Monteren grw Lagers.

Mooi zeg, goed dat je wat foto´s hebt verzameld! Elke bouwer smult altijd van foto´s hoe andere het gedaan hebben. Ziet er goed uit Kees.

Waar ik wel erg benieuwd naar ben is of je grote verliezen hebt met de handgemaakte diffuser. Ik zelf denk dat dit best meevalt en ben derhalve dus erg benieuwd of zo´n ding ook werkt bij de hogere vermogens turbines zoals mijn KJ conversie: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=26592

Ik kan zelf nog niet deze diffusers frezen maar wil wel wat met afwijkende compressors experimenteren die dan ook andere diffusers nodig hebben....hmmm, gewoon kwestie van proberen dus! :wink:

Met welke lijm heb je de aluminium bladen bevestigd? Ik heb er zelf ooit een gemaakt en verlijmt met UHU fest 400 of zo iets geloof ik.....

Groet,
Gerald

Hallo,
Praktisch gezien, geeft dit in ieder geval bij Kamps/KJ dit geen verschil (de lamellen versie of de gefraisde) in performance. (blijft 7 a 8 kg)
Ergens op het forum staan foto's van hogere vermogen motoren (Franks?), maken die ook geen gebruik van een soort lamellen diffuser?
(tegenwoordig ook gegoten, zelfs in lamellen vorm).

Overigens het lijmen alleen is apert niet voldoende.
Er zijn momenten genoeg dat ook een diffuser met hoge(re) temperaturen heeft te maken.

Eenvoudig op te lossen door op de kruising van de lamellen en zijkant diffuser schaal (daar is materiaal genoeg) een 1, 5 mm gaatje te boren ( dus door schaal en lamelletje) en hierdoor aluminium of koperen klinknageltje te "klinken".
Hier zie je niets van en heeft derhalve geen enkele invloed op stroming.

Indien je ooit deze constructie gaat maken ipv fraisen, dan ook de snede in de diffuser minder lang naar het centrum ( bijv 3 mm) door laten lopen, op dat stukje wat niet weggehaald is, aldaar de lamel op laten rusten ipv inlijmen.

De kombinatie van "begin lamel" op de diffuser, en de fixatie middels de klinknagel voorkomt dat de lamel na verloop van tijd gaat "doorzakken".
De toegepaste lijm werkt dan alleen als afdichting.
en niet als fixatie.
Door dit verkrijg je een veel stabieler diffuser, stuk eenvoudiger/lichter en gaat oneindig mee.

Jacques

Nu heb ik nog van dat "technoweld" aluminium soldeer spul liggen, redelijk goed mee te werken en best sterk. Zou dit wél voldoende zijn tov lijm? Ik zou dan de achterzijde, waar de schoep uiteinde flush ligt met diffuser achterkant solderen. Lijkt mij makkelijker dan klinknagels. :D

Ook ben ik benieuwd of je er persé een radius aan moet geven, zou rechte schoepen (onder de juiste hoek natuurlijk) ook voldoende zijn?

Groet,
Gerald

Extra schreef:
hallo gerald,ik vlieg namelijk ook turbine en heb een vraag voor je,de turbine die ik gebruk is een treffs 85 hier heb ik namelijk een probleem mee.
ik draai hier nu 115000 toeren open dan heb ik geen probleem,normaal zou ik 125000 toeren moeten kunnen volgens de fabrikant,maar als ik dit doe draai ik hem onmiddelijk stuk,word veel te heet ,deze heeft namelijk geen smering op de achterste lager,heb jij soms een idee hoe ik dit zou kunnen verhelpen?

Geen achterlager smering!!!! Dat kan niet, dan zou hij inderdaad binnen minimum van tijd vreselijk vast lopen. Ik denk dat je in verwarring bent met het voor smeer principe. Hier wordt olie/brandstof vóór het voorste lager gespoten. Samen met de benodigde lucht kanalen wordt deze mist/mengsel ook naar achteren geblazen door de achterste lager. Tenminste, zo zou het moeten werken. Ik weet niet hoever jou Trefs turbine voorbereid was maar misschien mis je nog een paar lucht kanaal gaten/sleuven, kun je een foto posten van je lager tunnel en diffuser?

