Moki Airworld 20cc SA, nieuw leven in een 'sjompie' motor (Fehlkauf 2009)

MicropropSport

Forum veteraan
PH-SAM
Draadje opstarten naar aanleiding nieuw semi-schaal ARF, semi-bouwproject.
Dat ligt al zeer lang te wachten. Tijd om eens op te pakken.

'In het kort': destijds direct na aanschaf van het Warbirdmodel, een naar mijn beleving, 'de benzine motor aller benzinemotoren' aangeschaft!
Een fraaie compacte motor, en dat was in een periode behoorlijk vóór het DLE tijdperk.
De Moki 20cc HA van Airworld. Top notch brommer.

Over werkelijk alle motoren werd flink gemopperd, prijs en kwaliteit. Benzine Saito's bestonden ook nog niet, en ook nog geen kwalitatief goede en uitontwikkelde RCExel ontstekings systemen.
Deze Moki aanvankelijk dé aangewezen motor met de minste negative beschrijvingen, waar dan ook te vinden op het internet. Dus een compacte motor, behoorlijk mooi uitgedacht, mooi gegoten en vooral licht. Net iets boven de 800 gram zonder uitlaat. In de USA uitgebracht als RCS 140, was er een behoorlijke loftuiting rond het ding.
Vermogen 3,5 pk met een 16 x 8 prop. bij een X rpm... Als je daarop kunt vertrouwen natuurlijk.

Moki's waren prijzige motoren. Ik vond het duur binnen m'n budget. Is het nog. Behoudend als ik ben koester ik die ene aanschaf en zat ik stiekum op RC-Network en eBay naar een gebruikte te loeren, tegen sterk gereduceerde kosten, voor op de P-x. Bouwen, starten/lopen en zonder zorgen vliegen. En zo de tweede motor op de kop getikt voor de helft van het geld. Dat moet hem wezen.

Maar zoals je weet... duur betaalde rommel blijft duurbetaalde rommel, want niemand wil z'n verlies nemen. Gelijk aan zitten op hete kolen, niemand wil er op. Verkoopstrategieën zijn bijna altijd 'hit and run'... ook bij deze. Deze was rommel! Dus... er in gestonken.

Eens een sjompie, altijd een sjompie. In het algemeen oppassen bij duur betaalde RC troep. Stink niet in een duur afgetrapt loeder. Motor, noch servo's of semi-wonderschoon RC model. Oude rommel is niks waard, ook al staat er van mijn part Fabergé en consorten op.

Motoren zijn lastig te controleren, zelfs als je ze in de hand hebt. En je gaat ook niet vragen de boel open te trekken. Een kluns sloopt de boel, en mannen met handige handen flessen over het algemeen de boel niet, maar repareren, of verpatsen als versleten... mag je zo hopen?

Goed... nu was ik al opgestart met mijn leuterverhaal in m'n bouwdraadje van de Cloud Dancer 60. Verplaatst naar hier. De bedoeling is dus om de nieuwe motor te laten voor wat deze was, en behoud daarmee z'n hum-hum-waarde.
De Motor met de zij-uitlaat neem ik fors onder handen. (Wordt het em niet... dan wijk ik wel uit naar een Saito FG-30, maar dan nieuw en van Dennis.)

Heb daarvoor in 2014 al onderdelen gekocht (ja, het blijft lang 'rijpen' om goed op smaak te komen) want er was wel het een en ander gaar.
• Walbro carburateur, een nieuwe membranenset,
• cilinderkoppakking,
• cilinder, zuiger- en veerset,
• setje nieuwe SKF kogellagers

De doos vol onderdelen deels uitgestort over m'n werktafel. Nieuwe lagers zitten nog in de doos, in de SKF verpakkingen. Nieuwe bus met zuiger en twee nieuwe zuigerveren via Engel Modellbau.de, waarvan 1x reserve voor als het monteren mis gaat... (maar dat gaat het niet). De oude cilinder is die met de drijfstang nog gemonteerd.

dsc_2822-lr-jpg.206152

Zuigerveer gemonteerd, met rijkelijk motorolie en enig Super-Lube vet. Echt een moeilijk klusje is het niet, maar wel even zorgen dat er rust om je heen is. De Drijfstang heb ik ook reeds overgezet van het licht beschadigde oude setje. Geen speling geconstateerd die vragen oproepen...

