Montageverslag SebArt Wind S 110E

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 24 apr 2009.

  1. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    ?
    Het spant zit voorin, daar kan hij gewoon tegenaan.
     
  2. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Ik hoopte op iets wat dichterbij en sneller in huis eigenlijk aangezien dit pakketje daar net weg kwam en ik eigenlijk in de veronderstelling was dat zo'n adaptor wel bij de motor zou zitten :(
    Maar ja als het niet anders is..
     
  3. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Ja dat gebeurt ook maar dan moet ik dus een andere prop adapter bestellen.
    Met de meegeleverde spullen gaat het niet lukken bedoel ik ;)
     
  4. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Dennis (Hobbyin) had wel propadaptors voor 8mm assen.

    De spantmontage past niet 'out of the box' inderdaad. Voor diegenen die het niet volgen; met de Hacker A50 zet je de motor op 2 punten vast; je schroeft hem tegen het motorschot aan en aan de achterkant komt er op de motor een lager wat in een plaatje hout valt.

    Deze Turnigy kun je natuurlijk op de normale manier monteren, dus tegen het motorschot aanschroeven. Wil je dan het achterlager ook gebruiken, dan kun je de bij de motor meegeleverde propadaptor achterop het huis van de motor schroeven, en daar met een klein beetje zaag/vijlwerk een passende ring van maken.

    Zo had Bert vd. Vecht het nochtans opgelost op de WindS 110 van Paul Tupker, en dat werkte goed.

    Het achterste plaatje met lager is echter niet strikt noodzakelijk. Je kunt het dus ook gewoon weglaten.
     
  5. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Het niet out of the box passen was me duidelijk alleen jammer dat ze alleen de geschroefde versie van de adaptor meeleveren.
    Dat is inderdaad wel een mooie optie om achter een lager te gebruiken en ga ik ook doen denk ik.
     
  6. Richardvw

    Richardvw

    Lid geworden:
    23 okt 2007
    Berichten:
    111
    Locatie:
    St Oedenrode
    Hallo Gregor,

    ik heb de adapter ook geprobeerd te gebruiken als 2e as voor een lager aan de achterkant, helaas blijkt er dan toch een kleine slingering in de motor te komen. Ik heb dus de as vervangen door een RVS as van 10 mm en deze door laten lopen aan de achterzijde. Als je er dan een lager over zet dan ligt alles perfect in lijn en is de motor absoluut trillingsvrij en onverwoestbaar. Iets meer werk maar dan heb je wel het gewenste resultaat.
    gr Richard
     
  7. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Hallo Richard, Bedankt voor de input.
    Ik zal het zeker in overweging nemen.
     
  8. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Aangezien ik niet zo'n koud weer vlieger ben de laatste tijd vandaag eindelijk de Wind S eens gemaidend.
    Wat vliegt ie heerlijk, geweldig.
    Zo'n 7 vluchten gemaakt vanmiddag onder het heerlijke zonnetje.
    Henri bedankt voor de aanrader :D
     
  9. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    Turnigy SK5065-270 motor metingen

    Hoi iedereen,

    Ik heb een tijdje terug van Hans Meij zijn Wind over genomen met een SK5065 270Kv motor.
    Heb vol goede moet de kist vliegklaar gemaakt omdat ik em vandaag had willen invliegen....maar helaas.
    Ik heb thuis met een 8S turnigy 4000mAh 40C pakket eerst wat metingen gedaan alvorens ik met de kist naar het veld ga en tot mijn verbazing kwam er het volgende uit met een 18x8 Turnigy E propeller.

    95 Ampere piek zakte wat af tot 90Ampere bij 30 a 29 volt en das wel een beetje teveel van het goede volgens mij ;-) om de boel heel te houden.

    Ik vlieg ook al met de 380Kv versie in een andere kist op 6S en ik dacht doe die eens vergelijken met elkaar en tot mijn verbazing waren beide motoren bijna identiek kwa toeren(7020 en 7050 Rpm met een 17x10) met dezelfde 6S accu ook kwa stroom verschilde het niet echt veel rond de 62Ampere.

