Mooi GRATIS teken programma gespot op Discovery Science

dxf

Hoi,

Weet iemand of je ook DXF of DWG files kunt exporteren met dit programma??
Ik wil het niet downloaden om er achter te komen dat het alleen maar programma-specifieke files wil opslaan. Ik zie niets over het exporteren van files.

Dank,

Loet
 
3d model

Weet iemand met welk programma dit model gemaakt is?
maguette-maken-pagode.jpg

maquette
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je op de site van de maker van het "plaatje" (goed) kijkt zie je dat ze o.a. Autodesk® 3ds Max en Maya gebruiken ... daarmee kan je zoiets maken, maar ook met Adobe® Photoshop kom je een heel eind en ook met Corel® Draw of Paint Shop Pro is dit zeker te maken en als je op "gratizz" wilt neem dan Gimp ... maar welk programma je ook gebruikt, je hebt heel veel praktijkervaring nodig, en dan nog is het makken van één zo'n (stukje van) een tekening een hoop werk ...
 
Hoi,

Weet iemand of je ook DXF of DWG files kunt exporteren met dit programma??
Ik wil het niet downloaden om er achter te komen dat het alleen maar programma-specifieke files wil opslaan. Ik zie niets over het exporteren van files.

Dank,

Loet


En kan je je resultaat ook uitprinten?

Mvg,

Paul Siemons
 
Hey
Ik heb goede ervaringen met google sketchup.
Maar eens kijken of dat dit een mooi programma is.

mvg Rick
 
google sketchup is makkelijk en leer je snel, alleen bekom je geen "realistische beelden" 100%natuurgetrouw zoals op een foto zal wat meer tijd vragen, ik render altijd in artlantis. enne die bmw die is idd 3d studio max, maar de meeste kan je zo wel downloaden, je vind er 100den, zowel gratis als betalend.
ik maak mn 3d meestal in autocad en dan renderen in artlantis, ofwel als het snel moet gaan sketchup.
 
Met de gratis versie van sketchup kan je niets exporteren.
Kost 450$ ;)
Je kan wel diverse 3D formaten importeren.

Een model van bijv. een Auto kan je eigenlijk in ieder 3D pakket maken.
Maar Maya of Max hebben eigenlijk alles in huis om het gehele plaatje te maken zoals je in bovenstaande post ziet, zowel model als presentatie.
Het is overigens niet eenvoudig, het volledig beheersen van die software is een hobby op zich.
Hier wat 3DS max (low-polygon, geschikt voor gebruik in Race Simulators) werk van mij uit het verleden.
Ik ben de renders met textures kwijt :), zal binnenkort wel een paar nieuwe renderen.
EXIGE240RWIP17020607.jpg

EXIGE240RWIP17020606.jpg

EXIGE240RWIP17040601.jpg

Grt.
Eric
 
Laatst bewerkt:
gekleurd

EricW
Dank je wel!
En hoe zit het met de materialisatie? Krijg je hem even zo "glansend"?
 
whahah beetje geld om het te laten maken! :P tering een plaatje 10x10cm 2mm dik kost al gauw 150 - 200 dollar ;)

maar is wel leuk om er wat mee te tekenen maar toch blijf ik bij autocad.
 
Als 3d programma gebruik in Rhinoceros 3d 4.0 met bijbehorende Render programma's. Pakket werkt met alle extensies en de renders zijn direct vergelijkbaar met bv 3d max etc. Is niet het eenvoudigst om mee te werken, maar als je het eenmaal door hebt.. :)
 
Ik heb het vergeleken met Skechtup en werkt toch liever met laatst genoemde.

Het geintegreerde bestellings gedoe stoort me toch wel wat.

Greetz,
Joram
 
EricW
Dank je wel!
En hoe zit het met de materialisatie? Krijg je hem even zo "glansend"?

3D materialisatie is iets anders (SLS, Rapid prototyping, soort 3D printen dus) is behoorlijk duur ;).

Ik neem aan dat je met "materialisatie" het fotorealistisch renderen bedoeld zoals in de afbeelding die je plaatste.
Programma's die hier genoemd worden, zoals 3DSmax, Maya, Rhinoceros 3D, hebben allemaal de mogelijkheden om dat soort realistiche plaatjes te maken.
Heeft te maken met lichtinstellingen, materiaaltoewijzing, diverse trucjes etc.etc.

