Monocoupe 90A

En weer langzaam aan wat gedaan .
landingsgestel afgemaakt,servoplankje gemaakt ,motor ingebouwd .
En ook nog vleugelstruts gemaakt uit dunwandig aluminium buis ,welke ik iets platgedrukt heb om iets profiel te verkrijgen .

102_2439.jpg


het servo plankje . Op de lege plek komt de ontvanger.

th_102_2440.jpg


De motor die er in zit

102_2441.jpg


Totaal plaatje

102_2442.jpg


Aansturing van het richtingsroer ,mbv een pull pull . hiervoor heb ik 0,8mm koolstaaf gebruikt en als gelijde bus het rietje van een wd40 spuitbus welke perfect paste.

102_2443.jpg


En de bevestiging van de wielsok is tevens het borgsysteem van het wiel .


Nu nog een papieren mal maken voor het cockpit glas .
Een deugdelijke en spelingsvrije hoogteroer aansturing uitdenken .
Nog twee servo's kopen welke max 22mmlang zijn ,12mm breed en vanaf het montage vlak naar onderzijde max 13 mm zijn voor de rolroeren en als het even kan metalen tandwielen en weinig kosten (tsja je blijft nederlander).

Dus we hebben nog zat te doen .
 
Laatst bewerkt:
En idd levert een dagje werk om na te denken de beste ideeen .
Het hoogteroer is ook aangesloten , heb hiervoor het langste gedeelte een 2mm koolstaaf voor gebruikt en deze verlijmt met een 0,8mm koolstaaf .

102_2445.jpg


102_2446.jpg


102_2449.jpg


Simpeler en effectiever kon ik het niet bedenken .

Cockpit raampje is ook gemaakt .
Na 2 uur spitten op het net ,eindelijk de juiste servo's gevonden voor in de vleugel .Ze moeten wel helaas uit de andere kant van de aardkloot vandaan komen en kosten maar 22 euro om hier op de mat te komen en voldoen aan al mijn eisen .

102_2450.jpg


Hier is de regelaar verstopt .

102_2451.jpg

Dit is het totaal gewicht zonder de 12 gram van de vleugel servo's en hevels ,maar wel met accu.

Op de Wattmeter wordt 165W aangegeven bij vol gas ,volgens mij is dit afdoende .
 
Laatst bewerkt:
maar hopen dat je servo's snel hier zijn... andere kant van de wereld is meestal een week of 3 levertijd?
ik ben benieuwd naar de maiden!
 
ik had vanavond geen tijd om te vliegen, maar hoop morgen voor ik ga werken of s'avonds wel even te kunnen vliegen...

het was heerlijk rustig vanavond buiten..:)
 
hij isklaar om te vliegen zwaarte punt aangehouden wat ze aangeven voor de vrije vlucht (op de ligger en dan licht voorover hangend ).
alle roeren wapperen de goede kant op ,regelaar is geprogrammeerd . en de accu's liggen te laden , nu nog het weer checken .
 
nou vanmiddag was het perfect weer . hij heeft gevlogen ,kort.
kreeg in de laatste bocht voor de landing overtrek op een vleugel .
conclusie schade is minimaal : 1 wielsok opnieuw vastlijmen , afgebroken dwarsbalkje in de romp , cockpitglaasje gesneuveld door accu, propellor is niet meer uit 1 stuk .
en het zwaarte punt moet verder naar voren , roer uitslagen verkleinen .

maar vermogen heeft ie genoeg , reageert wel erg goed op de roeren .

voor het geen wat ie gevlogen heeft belooft het wel wat .
 
vanmiddag ,eindelijk weer een poging gewaagd ,nadat ik een crashsite van een b24 onderzocht had(metaaldetectie andere hobby ander forum ).
het zwaarte punt wat verder naar voren gedaan , de schade was gerepareerd . cockpitruitje uit een petfles gehaald .de gebroken propellor voor een 4blads verruild (lag nog in de la )dezxe gaf 143w op de wattmeter aan welke mij wel goed leek .
roeruitslagen met 25% verkleind .

dus op naar het industrie terrein langs de a30 .

alles in elkaar gezet gecontroleerd ,en maar gelijk een grondstart gedaan ,na 4 m rijden was het los en omhoog (power zat dus )
ondanks de wind en rumoes van de gebouwen (een 100m verderop)was hij goed te vliegen in totaal 3 minuten gevlogen en het toestel reageerde goed op de roeren ,zwaartepunt lag nu eindelijk goed .

heb een 1800mah 3s accu gebruikt waar nog net een229mah uit was wat dus inhoudt dat ik hiermee 10 minuten veilig kan vliegen .
we nemen deze dus ook mee naar elten aanstaande zaterdag .

ben zo blij als een hond met 7 l*llen ,eigenbouw kistje wat vliegt .
we gaan sparen voor de volgende en dat wordt een p47 razorback van 125cm span .
 
Back
Top