Mooie, grote warbird gezocht. Tips?

Hoi collega vliegers,

Na jaren met kleine schuimpjes gevlogen te hebben, wil ik nu wel eens iets groters. Ik ben sinds kort lid van een club met een prachtig grasveld, dus iets kleins dat vanuit de hand gegooid moet worden, is niet meer nodig.

Nu lijkt een mooie warbird me wel wat: Spitfire, Mustang, Focke Wulf, dat soort kisten.

Mijn eisen/wensen:
  • Groot, rond de 1.50 m spanwijdte
  • Mooi om te zien. Mag echter wel van schuim zijn. Zolang je maar niet vanaf 10 m afstand al ziet dat ie van schuim is :)
  • Intrekbaar landingsgestel. Enerzijds omdat ik dat gewoon een leuk gadget vind, maar minstens zo belangrijk: ik vind het vliegbeeld van bv een Spitfire met ingeklapt landingsgestel ook veel mooier dan met uitgeklapt landingsgestel.
  • Liefst ARF, inclusief motor, regelaar, servo's, maar zonder zender en ontvanger. Maar ik sta ook open voor een lege kist waar je zelf motor, regelaar, etc bij moet kopen. In dat geval wordt advies over welke motor/regelaar zeker op prijs gesteld!
  • Snelheid is niet de hoogste prio, maar een snelle kist is wel een pre.
Nu kwam ik zelf al deze kist tegen, die op het eerste gezicht aan al mijn wensen voldoet:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/...190_Warbird_EPO_1600mm_PNF_EU_Warehouse_.html

De reviews zijn echter niet allemaal positief, zeker niet over het landingsgestel. Iemand toevallig ervaring met deze kist?

Of andere tips voor vergelijkbare kisten? Hoeft niet bij Hobbyking, elke zaak is goed. (Behalve dan een zekere zaak in Den Bosch, daar heb ik slechte ervaring mee :))

Als iemand een tweedehands te koop heeft, sta ik daar trouwens ook voor open!


Hallo Pieter,jij zocht het een en ander aan warbirds ik heb nog twee gloednieuwe kisten staan m.n Kyosho P40 ARF en een Spitfire van een onbekend merk maar wel mooi deze hebben allebei een spanweidte van 1mtr40a50
gr.roger
 
Dat weer? Nah... gaat alleen maar minder worden... wellicht eens ski's onder de pootjes?

Al je al het schoons binnen hebt... veel plaatjes posten!

Mooi zo een geluidsmodulle. Maar slaat ook wel een beetje door. Zoiets als een Tesla met humeur-modulle. Dan weer eens een Hemi-V8, dan weer eens een W12 Bugatti-note... en door de chique Amsterdamse winkelstaat? ...met brommobiel gereutel :D

Gelukkig komt uit mijn RasCal 40 -dankzij een panetaire-reductiekast- het hoogwaardige technische geluid van een opgevoerde Makita accu-schauber... ook niet mis... stoerrrrrr..... Haha.
Gr Bas
 
Hallo Pieter,jij zocht het een en ander aan warbirds ik heb nog twee gloednieuwe kisten staan m.n Kyosho P40 ARF en een Spitfire van een onbekend merk maar wel mooi deze hebben allebei een spanweidte van 1mtr40a50
gr.roger

Bedankt voor het aanbod, maar mijn FMS Mustang is gisteren binnengekomen!

@Bas: plaatjes komen als ie in elkaar zit :-).

Ik heb wel nog een vraag over de aansluitingen, die zal ik straks posten, inclusief foto's. Als ik de handleiding lees, lijkt het alsof er momenteel iets verkeerd is aangesloten mbt tot de deurtjes van het wiel achter. Maar vraag komt straks wel, want zonder foto's is het wat lastig uitleggen.
 
