monteer verslagje EV-97

denk niet dat het zoveel uitmaakt ik had een schuim warbrid het gewicht dat opgegeven werd was 450gram plus 2x zo zware lipo en veranderingen was het totaal +700 gram en het vloog gewoon beter .

ik zou eerst zonder drijvers gaan vliegen en dan kun je gaan kijken of het veel uitmaakt met drijvers maar zoals ik al zij het zal niet zo veel schelen

denk niet dat het zoveel uitmaakt ik had een schuim warbrid het gewicht dat opgegeven werd was 450gram plus 2x zo zware lipo en veranderingen was het totaal +700 gram en het vloog gewoon beter .

ik zou eerst zonder drijvers gaan vliegen en dan kun je gaan kijken of het veel uitmaakt met drijvers maar zoals ik al zij het zal niet zo veel schelen

Ik heb nog even het gewicht op gezocht van de drijvers van de minimag, 100 gram per stuk. Dus alles bij elkaar word het 967gram. Als ik jou waardes lees zou het dus geen probleem zijn, het is natuurlijk wel een ander toestel.

gr pascal. :)

Vandaag aan de drijvers begonnen.
Eerst wat passen en meten en her en der informatie vergaard.
Uiteindelijk is dit het geworden, 500x75x75mm de totaale afmeting van de drijver.
Alles word opgebouwd uit 2mm balsa, alleen waar de steunen in worden bevestigd is een blokje balsa van 20x20mm. In deze blokjes word een gat geboord waar een deuvel in word gelijmd en in die deuvel zit ook weer een gaatje waar uiteindelijk de steun in word gelijmd, zo hoop ik voldoende sterkte te krijgen rond de verbinding, drijver, en de steunen die naar de vleugel gaan.

Eentje klaar, nu de tweede nog en dan bespannen met oracover.
Het gewicht zonder oracover is 43 gram. Waarschijnlijk is hij iets lichter als zijn soortgenoot van multiplex.

dat scheelt ook weer in gewicht
als de minimag drijvers samen 200gram wegen wordt het 967 gram
maar jou drijvers wegen ongeveer met folie 100 gram samen dan wordt het maar 867gram
en dan zit je maar 267 boven het gewicht

Dat filmen is op zich geen probleem, alleen zoek ik nog een cameraman/vrouw. Filmen en vliegen tegelijk ga mij niet lukken. Als het morgen een beetje weer is gaat hij de lucht in. Ik ben aan twee verschillende drijvers begonnen. Een stel van 400x70x70 en een setje van 500x80x80. deze laatste worden gemonteerd en het ander setje ga ik proberen als die van 500x80x80 niet bevalt, ik vind ze naamelijk nogal groot.:(. Het gewight van een drijver is 63 gram, Dat is 2 gram lichter als een drijver van Multiplex van de zelfde afmeting. Multiplex berekend voor drijvers van 500x80x80 een vlieggewicht van circa 1000 gram, dus daar zit ik aardig in de buurd. :-D

Vroeg uit bed en weer aan het knutselen geslagen.

De deuvels er in gelijmd en de drijvers op geschuurd, lekker fanatiek, OEPS iets te fanatiek bij een drijver druk ik er finaal door heen!!! :( :mad::bad-words: ;) :-D
Een drijver klaar en een op de operatietafel.

Laatst bewerkt:
Klaar voor de eerste vlucht, nu afwachten of hij ook nog wil vliegen. Als het weer mee zit, moet hij er morgen maar aan geloven, (en ik ook). ik denk dat er ook wel een kleinere prop op mag want deze zit wel heel dicht op het water.

img0618us.jpg

wouw Pascall,mooi! doe mij ook maar zo'n setje..ziet er goed uit!
en nog gevlogen vandaag? het weer was er goed voor,
ik ben zeer benieuwd:)

Hoi Andre.

Vandaag twee keer gevlogen. Een keer met de t-28 met nieuwe ontvanger en met een andere zender, dat was weer even spannend. En met de Gemini, oud en vertrouwd vliegwerk. De bedoeling was om met de EV-97 te gaan vliegen maar ik kon geen geschikte lokatie vinden. Ik zit te denken om eens te gaan vliegen bij de palletsfabriek in Axel, daar is een ruim water met voldoende ruimte er omheen.

Hoi Andre.

