Moray Hobbyking vliegprobleem oplossing!

Vandaag eindelijk mijn Moray van Hobbyking fatsoenlijk de lucht in na een aantal crashes en veel experimenteren , wat een drama vliegtuig, de hoop niet opgegeven en toch maar de instelhoek nagemeten bleek dat er 6graden verschil in zat , zou je niet verwachten uit een kant en klaar model , er zit blijkbaar nogal verschil in het een en ander model , want de een vliegt wel uit de doos de ander totaal niet, dus advies meet de instelhoek na want dan vliegt hij gelijk goed.

gr Andre

Mooi dat je hem uiteindelijk ook goed aan het vliegen hebt gekregen.
Als je de berichten zo leest zijn er maar weinig mensen die gelijk goed kunnen vliegen met dit kistje, zeker als je geen starthulp hebt. Zo ook bij mij na 4 handlaunch crashes en even zoveel reparaties was ik berijd om het nog één kans te geven en die ging wonderwel goed :banana: . De truck bij was uiteindelijk: rolroeren vrij fors naar rechts corrigeren om hem vrij vlot uit de torqrol te halen tijdens de start, hoogteroer ongeveer 2 graad naar beneden, cg op +/-48mm en gebruik van 3as stabilisator (orange), Ohja en natuurlijk de onderhanse launch bijna recht omhoog.
Ook al is de nieuwigheid er nu wel meteen van af (de decals liggen er aan de zijkant af), toch ben ik nu wel erg blij met mijn moray want hij vliegt retecool :yes:! Filmpje volgt nog.

Nog even over de instelhoek;
De instelhoek is (bij mijn weten) de hoek die de koorde van de vleugel maakt met de langsas van het vliegtuig. Deze hoek is normaal gesproken niet door de gebruiker te beïnvloeden omdat deze door de fabrikant ingesteld is. Bij een (de meeste) schuim model wordt deze dus bepaalt door het aanraakvlak tussen romp en vleugel. Als er volgens jouw nogal verschil in het een en ander model zit zou dit beteken dat de fabrikant (freewing) verschillende gietmallen gebruikt foute en goede, dit lijkt mij nogal vrij stug. Als jij nu vliegt met een andere instelhoek, kan ik dan concluderen dat je nu vliegt met een spleet tussen je romp en vleugel? Ben benieuwd.

M.v.g.
Hans

Adop is nu op vakantie dus denk dat het wel even duurt voordat deze zal reageren
nou Adop geniet ervan en niet teveel eten en drinken he

gr Albert

Hoi Albert wel op vakantie maar waar internet is ben ik ook netzoals jij ha ha, wat betreft de instelhoek Hans ik heb het achtervleugeltje waar dus de hoogteroer aanvast zit iets ingesneden en hem aan de voorzijde ongeveer 4mm omhoog gezet,(probeer het eenvoudig uit te leggen) dit alles ingesteld met de instelhoekmeter,waarom er verschil in zit het achterste stuk is er later op gelijmd door de fabrikant er kan verschil in zitten daardoor is mensen werk, het kan bijna niet anders want hij vloog echt niet ook niet met een 5x5 propje en een andere motor
het gekke is inderdaad dat er ook bij zijn die wel gelijk redelijk vliegen na wat vreemde aanpassingen die jij zelf ook heb moeten doen om hem vliegend te krijgen.
maar indien je zo'n instelhoekmeter hebt meet het eens na ben wel benieuwd.

gr Andre

Hallo Andre,
Aha je had het dus over de instelhoek van het stabilo, ja dat kan natuurlijk ook, niet aangedacht.
Wat de instelhoek van mijn stabilo is kan ik je niet zeggen want ik heb niet zo`n meter, misschien wel handig om een keer aan te schaffen.
Ik moest wel het hoogteroer duidelijk onder neutraal zetten.
verder heb ik eens goed bekeken hoe het ding bij mij in elkaar geplakt is en ik kan je vertellen dat bij mij het kielvlak (achterste stuk) er niet later op is geplakt maar deel uitmaakt van de rechter romphelft. De (hele) linker romphelft is daar tegen aan gelijmt, je ziet dus alleen een naad voor en onder het linker stabilo. Wellicht dat daar dan het verschil in zit tussen de verschillende versies. heb ik nog geluk gehad dus ondanks de 4 start crashes :wink:.

Nog een prettige vakantie gewenst! :cool:

gr. Hans

Back