Groet,
Gerald

hallo,

Wat is er moeilijk aan om een gaatje te boren en nageltje te plaatsen?
Het is net zoiets als het borgen van scharnieren in een vleugel. :?

Ben benieuwd wat de uitkomst gaat worden als je aan een dergelijk geheel zoals een diffuser gaat zitten bakken en braden. Als je dit dan toch gaat doen, kan je beter wat tijd investeren in gefreesde versie.

Ik wil toch wel dat de handel sterk en strak blijft (bij mij wordt allumalluminimum altijd relatief erg zacht en ook niet meer vlak, al is de handel zonder te hoge temperatuur netjes gevloeid.
Ook hou ik ervan dat de getapte draadje en nog te tappen draadjes ook op volle sterkte blijven.
Hoe ga je die relatief zachte lamelletjes op hoogte en lengte brengen?
In de niet gesoldeerde versie is dit altijd nog met een scherp bijteltje perfect te bewerken.

Ik zou zeggen, we horen het wel.... mogelijk heeft er iemand dit reeds met succes uitgevoerd. Er zijn er ook die de handel in totaliteit gieten, maar dan is er geen sprake van lamellen "dunheden". ( 1mm)

:arrow:

Zojuist het torretje getest > nieuwe (nu eens inconel) verbrandingskamer, van 6 naar 12 sticks, eenvoudiger smeer reducer, luchtverdeler, en nieuwe as.

Hierbij wat observaties 8O

buiten temp 5 graden, maar wel 8)
gemiddelde temp 567 gr. max temp 680 gr
Min toertjes 35k, max 110k.

temp is wel iets hoger dan gewend, maar is binnen scope.

1, 5 ltr kero opgebrand waarbij gashevel van zender continue van minimaal naar max. is geflipt.

Het traditioneel gebulder bij optoeren is weg, zal waarschijnlijk vanwege het hogere stick aantal (dus minder afkoeling van de eerdere 6 sticks, bij optoeren) zoals eigenlijk verwacht, de oplossing zijn.
Over het hele toeren gebied nu een eenduidig geluid.

Getest in Eagle, (test bank beetje verfrommeld terug gekomen van collegabouwer)
Normaliter 110k met rond 7,5 kg druk (zeker bij deze buitentemp)

Verneem wel een moeilijk hoorbare, maar toch aanwezige lage brom toon ( bij hogere toeren tallen), niet eerder vernomen, mogelijk is hiertoe de luchtverdeler de oorzaak. :turn-l:

Smering is perfect, mooie oliefilm in tunnel en lagertjes. Dat zit wel snor..
Verbrandingskamer is zoals voorheen. Of de luchtverdeler een positieve(re) inbreng of effect heeft, zal dan verder in toekomst moeten blijken...
Merk er tot nu toe niets van.

In ieder geval nog nooit een gesmolten tunnel oid ervaren, zoals op sommige foto's te zien is en waarbij de luchtverdeler de oplossing zou zijn. Dat wil ik graag zo houden.

groet :wink:

O ja, bij grotere motoren zie je inderdaad een radius vervlakking, waarbij de hoek behoorlijk vergroot is.
(afhankelijk van toegepast compressor wiel.)
Ongetwijfeld zijn er bouwers op de site die hun ervaringen hiertoe kunnen delen. :?:

Vandaag test vlucht gemaakt met F15.

Maar eerst, gisteravond motortje nogmaals uitgebalanceerd (nieuwe as),toch maar ander achterlagertje gemonteerd (Normaal C3tje bestaande metalen kogeltjes eruit, voorzien van vol kerakogeltjes).

Normaliter nooit problemen met starten, en nu hoorde je tijdens starten gas lopen, maar geen ontsteking. Pas als de startmotor stopte en de motor aan het uitlopen was, onstond de ontstekingsplof.
Mogelijk dat er reeds teveel lucht door de verbrandingskamer komt, waardoor het gas reeds bij de ontsteekplug weg is.

Na paar keer proberen en ontsteking eerder laten gebeuren,(normaal bij 5 k toertjes, nu bij 2 k) starte het spul wel op.

Omgevings temp, 0 graden
temp gemiddeld 541 graad
hoogst gemeten temp 638.
Laag toertjes 35k hoog 110 k.