dsc_2823-lr-jpg.206153

Inbouwen zuiger in bus moet met ernstig beleid en geduld, en wederom veel motorolie. Dan schuift de zaak behoorlijk stroef in elkaar. Hmmm! De zuigerveer is vlijmscherp en zal straks goed moeten inlopen op de bus. Na montage, is nu geweest, niet meer aankomen en mee gaan staan pielen. Weggelegd voor de volgende stap in de montageronde...

dsc_2825-lr-jpg.206154

De krukas van de motor, zonder spoelpoort. De motor heeft achterop een roterende klep. Om de as zitten de twee lagers gestoken, met middenin een aluminium keerring om een deel van de mengsmering en valse lucht van de andere kant komend? tegen te gaan. Het voorste lager heeft aan weerszijden een kunststof keerring (gasdicht), het kruktaplager (SKF-Explorer) is volledig open.
Gelijk het type dat gemonteerd was. Wellicht beter daarvoor ook een deels gesloten lager te kiezen. Voorste lager is een life-time gesmeerd industrielager, en wordt niet gesmeerd door de smering van de brandstof of een lik extra vet.

dsc_2826-lr-jpg.206155

Voorste cup van het 'carterhuis' net zichtbaar de stootrand van de aluminium keerring+lager. De keerring monteer ik met een weinig vloeibare klassieke rode motorpakking (spiritus als verdunningsmiddel). Nog van Valma, en vegen uit dat potje zijn ooit aan wat automotortjes gesmeerd om wat oude pakkingen te overtuigen op dichtheid. Met een scheutje spiritus in het potje kwam er wat meer leven in. Althans dat heb ik hier dus in huis liggen. Siliconen had ook gekund. Wellicht beter en moderner dichtingmateriaal.
Je ziet nog baksel van de vorige seal zitten. Dat zit zo vast dat het met een schraper wel los zou komen, maar dan beschadig je de boel weer te veel. Meeste is weg gepulkt...

dsc_2827-lr-jpg.206156

Andere kant van het carter, met zichtbaar de cup voor het lager... Het was een beetje pokdalig, het gietwerk, met her en der gietputten, best grof naar huidige maatstaven DLE? Heb het maar een peetje opgeboend met de 'koperborstel' van Proxon, daarna grondig gereinigd met water en thinner. Mooi glad.

dsc_2828-lr-jpg.206157

Gaaf machientje om te zien.... Hopen dat ie net zo goed gaat lopen....

Wel Brutus... ik was dit tegen gekomen... Natuurlijk heb ik de originele 'Mökitronica' er bij... Maar hier lijkt het torretje wel heel makkelijk op te lopen...
De USA tegenhanger was de dus de RCS-140, identieke motor onder andere naam. Maar de vertegenwoordiging is al een aantal jaren terug ter ziele gegaan, en heeft het merk 'Moki' in de USA, als brand een tijd te koop gestaan. Tsjechen hebben ooit niet goed voor hun naam gezorgd internationaal en heeft dat voor veel verwarring gezorgd. Twee typen Moki's... zucht.

Je mag me nog voorlichten op de beste inlooptactiek en brandstof... Aspen in het hoofd, met 32:1?... Als het zover is om proef te draaien... bij +20 graad en een lekker lentezonnetje... ipv witte gietijzerkorrels uit de hemel...

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Gisterenavond nog even doorgepakt. Er waren nog issues, zo bleek later.
Eerst maar eens de lagers geperst, de eerste stap met de boorstand, later verder ingetikt omdat de boorstand de krachten niet aankon. De garage-doppenset als passend slaggereedschap heeft gediend om op de kogellager buitenringen, de zaak verder in te drijven.
Houtenblok op bankschroef voor de massatraagheid en als zachtere ondergrond om het carter niet krom te slaan. Waar nodig een grote dop om de asdoorvoer goed te ondersteunen, het carter niet da slagkrachten hoefde op te vangen.

Eerst moest de keerring in het carter worden geplaatst. De lagercuprand eerst aangestipt met vloeibare pakking van Valma (alcoholbasis verdunning). Met een dun stripje balsa aangetipt. Dat werkt als een kwastje, alleen is het beter mikken. Tevoren alles nog even extragoed schoongepoetst met thinner.

