Moonraker

20240815_164026165.jpg
Hoi, na lang, veel ta lang afwezig te zijn geweest en terug de tijd te hebben gevonden met Moonraker nr2 is het lakwerk bijna klaar.. Kon het ff niet laten om een drijftest te doen. Vorige week heb ik de Moonraker nog eens bezocht, deze keer lag ie in Malta, niet in het water maar op blokken ..

Laatst Dat ik er was, vertelde men mij Dat ie nu max 35kn gaat, dus net iets meer Dan de helft van the famous record speed. Nu is ze meer een 'luxury 'cruizer'

Met een betere actieradius haha. In 2019 voor mijn werk een dag meegevaren op een Mangusta 165E van een klant welke door de eerste eigenaar ook de Moonraker heette, nu Apricity. 49m, 3 MTU V16's icm met waterjets. Top snelheid rond de 40 kts, cruise was 36 kts SOG. Kleine 14000 pk met 40.000L diesel gaf dat jacht een "economische" actieradius van 900 mijl... Zegeltjes sparen aan de pomp!
IMG_20190916_085725.jpg

Met de grootste reddingsboot van de KNRM op Scheveningen (Arie Visser klasse, 19m, 28ton, "slechts" 2000pk) ooit naast de schipper 33kn op de GPS zien aantikken.
Echt een geweld om zo'n groot apparaat met zo'n snelheid over het water te laten scheren.

Het is ergens ook van de zotte dat een jacht zo groot als de Moonraker planerend over water tot 120km/u kon worden voortgestuwd.
De hoeveelheid benodigde energie is natuurlijk absurd!
Echter voor ons techneuten natuurlijk een geweldig stuk techniek!

De originele Moonraker had een gasturbine als aandrijving voor de boosterjet, een Textron Lycoming TF40 gasturbine.
Geen specificatie van de output. Wat ik erover vindt is 4000pk/4600pk in boost modus!
De twee diesels net onder de 7000pk bij elkaar.
11Kpk was het in totaal!

Zitten er geen spijlen "grating" tegen troep voor de jet inlaten?
Wat ook echt bijzonder is aan dit jacht is de productiewijze: i.p.v. aluminium of staal is dit volledig opgetrokken uit GRP, glasvezelversterkte kunststof!
Zover ik weet een van de grootste schepen met die productiemethode.

Back