MOOgallo (ook bouwverslag)

Dit draadje is ruim vijf jaar oud, ik had nog niet eerder naar MooGallo gezocht op het Forum, maar ik had de tekening ergens op Internet gevonden en vond het zo'n leuk ding... Jammer dat uit dit draadje bijna alle foto's ook verdwenen zijn.
Dus toen een ander project van mij onlangs af was en stond te wachten op vliegweer, ben ik aan de MooGallo begonnen.
Geen echt bouwverslag, loont niet echt de moeite, 't is supersimpel, het enige dat me wat hoofdbrekens heeft gekost is uitrekenen hoever naar voren / achteren de vleugel moest ten opzichte van de romp. Inches naar centimeters omrekenen is geen echt probleem, maar hoe de vleugel op de romp moest was niet echt in de tekening te vinden! Ik heb het via een omweg gededuceerd. Of het klopt gaan we nog wel ontdekken als hij (wie weet binnenkort) zijn maiden heeft.

full

Het leuke is dat ik bijna alles in huis had... ik ben er alleen carbon buisjes voor gaan kopen, en blauwe plastic vuilniszakken. Het plan spreekt van houten latjes, maar ik vond buizen leuker (de mijne is ook inklapbaar zoals een echte rogallo); en vuilniszakgrijs leek me een deprimerend gezicht in de lucht, dus werd dat vuilniszakblauw.
Verder grotendeels wel het bouwplan aangehouden... maar natuurlijk wel met een lipo en een klein outrunnertje dat ik nog had liggen. De wieltjes heb ik ooit zelf gemaakt van depron, voor zo'n roemruchte depron Tiger Moth...
O ja toen-ie af was ontdekte ik dat ik het bovenste gat in de romp vergeten was. Nou pech gehad dan maar...
Hoe het vliegt hoop ik binnenkort te kunnen vertellen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is nog niet gelukt de MooGallo fatsoenlijk te laten vliegen... Wat ik ook probeer, hij stallt als een gek.
Natuurlijk werkt de lage motorplaatsing dat wel een beetje in de hand, en het zou ook kunnen dat ik erg veel méér motorpower heb dan het origineel, zodat hij ook extremer wil stallen. Maar zelfs met een handstart zonder motor bleef hij stallen.
Binnenkort nog maar eens proberen.
Het lastige is dat er op de tekening wel een speciaal dwarslatje is gepland om hem op te balanceren om het CG goed te krijgen, maar omdat het zwaartepunt daar heel ver onder ligt verandert er maar weinig als het CG afwijkt. Bovendien, in welke stand moet de vleugel staan voor een goed CG? Ik weet iets van Rogallo vleugels, bijvoorbeeld dat de kiel altijd een vrij grote positieve instelhoek moet hebben...

Bovenkant bolling is je instelhoek.
Delta, zwp 1/4 MAC

Vraag Marcel eens naar onze apen.

Laatst bewerkt:
Bovenkant bolling is je instelhoek.
Niek, dat is me echt iets te simplistisch... de bovenkant van de bolling is het deel dat met de kleinste invalshoek vliegt, de kiel is het deel dat met de grootste invalshoek vliegt.
Ik leerde 35 jaar geleden deltavliegen, op toestellen die een vergelijkbare bolling hadden als deze MooGallo (daarom vind ik het ook zo'n leuk ding...)

...en hoe zit dat met die apen?

Vraag maar eens na bij Marcel, of Harold.
Ik heb met jullie indoor met enig toegepast geweld zijn moogallo/aap vliegend gekregen :D

Een bouwdraadje van mijn aap volgt. (todo al enige jaaaren.. )

wow wat cool, ik wil eens zoeen bouwen (ik heb lang geleden eens een foto gezien van deze).
waar is de tekening precies?

Laatst bewerkt:
Back