DSC_2829-LR.jpg

Dit spul dus... Ik hoop dat het houdt... Echter het zit klem tussen ring en kruktaplager, er uit geperst en als zeer dunne laag. Denk niet dat de brandstof (Aspen, waar methanol in zit) het echt zal aantasten. Het spul droogt langzaam in, echt heel erg hard wordt het niet.

DSC_2831-LR.jpg

Kruktaplager geperst en gedreven...

DSC_2832-LR.jpg

Drijven van het uitgaande-aslager. Ondersteuning van het carter op een grote dop, die net om de cup van het kruktap-lager past. De dop vangt de pers, en daarna de klappen van het indrijven op. Het fragiele huis blijft zo potentiële vervorming bespaard. Hardhouten blok als ondergrond. (ik laat het in details zien, ik hoop dat het duidelijk is)

DSC_2833-LR.jpg

Ondersteund en al het as-uitgaande-lager geperst, en daarna verder gedreven met passende dop op de buitenring. Zo voorkom je dat je kogels veranderen in Bokmaflessen, de lagerbanen in 'Belgische kasseien'.

DSC_2834-LR.jpg

Lager is op z'n stek en 'afgeborgd' met een circlip die daar ook thuis hoort...

DSC_2838-LR.jpg

Nog even nazien of alles ook goed op z'n plaats zit. De lagers zich goed hebben geschikt in de cups... Kruktap nog even 'opgepiets' met een Proxxon messingborsteltje om alle vuil er af te boenen. Werkt ook een beetje corrosiepreventief, zolang het blijft zitten. (...bij een methanol OS bijzonder lang overigens... en zo aardig roestvrij blijft)

DSC_2836-LR.jpg

Gaat soepel!...

DSC_2837-LR.jpg

De 'rotary valve' even aangeprikt, de plaats waar de Walbro-carburateur komt te zitten...

DSC_2839-LR.jpg

Zo ziet dat er los gemoneerd uit. Ook zichtbaar is de magneet op de menemer die de sensor beroert ('oi, kabouter Arie, moak jij effe un fonk...')

DSC_2840-LR.jpg

Laatst bewerkt:
Schnurle spoelpoorten van de Moki-SA motor... Aluminium gietstuk. Modulaire doet sterk denken aan MVVS motoren. Echter de cilinder is niet draaibaar zoals bij MVVS. De poorten in bus en zuiger van de SA vs de HA zijn anders gestoken.

DSC_2842-LR.jpg

En dan nog even de kop, met kleine putjes er in.
Dat is geen schuimend aluminium, maar lijkt op detonatie, vroegtijdig ongecontroleerd verbranden van benzine, gevolg van een te arm mengsel? Laat me graag informeren door de MBF motordoktoren!

DSC_2843-LR.jpg

De motor in tijdelijke staat van opbouw... er is nl nog 1 issue!

DSC_2844-LR.jpg

Issue? Yep! Afsluiting van het carter met de rotatieklep. Toen ik de motor in handen kreeg was deze rijkelijk voorzien van afdichtmateriaal. Vloeibare pakking op de aansluiting van cilindermantel en carter. Bij het passen met een weinig Valma-pakking kwam ik een slechte aansluiting tegen. De boring van het carter gemeten, kwam ik enige ovaliteit tegen in de ronding. Het 'brugstuk' is zeer zwak, is mishandeld in het verleden, wellicht heeft de motor een forse tik gehad bij een crash. Zit ik te overwegen hoe dat te richten zonder breuk... een nieuw carter te moeten aanschaffen... en de lagers natuurlijk... (de kosten :()

DSC_2836-LR-v2.jpg

Heb het gisteren heel voorzichtig het brugstuk 'even' gestuikt met de klauw van de draaibank... en met de cilinder gemonteerd en al, nog een tikje in de goede richting met een plaatwerkhamer en een stuk massief en gewichtig rondstaf brons met grote diameter... opdat je niet doorslaat met een breuk.
Moet de motor eigenlijk weer deels demonteren om te controleren of het pasvlak, ook werkelijk vlak te krijgen is, geworden is.
Duidelijk een moed, beleid en trouw klusje. Wellicht te richten met een licht conische plug, met passende diameter, dat inkloppen hopendende dat het de afdichting verbeterd? 1x met teveel en het is krak! Lastig! Koud of heet gestookt?

Tja... een 'sjompie.de' motortje... moet toch wel weer perfect te maken zijn?

