Hallo,
we hebben reeds een morane op 1/6 1/4 en de 1/1 gebouwd...
nu zouden jasper en ik graag een 1/2.5 gaan bouwen met een wingspan van ongeveer 4.5meter.
de constructie is vrij eenvoudig, en de elementen ga ik op school zelf vervaardigen(zagen, schaven,...)
de enige ribben/spanten die gefreest moeten worden zijn deze voor de vleugel. nu twijfel ik hoe ik die vleugel ga maken...
de echte ziet er zo uit:
de contour van de vleugel ga ik in carbon buis van 10mm hol opbouwen, de vleugeltip gebeurt dan uit alu die ik in de juiste vorm zal plooien.
de ribben worden opgebouwd uit 3mm multiplex met de cap strips" uit multiplex erop gelijmd.
daarna schuif ik de ribben over de liggers.
het probleem/ denkwijze van de liggers ben ik nog niet uit.
ofwel bestaan de ribben uit 1 deel en voorzie ik uitsparingen voor carbon buizen/liggers van 14mm
voordeel is makkelijk op te bouwen, licht, en je onderbreekt de ribben niet
nadeel, je hebt extra liggers nodig over de 2 voorste buizen waar dan de bevestigingspunten komen voor de spankabels (dit kan plaatselijk ook gebeuren door een massief blokje)
optie 2 is de vleugelrib/spant op te delen in 4delen(zoals de echte) en dan 2 triplex liggers over de volledige breedte van de vleugel. met dan in het midden een lat op gelijmd.
we hebben reeds een morane op 1/6 1/4 en de 1/1 gebouwd...
nu zouden jasper en ik graag een 1/2.5 gaan bouwen met een wingspan van ongeveer 4.5meter.
de constructie is vrij eenvoudig, en de elementen ga ik op school zelf vervaardigen(zagen, schaven,...)
de enige ribben/spanten die gefreest moeten worden zijn deze voor de vleugel. nu twijfel ik hoe ik die vleugel ga maken...
de echte ziet er zo uit:

de contour van de vleugel ga ik in carbon buis van 10mm hol opbouwen, de vleugeltip gebeurt dan uit alu die ik in de juiste vorm zal plooien.
de ribben worden opgebouwd uit 3mm multiplex met de cap strips" uit multiplex erop gelijmd.
daarna schuif ik de ribben over de liggers.
het probleem/ denkwijze van de liggers ben ik nog niet uit.
ofwel bestaan de ribben uit 1 deel en voorzie ik uitsparingen voor carbon buizen/liggers van 14mm
voordeel is makkelijk op te bouwen, licht, en je onderbreekt de ribben niet
nadeel, je hebt extra liggers nodig over de 2 voorste buizen waar dan de bevestigingspunten komen voor de spankabels (dit kan plaatselijk ook gebeuren door een massief blokje)
optie 2 is de vleugelrib/spant op te delen in 4delen(zoals de echte) en dan 2 triplex liggers over de volledige breedte van de vleugel. met dan in het midden een lat op gelijmd.