Mooi afwerken van papier

Hallo,

Ik kon in een modelbouwzaak een heel leuk vrije vlucht zwevertje niet laten liggen. Ik heb hem inmiddels ook helemaal in elkaar zitten maar heb redelijk wat ruzie met het papierspul waarmee je de vleugels moet bedekken. Dat is wel even een heel ander verhaal dan folie en een strijkbout!!
Na het plakken moet je ze nat spuiten met de plantenspuit maar door het krimpen wat er dan optreed ontstaan er kleine scheurtjes aan de randen. Heb ik het dan te strak gelijmd? krimpt het spul genoeg om het overduidelijk 'losjes' te lijmen?
En zelfs met een hagel fonkel nieuw stanleymesje zijn de randjes lastig weg te snijden....gewoon nog precieser te werk of zijn daar andere truukjes voor om de laatste halve milimeter ook mooi aan te laten liggen?

Groeten

Justus

In de tijd dat we nog geen krimpfolie gebruikten voor het bekleden van modelvliegtuigen, heb ik ook altijd bekleed met papier (en soms, vooral met vrije vlucht modellen, met natuurzijde). Ik bracht het papier droog op en hechtte het met spanlak nadat eerst de uitwendige delen van het frame, dus waar het papier (of de zijde) zich moesten hechten al waren voorbehandeld met enige laagjes spanlak, na drooging licht opgeschuurd met zeer fijn schuurpapier. Bij vleugels met een hol profiel ook de ribben goed met spanlak behandelen. Daarna de bekleding met spanlak, zo strak mogelijk opbrengen -alleen aan de randen en bij "holle vleugels"aan de ondrzijde op de ribben met spanlak hechten. Na droging van de spanlak de bekleding licht bevochtigen, bijv. met een "bloemenspuit". Vervolgens de onderdelen, vleugels, staartvlakken, enz. op de bouwplank opgespannen laten drogen. Na de volledige droging dunne lagen spanlak opbrengen, en, tussen de lagen door, als de spanlak net droog is, opnieuw op de bouwplank opspannen om kromtrekken te voorkomen. Slechts een laag spanlak per dag opbrengen. Een tijdrovende klus, maar als je het goed doet, krijg je een perfect resultaa. En o, ja, overstekend papier schuurde ik altijd voorzichtig -inverticale richting- weg met stukjes fijn schuurpapier, als het bijna doorgeschuurd was, kon je het zo, bijv. langs de achterlijst, wegtrekken.

Dat verklaart al weer een hoop!
@joost...ik had nog niet eerder met dit spul gewerkt en de bouwbeschrijving beschreef dat je moest lijmen.
Maar ik ga dus wel nieuw papier kopen en wat spanlak, ik hoop dat henk (van RCworld) wat het is ( :newbie: :oops:)

groeten

Justus

hallo,

ik wil beginne met het bouwen van een zweefvliegtuig, kun je daarvoor dat papier ook gebruiken?
wordt dat stevig genoeg?
zoja, is het gewoon papier of....
kun je het alleen in modelbouwwinkels kope of.....

Wat voor zwever? En heb je ervaring met het bespannen van een vliegtuig? Zo niet, dan zou ik niet moeilijk doen en gewoon krimpfolie (oracover, solarfilm e.d.) gebruiken. :)
Tenzij je om een of andere reden speciaal papier wilt gebruiken natuurlijk. ;)

Back