Maar het kost veel tijd, en veel leerwerk voordat je zover bent.
Het model wat ik laat zien is behoorlijk goed 1:1, maar niet bedoeld als fotorealistisch model, die is speciaal gemaakt voor het gebruik binnen een zgn. "Game engine".
Deze is opgebouwd uit 12000 triangles (polycount).
En moet dus met een optimaal aantal Frames per seconde, realtime worden ge-rendered.

In een Fotorealistisch 3D model zou 1 wiel dat waarschijnlijk alleen al gebruiken.
Hoe meer polygons des te zuiverder worden afrondingen en dergelijke, maar hoe langer het "renderen" van een plaatje duurt.
Hoop dat ik een beetje duidelijk ben :)

Hier nog een testrender met textures:
Render240RVA.jpg


M.vr.gr.
Eric
 
Laatst bewerkt:
Hey, leuk om te zien dat ik hier niet de enige ben die verstand heeft van virtuele 3D (om het zo maar te noemen, anders gaan mensen denken dat ik verstand heb van 3D-vliegen).

Ik ben vooral bezig met het maken van auto's voor spel-uitbreidingen, en voor de lol doe ik meer natuurlijke dingen, zoals verschillende dinosauriërs. Ik zal wel wat laten zien als ik mijn externe HD weer heb gevonden.

Het leukste aan 3D vind ik zelf dat de mogelijkheden bijna eindeloos zijn.
Maar echt ontwerpen van voertuigen, dat vind ik meer de taak aan software zoals AutoCAD. Dat gaat toch wat meer om het technische.
 
Ja zeker leuk :),
Die Exige heb ik gemodeleerd met het "Box" model principe, volledig in 3DSMax.
Dus een beetje als in de nieuwe reclame van Audi ;)
Met behulp van hulp Splines, waar je je Vertexis aan vast snapped.
Ik werk dagelijks met Autocad, je kan het voor puur technische delen natuurlijk prima gebruiken, maar met de methode die ik in 3DSMax gebruik heb ik wat meer controlle over het aantal poly's bij de gebogen vlakken.
Het gaat wel tergend langzaam ;).
Als je Acad omzet naar 3DS, dan ben je die controlle een beetje kwijt.
Ik moet wel zeggen dat ik het nog niet geprobeerd heb met de nieuwste Acad versies, is misschien al weer sterk verbeterd.
Heb het nu ook wat drukker met RC vliegen in mijn vrije tijd, ook wel lekker als je al hele dagen achter een schermpje zit.

Eric
 
Dat AutoCAD teveel polygonen uitwerkt op het model is een probleem. Je maakt een model ook niet zomaar wat "gebruiksvriendelijk" in MAX. Jammer genoeg heb ik al tijden niet gewerkt met AutoCAD.

Een tijdje geleden had ik het bedrijf van de Phoenix simulator gemaild of ik misschien kon helpen met het maken van de T-Rex 250. Is er uiteindelijk niet van gekomen omdat zij er misschien wat problemen mee zouden kunnen krijgen. Toch ga ik het voor mijzelf een keer doen. Maakt niet uit wat voor een heli, misschien zelfds een eigen ontwerp?

Dat tekenprogramma is wel erg handig voor het maken van de onderdelen. Het is lekker overzichtelijk. Alleen heb ik geen mogelijkheid gevonden om de bestanden te openen in MAX.

Een oplossing hier voor, om het op mijn eigen manier te doen, is door een vectoren-model in Adobe Illustrator te maken, en dat te openen in MAX. Werkt ook heel erg goed, maar natuurlijk weer minder als de bedoelde software.
Ik ga mijn opties even bekijken, en misschien binnen kort een 3D model van een heli van mij (mocht wel een keer, ik heb te lang stil gezeten).
 
Het staat al een tijdje op mijn 'to do list' om een tekenpakket volledig te beheersen zoals autocad, Rhinoceros, Maya of Max maar ik heb een paar vraagjes;
Ik heb hier nog een paar boeken liggen over autocad 2002, ik *kuch*koop*kuch* natuurlijk autocad 2009, zit hier veel verschil in?
Welke versie van autocad moet ik eigenlijk "kopen"?
Ik heb Photoshop leren beheersen door tutorials van het internet, dit ben ik nu van plan om weer te doen, voor welk pakket zijn de meeste tutorials?
Stel dat ik nou het verkeerde pakket kies, is het makkelijk om later over te schakelen of zit alles op totaal andere plaatsen etc?
Welk pakket is eigenlijk waar in gespecialiseerd?

Pff, hoop vragen, ik hoop dat jullie mij een beetje in de goede richting kunnen sturen...
Ik ben trouwens gewend aan photoshop, wat zou hier qua bediening, workflow etc het meedte op lijken?
 
Back
Top