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Vooraf: ik weet niets specifieks van Moki motoren, hun hebbelijkheidjes of nukken.

Mijn idee: monteer de cylinder met een tijdelijke dikke "opofferpakking" dan kun je heel voorzichtig die brug weer in vorm tikken zonder risico dat je hem te ver naar buiten slaat. De gemonteerde cylinder ondersteunt de brug en voorkomt "doorslaan" de dikke pakking geeft net dat beetje extra bewegingsvrijheid om de elasticiteit van het materiaal te overwinnen (om metaal plastisch te vervormen moet het altijd een tikkie verder dan de nieuwe stand, i.v.m. gedeeltelijk terugveren).

Je kan er ook voor kiezen om de boel dik in de Valma pakking te zetten....

Dank!!! Hmmm... even een extra pakking? Perfect plan. Ik dacht zelf ook nog aan een stalen of aluminium plaatrestant van een paar stevige millimeters. Zodat het cilinderhuis gevrijwaard blijft van calamiteiten. De pakking vangt dan de stuik op? Het staal de kans op vervorming van de rest. Andere manier zou kunnen zijn, niet te drijven, maar te persen via een draai van een passende plug met een hoop vet.

Als 'afbouw-pakking' kan ik eigenlijk veel beter hittebestendige siliconenpakking nemen? Dat hebben ze nog wel bij m'n garage liggen en anders haal ik dat bij de Brezan wel op. De 'gap' is onaangenaam voor de Valma-pakking vrees ik, en zakt weg met de tijd, de moderne heeft kleefkracht, geeft iets verlijming, wel prettig bij overdruk?

Zal ook de diameter van de nieuwe motor er eens naast gaan houden. Afwijking bekijken.
Jammer dat ik het me niet gerealiseerd heb voordat ik de lagers heb ingetikt.

En even op een stuk vlak-staal van de draaibank. Dat is loepzuiver en geeft de afwijking in het carterhuis mooi weer.
Komt allemaal wel weer een hoop werk onder vandaan... hoort er bij...
Maar... we komen er wel :)

Heren, modelbouwers, Tinq- of Aspensappelaars... zijn er nog ideeën over de spikkels in de kop/verbrandingskamer? Verneem gaarne!

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Nee, dat doet het nét niet. Het verschil in diameter wordt opgevangen door een O-ring.
Overigens zat dat dat deksel ook onder de vloeibare pakking om het manco op te vangen.
Vraag me af of dat ooit goed gedicht heeft...
Brugstukje is eigenlijk een heel zwak stukje in het ontwerp. Als de motor gebruikt wordt waar deze voor bedoeld is, is dat natuurlijk ook niet storend, of aan de orde.
Gr Bas

Spikkels in de verbrandingkamer, ik weet het niet of dat detoneren is... Daarvoor moet je ook de zuiger bekijken.

Die heeft wel een zwarte coating. De kop had dat niet. Bijkans een samenstelling uit onderdelen? Na een stevige ontmoeting met moeder aarde?
Alzo mijmerend...

Meestal word de zuiger heter dan de kop, en dus eerder koolafzetting, zeker met minerale olie....
Zit er een blanker stukje (met eventueel een putje) onder de bougie? Dan kan het detonatie zijn
En anders kunnen volgens mij de spikkels ook veroorzaakt worden door loskomende kooldeeltjes

De bougie leek me redelijk gezond. Ik maak me nog geen zorgen, omdat de pitting niet storend zal zijn voor de loop. Moet de motor sowieso nieuw laten inlopen.

Overigens zo zag de motor er voor aanschaf uit. Later zijn er nog een motorsteun en vulplaten bijgekomen tussen motor en carb. De eigenaar van wie ik em gekocht heb, heeft hem mogelijk niet eens laten draaien... van hand tot hand... Ik herkende hem aan het verlengde opzetheveltje van de carburateur-choke-klep... en de vloeibare pakking waar die niet hoort.

attachment-1.jpg

Maar goed, met de tips in het hoofd, volgende week weer verder...

