monteren magneet voor hall sensor, maar waar?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door hoeby, 29 mrt 2017.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    hallo allen,

    ik ben bezig met de ombouw van een 22cc kalt motor (voorloper zenoah g23). de motor heeft origineel een magneet ontsteking. de ombouw is mechanisch bijna klaar. alleen de magneet nog plaatsen. maar daar loop ik vast.

    in de papieren van de elektronische ontsteking staat dat de magneet 25 tot 30 graden links van de sensor moet komen (van voren gezien als je tegen de motor aankijkt). ik heb zo een graden boog erbij. maar er staat nergens wat de positie van de krukas moet zijn. Moet de zuiger geheel bovenin staan als je deze 25 tot 30 graden moet uitmeten? of wat is de juiste stand van de krukas, voor het uitmeten hiervan?

    Iemand ervaring of tips hiervoor?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De zuiger moet in top staan voor die meting....

    Maar... aangezien de respons van die sensor van meerdere factoren afhankelijk is, is het beter om de sensor zo te plaatsen (of de magneet zo te monteren) dat de ontsteking vonkt, als de zuiger 28 graden VÓÓR top staat.... Dat werkt een stuk preciezer.
     
  3. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    kan je me dan evem verder helpen?

    De zuiger boven in zetten.
    dan 28 graden terug draaien en aftekenen. op dat moment moet een vonk zijn. de positie hall sensor staat vast. maar ik heb geen idee hoeveel tijd (of graden) er nodig is als de hall sensor de magneet ziet en wanneer de vonk dan komt. of komt de vonk direct als de sensor de magneet ziet?
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oei... de sensor positie staat vast zeg je... je moet dus de timing afstellen door de magneet te verplaatsen?

    Dat word moeilijk....

    Dat stukje is 100% correct.... op het moment dat dit merkje passeert in de draairichting, moet er een vonk plaatsvinden.

    Niemand weet exact hoeveel hoekverschil er is tussen magneet en sensor. Dat hangt namelijk van al die eerder genoemde factoren af.
    Vandaar het afstellen...

    De meeste ontstekingen triggeren als de sensor het magneetveld verlaat (als de magneet de sensor gepasseerd is en zich begint te verwijderen).
    Het is en blijft een kwestie van: testen=>stukje verplaatsen=.testen=>stukje verplaatsen... Net zo lang tot het goed is.

    Vandaar dat normaliter de sensor beweegbaar gemonteerd word.

    Zelf vind ik het erg prettig om een stroboscoop te gebruiken: zodra je in de buurt zit (zeg, tussen de 20 en de 35 graden) wil de motor meestal al wel lopen, en dan is, mits de sensor verstelbaar is, met een lopende motor en een stroboscoop het afstellen een fluitje van een cent.
     
  5. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    oei, zo letterlijk bedoelde ik niet van de sensor positie staat vast.
    de positie waar de plastic houder komt staat vast. maar ik kan de plastic houder wel verschuiven in de slotgaten. dus hij staat niet 100% vast.

    als de zuiger boven in staat. Moet dit dan in het midden van de dode punt van de krukas? ik bedoel als je aan de krukas draait dan is boven en onderin een dood moment. waarin de zuiger stil staat maar de krukas wel draait. Moet ik dan gewoon precies het midden van de krukas kiezen als deze op het uiterste bovenste punt staat?

    zal me vanavond eerst eens met wat plakband de lijntjes aftekenen. Dan heb ik een indicatie
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2017
  6. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik weet niet of het past bij deze motor maar anders kan het exact vinden van het bovenste dode punt van de zuiger makkelijker gaan als je er een bougie omdraait met een lange slag. Laat dan de zuiger linksom draaiend en rechtsom draaiend tegen de bougie aanlopen en merk de plek waar dit gebeurt. Nu kan je het bovenste dode punt uitmeten exact tussen de twee merktekens
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou ja, dat levert je alvast ongeveer 10 graden stelbereik op, ongeveer.... Maar dat betekent dat de magneet nog steeds redelijk nauwkeurig geplaatst moet worden. Dus is het aan te raden om door middel van de magneet met de hand langs de sensor te bewegen, zo goed mogelijk vast te stellen wáár die magneet is als de vonk triggert.

