee z'n hum-hum-waarde.
De Motor met de zij-uitlaat neem ik fors onder handen. (Wordt het em niet... dan wijk ik wel uit naar een Saito FG-30, maar dan nieuw en van Dennis.)
Heb daarvoor in 2014 al onderdelen gekocht (ja, het blijft lang 'rijpen' om goed op smaak te komen) want er was wel het een en ander gaar.
• Walbro carburateur, een nieuwe membranenset,
• cilinderkoppakking,
• cilinder, zuiger- en veerset,
• setje nieuwe SKF kogellagers
De doos vol onderdelen deels uitgestort over m'n werktafel. Nieuwe lagers zitten nog in de doos, in de SKF verpakkingen. Nieuwe bus met zuiger en twee nieuwe zuigerveren via Engel Modellbau.de, waarvan 1x reserve voor als het monteren mis gaat... (maar dat gaat het niet). De oude cilinder is die met de drijfstang nog gemonteerd.
Zuigerveer gemonteerd, met rijkelijk motorolie en enig Super-Lube vet. Echt een moeilijk klusje is het niet, maar wel even zorgen dat er rust om je heen is. De Drijfstang heb ik ook reeds overgezet van het licht beschadigde oude setje. Geen speling geconstateerd die vragen oproepen...
Inbouwen zuiger in bus moet met ernstig beleid en geduld, en wederom veel motorolie. Dan schuift de zaak behoorlijk stroef in elkaar. Hmmm! De zuigerveer is vlijmscherp en zal straks goed moeten inlopen op de bus. Na montage, is nu geweest, niet meer aankomen en mee gaan staan pielen. Weggelegd voor de volgende stap in de montageronde...
De krukas van de motor, zonder spoelpoort. De motor heeft achterop een roterende klep. Om de as zitten de twee lagers gestoken, met middenin een aluminium keerring om een deel van de mengsmering en valse lucht van de andere kant komend? tegen te gaan. Het voorste lager heeft aan weerszijden een kunststof keerring (gasdicht), het kruktaplager (SKF-Explorer) is volledig open.
Gelijk het type dat gemonteerd was. Wellicht beter daarvoor ook een deels gesloten lager te kiezen. Voorste lager is een life-time gesmeerd industrielager, en wordt niet gesmeerd door de smering van de brandstof of een lik extra vet.
Voorste cup van het 'carterhuis' net zichtbaar de stootrand van de aluminium keerring+lager. De keerring monteer ik met een weinig vloeibare klassieke rode motorpakking (spiritus als verdunningsmiddel). Nog van Valma, en vegen uit dat potje zijn ooit aan wat automotortjes gesmeerd om wat oude pakkingen te overtuigen op dichtheid. Met een scheutje spiritus in het potje kwam er wat meer leven in. Althans dat heb ik hier dus in huis liggen. Siliconen had ook gekund. Wellicht beter en moderner dichtingmateriaal.
Je ziet nog baksel van de vorige seal zitten. Dat zit zo vast dat het met een schraper wel los zou komen, maar dan beschadig je de boel weer te veel. Meeste is weg gepulkt...
Andere kant van het carter, met zichtbaar de cup voor het lager... Het was een beetje pokdalig, het gietwerk, met her en der gietputten, best grof naar huidige maatstaven DLE? Heb het maar een peetje opgeboend met de 'koperborstel' van Proxon, daarna grondig gereinigd met water en thinner. Mooi glad.
Wel Brutus... ik was dit tegen gekomen... Natuurlijk heb ik de originele 'Mökitronica' er bij... Maar hier lijkt het torretje wel heel makkelijk op te lopen...
De USA tegenhanger was de dus de RCS-140, identieke motor onder andere naam. Maar de vertegenwoordiging is al een aantal jaren terug ter ziele gegaan, en heeft het merk 'Moki' in de USA, als brand een tijd te koop gestaan. Tsjechen hebben ooit niet goed voor hun naam gezorgd internationaal en heeft dat voor veel verwarring gezorgd. Twee typen Moki's... zucht.
Je mag me nog voorlichten op de beste inlooptactiek en brandstof... Aspen in het hoofd, met 32:1?... Als het zover is om proef te draaien... bij +20 graad en een lekker lentezonnetje... ipv witte gietijzerkorrels uit de hemel...
Gr Bas
Dat ligt al zeer lang te wachten. Tijd om eens op te pakken.
'In het kort': destijds direct na aanschaf van het Warbirdmodel, een naar mijn beleving, 'de benzine motor aller benzinemotoren' aangeschaft!
Een fraaie compacte motor, en dat was in een periode behoorlijk vóór het DLE tijdperk.
De Moki 20cc HA van Airworld. Top notch brommer.
Over werkelijk alle motoren werd flink gemopperd, prijs en kwaliteit. Benzine Saito's bestonden ook nog niet, en ook nog geen kwalitatief goede en uitontwikkelde RCExel ontstekings systemen.
Deze Moki aanvankelijk dé aangewezen motor met de minste negative beschrijvingen, waar dan ook te vinden op het internet. Dus een compacte motor, behoorlijk mooi uitgedacht, mooi gegoten en vooral licht. Net iets boven de 800 gram zonder uitlaat. In de USA uitgebracht als RCS 140, was er een behoorlijke loftuiting rond het ding.
Vermogen 3,5 pk met een 16 x 8 prop. bij een X rpm... Als je daarop kunt vertrouwen natuurlijk.
Moki's waren prijzige motoren. Ik vond het duur binnen m'n budget. Is het nog. Behoudend als ik ben koester ik die ene aanschaf en zat ik stiekum op RC-Network en eBay naar een gebruikte te loeren, tegen sterk gereduceerde kosten, voor op de P-x. Bouwen, starten/lopen en zonder zorgen vliegen. En zo de tweede motor op de kop getikt voor de helft van het geld. Dat moet hem wezen.