Kist ( 8.5 kg) na 30 mtr.vanuit gras los, even op staart gezet, uitgerold en na wat rondjes en uittrimmen (3e vlucht in totaal) toch weer wat duikbewegingen. Vermoed dat door brandstof verbruik toch het zwaartepunt te ver naar achteren komt en hierdoor de neus te licht wordt. (Tank ligt iets voor zwaarte punt, helaas geen ruimte deze erboven te krijgen)
Landing was kantje boord, vlak voor baan, metertje of 10 hoogte, toch weer een spontane duik beweging, maar gelukkig nog voldoende hoogte om op te vangen. Verdere landing met het neusje omhoog, zoals het hoort.
Niet helemaal tevreden dus. :help:

Maak gebruik van een PCM ontvanger, luchtrem klapt uit bij storing/failsafe, en motor gaat op laag toeren, het zag er ook zodanig uit, wat je normaal als storing kunt beschouwen, echter doordat de luchtrem niet uitklapte (aardige visuele kontrole) sluit ik dit uit, en kan niet anders dan op zwaartepunt problematiek uitkomen....

Dus torretje weer checken aangaande start/ontsteking en kist aangaande zwaartepunt, hebben we weer wat te doen....

Overigens voor het eerst met ecu (Orbit Jetronic AECU 3.2) toepassing. Voorheen met eigenbouw electronica, dus dit is ook even wennen.

groet.

ga proberen om hem deze week uit elkaar te halen,staat momenteel gemonteerd op de hot spot ,men had me verwittigd dat de achterste lager net genoeg smering krijgt en hem op 115000 toeren te houden n plaats van 25000 toeren maar nu draai ik geen volle kracht .het betreft een trudo 85 van het oudere type.

hallo allemaal

ik heb vandaag weer gedraaid ik ben nu van het raregeluid af
ik heb nu 5 kg naar achter veer dus achter gaat nu goed

zonder uitlaad
Omgevings temp, 0 graden
temp idel 480
hoogst gemeten temp 470 bij 90k
Laag toertjes 37k hoog 90 k

starten ging niet goed ecu ontregeld gingelijk door 80k dat is wel eng
en vol gas kwam ik niet hoger dan 90k ingesteld op 110k en kam niet lager dan 50k ingesteld op 37 k vreemd ik ga er nog ff naar kijken

het motortje loop goed en hij komt niet boven 500c

groetjes wpkees
http://foto.modelbouwforum.nl/thumbnails.php?album=825

Mooi WPKees :music:

En nu trechterje achterop en stuwdruk meten (en vliegen met die handel)
In ieder geval weer een stap in de goede richting...

jacques

ik denk dat me lager versleten zijn ik ging naar de 110 k
zonder uitlaad 4.5 kg trust toch een trilling fluittoon door het normalen geluid ik heb hem op me balanceer bank gezet met den scoop me lager ruis was 500mv wel hoog maar ik weet niet wat een versleten lager doet
of een beschadig lager het gebeurd pas bij 90k dat vind ik zo raar je hoord het je kommen ik weet het nu niet meer of het me lager zijn ik heb zo vermoeden

groetje wpkees

We hebben nu het plan de nieuwe astunnel af te maken en hebben Gerrit jan Broekhuizen(ook een ervaren turbine bouwer uit Elburg)bereid gevonden ons te helpen met het pas draaien van de lagers.
Nogmaals bedankt Gerrit!!
We willen de astunnel gelijk aanpassen voor gebruik van de golfringen aan de voorzijde en achterzijde van de astunnel.
De oplossing van Gerald spreekt ons het meest aan om eens te gaan proberen.
Verder wil ik iedereen bedanken voor het uitdragen van al hun bevindingen , waardoor een ieder weer een stap verder in de goede richting terecht komt.
Groetjes Rene. :thumbsup:

Rene Henk.
Veel succes met jullie turbine. De tunnel is voor zien van boringen die lood recht tegen over elkaar staan. De veer druk van voren is ongeveer 1.5 kg. Jullie hadden de passingen te strak het lager moet door de veer druk kunnen schuiven. Dus het moet nu lukken.

Back