    Ik ken je motor niet, dus ik weet niet of dit bij jou ook mogelijk is, maar ik zelf ben van die flauwekul met schroefjes etc afgestapt, ik trek de sensor met een tie-rap vast. Op die manier word de boel totaal onkritisch en kan ik de sensor net zo lang schuiven tot de vonk op het juiste moment komt.

    Inderdaad, precies het midden van dat stukje dode slag....

    Als dit een mogelijkheid is, dan werkt deze methode meestal verreweg het nauwkeurigst. Het kan alleen een crime zijn om zo'n lange bougie, of een bout van de juiste schroefdraad, te vinden.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Je moet hier wel een tik precies in zijn..
    Voor het gevoel, tijdens draaien merk je niet vlot wat nu het echte bovenste punt is, iets verder en iets terug voelen hetzelfde.
    Het kan handig zijn 1 keer 100% nauwkeurig op te meten, en af te tekenen op de as en huis.
    weet je in ieder geval zeker dat je altijd vanaf hetzelfde punt meet.

    In dat stukje wat je niet lekker voelt, kan makkelijk een stel graden afwijking geven
     
  9. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    het voordeel is dat ik de hub zelf opnieuw gemaakt heb. als het blijkt dat de magneet niet goed zit. Dan kan ik nog altijd een nieuwe hub draaien en opnieuw beginnen.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, OK....

    Anders kun je ook even kijken, ik neem aan dat je motor een spiebaan heeft in de krukas? Die is vaak uitgelijnd op de kruk, meestal kun je daar ook nog wel het een en ander mee qua meten en uitrichten....
     
  11. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Heb vanavond eens wat nagemeten.

    Begonnen met bougie verwijderen. Daarna een M10 schroef erin.
    Voor en achter de bougie zitten m4 schroefgaten in het huis. Deze heb ik gebruikt om een metalen strip tijdelijk over de M10 schroef te doen. Hiermee de schroef vastgezet. Daarna de krukas linksom en een markering gemaakt. Dan rechtsom en nogmaals een markering. vervolgens meten met de schuifmaat en het midden gezocht. Daar kwam ik tot de conclusie wat Brutus vermeldt. De spiebaan is uitgelijnd met de bovenste stand. Dat was dan gelijk een controle middel of ik het goed gedaan had.

    Vervolgens de graden meter gepakt. Maar dit vond ik maar lastig.
    Want als ik de graden meter niet exact in het midden van het conus-gat houd. Dan klopt er niets van de 28 graden.
    Daarom de hub verwijdert en in de verdeelkop op de freesbank gezet. Uitgelijnd en vervolgens 28 graden gedraaid.
    Als controle de graden meter erop gelegd. En als ik de lijnen over de lijnen leg van de verdeelkop. Dan kom ik op het oog exact in het midden uit van het conus-gat.

    Toen een gaatje van 1mm geboord en alles nogmaals nagekeken.
    Nu ligt het even stil. De nieuwe magneet heb ik nog niet in huis. Alles staat nog op de freesbank, zodat de uitlijning behouden blijft. De magneet waar ik mee getest heb is te lang, dat gaat nooit netjes passen.
    Wachten op de nieuwe magneet. Dan deze nameten of deze ook echt 4mm is. dan het gat op 3,9mm boren en hem erin zetten.
    Dan komt het moment van de eerste start steeds dichter bij. Op zich raar, dat alles nu stil ligt voor 1 klein magneetje wat nog mist.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je kunt het merkje ook rechtsstreeks op de propmeenemer aanbrengen, en dat kan heel simpel met een rekenmachine en een schuifmaat:
    Meet de diameter van de propmeenemer, en vermenigvuldig dat met de sinus van 28 graden.
    Zet die afstand tussen de schuifmaat, en merk daarmee de hoek van 28 graden af.

    Zet het merkje, gezien van voren, LINKS van het merkje "BDP", en je weet precies wanneer het ding moet vonken.