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Zo! Weer verder wezen sleutelen aan het torretje. Wel, heel veel boutjes zijn het nu eigenlijk ook weer niet. Bij de Brezan in Emmen een flacon hitte bestendige rode siliconen motorpakking aangeschaft voor een paar minutieuze likjes vloeibare pakking.
Lees ik achteraf... dat het niet de meest benzine bestendige pakking is. Moi!
Maar Aspen? Zal deze denk ik wel verduren? Laten we het maar hopen.
De afdichting tussen carter en cilindermantel heb ik verbeterd gekregen met een groot stuk brons van ruime diameter. Met de mantel gemonteerd, het rondstaf aangelegd en een bewuste klop er om met een plaatwerkhamertje. Printje er mee gemaakt op een stuk vlak staal. De afdruk liet voldoende afsluiting zien. Zeker met pakking, niet meer iets om druk over te maken.

Heb het geheel nu weer samen gebouwd. De motor gaat iets stroef langs de poorten. Met heel veel motorolie en zonder compressie (bougie niet gemonteerd), maar 'plopt' mooi op het passeren van de poorten. Zal een kwestie worden van zorgvuldig inlopen worden.

DSC_2852-LR.jpg

Heb de carburateur deels nagelopen, type Walbro type 225. Dekseltje aan membraanzijde los genomen, echter dat zag er bijzonder spic en span uit. Geen benzine resten, het leek wel nieuw, als of het om een fonkel nieuwe carburateur gaat, of reeds een keer zijn vervangen. Binnenin alles brandschoon. Ander dekseltje heb ik maar laten zitten. De reserve pakkingen laat ik nu even voor wat ze zijn, eerst maar eens kijken of deze sjoega geven.

DSC_0925-Bew.jpg

Spinner uit de la getrokken, om alles eens proef te passen. De naaf had een te grote as-diameter en de pasbussen kon ik zo snel niet meer vinden in de spinnerlade. Daarom op de draaibank gesneder. Kortste klap. Verder ontbrak bij deze motor de ring/shim om de propeller mee in te kunnen spannen, ook die dan maar even afgestoken. Ik was wel weer een avondje zoet. Mijn rpm is niet zo heel erg hoog. Ringetje en een lullig busje. Maar alles fit weer opperbest.

DSC_2865-LR.jpg

Want hier draait het nu om... het lijkt of het mooi past... maar dat doet het totaal niet, in de verste verte niet! Maar ook al wil je er een DLE20 in proppen...er moet rigoureus worden gesloopt. De carburateur steekt alleen al te ver naar achter. Alleen een standaard methanol 4-takt, of een dikker 25cc Super Tigre, dat gaat pardoes. Maar dan moet je vette bende op de koop toenemen. Nu weet ik weer waarom ik het project zolang heb uitgesteld. :confused:
Onwillige ARF's is altijd gelazer. Beter direct een Brian Taylor P40 kunnen bouwen! :D
Verder wil ik de motor in silentblocks afhangen. Dat vraagt een aangepaste constructie.

DSC_2853-LR.jpg

Wat nu me rest met de Moki? Motor afronden, carb er dus weer op en testen op een stevige bok. Blik Aspen. 30 : 1.
Voor ook dat alles kan... moet ik ook eerst een passende bocht hebben ingekocht of zelf vervaardigd. En de Krumscheid demper er achter.

Eerst proberen om de motor in de snuit gegoten te krijgen, dan een uitlaatsysteem gaan inpassen. Zorgen dat de motor toekomstig voldoende koeling gaat krijgen. Al dat meer.

Wordt het tijd om een 'tempo doeloe' bouwverslag voor de 'CMPro 140 P-40'op te zetten, want de modificaties gaan mee veel tijd kosten.
Geen praktische Saito FG-30, dat slaat me teveel een gat in het budget, dan was ik gisteren overigens al klaar geweest... (heeft iemand een kant en klare ingelopen, doelloos rondslingeren... dan maggie me mailen)
.

DSC_2855-LR.jpg

De spinner dekt een hoop af. Hij steekt straks nog dieper als deze goed gericht staat.
En wat een ontstellend lelijke P-40 air-scoop, nee is niet m'n cameraobjectief. Daar gaat ook de bijl in. Zo een knijterboleet is niets op zo een edele snuit!
Nah! Voor wat het waard is...

Yep! Update! Tijd om even over te stappen naar het vers aangemaakte bouwdraadje.
Eventuele motor perikelen volgen hier wel weer op den duur. (voor als men er leut in heeft)
http://www.modelbouwforum.nl/threads/cmpro-p-40-140-arf-met-de-a-van-helemaal-anders.241617/

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Back