Moonraker

Interessante artikel.
Kan al een hoop vinden.
Met een beetje geluk ben ik zondag eigenaar vandeze mooie boot.
Iemand nog iedden waar ik op moet letten al.ruil ik mijn bremen 9 er op in

hoi hoi,
afgelopen week naar de plaatselijke hobby store geweest, en als test terug gekomen met deze combinatie ;
1960kv brushless

ik heb hem op de middenste jet gehangen, het verschil is er wel .
mooi in het zonnetje ;

booster [midden jet] half open;

even later bij volgas de cardan as gesloopt...

verder deze 2 magazines nog kunnen scoren ;

Interessante artikel.
Kan al een hoop vinden.
Met een beetje geluk ben ik zondag eigenaar vandeze mooie boot.
Iemand nog iedden waar ik op moet letten al.ruil ik mijn bremen 9 er op in

dat ge je je niet beklagen denk ik ;]
voor goede raad ztten hier wel meerdere mensen die je kunnen helpen. de Moonraker hier is mijn 1ste boot, ben zelf nog in de verkennings fase in rc boats ;]

Aangezien de 3 Graupner Jet-Antrieb 2's in je model 28mm impeller diameter hebben, had ik eerder gekeken naar de uit dezelfde tijd stammende Kehrer Modellbau jets in dezelfde maat: de KMB-28 jet.

Beide waren gemaakt voor de klasse Speed 700 borstelmotoren.

Kehrer geeft het volgende op als brushless upgrade:

für 3S-Lipo: Motor-KV <= 1800, 80A-Regler
für 4S-Lipo: Motor-KV <= 1350, 60A-Regler
für 5S-Lipo: Motor-KV <= 1050, 50A-Regler

3536 outrunners (meestal gebruikt voor RC heli's) zijn hiervoor erg geschikt.
Nu lees ik op jou outrunner een kV van 1960.
Dat zou op 3S dus beter werken, maar let op dat de stroomsterkte (Ampere) dan wel toeneemt!

Voordeel van een jet-aandrijving is dat je deze niet kunt overbelasten door die te hangen aan een groot model.
Waarmee je een jet wel kunt overbelasten is een te hoog toerental.

1960 x 80% (gemiddelde onder last) x aantal cellen x 4,0V = 25.000 toeren per minuut!
Van de Kehrer is bekend dat 20.000 echt de max is, dat zal hier niet anders zijn.
Kortom, te motor is veel te hoogtoerig, of je gebruikt teveel cellen.
Power heeft hij enorm veel in vergelijk met de oude motoren, dus dat zou de gebroken cardan kunnen verklaren.

De originele speed 900 BB 12,0V voor de buitenste jets en de 9,6V voor de booster komen ook niet hoger dan 20.000 toeren per minuut in de meest gunstige omstandigheden. Naar wat ik erover kon vinden is 8 NC cellen (1,2V per stuk) = 9,6V per buitenste jet, en 12 NC cellen = 14,4V voor de binnenste booster jet het beste voor een mooie glijvaart op schaal. En die cellen zakken flink terug in voltage onder last. Dat doen lipos amper!

Overigens valt het mij op dat je regelaar een vliegtuigregelaar is, die gekoeld dient te worden door langsstromende lucht.
Boten maken gebruik van aangepaste regelaars met waterkoeling aansluiting.

hoi hoi,
een 2tal weken terug heb ik de cardan as vervangen en kort gaan testen, hierbij een kort filmpje
;

Gisteren ben ik naar Port Vell, Barcelona gegaan om het grote voorbeeld te gaan bekijken.
De Moonraker ligt daar voor onderhoudswerken.
Na ontvangst door het vriendelijk personeel dat er aan het werk is, heb ik een uur en half doorgebracht op het yacht om fotos te nemen.
Het was indrukwekkend ;]

een preview ;

pic upload

Wow!
Wat een geweldige ervaring. Mooie foto's.

Draait er nu 1 het in het filmpje?
Vaarbeeld is mooi, maar overduidelijk dat het model nog niet wil planeren zoals het origineel.

Overigens staat er hierboven in mijn vorige post "speed 900", dat had 700 moeten zijn, typefout

Wow!
Wat een geweldige ervaring. Mooie foto's.

Draait er nu 1 het in het filmpje?
Vaarbeeld is mooi, maar overduidelijk dat het model nog niet wil planeren zoals het origineel.

Overigens staat er hierboven in mijn vorige post "speed 900", dat had 700 moeten zijn, typefout
Yes, aan de vaareigenschappen moet Worden gewerkt ;) het doel van het bezoek was fotos nemen om deze winter het model up to date te gaan maken.

Is de romp van GFK, of ABS?
Wat een bouwdoos! Alleen al de grootte.
Ik weet nog dat hij vroeger een vermogen kostte. Bijzonder dat je er nog één hebt weten te vinden. Deze kun je helemaal naar je zin maken!
Zitten de originele jets in de beslagset?

Is de romp van GFK, of ABS?
Wat een bouwdoos! Alleen al de grootte.
Ik weet nog dat hij vroeger een vermogen kostte. Bijzonder dat je er nog één hebt weten te vinden. Deze kun je helemaal naar je zin maken!
Zitten de originele jets in de beslagset?
Volgens de manual is het ABS materiaal. Ik had een goede deal met een fransman gemaakt, Dat het de moeite was om de grens naar de zuiderburen over te steken ;) De orginele jets zitten er niet bij, daarom ga ik er gelijk Kehrer exemplaren inbouwen. Het is de bedoeling om hem zoveel als mogelijk op de Moonraker te doen lijken zoals hij (of zij) er nu bij ligt. Het meeste werk gaat in het achter bovendek zitten. Dit is na de refit enkele jaren terug Langer gemaakt achter de "vleugel" en wat veranderd van indeling.

Die Kehrers zijn prima. Probeer ook 2x de KaMeWa steering-nozzles met keerkleppen erbij te krijgen. 3e jet is een booster, die kan zonder nozzle.
Wellicht de grootste ABS romp ooit!
Meestal werden die grote rompen van glasvezel gemaakt. Nu is het zo dat dit geen supersnel model is, maar wel uiteindelijk mooi in planeet kan varen. Prima voor ABS dus.

hoi hoi, de Kehrer jets zijn ondertussen aangekomen, mooi materiaal ;]

tijd om van start te gaan..

testfit

Pattex Stabilit expres gemixt en het lijmen kon beginnen

sterk spul is dat, na een uur volledig hard.

Jet time ;

deze passen niet echt op de door graupner voorziene inlaat poorten.., dus wat dingen uit proberen...

upload picture

Prachtig!
Commercieel zijn de KMB aandrijvingen de beste te koop!
Alleen dit is balen dat ze niet passen vanuit een schaal oogpunt. De originele jets in het jacht zijn van een mixed-flow type welke vrij lange inlaten gebruikt.
Het verlengen van de inlaat zorgt voor extra (hydrodynamische) weerstand. Hier niet te voorkomen, immers er zit een "step" onder het model na de inlaten in de bodem :(
Er heerst in bedrijf een forse onderdruk in de inlaat kanalen. Echter bij "gas los" wanneer het model in glijvaart is kan er wel overdruk ontstaan. Graupner leverde een aantal jet-aandrijvingen met een inlaatkanaal die je op moest bouwen uit twee ABS schaaldelen. Bij menig model is deze geimplodeerd, hetgeen aangeeft dat je de het kanaal wel solide moet uitvoeren. Dit ziet er stevig uit! PVC?

Nog een belangrijk punt: de impeller moet zo dicht mogelijk op de stator zitten (zwarte kruis met gebogen voorlijsten). Wellicht moet je de assen verlengen.

En de ruimte tussen impeller en zog. "wear-ring" (buis waar impeller in draait) moet zo klein mogelijk zijn. Meet die even op en vergelijk met jou oplossing. Uit mijn hoofd is die bij Kehrer 1,0mm in diameter groter dan de impeller. Die hebben een diameter van 27,0mm zo uit mijn hoofd.

Dank je voor de reaktie en tips ;) ik Ben de inlaat poorten meer naar achter aan het "verbouwen" zodat er aan de jets niets veranderd hoeft te Worden. Enkel de trim flaps Worden wat smaller..

Dat is wel het beste, maar daarmee vervalt die "step" wel. Overigens zie je daar niks van tijdens het varen.
Was die niet bij het origineel om trimvlakken te herbergen?
Die zijn toch niet functioneel op het schaalmodel?

Hier een foto van de originele KaMeWa mixed-flow jets zoals deze in de werkelijke Moonraker zitten. Zulke lange inlaatkanalen zie je niet meer. De huidige KaMeWa heeft een kortere.
PXL_20221219_082911849.jpg

Hier een foto van het originele model van Graupner, waarbij de trimflappen goed zichtbaar zijn.
PXL_20221219_083034317.jpg

Back