Maar zoals je weet... duur betaalde rommel blijft duurbetaalde rommel, want niemand wil z'n verlies nemen. Gelijk aan zitten op hete kolen, niemand wil er op. Verkoopstrategieën zijn bijna altijd 'hit and run'... ook bij deze. Deze was rommel! Dus... er in gestonken.
Eens een sjompie, altijd een sjompie. In het algemeen oppassen bij duur betaalde RC troep. Stink niet in een duur afgetrapt loeder. Motor, noch servo's of semi-wonderschoon RC model. Oude rommel is niks waard, ook al staat er van mijn part Fabergé en consorten op.
Motoren zijn lastig te controleren, zelfs als je ze in de hand hebt. En je gaat ook niet vragen de boel open te trekken. Een kluns sloopt de boel, en mannen met handige handen flessen over het algemeen de boel niet, maar repareren, of verpatsen als versleten... mag je zo hopen?
Goed... nu was ik al opgestart met mijn leuterverhaal in m'n bouwdraadje van de Cloud Dancer 60. Verplaatst naar hier. De bedoeling is dus om de nieuwe motor te laten voor wat deze was, en behoud daarmee z'n hum-hum-waarde.
De Motor met de zij-uitlaat neem ik fors onder handen. (Wordt het em niet... dan wijk ik wel uit naar een Saito FG-30, maar dan nieuw en van Dennis.)
Heb daarvoor in 2014 al onderdelen gekocht (ja, het blijft lang 'rijpen' om goed op smaak te komen) want er was wel het een en ander gaar.
• Walbro carburateur, een nieuwe membranenset,
• cilinderkoppakking,
• cilinder, zuiger- en veerset,
• setje nieuwe SKF kogellagers
De doos vol onderdelen deels uitgestort over m'n werktafel. Nieuwe lagers zitten nog in de doos, in de SKF verpakkingen. Nieuwe bus met zuiger en twee nieuwe zuigerveren via Engel Modellbau.de, waarvan 1x reserve voor als het monteren mis gaat... (maar dat gaat het niet). De oude cilinder is die met de drijfstang nog gemonteerd.
Zuigerveer gemonteerd, met rijkelijk motorolie en enig Super-Lube vet. Echt een moeilijk klusje is het niet, maar wel even zorgen dat er rust om je heen is. De Drijfstang heb ik ook reeds overgezet van het licht beschadigde oude setje. Geen speling geconstateerd die vragen oproepen...
Inbouwen zuiger in bus moet met ernstig beleid en geduld, en wederom veel motorolie. Dan schuift de zaak behoorlijk stroef in elkaar. Hmmm! De zuigerveer is vlijmscherp en zal straks goed moeten inlopen op de bus. Na montage, is nu geweest, niet meer aankomen en mee gaan staan pielen. Weggelegd voor de volgende stap in de montageronde...
De krukas van de motor, zonder spoelpoort. De motor heeft achterop een roterende klep. Om de as zitten de twee lagers gestoken, met middenin een aluminium keerring om een deel van de mengsmering en valse lucht van de andere kant komend? tegen te gaan. Het voorste lager heeft aan weerszijden een kunststof keerring (gasdicht), het kruktaplager (SKF-Explorer) is volledig open.
Gelijk het type dat gemonteerd was. Wellicht beter daarvoor ook een deels gesloten lager te kiezen. Voorste lager is een life-time gesmeerd industrielager, en wordt niet gesmeerd door de smering van de brandstof of een lik extra vet.
Voorste cup van het 'carterhuis' net zichtbaar de stootrand van de aluminium keerring+lager. De keerring monteer ik met een weinig vloeibare klassieke rode motorpakking (spiritus als verdunningsmiddel). Nog van Valma, en vegen uit dat potje zijn ooit aan wat automotortjes gesmeerd om wat oude pakkingen te overtuigen op dichtheid. Met een scheutje spiritus in het potje kwam er wat meer leven in. Althans dat heb ik hier dus in huis liggen. Siliconen had ook gekund. Wellicht beter en moderner dichtingmateriaal.
Je ziet nog baksel van de vorige seal zitten. Dat zit zo vast dat het met een schraper wel los zou komen, maar dan beschadig je de boel weer te veel. Meeste is weg gepulkt...
Andere kant van het carter, met zichtbaar de cup voor het lager... Het was een beetje pokdalig, het gietwerk, met her en der gietputten, best grof naar huidige maatstaven DLE? Heb het maar een peetje opgeboend met de 'koperborstel' van Proxon, daarna grondig gereinigd met water en thinner. Mooi glad.
Gaaf machientje om te zien.... Hopen dat ie net zo goed gaat lopen....
Wel Brutus... ik was dit tegen gekomen... Natuurlijk heb ik de originele 'Mökitronica' er bij... Maar hier lijkt het torretje wel heel makkelijk op te lopen...
De USA tegenhanger was de dus de RCS-140, identieke motor onder andere naam. Maar de vertegenwoordiging is al een aantal jaren terug ter ziele gegaan, en heeft het merk 'Moki' in de USA, als brand een tijd te koop gestaan. Tsjechen hebben ooit niet goed voor hun naam gezorgd internationaal en heeft dat voor veel verwarring gezorgd. Twee typen Moki's... zucht.
Je mag me nog voorlichten op de beste inlooptactiek en brandstof... Aspen in het hoofd, met 32:1?... Als het zover is om proef te draaien... bij +20 graad en een lekker lentezonnetje... ipv witte gietijzerkorrels uit de hemel...
Gr Bas
Laatst bewerkt: