Montageverslag SebArt Angel S50

Discussie in 'F3A' gestart door nando, 3 apr 2009.

  1. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Weer wat verder, als het moest zou hij nu kunnen vliegen. Maar een hoop kleine dingetjes moeten nog.

    Onderkant
    [​IMG]

    Hoogteroer aansturing. Iets anders dan de ailerons, ik vond een 2mm en 2,5mm staafje.
    [​IMG]

    Motor met Johan z'n hyperion spacers.
    [​IMG]

    Regelaar erop, Super simpel 70. Ik ga met 2s A123 beginnen.
    [​IMG]
     
  2. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Hmm net mn voorraad spullen doorgezocht voor de spacertjes die ik nog had, kom ik erachter dat je ze de volgende pagina al hebt;-)

    Ik heb nog wat spacers die 13mm zijn, maar wel een stuk dunner. Mocht je het nog nodig hebben dan hoor ik het wel.
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    En anders gewoon een stukje dunne bezemsteel, nog lichter ook.

    Op mijn evo;

    [​IMG]
     
  4. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ja dat komt mss nog, had wel ergens een stok van ongeveer de juiste diameter geloof ik.
    Maar gelukkig moet ik een stuk minder afstand overbruggen.

    Daarnaast is dit imo gewoon een verouderde bouwmethode, de wind 110 is een stuk beter, kan je motor ook goed om gemonteerd worden. En kan je makkelijker een spinner-motor gebruiken.

    Trouwens, over de CA scharnieren, in de manual staat ook eerst het roer lijmen en dan plaatsen. Ik heb behoorlijk aan de roeren lopen trekken en die gaan echt niet los.
    Maar bij de volgende kist ga ik het wel anders doen

    'k ga weer verder met bouwen. Vanavond op het vmvc veld de maiden.
     
  5. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    De 2s 1100 A123 van johan is wel errug zwaar, 4mm² kabel, 3,5mm goudconnectoren, lange balans kabels die dik genoeg zijn om de ontvanger te voeden, veel krimpkous.
    Nu 97g en das teveel, maar zou nog wel wat vanaf kunen als ik hem sloop en opnieuw opbouw.
    Eerst maar eens kijken of de servo's zichtbaar sneller gaan.

    Weet niemand een mooi schakelingetje om van 7-8,4V naar 6,5V te gaan welke 3A aankan?
    Een 2s 240mah accu weeg 13g en heb ik er 6 van.
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ja, bij de Evolution zat een prachtige motordome, heel mooi, 1 minpuntje............hij was voor een Hacker binnenloper, dus paste mijn Axi buitenloper niet, dus dan maar op die manier oplossen:) Met motorkap erop ziet niemand het meer:)

    Je weet welk Emcotec systeempje ik gebruik.....;) (zie evolution topic)
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    En, is het wat geworden op de Veluwse Model Vlieg Club?:)
     
  8. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Pff, wat een ben ik soms stom bezig...









    Ik was mijn cockpit vergeten.:cry:
    Morgen weer een dag.


    Alexzzz, Emcotec DPSI RV MPS, is 5,5V en 5,9V instelbaar... dus niet wat ik vroeg "zoiets" zonder schakelaar heb ik wel liggen, tot 10A zo uit m'n hoofd.
     
  9. hezik

    hezik Guest

    http://perso.wanadoo.es/chyryes/componentes/LM350.pdf

    Supersimpel schakelingetje. 2 condensatorretjes en 2 weerstanden (naast de LM350 uiteraard), waarvan eventueel 1 een instelpotmetertje, als je het nauwkeurig wilt afregelen.
     
  10. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Net wat ge pb't met Bert, hij wist maar van enkele servo's dat de spanning hoger kon dan 6v. En deze waren snel genoeg voor F3A. En rade mij dus aan gewoon met bec te vliegen.

    Ik zal wel ongelofelijk verwend zijn door indoor.

    Toch bedankt hezik, die link werkt niet maar met LM350 en Google kan ik genoeg.
     
  11. hezik

    hezik Guest

    vaag, die link werkt hier wel, maar goed, googlen op LM350 en datasheet en je hebt 'm ook idd :)
     
  12. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Hij Vliegt!

    En hoe!
    :banana:

    Man wat een strak bakkie.
    In eerste instantie totaal niet neutraal, en iedereen die dit leest en daardoor de kist niet koopt, besef je dat dit met verwende F3P / F3A vingers is geschreven en ik zie veel potentie.
    zijstelling lijkt iig niet ver af, of het perfect is moet nog blijken, kon geen imperfectie herkennen maar moet wel heel iets rudder trim doen.
    Ik vloog zonder "lift generators" die dingen aan het landings gestel, en ik had rudder roll en rudder hoogte couplings. ik gok dat rudder rol er nog wel uit kan door de dingen. En rudder hoogte stond in de manual dus is niks onverwachts.
    Zwaartepunt zal ik nog mee schuiven, maar ik kan niet zeggen dat het naar voor of naar achter ligt, en is mss zelfs al goed.

    Hij was te fel op de roeren, alles vol (107 endpoints 140 D/R zodat ik volle resolutie heb) en eerst zelfs delen gevlogen zonder expo op hoogte, dit was goed te zien. daarna -50 tot -65 op de roeren, dit was beter. En D/R op 80 gezet geloof ik, rudder nog vol. zelfs dan nog te. Dit zal ik steeds minder en minder maken in de zender tot in de buurt komt en dan zet ik de linkjes anders, en begin ik dat weer opnieuw te doen. Maar dan heb ik iig een startpunt

    Daarnaast vliegt hij licht, erg licht. En meskant is erg goed, op normale vliegsnelheid nog geen 1/8 van de knuppel nodig en de angle of attac is heel vlak dan.
    En ook in andere vliegposities is de rudder authority bijna indoors, heel fijn.

    Ik vlieg in letterlijk al mijn kisten door up te houden, en inverted ook door down te houden, dat was niet anders hier. En licht ook aan mijn trimmen. Wel heel erg weinign up, en zonder expo door mij nog niet te doen. (dit is overigens heel erg prettig, geen kritiek, juist compliment voor de kist).

    1e vlucht geoon ff aanvoelen, wel alles gedaan, wat zoon kist kan en ook niet kan, rolling loop had hij wat weinig roll voor bovenin, iets wat ik bij shockflyers ook wel heb gehad. rolling harrieer met vol rollen en vol hoogte en rudder was nogsteed niet "echt harrieer" neus kwam wel omhoog maar niet genoeg. KE loop had ik door de enorme rudder authority krapper verwacht maar door alle couplings afgebroken, kist kan het zeker. Gehooverd, eazy. Maar een antiTorqroll gaat denk ik niet. Snaps op max uitslag zit tussen een f3a snap en een 3D snap in. Duidelijk meer dan ik in m'n B programma wil hebben maar een WOW van mede vliegers krijg je niet, zoals een 3D bak dat kan. Hij kan iets 3D maar als je 3D wilt vliegen wegblijven van deze kist.

    2e vlucht F3A-B programma, 3e keer dat ik hem in het echt doe en dit keer viel het wel mee. Ik moest mijn caller Robin instrueren om het allemaal wat sneller te doen, een turn around programma is nieuw voor ons. Maar vloog heel erg lekker. Alleen jammer dat we er niet over na konden praten, hij zag maar 1/8 van elk figuur denk ik:rolleyes:. (Robin, Dankje)
    Ik kan zo er weinig van zeggen, behalve dat ik iets meer verticale snelheid niet nodig heb maar wel prettig zou vinden in het programma. en alle uitlsagen waren nog te groot. En ik kreeg complimentjes voor het strakke vliegen maar ik zag mezelf alleen fouten maken.
    Geland met nauwelijks zicht, zon was al niet te zien dus "maar" 2 vluchtjes.
    Zal zo foto's plaatsen, geen vliegfoto's maar toch zeker de moeite waard.
    En wat meer over de (crashrijke) en rare vlieg avond vertellen. Volle maan ofzo...

    Ik ben happy.
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Gefeliciteerd met de goede maiden!

    Je ziet alle fouten bij jezelf idd, anderen zien dat veel minder.. die weten ook niet wat jij probeerde te sturen, jij wel. Ik heb ook wel eens gehoord 'zo dat ging goed', terwijl ik het zelf brandhout vond.

