Mensen ik ga een beetje zeuren.
Er wordt steeds weer, ook in dit draadje, geschreven dat je een 360kV motor hebt. En ook dat die meer vermogen heeft dan een 300kV motor.
Dat kan niet, dat bestaat niet en dat is onmogelijk!
Om te beginnen bestaat er gewoon geen 300kV motor. Ik kan me daar ook weinig anders bij voorstellen dan een enorm blok ijzer en koper met verschrikkelijk veel wikkelingen en een machine waar je op flinke afstand van moet blijven want 300000 volt is niet iets waar je mee moet spotten. Hoe kom ik nu aan die 300000 Volt? Wel dat schrijven jullie want 300kV betekent 300 kiloVolt.
Die "afkorting" kV is dus fout, het moet kv zijn. Die hele kleine v is lastig daarom mag gewoon kv, allemaal kleine letters, ook. Dus geen hoofdletters gebruiken!
Dan de plaats van die "afkorting". Je moet niet 300kv schrijven maar kv=300 omw/min/V of kv=300 rpm/v of alleen kv=300 of zelfs nog korter kv300. Je schrijft ook niet dat het 336km afstand is tussen Groningen en Maastricht.
De afstand tussen Groningen een Maastricht is 336km net als dat de kv van een motor is 300 omw/min/v is. Dat is zo omdat het een gegeven, de motor constante, van een motor is. Het is dus geen grootheid maar heeft een grootheid. De grootheid van de motor constante is omwentelingen per minuut per Volt. Voor het gemak wordt vaak de Engelse afkorting gebruikt, rpm/V, die is simpeler.
Die motor constante wordt door diverse zaken bepaald. Het aantal polen dat de motor heeft, hoe meer polen des te lager de kv. Het aantal wikkelingen, hoe meer wikkelingen des te lager de kv. De sterkte van de magneten, hoe sterker de magneten des te lager de kv zal zijn.
Als laatste heeft de motor constante helemaal niets te maken met het vermogen dat een motor kan leveren, hoewel veel mensen denken dat dit wel zo is. Je kan een motor met een kv van 300omw/min/V hebben die maar 100W kan leveren. Maar er zijn net zo goed motoren met dezelfde kv die wel 1000W, of zelfs nog veel meer, kunnen leveren.