het is handiger tijdens het bouwen al wat plaatjes neer te zetten ;-)

er zitten hier veel mensen die al zoiets hebben gebouwd, die kunnen je meteen tips geven als ze gekke dingen zien..
Zowieso tip 1: nooit lijmen als je iets niet hebt getest.. vraag me maar niet hoe ik aan die wijsheid ben gekomen :D
 
het is handiger tijdens het bouwen al wat plaatjes neer te zetten ;-)

er zitten hier veel mensen die al zoiets hebben gebouwd, die kunnen je meteen tips geven als ze gekke dingen zien..
Zowieso tip 1: nooit lijmen als je iets niet hebt getest.. vraag me maar niet hoe ik aan die wijsheid ben gekomen :D

Zal ik doen, maar het moet wel relevant zijn :). Gisteren heb ik de control horns erop geschroefd, dus daar kun je weinig onherstelbaars aan fout doen :). Levert geen interessante foto's op.

Wat betreft lijmen: is het uberhaupt wel nodig om bv staartvlak vast te lijmen? Is het niet stevig genoeg met alleen schroeven?

Maar nu mijn probleem: in het schema hieronder staat aan de rechterkant: plug for landing gear bay doors:

full


Maar als ik het aansluitbordje bekijk, wordt deze aansluiting momenteel helemaal niet gebruikt:

full


Ik zie achterin het vliegtuig twee servo's zitten. Ik zou denken dat één van die servo's bedoeld is om het deurtje te openen en de andere om het wiel uit te klappen. Eén servo loopt ook netjes naar de port waarbij staat: plug for worm gear retract servo. Maar het andere server loopt nu naar Rudder?! ('Plug for rudder servo' in het schema).

In Rudder zitten nu dus twee servo's: één voor het rudder servo (logisch) en één naar een servo achterin. En tegelijk zit er geen enkel servo in 'plug for landing gear bay door'. Klopt dat wel? Zou niet het servo achterin, dat nu in rudder zit, moeten verhuizen naar 'plug for landing gear bay door'?

Hopelijk kan iemand met dezelfde kist me helpen!

Alvast bedankt,
Pieter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Pieter,

1 servo (plug for landing gear bay doors) is om het achterwiel in te trekken via de retract servo.
Het 2de kabletje is de servo die de richting van het staartwiel bedient, wat uiteraard op het rudder kanaal moet aangesloten worden.

mvg
Tom
 
Hallo Lennart, nogmaals bedankt voor je tip voor http://www.rc-planes.be/. Zoals je al zei, de service is echt geweldig! Als ik 's avonds om 22 uur een mail stuur, heb ik vaak binnen een half uur al antwoord!

En toen ik vorige week een probleem tegenkwam (1 servo draaide de verkeerde kant uit ten opzicht van een ander servo, terwijl beide op hetzelfde kanaal zitten, dus niet op te lossen in de zender) werd mij direct en kosteloos een servo reverser toegestuurd.

:worship:
 
Heb afgelopen week ook de FMS P-51 1700mm bij http://www.rc-planes besteld en opgehaald. (vlak over de grens in Lommel)
Het is prettig zaken doen met Tom, en het is leuk om een kijkje in zijn eigen ruime hangar te nemen. :)

De P-51 ziet er fantastisch uit, heb de kist even vlug in elkaar gezet en bij mij werkt alles prima. Alleen de rudder servo maakt wel wat veel lawaai, maar dat moet ik nog nader controleren. (heb alles even snel op een servo-tester aangesloten)

Heb overigens ook nog een 380kv upgrade motor bij Thom gekocht, hij had deze zelf ook in zijn kist zitten:

Liomax GP 120S - 5065 KV380 1820W

Binnenkort alles fatsoenlijk opbouwen en uittesten. Helaas nog al druk met werk momenteel, dus het kan nog wel even duren voordat ik er mee zal vliegen.
 
Wat betreft lijmen: is het uberhaupt wel nodig om bv staartvlak vast te lijmen? Is het niet stevig genoeg met alleen schroeven?

Vraag ik me ook af, maar denk dat alleen schroeven voldoende is.

Maar nu mijn probleem: in het schema hieronder staat aan de rechterkant: plug for landing gear bay doors:

full


Maar als ik het aansluitbordje bekijk, wordt deze aansluiting momenteel helemaal niet gebruikt:

full


Ik zie achterin het vliegtuig twee servo's zitten. Ik zou denken dat één van die servo's bedoeld is om het deurtje te openen en de andere om het wiel uit te klappen. Eén servo loopt ook netjes naar de port waarbij staat: plug for worm gear retract servo. Maar het andere server loopt nu naar Rudder?! ('Plug for rudder servo' in het schema).

In Rudder zitten nu dus twee servo's: één voor het rudder servo (logisch) en één naar een servo achterin. En tegelijk zit er geen enkel servo in 'plug for landing gear bay door'. Klopt dat wel? Zou niet het servo achterin, dat nu in rudder zit, moeten verhuizen naar 'plug for landing gear bay door'?

Ik snap ook niet wat FMS nou precies wil met dat PCB board met al die extra pin-aansluitingen, maar alle draden zitten gewoon al aangesloten en het enige wat je op het board zelf moet aansluiten zijn de twee grote stekkers van de vleugels. De rest van de kabels zitten al op hun plaats en sluit je dan aan op de reciever.

Heb mijn control horns (en reciever) nog niet aangesloten, maar voor zover ik het met een servo-tester heb bekeken werkt bij mij alles prima out-of-the-box.
 
De P-51 ziet er fantastisch uit, heb de kist even vlug in elkaar gezet en bij mij werkt alles prima. Alleen de rudder servo maakt wel wat veel lawaai, maar dat moet ik nog nader controleren. (heb alles even snel op een servo-tester aangesloten)

Ja, hij is mooi he? Ik wordt steeds heel erg gelukkig als ik er naar kijk, en naar al die mooie details: led lampjes in de vleugels, vering in het landingsgestel, de mooie cockpit, en die enorme 4 blads propellor. :)

Heb overigens ook nog een 380kv upgrade motor bij Thom gekocht, hij had deze zelf ook in zijn kist zitten:

Liomax GP 120S - 5065 KV380 1820W

Ah, upgrades vind ik altijd interessant! Ik ga eerst gewoon vliegen met de standaardmotor, maar altijd leuk om te weten dat een verbetering mogelijk is. Die upgrade gaat gewoon goed samen met de standaard regelaar? Of is het beter om de regelaar ook te vervangen? En hoe sterk is die upgrade merkbaar? Heb je daarmee een trekkracht die bv voldoende is voor prophangen, waar dat bij de standaardmotor niet kan?

Vraag ik me ook af, maar denk dat alleen schroeven voldoende is.
.

Ik denk het eigenlijk ook wel. Bij een review op youtube werd ook gezegd dat ie helemaal demontabel is, zelfs de staart. Die persoon vloog dus in elk geval ook met een alleen geschroefde staart. Is wel zo handig als de staart beschadigd raakt en vervangen moet worden. Als het vastgelijmd is, krijg je het nooit meer los.

Mijn toestel was eigenlijk al klaar, maar toen begaf mijn oude 35Mhz zender het. Ik heb inmiddels een nieuwe, maar wil eerst even alles uitproberen voordat ik de ontvanger inbouw. En daarna weer opnieuw alles instellen qua uitslag, richting, expo, etc.

Maar goed, het is toch geen weer om te vliegen nu. Of te koud, of teveel wind, of te nat, of alles tegelijk.
 
De details zijn dik in orde, vind alleen de piloot wat aan de kleine kant en die ga ik dus nog wat aan passen.
Verder denk ik nog aan een soundmodule, nog wat extra LED verlichting, en nog wat kleur spuiten hier en daar om het helemaal af te maken. :)

De upgrade motor heb ik er meteen bij gepakt omdat ik toch lees op rcgroups dat veel mensen de P-51 eigenijk net iets te traag vinden. Er zijn er blijkbaar vrij veel die de FMS 360kv motor er in zetten om toch wat meer snelheid te hebben.

Ik vind het gewoon prettig om ook wat vermogen over te hebben, de hele tijd vol-gas vliegen doe ik ook weer niet. Prophangen moet je niet willen met een Mustang, maar verticaal met wat meer snelheid loodrecht doortrekken is natuurlijk prachtig. ;)

Met de standaard regelaar zou het net moeten kunnen, maar ik zet er wel een losse UBEC in om de regelaar toch wat te ontlasten. Het is even afwachten, maar ik heb ondertussen de specs van de motor gevonden en die zien er goed uit.

Maar dus geen haast hier, inderdaad toch geen weer om te vliegen.

Je bent toch wel op 2.4Ghz overgestapt nu mag ik hopen?
 
Ja hoor, het is een 2.4Ghz geworden. Een Futaba T8J om precies te zijn. Hoewel ik met 35Mhz nooit problemen gehad heb hoor. De laatste jaren was dat deel van het spectrum ook erg leeg. Volgens mij was ik zo'n beetje de enige in Nederland die er nog mee vloog :-)

Een soundmodule overweeg ik ook als één van de volgende stappen! Heb je al een bepaalde in gedachte? Mrrc sound, Benedini? Laat me weten als je er één gekocht hebt. Ben wel benieuwd welke het wordt en hoe/waar je hem inbouwt.

Wat me ook leuk lijkt, is een smoke systeem. Ik heb nog wat kanalen over, dus wel leuk om te gebruiken. In ieder geval een kist waar je nog heel wat aan kunt uitbreiden en upgraden. :-)
 
MrRC Sound ziet er erg goed uit, Benedini is wat er wat bij de club gebruikt wordt, maar er is nu ook het goedkope ESS Air wat er best goed uit ziet ondanks dat het wat minder vermogen heeft.

Ik weet het nog niet, denk dat MrRC mijn voorkeur heeft, maar vind de kosten wel vrij hoog, maakt het totaal toch weer een prijzig schuimpje.

Kijk trouwens al je schroeven goed na, bij mij zat de de stock motor totaal niet vast!
 
Hoi,

Ik heb de ESS AIR module besteld, ook bij Tom, deze gaat in een PT-17 1200mm.
Is dus een veel kleiner toestel en daarmee vlieg je ook minder ver van je vandaan ik hoop dat het volume daardoor voldoende is.
Of het voldoende is voor de P-51 is de vraag.
Heb de P-51 ook op het verlanglijstje staan al was het maar voor de hardware voor een ander toestel, als je alles los koopt dan heb je het toestel gratis, of de hardware moet van dusdanige slechte kwaliteit zijn, of zie ik het verkeerd?
Is de spinner van dit toestel al verbeterd, ik kom toch regelmatig filmpjes/foto's tegen waar deze uit elkaar is geklapt?
Nog een vraagje, is de vleugel deelbaar?

Mvg,

Pascal.
 
Hoi,

Ik heb de ESS AIR module besteld, ook bij Tom, deze gaat in een PT-17 1200mm.
Is dus een veel kleiner toestel en daarmee vlieg je ook minder ver van je vandaan ik hoop dat het volume daardoor voldoende is.
Of het voldoende is voor de P-51 is de vraag.

Een kleine kist vlieg je inderdaad minder ver weg, maar ik denk dat juist op een groter oppervlak de transducer beter tot z'n recht komt. Je hebt zeg maar een grotere klankkast, net als met conventionele speakers. (denk ik)

Heb de P-51 ook op het verlanglijstje staan al was het maar voor de hardware voor een ander toestel, als je alles los koopt dan heb je het toestel gratis, of de hardware moet van dusdanige slechte kwaliteit zijn, of zie ik het verkeerd?
Is de spinner van dit toestel al verbeterd, ik kom toch regelmatig filmpjes/foto's tegen waar deze uit elkaar is geklapt?
Nog een vraagje, is de vleugel deelbaar?

Heb geen idee betreffende de kosten van de losse hardware, maar ik vind dat je wel veel krijgt voor het geld met dit model. Het is mijn eerste FMS overigens. Denk dat de hardware ok is, maar je moet wel alles even goed controleren en uittesten.
Mijn opmerking van de rudder-servo blijkt denk ik mee te vallen: zag gisteren dat dit de tailwheel is die compleet uit center in elkaar is gezet. Kwestie van horn even los maken en verzetten. Hij stuurt nu maar naar 1 kant.

