Mollerup smeerpomp, info gezocht

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door John33, 1 feb 2018.

  1. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Voor een model dat ik aan het maken ben zoek ik informatie over hoe een mollerup smeerpomp werkt.

    De basis is mij wel duidelijk, via een worm/wormwiel wordt een zuiger langzaam bar beneden gedrukt, daardoor wordt de olie onder de zuiger heel langzaam naar de stoommachine geperst.

    Maar wat ik nog niet kan vinden is hoe het mechaniek werkt als de zuiger aan het einde van de werkslag is.
    Het wormwiel aandrijfmechanisme gaat gewoon door, immers, de stoommachine draait gewoon door.
    Ergens zit een mechaniek dat de as die de zuiger naar beneden beweegt los koppelt van het wormwiel.
    Met een handzwengel kan de zuiger weer omhoog gedraaid worden, waardoor er olie vanuit een extern reservoir in de pomp wordt gezogen.

    Heeft iemand een uitleg hoe dat koppel mechaniek werkt? mollerup_pompje.jpg
     
  2. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er zit een klauwkoppeling tussen wormwiel en zwengel. De zwengel beweegt het spindel naar beneden, het wormwiel drijft de zwengel aan
    Bereikt de zuiger het eind van zijn slag, dan "blokkeert" de boel. het wormwiel draait door, de zwengel dus ook, maar in plaats van dat het spindel naar beneden gaat, schroeft de zwengel zichzelf omhoog, en zal nu uit zichzelf tegen een veerdruk in de klauwkoppeling uit elkaar trekken en vrij komen. Je kunt nu met de hand de zwengel weer terug draaien (niet vergeten even de oliekraantjes om te zetten) zodat het spindel omhoog komt en de pomp zich weer vult. Daarna valt de klauwkoppeling vanzelf weer in elkaar en gaat de smering weer verder
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  4. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Daar kwam het plaatje al vandaan ..

    Brutus,
    Hartelijk dank, hier kan ik wat mee.
    Nu is het nog de uitdaging om zo iets werkend schaal 1:6 te maken.
    Een "standaard" mechanische oliepomp misstaat een beetje op dit model namelijk.
    Ik ga eens aan de slag, kijken of het te doen is.
     
  5. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Brutus,

    Als ik zo wat foto's op internet bekijk, klopt het dat de pompzuiger is voorzien van schroefdraad ?
    De zwengel beweegt maar een klein stukje omhoog, puur om zich vrij te maken van het wormwiel.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor zover ik kan zien, heeft de plunjerstang schroefdraad, maar is geborgd tegen verdraaien.
    Het bovenste stukje van het zwengelsamenstel heeft binnenschroefdraad.
    Als de machine draait, word via alle bewegingen de zwengel zodanig rondgedraaid, dat de plunjerstang naar beneden gaat.
    Op het eind van de slag van de plunjer, kan de plunjer dus niet verder, en schroeft de bovenste kap van het zwengelsamenstel zichzelf omhoog, waarna de klauwkoppeling vrijkomt.
    Ik vermoed, dat er tussen wormwiel en zwengel een pal o.i.d. zit waarmee je de zwengel loskoppelt van de aandrijving, zodat je ook bij draaiende machine gewoon die zwengel weer de andere kant uit kunt draaien, en daarmee de plunjer weer omhoog kunt trekken (waarmee de pomp zich weer met olie vult) maar dat kan ik op die afbeelding niet goed zien.

    Ik denk niet dat de plunjer zelf van schroefdraad voorzien is (dat de hele spindel draait, maar niet op en neer gaat), want dan zou het geen zin hebben dat die schroefdraad helemaal doorloopt tot boven aan toe: daar komt die plunjer toch niet, en het zou ook tot afdichtingsproblemen leiden.

    Let wel, ik ga ook alleen maar af op wat ik in die foto zie, want dergelijke cylindersmeertoestellen zijn van ver voor mijn tijd.In zijn algemeenheid waren dit soort dingen tamelijk "zelfwijzend" als je er met je neus bovenop stond, en werd er niet zo heel veel aandacht besteed aan de exacte bedieningsinstructies: Dat valt onder wachtswerkzaamheden en in die tijd waren er genoeg mensen aan boord, die je dat haarfijn konden uitleggen, desnoods met een ferm geplaatste werkschoen maatje 48 onder je kanaal....
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Bovenop de plunjer zit hier een zeskant met een pin dwarsuit.
    Die pin loopt tegen een "strip" tegen het huis.
    Als de plunjer het einde van de slag nadert, (onderin) wordt die pen niet meer tegen draaien tegengehouden door die strip.
    Dan zou dat zeskant met de draadstang kunnen gaan meedraaien.