    Die rudder/roll coupling zou idd eruit moeten gaan als je die skirts monteert. En het is een F3A kist he, geen 3D, ik ken geen F3A programma waar rollende harriers inzitten ;)

    Wil je echt strak vliegen maak je het jezelf veel makkelijker door je rolrate fors terug te brengen, en dan grote uitslagen op dualrate. Geen dualrate en veel expo kan natuurlijk ook, maar dan krijg je toch, of je nu wilt of niet, in je hele programma verschillende rollrates, wat het een onrustige indruk geeft.

    Ter info: die kist die je zondag doormidden op het veld zag liggen, heeft vanavond weer 2 vluchten gemaakt :)
     
  14. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Het hele programma met 1 rate gevlogen, en verder wou ik een snap schakelaar maken, die als het nodig zou zijn voor de 2 slagen spin ook gebruikt word, stallturn lijkt me niet nodig.

    Allemaal dingen die de komende vluchten wel duidelijk gaan worden.

    Wat ik overigens was vergeten te melden is dat de rol div nog niet helemaal 100 lijkt. Maar ik heb hem dan ook op het oog afgesteld, binnenkort komt er een meter naast.


    Mooi dat ie weer vliegt.
     
  15. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Hier een zielige foto van dinsdag, zonder kap.

    [​IMG]

    Naast een funtana 90:
    [​IMG]

    [​IMG]
    2,5/6kg? tegen 4,2kg? een erg lichte electro funtana die in de C mee gaat vliegen.

    Dinsdag wou ik nog ff snel alles laten bewegen voor ik hem meenam, pak de zender en zie dat de schakelaar al op aan stond, (lipo) accu helemaal leeg. Laden onderweg naar het veld toe, accu (3s 2620 rhino) gaf 5V aan, laden op minh en toen verder met lipo totaal zoon 1000-1500 mah erbij. niet gevlogen en thuis enkel een beetje gesimd, en ik kijk voor ik weg ging nog even naar de spanning, 10,7V daar kan ik nogwel een dag mee vliegen. Op het veld na een korte tijd leeg, piepen. Accu blijkbaar rot, kan ik begrijpen, mijn schuld. Weer opgeladen en durvde ik nogwel mee te vliegen.

    Ik doe de accu in mijn kist, sluit alles aan en laat heel even de motor lopen, mss 5 omwentelingen, alleen om te kijken of het goed om was (had ik thuis nog moeten veranderen. alles goed, kist nagekeken, en ik wil gas geven maar hij doet niks, enkel een hoog zwak/zacht onderbroken piepje. Nog nooit eerder gehoord, alles zat nog vast (motor kabeld enz.) en als het inkomende singaal een probleem is dan geeft hij dat anders aan. En de normale toontjes waren (achteraf gezien) ook zwak. Dus een andere regelaar gepakt, super simpel 100. zelfde probleem. Accu aan de lader, klein beetje onbalans maar niks overdreven, gemiddelde spanning 4,1V/cell prima lijkt me. Toch een andere accu geprobeerd, hoewel ik ervan overtuigd was dat het niet zou helpen. En ja hoor, De piepjes van de reg even hard en duidelijk als het hoord te zijn, en motor loopt zonder problemen. Vreemd.

    Robin had met de funtana enorme coupings (oa hoogte->rol) die niet bekent waren, en al dinsdag ook al en bijgeluidje die er nu weer was. nu had de Quicky een stukje folie los wat duidelijk de oorzaak van geluid was dinsdag, nu dat dus maar controleren, en ja, exact hetzelfde probleem bij 2 kisten op dezelfde dag.

    Robin z'n heli gecrasht,
    [​IMG]

    Wilco z'n Lazer 3d:
    [​IMG]
    Neus recht naar beneden van een meter of 2-3.
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Heb je die foto van die kist van zondag nog?

    Het hoort er toch bij, hoe naadje het soms ook kan zijn. En ach, dan heb je toch weer een excuus om je pinpas te doen roken in de winkel :)

    Wie gaat er met die Funtana C vliegen?

    //edit
    ah nev mind
     
  17. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ja sorry, vergeten.
    Zoals ik al had gezegd belabberde foto.
    [​IMG]
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Gefeliciteerd Nando [​IMG]

    En mooi dat er weer wat concurrentie in de B-klasse is natuurlijk [​IMG]

    Van wie was die gecrashde kist op die foto?
     
  19. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina