montage hitec HS-56HB in trex se

• Topicstarter Topicstarter matthijsraptor50
  • Startdatum Startdatum
M

matthijsraptor50

Guest
Hallo

Ik ben weer ef bezig geweest met m'n nieuwe trex se en ik wilde vandaag de
servo's (hitec HS-56HB) monteren.
Ik neem aan dat het de bedoelling is dat alle servostangetjes haaks en recht staan
ten opzichte van de servohevels en de swash, ivm de stuurafwijkingen ccpm
Volgens mij kan dat alleen door afstandsplaatjes te maken om tussen de servo's en
het carbon frame monteren.
Zonder de afstandsplaatjes staan de servostangetjes behoorljik scheef.
Ik heb de servo's al van binnen uit gemonteerd dat scheeld al iets maar lang niet genoeg.
Dit is toch zeker niet normaal???? bij een grote heli moet toch ook alles recht en haaks staan?
Hoe hebben jullie dat opgelost?

Gr Matthijs

Gewoon aan de binnenkant van het frame monteren. Als je dan de kogeltjes aan de binnenkant van de heveltjes monteert dan kom je nagenoeg haaks uit.

de stangetjes staan in mijn STK frame ook vrij scheef. dit kan gewoon niet anders door de lengte van de servoarmpjes. maar zolang je geen ccpm interactie heb is het goed. en dat beetje scheve merk je ook niet tijdens het vliegen hoor. (hoewel mijn t-rex verre van ideaal afgesteld/vliegbaar is :wink: )

Het kan toch zeker niet waar zijn dat jullie met scheef stuurstangentjes rond vliegen??????

Nagenoeg haaks??????
het scheelt 3 mm!!!!!
Zo kan je heli toch nooit perfect vliegen?

Gr Matthijs

matthijsraptor50 zei:
Het kan toch zeker niet waar zijn dat jullie met scheef stuurstangentjes rond vliegen??????

Nagenoeg haaks??????
het scheelt 3 mm!!!!!
Zo kan je heli toch nooit perfect vliegen?

Gr Matthijs

wel meer dan dat :oops:

inloggen of registreren lukt allebei niet helaas

Hallo aviader

Dit is geen se maar een normale trex die ge-upgrade is met een ccpm frame en in dit frame staan de servo's in een heel andere positie

Gr matthijs

het gaat erom dat ook hier de swash direct wordt aangestuurt, en dat ook hier die stangetjes niet helemaal recht staan. er is echter perfect mee te vliegen en als je het ccpm deel 1 en 2 van bob (finless) hebt gekeken en op je heli hebt toegepast is er niks aan de hand. dit is trouwens het STK superframe, en mensen zijn al van hun standaart SE frame overgestapt naar dit frame, je kan dus niet zeggen dat dit geen goede vergelijking is.

jawel, want dan is het duidelijk een verschil.
het is dan blijkbaar niet voor niks dat ze overstappen van het se-frame naar het stk superframe

ik begrijp nog steeds niet waarom het bij een ccpm-frame niks uit maakt dat je servostangetjes scheef staan.
het is toch de basis van een goed afgestelde en perfect vliegende heli?

ik heb liever ook mijn stuurstangen kaarsrecht, dus ik ben ook wel benieuwd naar hoe andere dit oplossen. als het stangetje aan de binnenkant zit van het servoarmpje dan staat hij niet recht, als als hij aan de buitenknat gemonteert is, is hij nog schever. neimand een oplossing? (zowel voor het SE als STK frame)

Achterste servo ballink randje van afslijpen, en dan aan de binnenkant van de servo.

De twee voorste ook aan de binnenkant maar die hoef je niet af te slijpen.

Maar het staat perfect in beeld op die video's van Bob (zie paar post terug)

gr Remco

zo te zien is het dus makkelijk mogelijk met een SE frame, echter las ik net op helifreak dat op het STK frame de stangtejes eigenlijk gewoon niet recht onder de swash te krijgen zijn :cry: zijn er nog andere STK vliegers hier die hetzelfde probleem hebben?

hier zie je goed waarom de linkjes nooit recht kunnen zijn, tenzij je ze over de servoarmpjes heenschuift :?

superframe_newservomount.jpg

ja...leuk dat filmpje.
Maar dit lost het probleem niet op.(tenzij dit mischien andere servo's zijn)
Zoals hij de servo's monteert heb ik het dus ook gedaan na een flinke avond puzzelen.
Het probleem is dat de servo's te ver naar buiten staan zodat je stuurstangen scheef staan.
De oplossing is eigenlijk best wel simpel.

De voorste twee servo's

Maak afstandsplaatjes voor tussen de servo's en het frame van 2.5 mm,monteer de kogel aan de binnenkant en gebruik de lange servohevel het 2e gaatje.

De achterste servo

monteer de servo zoals in het filmpje met de lange servohevel.
het kogeltje vijl je het randje van af en je monteert hem op het 2e gaatje aan de binnenkant.
Dan maak je een ringetje van de achterkant van een gewone standaard servohevel van 0,75 mm en die plaatsje tussen
de hevel en de servo zodat de kogel de servo net niet raakt.
De schroef van de servohevel draai je net ''aan'' zodat hij nog zonder probleemen kan bewegen.

voila, klaar is kees, perfekt rechte stuurstangen zonder al die afwijkingen met stuuren !!!

Tip: let op dat je de afstandsplaatjes niet scheef maakt anders kloppen de lengtes van je stuurstangen niet meer.

Sucses allemaal
Gr Matthijs

Back