    Ook heb ik nog eens op het net wat rond gekeken van deze motor op 6S zou moeten trekken kwa stroom (rond de 40Amp op 6S).

    Dus even als laatste check vraag ik of julllie toevallig wat spanning/stroom/ propeller/ Rpm waarde weten van de SK5065 270Kv motor.

    Ik heb echt het zwaare vermoeden dat op deze motor de verkeerde sticker zit hhhmmzz :-?
    Ook zal ik binnenkort eens wat fotos hier plaatsen voor wat ik zoal heb gedaan voor de motorisering.

    Alvast bedankt voor de moeite,
    Heino

    P.S. misschien dat iemand van jullie van zijn SK5065-270Kv af wil of wil ruilen met de deze?
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2011
  10. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Het kan natuurlijk best dat zo'n motor verkeerd gestickerd is, als ik mij niet vergis gebruikte Bert vd Vecht deze motor op de WindS 110, mss dat hij referentiewaardes voor je heeft.

    Op zichzelf, hoeft 90/95A op een 8s aandrijving niet problematisch te zijn, temperatuur is hierbij belangrijk. In de lucht zal het lager uitvallen. Je lipo's zouden dat ook prima aan moeten kunnen, 40C 4000mAh = 160A, 95A zou overenkomen met 24C.
     
  11. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    ik gebruikte deze motor in mij Leo. hiermee vloog op 10S en een APC 16X10E
    hieronder de datalog

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    Hoi Ruud,

    Bedankt voor je log, nu ben ik er zeker van dat de motor de verkeerde Kv heeft want jij komt nog niet eens boven de 60 Ampere uit op 10S met een 16x10 prop.
    Heb al een nieuwe besteld bij HK en de motor die nu in de windS zit kan ik mooi gebruiken in mijn Miss Wind.
    Dan heb ik de huidige motor niet voor niks al gechecked en wat mod-jes eraan uitgevoerd.
    Mocht de nieuwe motor nog niet voldoen dan trek ik toch de stoute schoenen aan en ga ik de motor opnieuw wikkelen, ik heb al wat op het internet gevonden over het hoe en wat.

    Komt allemaal goed alleen duurt het allemaal iets langer ;-)

    Grtz,
    Heino
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ha Heino,
    Vervelend dat de motor niet is wat hij belooft te zijn. Op de club hebben we nog een beetje zitten filosoferen hoe en wat dat zou kunnen. Wat mij opgevallen was aan de motor is dat de hoeveelheid koper die je ziet minder is dan bij de 380Kvn versie (Minder gevuld als het ware)
    Zouden ze wel de bos aan draden van een 270 versie gepakt hebben en deze er voor het 380 type aan aantal keren omheen gewikkeld hebben?
    Succes in ieder geval met het zoeken van een oplossing. (Voelt wel een beetje vervelend als verkoper van het ding).
    Groet,
    Hans
     
  14. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    Hoi Hans,

    Moet je niet doen, jou vervelend voelen om dit ;-).
    Het is zeker niet jou schuld die sticker heb jij er niet opgeplakt, het is alleen jammer dat ik nog even niet met de kist kan gaan vliegen maar van uitstel komt geen afstel.

    Ik doe van origine altijd denken in oplossingen van problemen en me niet neer leggen bij problemen , heb al een nieuwe bestelt en in uiterste geval ga ik een motor opnieuw wikkelen.
    Das voor mij weer een beetje een hobby in een hobby maar dat komt allemaal wel goed.

    Ik zal het model alvast helemaal afwerken zodat er alleen nog een motor op geschroeft hoeft te worden.

    Een klein vraagje, waar heb jij die prop adapter bestelt en welke want bij de motoren die ik al had zit er een draad op van M10 en die van jou waren allemaal M8.
    Dit is een iets fijnere maat voor het opboren van de propeller en spinners zijn vaak al in die maat.

    Verder zit ik niet verlegen om projekten die ik nog moet afwerken en vliegende modellen heb ik nog dus "laat het mooie weer maar komen".
    Ik zal snel de foto's hier eens plaatsen vd dingetjes die ik al heb gedaan, daar zitten ook twee details die ik van jou heb afgekeken Hans ;-).