    Geen idee of dat werkt.
    Heb het nooit geprobeerd, want als goede machinist vul je op tijd bij.
    Mijn pomp op de hijskraan heeft geen slipkoppeling of klauwkoppelingen.

    Vanwaar de vraag?


    De pomp aan boord van de Hercules zit met een slipkoppeling.
    Draai je die na het vullen niet strak genoeg en controleer je niet door het pallenwiel even wat slagen met de hand te geven, dan slipt die en draait je kar zonder smering. (is een ander model dan op de foto)
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2018
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat kan niet, want dan zou je het wormwiel door de worm duwen.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    dit lijkt er een met slipkoppeling

    [​IMG]

    een vaste:
    pen kan je in de handle draaien, zodat er een stift in 1 van de 4 gaten komt van het wormwiel.

    [​IMG]
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kan wel, beter kijken (afbeelding on OP): wormwiel onderop, gladde boring. Zwengel bovenop wormwiel, gladde boring. Bovenstuk bovenop zwengel, draadgat. Bovenstuk kan gewoon omhoogbewegen, en de klauwkoppeling tussen zwengel en bovenstuk komt vrij...

    Lijkt vrij veel op de spanbouten die Alfa-Laval vroeger voor drijfriemen van separatoren gebruikte (als de spanbout tegen een veer in op de juiste spanning komt, koppelt de zeskant waar je de moersleutel op zet los van de draadwartel die de bout aandrukt, en kun je de bout niet verder aandraaien).

    Kleinbedrijf, zoals havenslepers en je stoomkraan draaien nogal "hands on", erg onwaarschijnlijk als zo'n machinist zijn smeertoestel vergeet. Voor zeebedrijf MOET je een beveiliging hebben dat die pomp niet in elkaar loopt als de wacht er niet op tijd bij is want die machinekamer is groot, en die vent staat niet de hele wacht lang naar alleen maar dat smeerapparaat te kijken, die heeft een hoop andere dingen te doen. Met lege pomp doordraaien is geen goed idee, maar zuigerveren kun je vervangen en je kunt in elk geval verder. Met een mechanisch kapotte pomp kun je niet verder varen, best lastig als je nog een halve oceaan verder moet....
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2018
  11. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Dank dank dank heren, voldoende stof tot nadenken.
    Hier nog een plaatje die manier mijn vraag onderbouwd of er schroefdraad IN de pompzuiger zit: DSCF0009-300x222.jpg
    Hier lijkt het of de draad doorloopt tot in de zuiger.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb je die foto ook groter? kan er niet zo veel uit opmaken...
     
  13. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Helaas niet, trek ik ook maar van het internet af.
     
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik ook niet. Op de plunjer ligt volgens mij een (losliggende?) zeskantmoer met reactiearm afsteunend in een groef in de steun.
    Verder ben ik het eens met je eerdere uitleg. #6.

    Opmerking: Indien de moer losliggend is, dan moet je de vetpot met een vetspuit weer vullen(omhoog duwen) Aansluiting "B"?
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2018
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Is hij niet.
    Je kan een kraan in de persleiding omzetten naar dat "bekertje" waarin je als de olie dun is verse cilinderolie giet.
    Dan ontkoppel je de machine aandrijving en draai je met de zwengel de andere kant op en zuig je die bekervulling naar onder de plunjer.
    Zet de kraan van plunjer weer naar de persleiding en koppelt de machine aandrijving.
     
  16. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

    Ik ben er een beetje achter hoe ik het wil gaan doen.
    Ik ga voor de optie met de uittrekbare pen die in het wormwiel kan vallen.
    In het wormwiel wil ik blinde gaten maken met een schuine bodem.
    De pen wordt met een drukveer in dit gat gehouden.
    Mij idee is, dat als de olie zuiger de bodem raakt, en deze dus niet verder kan. Dat de pen tegen de veerdruk in middels de schuine bodem uit het gat in het wormwiel wordt gedrukt.
    Dat is nog mijn beveiliging tegen het kapot lopen van het geheel.
    Verder gewoon opbouwen zoals op de plaatjes.
    Het enige waar ik nog mee zit is of dit systeem wel voldoende smering gaat geven.

    Het is algemeen bekend dat smeerolie pompen op model stoommachines erg ruim smeren, dus wordt het een projectje om eens te kijken of het überhaupt werkend te krijgen is en of er voldoende olie uit komt om de machine gesmeerd te houden.
     

Deel Deze Pagina