Vandaag twee keer gevlogen. Een keer met de t-28 met nieuwe ontvanger en met een andere zender, dat was weer even spannend. En met de Gemini, oud en vertrouwd vliegwerk. De bedoeling was om met de EV-97 te gaan vliegen maar ik kon geen geschikte lokatie vinden. Ik zit te denken om eens te gaan vliegen bij de palletsfabriek in Axel, daar is een ruim water met voldoende ruimte er omheen.

je bedoelt bij palletsfabriek den doelder in axel..ja daar heb je veel ruimte.ook in volgelwaarde en op de axelse kreek.eigenlijk heb je best veel water in zeeuws-vlaanderen.ik denk dat je ook makkelijk op de otheense kreek ermee kan,of zelfs op die plas onder de zeedijk bij terneuzen.watervliegen zou de oplossing voor ons vliegprobleem kunnen zijn;)

je bedoelt bij palletsfabriek den doelder in axel..ja daar heb je veel ruimte.ook in volgelwaarde en op de axelse kreek.eigenlijk heb je best veel water in zeeuws-vlaanderen.ik denk dat je ook makkelijk op de otheense kreek ermee kan,of zelfs op die plas onder de zeedijk bij terneuzen.watervliegen zou de oplossing voor ons vliegprobleem kunnen zijn;)

Ja en toch valt dat nog tegen. Zondag 80km in het rond gereden en toch geen geschikte lokatie gevonden. Of de wind zat verkeerd, de golfslag te groot, bomen in de buurt, slecht of geen toegankelijke oevers, al bij al, hij is niet de lucht in geweest. En ook vandaag is het niet gelukt. Prachtige lokatie, de diensthaven bij de Kreekraksluis, dijvende steigers, inspectie vlet tot mijn beschikking (voor nood). Maar net weer teveel wind, niet om te vliegen, maar de golfjes die werden veroorzaakt door die wind. Maar goed morgen is er weer een dag. En watervliegen de oplossing???..... echt niet, zie jij al een zero of spidfire met drijvers???!!! :-D:-D:-D

Ja en toch valt dat nog tegen. Zondag 80km in het rond gereden en toch geen geschikte lokatie gevonden. Of de wind zat verkeerd, de golfslag te groot, bomen in de buurt, slecht of geen toegankelijke oevers, al bij al, hij is niet de lucht in geweest. En ook vandaag is het niet gelukt door de golfjes die werden veroorzaakt door die wind. Maar goed morgen is er weer een dag. En watervliegen de oplossing???..... echt niet, zie jij al een zero of spidfire met drijvers???!!! :-D:-D:-D

tja..je hebt ten eerste weer een vliegtuigje dat door zijn lage gewicht en kleine afmetingen logisch genoeg gevoeliger is voor wind en ook nog golfjes in dit geval.ik denk dat als je met bv een hoogdekker van 2.5kilo met drijvers vandaag wel makkelijk had kunnen vliegen op het water.en een spitfire of zero met drijvers lijkt me ook niet zo erg mooi en lastiger te landen omdat de vleugel beneden zit en je zo makkelijker het water kan raken.maar voor in de zomermaanden lijkt mij watervliegen met een geschikt toestel wel een goed alternatief als overbrugging dat we 4 maanden niet bij die boer op zijn veld mogen vanwege het graszaad.:)

Nu je het toch over een boer heb, donderdag een praatje weeste maken en van deze beste man mogen we zijn veldje gebruiken 1000x1500 meter. Kost niets, we mogen er het heele jaar gebruik van maken. Maaaaaaaaar we mogen het niet maaien , dus we kunnen er alleen gebruik van maken kort na dat er gemaait is. Dus weer verder zoeken.

Yes de maiden is geen droom meer. Van middag moest het dan toch gebeuren. Het kistje vliegklaar gemaakt en in het natte goedje gemikt. eerst wat gas en wat rond varen. daar stond behoorlijk wat wind en wat gelijk opviel was dat er bijna niet mee te sturen was. Dus een roertje is eigelijk wel nodig. Maar goed, twee rondjes gevaren en toen de neus in de wind was voorzichtig het gas er op. Ondanks de golfjes ging hij zonder te stuiteren over het water. Dan volgas, beetje up, en hup de lucht in. Yes yes yes... prachtig!!! Een paar rondjes gevlogen, wel een zeenuwachtig toestel. Als dat nu kwam door de drijvers of door de behoorlijke wind die er stond, kan ik dus niet zeggen. Nu moet het ook nog een keer naar beneden, dus rustig de landing in gezet wat uitmonden in een schiterende landing. Dan een rondje varen weer de lucht in, en ook de tweede landing weer perfect, Voor de derde keer weer de lucht in, ja en toen ging het mis. Een wind vlaag deed hem van koers gaan en omdat hij slecht reageer op zijn (vliegroer) ging een drijver onderwater wat gevolgd werd met een koprol. Blup blup, hij zakte als maar dieper tot hij op de vleugel bleef drijven.
Na een kwartier stond hij op de kant, drijjjjjjjjjjjjjjjjjjf nat, ALLES! Ontvanger, servo's uit elkaar gehaalt en laten drogen. Daarna in de WD 40 gespoten weer droog gemaakt en het werkt weer. Een servo is naar de eeuwige jachtvelden maar dat was toch een wegwerp ding. Het toestel is schade vrij en over een paar uur zal het wel droog zijn. IK hoop dat het boeltje een beetje bij elkaar blijft want ze hebben vast geen watervaste lijm gebruikt. Maar het moraal van het verhaal is, Dit krijgt ongetwijfelt een vervolg want watervliegen is super! De volgende vlucht een filmpje maken.

Back