Mooi filmpje 1:1 zweverij (ter inspiratie)

Lekker dagje aan de kust.

Fs666zqMw0s[/media] - ‪Down at the Sea-side!‬‏

Na 2,30 min. wordt het het pas echt leuk.
Ze gaan voluit kijk maar naar de stand van de flaps.
Dit is aan de zuidkust van Engeland. Gaaf.

Groet Arthur.

Het is inderdaad echt de ultieme variant van het zweefvliegen! De snelheden lopen echt hoog op. Ook de toename van de verticale klimsnelheid, nadat de flaps naar beneden worden gezet, is echt heel mooi zichtbaar.

Laatst bewerkt door een moderator:
Extreme Gliding

Gliding at Porta-Westfalica (Germany) in 2007.

Aus gegebenen Anlass an dieser Stelle ein paar Worte zum Video und zu einigen Kommentaren:

Segelfliegen ist und bleibt gefährlich. Dieser Umstand lässt sich wohl kaum weg diskutieren.
Die Piloten in diesem Video wissen um diese Gefahren.
Zugegebenermaßen weckt die zusammengeschnittene Version dieses Videos einen anderen Eindruck. Dies war auch die Intention dieses Videos.
Wenn nun einige YouTube Nutzer uns die Risiken und Gefahren ins Gedächtnis rufen ist dies GUT, WICHTIG und RICHTIG! Es gibt in unserem Sport wohl nichts schlimmeres als Selbstüberschätzung.

Die einzelnen gezeigten Szenen sind vollkommen dem Zusammenhang des eigentlichen Fluges entrissen. Durch die Art des Schnitts und mit Hilfe der treibenden Musik entsteht erst die dramatische Wirkung der Bilder.

Dieses Video ist nicht gedacht als Anleitung zur Selbstüberschätzung. Verlasst euch auf das, was eure Fluglehrer euch beibringen. Sie wissen was sie tun. Und jeder lernt in seiner Ausbildung: Sicherheit geht vor! Man kann nicht oft genug darauf hinweisen!

Johannes

Nog zo eentje. Vooral bijzonder omdat bij ons in oktober niet zoveel meer mogelijk is. Toch maar eens verhuizen naar een land met een mooie helling.....

Hellingvliegen in Nederland

Max, je hoeft niet zo ver van huis voor het hellingvliegen.;)

Johannes

Johannes,
Je hebt gelijk, maar eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat en iets hogere helling wel spectaculairder is.
Max

Johannes, wat een verschrikkelijk mooi filmpje (die in de Alpen). Helaas heb ik het zelf nooit gedaan. Wel heb ik hier aan de kust enkele keren aan de helling gevlogen bij Langevelderslag. Erg leuk om te doen, maar na een uurtje heb je het wel weer gezien. In de Alpen is het iets afwisselender, uitdagender en spectaculairder.

Het vliegen aan de kust wordt door de KZC (de zweefvliegclub bij Langevelderslag) weinig meer gedaan omdat men liever geen 'plastic' (lees: composietmateriaal) kisten op het strand zet. De oude houten vliegtuigen gingen elke paar jaar uit elkaar (alle bekleding eraf) zodat zout, zand en evt corrosie verwijderd konden worden. Bij plastic vliegtuigen is dat een stuk moeilijker. Aangezien het aantal houten kisten steeds verder afneemt wordt er weinig meer aan de kust gevlogen.

Ik heb ook een keer een week op de Long Mynd in de UK gevlogen, een heel gave plek met vaak harde wind recht op de helling. Scheuren! Zie onderstaand filmpje (niet van mij). Moet met de juiste modellen ook wel een hele gave plek zijn.

Er zijn toch nog zweefvliegers die traditiegetrouw starten met behulp van een elastiek.

Johannes

Er zijn toch nog zweefvliegers die traditiegetrouw starten met behulp van een elastiek.:p

Wat moet dit een ongelofelijk lekker gevoel geven als je op deze wijze zonder moderne hulpmiddelen zulke mooie klassiekers een dal in laat zweven (ik een tikje jaloers misschien?)

groet

Terence

Dit is ook een mooi filmpje.
Heerlijk om naar te kijken.

Johannes

Ja....fantastisch. De maker heeft meer mooie filmpjes staan trouwens.
(ik ga sparen voor een GoPro camera :-) )

Dit is ook een mooi filmpje.
Heerlijk om naar te kijken.

Johannes

als ik dit zie, denk ik steeds, waarom zitten wij in dit platte prut land???
wat is er mis met wat bergen in elk land?

Wij maken ook filmpjes, allemaal gopro's uiteraard :), dit was het eerste
jaar dat er veel mee werd geschoten, en volgend jaar beloofd veel bruter te
worden nu er veel jonge mensen hun GPL hebben gehaald.

Odin

It is truly amazing to fly with an ASH-25 in the wave at 15.000 feet from the Mont Blanc to the Matterhorn. And then ride the ridges at low level! It gets you in a certain atmosphere, as a matter of speech. Join us flying and see the gliders filmed from different angles in-and outside the planes. Stunning video!

Johannes

Weer een prachtige film!

Flight date: April 13, 2011
Pilot: Alberto Sironi
glider: Ventus 2 cxt
Takeoff from ACAO (VA) Italy
Task: Cisore (IT) - Petzen (AT) - Cisore
Distance: 1002 km A/R; 1236 km 3 TP; 1297 km OLC
Average speed: 123 km/h
7 Italian Records - Open class

Johannes