https://www.google.nl/search?q=grau...news%2Farticle%2Fbo-209-monsun%2F7714;580;327
Als ik de monsum grauper eens bekijk dan vallen een paar dingen op.
De vleugel is relatief lang en heeft geen pijlstelling(niet te verwarren met V stelling).
De zijdelingse oppervlakte van de romp(incl kielvlak) is bijna gelijk verdeeld tussen het gedeelte voor en achter het zwaartepunt.
Van het kielvlak is een relatief groot gedeelte richting roer.
Al deze dingen maken het model weinig richting stabiel maar wel wendbaar.
Dit heeft als gevolg dat de bediening van het richtingroer erg gevoelig is.
Om geen slingerend vliegtuig te krijgen moeten de volgende zaken dan i.i.g. in orde zijn.
Geen speling in de scharnieren.
Degelijke spelingsvrije besturings organen en een juiste afstelling daarvan.
Een goed op zijn taak berekende servo en stroomvoorziening.
Ik kwam namelijk de zelfde problemen tegen bij b.v.WW1 2 dekkers maar heb het met de genoemde punten opgelost.
moter roxxy 4250 prop 11x7 ik vlieg hem met 5 s
Dat zegt niet zoveel als je de motor kv er niet bij zet.
Dat er een 4250 motor(stator maat)is gemonteerd en 5S lipo doet vermoeden dat er flink power in zit.
Zie post 22.
ervaringen-graupner-monsun-bo209-2