De spinner is als het goed is verbeterd, want er blijkt een oude en nieuwe versie van spinner en props te zijn.

De vleugel is deelbaar.
 
Ik weet het nog niet, denk dat MrRC mijn voorkeur heeft, maar vind de kosten wel vrij hoog, maakt het totaal toch weer een prijzig schuimpje.

Da's waar, maar een goed geluidssysteem heeft wel meerwaarde. Dat het met het vliegbeeld goed zit, geloof ik wel. Maar een prachtige Mustang met een zacht elektrogezoem is het nét niet helemaal :). Ik wil best wat geld uitgeven voor een mooi geluid.

Kijk trouwens al je schroeven goed na, bij mij zat de de stock motor totaal niet vast!

Dankje, ga ik doen!

Nog tips voor de plaatsing van de ontvanger? Ik heb tot nu toe met 35 Mhz gevlogen, met 1 lange antenne. Die leidde ik altijd zo snel mogelijk naar buiten, en werd dan bevestigd aan de staart.

Maar nu heb ik een 2.4 Ghz ontvanger, met 2 korte antennes. Ik weet dat deze een hoek van 90 graden met elkaar moeten maken. Maar verder? Moeten deze ook zo snel mogelijk naar buiten? Of mogen ze bij een schuimpje ook binnen de romp blijven? Omdat ze zo kort zijn, kan ik ze eigenlijk maar aan 1 kant naar buiten laten gaan. Dan zit de hele romp ertussen, als die kant van de romp toevallig van me af vliegt. Hoewel een schuimpje waarschijnlijk toch niet zo veel signaal tegenhoudt?

Wat betreft de plaatsing: ik houd hem altijd zo ver mogelijk van stroomkabels vandaan, zeker die naar de ESC. Maar mag ie wel naast de accu liggen, of is dat net zo erg? Naast de accu is de handigste plaats... Verder naar achter, vlakbij de servo's, kan ook. Maar dan staat de kabel van ESC naar kanaal 3 weer redelijk strak.
 
Mag gewoon binnen in de romp blijven. (zolang het maar geen Carbon romp is) Verder niet zo belangrijk waar je het plaatst maar liefst niet te dicht bij andere electronica.
De hoek van 90 graden is goed bij dual sprietjes, maar je vliegtuig draaid in de lucht toch alle kanten op dus een perfecte plaats bestaat niet.

Ik vlieg zelf met een Hitec Aurora op 2.4 en heb nog nooit problemen gehad. Laat zelden de antenne buiten de romp komen, en vlieg met indoor-recievers zelfs gewoon buiten in kisten tot zo'n 800mm wingspan. Zolang ik de kist kan zien heb ik gewoon bereik.
 
Laatst bewerkt:
Kan trouwens wel afhankelijk zijn van welk merk je hebt. Met Spektrum hebben ze bij ons op de club regelmatig problemen dat het bereik compleet weg is. Wel met de goedkope Orange recievers als ik het me niet vergis.

Een rangecheck (zendvermogen wordt lager gezet) is aan te raden, met een grote kist zoals deze doe ik dat ook voor de zekerheid, zelfs met mijn Aurora.
 
De schroeven van de motor gecontrolleerd, maar die zaten bij mij wel goed vast.

Een rangecheck ga ik ook zeker doen!

Nog een vraag over de failsafe instellingen: ik kan bij mijn nieuwe zender (Futaba T8J) instellen wat de ontvanger moet doen als ie geen signaal meer van de zender ontvangt. Maar wat is hierbij handig/gebruikelijk? Ik hink op 2 gedachten:

1) als ie de verbinding kwijt is voor een seconde of minder, lijkt het mij het handigste als ie niks doet, dwz, de servo's laat staan zoals ze staan. Anders schrik je je dood van een plotselinge beweging als ie de roeren neutraal zet en een seconde later weer het signaal van de zender oppikt en de roeren weer aanpast.
2) maar als de verbinding permanent weg is, is het juist weer fijner als ie de motor uitzet en de roeren neutraal.

Wat is een gebruikelijke instelling?
 
Back
Top