    Zo doe ik het, dan kan ik met de stroboscoop bij lopende motor de ontstekingshoek controleren (en de automatische vervroeging word ook gelijk perfect zichtbaar...).

     
  13. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Een Hall effect sensor, oftewel je opnemer is gevoelig voor de richting van het magnetisch veld. Je moet dus de magneet wel met de juiste pool naar de sensor monteren in de propopnemer. Ik wist niet of je dat al wist dus ik dacht laat ik het ff zeggen voordat je hem erin perst. Er uithalen om hem om te draaien is niet zo makkelijk lijkt me.
     
    Huey vindt dit leuk.
  14. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Hier ben ik me bewust van.
    Ik heb een printje waarmee ik de hall sensor kan koppelen en dan de magneet er onder door kan halen. Om te kijken of de sensor reageert.

    Heb je ergens een link of handleiding hoe dit exact werkt.
    In het filmpje zie ik je de sensor voor de stroboscoop tegen de zijkant van het model houden.
    Maar zit daar een pickup point of iets dergelijks. Zou graag hier meer van willen weten/lezen hoe dit werkt. Niet dat ik zo een lamp heb, maar misschien is er eenvoudig aan te geraken.
     
  15. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik dacht ik meld het toch ff
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als de sensorhouder degene is die ik denk dat het is, IMG_3000.JPG dan kun je de magneet er gewoon inpersen ongeacht de polariteit, en de hallsensor omdraaien in het houdertje. Dan werkt hij precies hetzelfde.
     
  17. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Ik heb inderdaad een soort gelijke sensor.
    Maar had met het printje aangeschaft, om na te gaan dat ik het wel goed monteer (of moet draaien).

    @brutus,
    Heb jij nog info betreffende de stroboscoop om de timing te controleren.
    Waar kan ik dit nazien hoe dit in zijn werk gaat op een lopende motor?
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Effe googlen naar een stroboscoop, bij de auto-benodigdheden. Ze zijn niet meer zo heel dik gezaaid, omdat er bij moderne auto's weinig meer af te stellen valt, maar ze zijn nog wel te koop. Kosten wellicht een keer 25 euro of zo.
    (Ik heb deze: http://r.twenga.nl/g3.php?pg=VDs5MT...WFiODU0YjU4ZmJiNmJlNWYwMmM2YjViNWYzMzAy&dac=1 ).

    Het klemmetje werkt niet bij de meeste RC ontstekingen, dus je moet even bij een electronicawinkel een spoeltje (print-componentje) halen (kost een duppie of zo) en de klem voor dat spoeltje vervangen. De waarde van het spoeltje is nauwelijks kritiek, en anders koop je een aantal verschillende...
    Dan hou je dat spoeltje tegen de ontstekingsunit, in de buurt van waar de bougiekabel naar buiten komt. Daar is meestal voldoende puls om die strobo te triggeren. Komt niet heel precies, maar soms moet je even zoeken wáár je precies het beste signaal oppikt.
    Als je de video bekijkt, zie je dat ik een "dingetje" tegen de zijkant van het vliegtuig houd. Da's het spoeltje, en de ontstekingsunit zit daar ongeveer...
    En dan richt je dat pistoolding dus op het merkje van de propmeenemer bij lopende motor, dan zie je een stilstaand merkje.
    Boven de 4000 toeren moet het merkje van de meenemer precies tegenover het merkje op het Lagerhuis staan (tenminste, ik neem aan dat je daar ook een merkje hebt staan).
     
  19. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    zo een spoeltje is benodigd?
    [​IMG]
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup.... kan zijn dat je wat met verschillende waardes moet spelen, ik had drie vrij uiteenlopende waardes en kon er geen enkel verschil tussen ontdekken, maar dat zegt niet veel, want ik heb nul verstand van electronica...

    Hoe dan ook, dat soldeer je aan zo'n strobo in plaats van het klemmetje, en dan heb je een "speciale modelbouw-strobo"...:D.

    Uiteraard heb je ook nog 12V nodig, maar als je heel handig bent, kun je een kleine 3 cel LiPo in die strobo implanteren. Ik gebruik gewoon de 12V van de startkist...
     

Deel Deze Pagina