MOOgallo (ook bouwverslag)

Moet een soort hang glider worden?

Dat was mijn eerste zelfbou project! Ik had het gebaseerd op de robbe skyflex. Het enige probleem was dat die van mij alleen rechtdoor kon :?

ik had als maat van de vlieger 1m(lengte) bij 1.80m span.
Vlieggewicht lag ij mij op ongeveer 1 kg (best zwaar maar hij vloog)

ronfikes_moogallo.jpg

http://www.aeromicro.com/ronfikes_moogallo.htm

Vliegt niet echt geweldig volgens de ontwerper?

http://forums.radiocontrolzone.com/showthread.php?t=1548

Afijn, om terug te komen op je vraag:

Het enige probleem is dat de lengte AC (of AD) niet gegeven is

Beter lezen!!! Bovenaan pagina 1: "leading edges 22"

Dat is dus je maat AC / AD.

Ah jah... :) BEDANKT!
En over het feit dat het niet goed zou vliegen... mss zou jij ook eens beter mogen lezen, hehe. Hij zegt enkel dat het niet goed vliegt met een S280 met vertraging en een 3-blads propeller, maar wel goed met een directe S280 en gewone Gunther-prop...
Nog eens bedankt! Grtz

Vliegt niet echt geweldig volgens de ontwerper?

Ik had er dan ook een vraagteken achter gezet...:wink:

Idd moet dit met een directe 280-er goed vliegen. Leuk ontwerp!
En goedkoop!

Maak je tzt nog een bouwverslag voor het forum? Ik denk dat dit model wel eens heel populair kan worden!

Dscn0003.jpg

Op aanvraag van prop-er komt hier dus ook een bouwverslag van de MOOgallo. Ik heb inmiddels de 3 grootste delen uit 3mm balsa aan elkaar gelijmd + de 2 neusplaatjes en cirkels. Ipv 0.5 mm triplex te gebruiken, heb ik 1mm gebruikt voor de stevigheid. De volgende update zal nog ff duren, want ik heb nog geen motor - akku.
FOTO:

MOOgallo001.jpg

Grtz

Ik moest vandaag niet naar school, en daardoor heb ik wat verder aan de moogallo kunnen bouwen :)

MOOgallo003001.jpg

zoals je kunt zien heb ik het 'zeil' gemaakt. Het plastic komt van een stevige vuilzak. De 4 grote houten stokken zijn 3x3 mm den. Volgens mij heb'k mij toch wat miskocht met deze houtsoort :( ... Volgens mij zou het meteen doormiddenbreken in de lucht. Daarom ga ik als versteviging de belangrijkste plaatsen nog eens met 3x3 mm den epoxy-eren. Ik heb hem wel al eens laten 'test-vliegen', en ik moet zeggen... super!
Hier zijn nog enkele gegevens van spullen die ik ga gebruiken:
Speed 300 (6V), 7x 800mah NiMh, sun 1000 (kontronik).
Grtz

Elegant is anders...

Als je goed naar de foto's van Ron kijkt, zie dat de hij wel een slank profiel gebruikt voor de Moogallo.

De tekening geeft als materiaal voor de leading edge "1/8""Spruce of Brass. Volgens Ernst staat dat voor:

Spruce is hout van een naaldboom die verwant is aan de sparreboom. Je zou het dus inderdaat vurenhout kunnen noemen. Het is er in ieder geval naaste familie van.
Bass is hout van de Lime boom. Lime is een citroenachtige boom. Hier in Nederland zal je deze bomen niet vinden want ze groeien hier niet. Als je dat hout hier koopt is het afkomstig van import net als het overgrote deel van het hout wat hier in Nederland wordt gebruikt.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...t=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=spruce

Koop gewoon bij de bouwmarkt 3mm of 4mm ronde vurenlatjes. Deze zijn redelijk stijf, en kosten weinig.

Verder geeft Ron zelf aan dat je als materiaal voor het "zeil" geen zwaar materiaal moet gebruiken. Het plastic hoort te ritselen. (waar Hema-tasjes van gemaakt zijn). Vuillniszakken plastic lijkt me veel te zwaar voor deze toepassing.

Zomaar wat ongevraagde adviezen. Je kan het ook gewoon zo proberen, natuurlijk.

Waarom geen ronde carbon stokjes?

Hoeft niet persee duurder te zijn dan hout.

Nou, dan wil ik weten waar jij je carbon koopt.

Voor dit model is zo'n beetje 1,5 meter Ø3 nodig. Toch zo'n € 8,- bij de Q.

Nou zeg je misschien, da's niet veel. Maar 1,5m Ø4 vuren kost € 0,75.

:oops: ok ik wist niet dat het zooooo veel scheelde.

Voor mijn model heb ik een oude vlieger ontmanteld en daar zaten tot mijn verbazing echte carbon stokjes in (had eerder glasvezel verwacht omdat hij zo goedkoop was)!!!

Als je die speed 300 6 volt als direct drive gaat gebruiken dan ben ik bang voor jou dat hij binnen 3 vluchten verbrand is. leiver een speed 300 7,2 volt die is stukken beter voor dit doel.

Meen je dat? Wat'n pech :( ... Dit is echt de laatste keer dat ik bij TAM Grimbergen iets ga kopen! Ze geven je echt geen goed advies + spullen!
Thx toch voor de tip!
Grtz

Theo Coenen

Dat valt echt wel mee hoor,ik vloog ook eens een sp300 6v,gewoon op 7 cellen. Motortje is niet verbrand tijdens de best veel vluchten! Model is ondertussen wel gaar ;-) .

nieuwe update moogallo:

moogallo4001.jpg

Zoals je kan zien (hopelijk, want kwaliteit is :roll: ) heb ik het 'motorblokje', de akku-bevestiging en het landingsgestel aan de romp (wat je romp kunt noemen :) ...) bevestigd. De wielen zijn gemaakt van stevige mousse met een houten asje in het midden. Het 'landingsgestel' zelf is 2.4mm aluminium. Met een beetje geluk kan ik hem volgend weekend voor de 1ste keer testen...

Grtz

Back