Montageverslag SebArt Angel S50

Discussie in 'F3A' gestart door nando, 3 apr 2009.

  1. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    feli met je geslaagde maiden, nu veel trainen.
    en op naar oss
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Klopt het was de 10e vlucht geloof ik. Maar hij vliegt alweer :)
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Crash dankzij de positieve expo nog steeds..........of?
     
  4. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Lande met cros, wel netjes aan de grond, maar rolde door naar een paal toe en er tegenaan, vleugel en neus draaide 90 graden staart niet.
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Beetje combo van factoren. Nerveus met landen, niet voldoende rudder sturen en mensen die stonden te vliegen op de landingsbaan min of meer.. als je het veld in utrecht kent, we hebben een windzak staan aan het eind van het hek en daarnaast stonden nog mensen 'op de lange baan', precies waar hij aan het landen was. Normaal gesproken was er ruimte zat om er langs te gaan, maar ja, niet iedereen doet altijd alles perfect, en om te voorkomen dat hij mensen aan zou vliegen, heeft hij ervoor gekozen 'm tegen die paal aan te laten komen. Op zichzelf een hele goede beslissing dus. Achteraf weet altijd iedereen het beter ;)

    (maar nu weer terug naar de Sebart, met excuses aan Nando voor het offtopic geneuzel ;))
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 apr 2009
  6. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Net weer heerlijk gevlogen, Wild (vrij).
    Nauwelijks wind, eigenlijk trim tijd dus. Alleen is landen op die plek niet mijn lievelingsding dus elke accu wel in 1 keer "leeg" gevlogen.

    Ik heb nu de skirts/lift generators/die dingen aan het landingsgestel, eraan gedaan.
    Toch rudder->rol en rudder->hoogte couplings, maar heel erg weinig.
    rudder->rol +6% ingesteld (bij rechts rudder is rechts rol meegemixt en bij links rudder is links rol meegemixt) dit lijkt goed te zijn.
    rudder->hoogte 4% up en ook dit lijkt te kloppen.
    Meskant met al die mixers is nu echt heerlijk. Langzaam of snel, omhoog of omlaag, bochten alles zeer makkelijk te controleren.

    Verder nog steeds geen imperfectie in domping, zijstelling of instelhoeken kunnen waarnemen.
    Zwaartepunt ga ik nog wel mee schuiven, gewoon om te proberen.
    Uitslagen ben ik nog niet uit, blijf verminderen.

    Met een APC-E prop gevlogen, ipv de houte, beide waren 16X8 toch heb ik nu wel de verticale snelheid die ik wou, maakt alleen meskant meer geluid. Meer dan wat ik nu heb is niet nodig. Motor en regelaar worden zelfs na 4 vluchten achter elkaar niet echt warm.
    En ik zal de rem uitzetten, zodat hij beter remt in downlines.

    In totaal toch 3× het programma kunnen doen, de ene keer verklooi ik het ene figuur en de volgende keer het andere.
    Op 1 lijn blijven gaat niet perfect, maar lukt toch aardig.
    Rolrates zal ook met uitslagen te make hebben, per figuur lukt het aardig maar bij verschillende figuren verschillende rolrate's.
    Om over deel-loop-diameters maar niet te praten.
    Ik merk ook dat ik te dichtbij vlieg waardoor volgens mij de keerfiguren buiten de box vallen. Das toch mijn krappe 3D figuren achtergrond, als ik die ver weg vliegt kan ik niet zien wat ik doe.


    Ben nogsteeds erg blij met de kist.
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Hij moet juist aan, tenzij het zo'n rem is met maar 1 instelling.

    Zag gisteren Hans Meij nog vliegen met de .30 en dat zag er erg goed uit. Neem aan dat het vliegbeeld van de .50 dan alleen nog maar mooier is :)
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nogal ja, Ik heb dan een APC-E 19*12, als ik meskant vlieg, daarna volgas en meskant omhoog, dan weet je niet wat je hoort:D

    Keertje misschien een carbon (klap-) prop scoren voor de Evolution, maar voor voorlopig is het wel goed:)
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Jij hebt toch die Axi? Apart? De Element 170 vliegt ook met een Axi en APC prop en die is fluisterstil.. is de stilste 2m F3A kist die bij ons vliegt op het moment..
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Jawel, hij is ook fluisterstil (zul je wel horen over 2 weekjes) maar alleen niet als je meskant omhoog wilt stijgen met veel gas. Weet ook niet wat het is, maakt verder ook niet uit, is toch geen figuur:D
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Mag/wil binnekort wel eens een vluchtje maken met die Element, zal het eens proberen :)

    Wel apart.. wat daar de reden voor is, is mij een raadsel. Of het moet al door 'vol gas' komen, maar neem aan dat je dat ook wel eens in rechte lijn geprobeerd hebt. Waarschijnlijk omdat er dan een groot niet axiaal moment op de prop komt te staan?
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nope, volgas omhoog hoor je niks (behalve zo'n bijna niet te horen elektro-geluidje:D) Bij een harde negatieve snap-roll hoor je het ook wel eens.
     
  13. Awol

    Awol

    Lid geworden:
    22 feb 2006
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Nistelrode
    Ik vind APC-E props erg veel lawaai maken bij meskanten en prophangen lijkt wel of ze te flexibel zijn dan....vanaf 15 inch gebruik ik houten props.
     
  14. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Voor 3D is de APC-E niet een goede keuze imo. Daar doet een houte prop het beter. Nooit klap prop geprobeerd voor dit soort toestellen, enkel zwever achtig spul.
    De apc-e had ik ook uit hoover, tipspins, en andere low speed-high throttle momenten veel geluid, lijkt mij gewoon te slap en minder directe response.

    Het geluid kwam bij mij niet alleen bij volgas KE maar ook bij minder, je zal hem wel horen binnenkort. 'Tis niet echt heel storend ofzo.
    Verder is hij erg stil.

    Hij heeft 4 mogelijkheden: No, Soft, Medium en Hard Brake.
    Verder geen geavanceerde dynamische dingen ofzo, het is een Super Simpel hé ik vond dit al veel.

    Tips?
    Langzamere downlines waar ik verder niet veel aan hoef te doen zou fijn zijn.
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Het hangt er een beetje vanaf wat de instellingen doen. Als het eindpunt van alle instellingen is dat de prop stilstaat, is hij niet te gebruiken.

    Als bv. 'soft brake' inhoudt dat hij iets remt maar niet volledig, zou dat een optie zijn.

    Ik zou gewoon alle afzonderlijke mogelijkheden even proberen, om te kijken wat het doet.

    Als je bv. een Jeti-99-spin hebt, kun je de rem heel uitgebreid instellen.. voor zover ik weet heeft iedereen die electro vliegt met die regelaar (in de F3A wereld) die rem ook ingeschakeld staan.
     
  16. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Hier staat dat soft brake de standaard setting is, en daar zou hij dus op moeten staan. Maar zeker weet ik het niet.
    Als ik horizontaal vlieg draait hij 1 omwenteling/seconde rond landingssnelheid maar in hoe dat verticaal zit zou ik nog eens op moeten letten.

    En ik zal het idd gewoon proberen, maar goed om te weten dat anderen hem wel aan hebben.

    Maakt verder ook niet veel uit, gewoon een onderdeel dat nieuw voor me is, die constante snelheid. (Ja indoor ook, maar dat is toch heel anders.)
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Als de APC-E props te flexibel zijn en de APC brandstofprops te zwaar, zou je een Graupner G-sonic brandstofprop kunnen proberen. Die zijn fors lichter dan de APC brandstofprops. Helaas maken die ook weer wat meer tiplawaai.
     
  18. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Liefst zou ik de Xoar-E willen proberen, houte electro props.
    Maar die APC-e doe het goed voor een F3A programma hoor.
    Heel misschien ga ik nog naar een andere maat, ik vertraag toch tijdens mijn 2 lussen met halve rol (tijdens de halve rol) En dan houd ik meestal te lang gas erna waardoor ik weer super snel beneden ben...
    Oefenen oefenen oefenen.
    Begint nu een wedstrijd programma te worden, vanavond weer 5 vluchten gedaan.
    4X programma, ik blijft toch moeite hebben met de diepte en breedte, ik vlieg rechts van het midden, en daardoor ook rechts (gok ik) buiten de box. Allemaal fout, dat weet ik, maar probeer dat maar aan mijn duimen uit te leggen.

    En mijn cockpit vloog eraf. Tijdens een KE loop (moest het toch weer proberen na al die mixers, ging verder goed), ik was ongeveer 7/8 erdoor, dus zo goed als klaar en er springt wat af, toestel snapt een beetje maar ik leg hem horizontaal en er was niks aan de hand. Geen schade op een erg klein hoekje wat van de cockpit af was na.
    De rest van de vluchten met een klein stukje tesa gedaan.
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Ik ken het fenomeen. Je ziet dat je het fout doet, maar doet het desalniettemin toch fout.

    Toch lastiger wat dat betreft he, buiten vliegen. Binnen is weer lastiger met muren, maar het is niet zo dat binnenpiloten buiten zo maar even gaan winnen..

    Maar denk wel dat binnen gevlogen hebben een voordeel is mbt. het ruddergebruik.
     
  20. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Daar heb ik idd totaal geen problemen mee, en corrigeren in alle mogelijke standen om alle assen.

    Ik had ook geen idee over hoe ik zou scoren, maar weglopen met de prijzen hield ik niet als een van de mogelijkheden.

    Binnen heb ik volgens mij ook meer tijd, dit is een turn around programma, wat er van mijn binnen ook wel bij de B mag komen, maar tijd om je toestel klaar te zetten is er niet.

    Ik ontdek steeds meer verschillen en minder overeenkomsten.
     

Deel Deze Pagina