    Grtz,
    Heino
     
  15. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
  16. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Jammer Heino,

    Ik moet nog eens metingen doen maar vlieg de motor met een APC E 18x10 en dit zou zelfs nog lagere waardes moeten geven dan jij met de 18x8 hebt.
    Hopelijk krijg je de nieuwe motor snel gestuurd zodat je lekker kan vliegen met de Wind S.
     
  17. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    De Wind vliegt!!!

    Hoi Hans en Gregor,

    Het is alweer even geleden maar na die valse start met de Turnigy motor en het vliegseizoen al min of meer begonnen was en ik ook nog niet alle “bits and pieces” had hier toch het eindresultaat.

    Dit was mijn begin punt met de kist van Hans, een groot gat in het orginele motor schot.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Gelukkig was dit niet erg omdat Gregor ook al wat van het motorschot moest afhalen voor de propeller meenemer.
    En na wat kijken en meten kwam alles heel mooi uit toen ik een verloop motorschot van 5mm dikte had gemaakt, eerst een dummy van hout om te passen en daarna van 5mm aluminium.
    [​IMG]
    Hier het eindresultaat.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Alles past heel mooi en het lijkt allemaal wel orgineel ;-) .
    Toch wilde ik de motor ophangen aan twee kanten zoals orgineel met de Hacker motor.
    Met dank aan een vriendelijk clublid heb ik een nieuwe as gekregen die aan de achterkant 1cm langer is geworden.
    Hier een rijtje fotos vd motor optimalisatie en alle onderdelen.

    [​IMG]

    Eerst de lagers vervangen (alles voor de motor heb ik helaas 2x moeten doen i.v.m. verkeerde motor) .
    [​IMG]

    Vast zetten vd wikkelingen (ook 2x mogen doen :-( ).
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vast lijmen vd magneten met dunne CA lijm.
    [​IMG]
    Vast zetten vd madenschroefjes met loctite voor de as fixatie.
    [​IMG]
    Hier de oude en nieuwe as voor de motor.
    [​IMG]
    Motor na inbouw vd langere as en waaraan het vast moet komen te zitten.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ook nog even de as licht opgeruwd met diamante vijltje voor de propmeenemer.
    [​IMG]
    Hier nog even wat kiekjes hoe de motor in de romp zit en past.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    En hier het eindresultaat 2 weken geleden net voor de maidenflight.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Zoals jullie hierboven kunnen zien zit de orginele motor ophanging ook op de orginele plek, verder heb ik nog een baffle van een doorzichtig plaatje gemaakt voor wat extra luchtgeleiding naar de regelaar.
    Ook ben ik weer terug gegaan naar 4mm connectors met een anti-spark weerstandje nadat ik het had gezien bij Hans hoe het zich hield (seeing is beliefing). De 4mm connectoren gaan veel makkelijker dan de 5,5mm massieve connectoren die ik normaal gebruik.
    Zo heb ik toch ook nog andere dingetjes van Hans afgekeken en toegepast, beter goed gejat dan slecht bedacht ;-) .
    Tijdens het klaar maken vd kist heb ik veel “1 stap vooruit 2 stappen achteruit gehad” maargoed het resultaat is er ook naar. Ik heb weinig ( zeg geen) dingen moeten veranderen na het invliegen behalve wat lood in de staart.

    Ik heb al aardig wat vluchten achter de rug en heb in het begin ook veel instellingen zitten veranderen maar het komt al aardig in de buurt.
    Totaal gewicht vd kist heb ik niet gewogen maar de turnigy heeft er geen problemen mee, eerst had ik met een turnigy 18x8 propeller (volgas 58Amp op 8S) gevlogen en vlieg nu met een turnigy 18x10 (volgas 65Amp op 8S).
    Ik zal nog wel wat dingentjes proberen/ veranderen, iets wat bij mij toch al snel 5 weekeindes duurt (veel kleine stapjes).
    Maar de Wind vliegt nu al behoorlijk goed en ben er erg blij mee.
    [​IMG]


    @Hans, dit was “money well spend” thanks!!!
    [​IMG]


    Grtz,
    Heino

    P.S. Gregor nog bedankt voor de fotos.
     

Deel Deze Pagina