OK.. nu hoef ik dus ook nul komma nul bewondering meer te hebben voor hooverende 3D piloten..... Wat een bagger! Dat haalt toch alle uitdaging uit het vliegen?
Da's exact wat ik dacht, Bert. Oh ja: Sinds wanneer is prophangen een "natuurlijke" beweging voor een vliegtuig? Kortom: een dingetje voor een belazerd slechte piloot met geld teveel. En op wedstrijden zal het bul niet gebruikt mogen worden, dus daar vallen ze al door de mand.
Tja... leuke discussie. Om te beginnen is prophangen tegenwoordig, niet zonder meer, een onnatuurlijke vliegbeweging. V-22 Osprey. Vorig jaar (half juni) twee zien vliegen in de Franse voor-alpen dus ik weet, ze bestaan echt. Veel vliegtuigen die men tegenwoordig ontwikkelt; worden (of kunnen zelfs) al nauwelijks nog echt bestuurd door de piloot. En dan heeft de 1:1 piloot niet alleen het voordeel dat hij allerlei instrumenten kan aflezen om te "zien" wat het toestel aan het doen is, maar ook nog een paar gevoelige billen en wat slakkenhuisjes rond zijn oren die belangrijke informatie kunnen leveren. "wij" grondpiloten moeten het doen met enkel een paar ogen (al of niet gecorrigeerd met een bril). Afstanden inschatten kunnen we eigenlijk nauwelijks. We "voelen" niet wat het toestel doet. We kunnen regelmatig zelfs erg slecht zien welke "stand" ons toestel heeft (het was zo, ik deed dit, dus het zou nu zo moeten zijn..) Maar ondanks dat ik er nog geen gebruik van maak, ik vind de ontwikkeling helemaal zo gek nog niet. We hebben al een ruime achterstand in vergelijking tot de 1:1 piloot, waarom zouden we die nog verder laten oplopen? (al vind ik het ook redelijk nodeloos om je zender op de grond te kunnen leggen om intussen even te kunnen bellen) Nu gaat mijn interesse in deze techniek in ongeveer gelijke mate op met het handmatig vliegen en knutselen aan vliegtuigen/heli's, dus mijn visie is wellicht wat gekleurd.