Moonriver

Yes... The Maiden

Beste allemaal,

Eindelijk is het vandaag er van gekomen, m'n zoon zou m'n schoonvader gaan helpen bij de jachthaven en ik zou hem brengen met de auto, dus de ideale gelegenheid, want het weer zat ook goed mee, om het bootje uit te proberen...

'T is een kort filmpje, met niet scherp beeld, maar dat is vanwege het feit dat het filmpje is opgenomen op mijn telefoon.

Voor de eerste keer vond ik het niet gek, maar moet nog wel het zeil vast maken aan de mast, misschien dat daardoor zij niet erg lekker reageerde...

Maar nogmaals de melding: Ik ben met het bootje 8 jaar geleden begonnen zonder hulp van dit forum, met alleen maar de afbeeldingen van de Smaragd, en een cad-programma...

Ruim een uur gevaren waarvan het eerste half uur aangelijnd, maar toen ze los was... dook ze uiteindelijk snel de ligplaats weer in, hahaha....

Laatst bewerkt:
Voor de eerste keer vond ik het niet gek, maar moet nog wel het zeil vast maken aan de mast, misschien dat daardoor zij niet erg lekker ...

Allereerst gelukgewenst met de maidentrip! Na acht jaar bouwen de proefvaart is toch een bijzonder moment, nietwaar?

Ik heb het filmpje bekeken, mijn indruk is dat wanneer het grootzeil meer wordt aangehaald dat er al een hele verbetering zal worden behaald. De fok doet al goed haar best, zo te zien.

Ook een neerhouder (weet niet of je die al hebt op de giek) kan het grootzeil er beter bij laten staan.

Nogmaals proficiat, gaat goed komen!

Johan

Johan,

Bedankt voor je reactie. Er moet inderdaad nog een neerhouder op, en zoals ik al zei moet ik ook nog het zeil vastmaken aan de mast.

Maar eerlijk gezegd heb ik er eigenlijk niet meer aan gedacht.

Altijd een magisch moment, de eerste keer het water op.
Knap gedaan :thumbsup:
Grootzeil vastmaken aan de mast is absoluut nodig, ook een neerhouder.
Ook een paar kleinere zeiltjes voorzien, want de wind was al te sterk voor je tuig. Met aangepaste zeilen kan je bij veel wind heel wat lol beleven.

Ik heb de zeilen nog leggen van m'n eerste bootje, enigste nadeel zou zijn dat het bootje dan erg geel ziet, want die zeilen zijn fluoriserend geel.

Maar als dat de vaar eigenschappen verbeterd met deze wind, dan zal ik ze toch maar weer eens te voorschijn halen.

Toch van de week wat vorderingen gemaakt.
Neerhouders zit er op en vanavond de top van het zeil iets aangepast.

Nu vraag ik me af of het ook nog raadzaam is om zeillatten te plaatsen?:confused:

Ik hoop van het weekend het zeil voor elkaar te hebben. Natuurlijk dan zonder de zeillatten...

Als het achterlijk van je zeil bol is gesneden moet je zeillatten plaatsen, als je van de top van je zeil naar de schoothoek een lat legt zie je dat direct.
Voor iedere cm dat je bolling achter die lat uitsteekt, X 3 voor de lengte van je zeillatten.

Bedankt René,

En geldt er ook nog een regel voor de hoeveelheid latten??
Of misschien per hoogte zeil een x-aantal latten?

Ik heb m'n zeil wel met bolling gemaakt, moet alleen ff kijken hoever hij uitsteekt.

4 latten is gebruikelijk. Hangt een beetje van de grote van de bolling af, bij extreem grote bolling worden zeillatten over de volledige breedte van het zeil toegepast.

Aantal zeillaten

Met vier zeillaten ben je werkelijkheid getrouw, waarbij je de bovenste lat tot aan de mast kunt laten lopen en drie latten daaronder tot ongeveer een derde van de afstand mast-achterlijk. Dergelijke zeillaten behoren haaks op het achterlijk te staan.

Dergelijke latten bevinden zich vanaf de top tot ongeveer 3/4 deel van het achterlijk, het onderste deel van het grootzeil ondervindt steun an de giek en wordt vrij gehouden van zeillaten omwille van het reven: dit deel van het zeil wordt dan op of rond de giek geborgen, al naar geang het reefysteem.

Kies je voor zeillatten die allemaal tot aan de mast lopen (doorgelat in jargon) kun je denken aan vijf a zes latten op gelijke afstand van elkaar. Dergelijke latten behoren evenwijdig aan de giek te liggen.

Thanks heren voor reacties...

Ben vandaag bezig geweest met het verder aanpassen van het zeil aan de mast...

Komt goed...

Misschien van de week de naam erop, en de geleden schade repareren...

Tot 2 of 3 keer aan toe tegen een ponton aangevaren, waardoor de lak van de boeg wat eraf ligt, niet veel, maar het vergt toch wat aandacht...

Laten we het houden op een kaal neusje:oops:

Foto's maidentrip

Hierbij ook nog een tweetal foto's, geschoten bij de maidentrip...

Stevig in de wind de boel optuigen...

En dan loslaten...

Laatst bewerkt:
Kleine wijzigingen...

Vandaag maar weer eens tijd vrij gemaakt, en diverse wijzigingen aangebracht.
Ik was met de maiden niet erg tevreden over de stuurcapaciteit, dus heb ik de stuurstang op de roerhevel korter bij de roeras gezet, wat lijdt tot meer roeruitslag.

Verder heb ik haar ook voorzien van de naam.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Wederom op het water

Hallo allemaal,

Gisteren wederom het water op gegaan met m'n bootje, nadat ik verschillende aanpassing had getroffen, plus de boot voorzien van haar naam.
Was voor mij wel wat lastiger als de maiden, want ik had nu geen mogelijkheid om vanaf de pontons te water te laten en eruit te halen.
Mede vanwege de plompblaren kon ik ook niet vanaf de kant, ook doordat het een jachthaven is en alle boten vast liggen, kom je met 1,8 meter mast niet order de touwen door.

Dus dan maar via de boot (1:1) van m'n schoonvader vanaf de achterkant... met het afdakje zat ik ook nog aardig in de schaduw. Teveel :zon: kan deze amtenaar niet hebben, haha.

full

En met dank aan mijn m'n zoon twee filmpjes:
(Ik heb net een andere telefoon, dus verkeerde instructies gegeven aan hem, hoe hij de telefoon moest houden...)

Neemt niet weg dat ik zeer te vreden ben met het varen.

En natuurlijk het tweede filmpje:

Ik kijk al uit naar de vakantie... , lekker varen.

miniatuurweergave

Ik had de letter url voor de link en achter de link al veranderd in vv, maar ik krijg alleen maar een zwart vlak, wat doe ik verkeerd??

Ik had namelijk graag de filmpjes als miniatuur weergave gehad, en natuurlijk de mogelijkheid om te spelen.

Je moet het stuk na de = plakken tussen [ youtube] en [/youtube] tags, dan krijg je ze als miniaturen :) (maar dan uiteraard zonder de spatie...)

En dan... slaat het noodlot toe...

Einde van mijn vakantie is in beeld en waarschijnlijk merkt het bootje dat ook...
Midden op het water kreeg ik mijn zeilen niet meer strak aangetrokken, wat toe lijdt dat ze uiteindelijk de plompblaren in beland...

Gelukkig lag er een rubber bootje in bereik, waarmee ik haar kon bevrijden uit de bladeren...

full

full

Uiteindelijk terug op de kant bleek dat de lijn van de winch-trommel was gelopen. Dit vanwege het feit dat het opwindmechanisme niet meer functioneerde.

Dus gaat ze maar weer terug het dock in voor reparatie...

Back