Morback indoor model

Een jaar of twee geleden had ik de intentie om een Morback te gaan bouwen. Maar in eerste instantie maar meegedaan met het ARMC bouw project waarin Clik!'s werden gebouwd. De afgelopen maanden een paar keer indoor gevlogen. Ondertussen een EIM-racer in elkaar gezet. En nu heb ik de smaak te pakken. M'n oude Morback project maar weer uit de kast gehaald. En de tekening aanpepast met het doel het model zo van de freestafel in elkaar te kunnen zetten.

110127%20-%20Morback%20-%20001.jpg

Een paar weken geleden is de Morback gefreesd en gisteren gestart met het in elkaar zetten. Doel is om er a.s zondag mee te vliegen, dus veel tijd om hem er erg fraai uit te laten zien zal er niet aan besteed gaan worden. Allereerst is de vleugel/neus sectie in elkaar gezet.

110127%20-%20Morback%20-%20002.jpg

Als hoofdligger is en 0.4 x 3 mm koolstof ligger gebruikt. Vervolgens de staartsectie.

110127%20-%20Morback%20-%20003.jpg

Het richtingroer aan het bovendeel van de romp gezet.

110127%20-%20Morback%20-%20004.jpg

Wat je dan nog overhoud zijn de volgende losse onderdelen: SFG's brakes, wielpants.

110127%20-%20Morback%20-%20005.jpg

Ik had een spuitmal gemaakt om een piloot in de cockpit te krijgen. Zwarte piloot op een blauwe achtergrond. Maar nadat het blauw er op zat leek het me redelijk zinloos om met zwart daar een piloot op te spuiten. Dus uiteindelijk de piloot maar weggelaten.

110127%20-%20Morback%20-%20006.jpg

Het model is "uit de hand" met een airburch van een kleurtje voorzien. De losse onderdelen heb ik rood gespoten. Het kunstwerk staat hier na te drogen

110127%20-%20Morback%20-%20008.jpg

Tenslotte een start gemaakt met de koolstof versterkingen.

110127%20-%20Morback%20-%20007.jpg

ziet er goed uit!

ik heb hem zelf ook gehad rollen deed hij niet zo lekker maar met de staart vliegt hij super!

Mooi Willy!
Dus jij was die 'andere inschrijving uit Apeldoorn' voor Duiven komende zondag.
(had al zoon vermoede)

Waarom zit je ligger zo ver naar achter? Zo heb je er weinig aan bij een midair...
En vergeet niet het hele kleine staafje van het kruispunt op je vleugelversteviging naar je vleugel. (staat niet op de rendering)

Vind vooral het stabilo een nogal vreemde vorm hebben, heel erg rechte voorlijst en geen ronding naar het horizontale staart deel. Als ik moet gokken word dat niet heel erg stabiel pitch gedrag.

Ben heel benieuwd hoe hij vliegt (mag vast wel een rondje toch? :D).

@Ep Oorklep: de freestafel functioneert prima. Ik moet nog één probleem oplossen. Tijd vinden om alles te bouwen en te vliegen wat er van af komt.

@twin star, Nando: gezien de hoogte van de zijkant van de romp verwacht ik een erg stabiel rechtuit vlieggedrag.

De tekening van de Morback heb ik ergens gedownload (weet niet meer exact waar). In die tekening was de ligger voorzien op de plek waar hij nu zit. Ik heb nog wel overwogen om hem naar voren te zetten. Op de voorlijst is een uitdaging gezien alle kronkels die daar in zitten, dus maar even zo gelaten.

Ik zie de bouw meer als studieproject. Bouwen, vergelijken met de Kliko/Clik! / Caiara / Extra 300 en dan eens kijken of er bruikbare ideeën in zitten voor een model voor het volgend seizoen.

Gisteren was de "langzame" dag in de bouw. Het plaatsen van de koolstof verstijvingen van de romp. Is niet zoveel werk, maar ik lijm ze met polyurethaan schuimlijm. Geeft een goede verbinding maar duurt even voor het echt uitgehard is.

De 0.7 mm koolstof verstijving van de romp

110128%20-%20Morback%20-%20001.jpg

En de volledige verstijving aan de onderkant. @Nando: de verbinding tussen het kruispunt van de 1.5 mm vleugelversterking en de vleugel zit er ook al in.

110128%20-%20Morback%20-%20002.jpg

Zwaartepunt

Volgens de info die ik kan vinden moet het zwaartepunt ongeveer ter hoogte van de koolstof hoofdligger liggen.

Klopt dat?

nee gewoon motor plaatsen en dan kijken waar hij een beetje voorover hangt en dat aan punten dan heb je het zwaarte punt

Hieronder de complete setup na modificatie. 3 HXT 500 servo's, Turnigy 1400 kV motor, Turnigu 6A ESC, FrSky 4 kanaals 2.4 GHz ontvanger en een 480 mAh Lipo pakket.

110130%20-%20Morback%20-%20001.jpg

De motor is ontdaan van de bevestigings-uitsteeksels en gemonteerd op een 1 mm GFK motorsteun. Later (niet op de foto) is dit met wat naaigaren robuuster vastgezet.
Regelaar is ontdaan van de verpakking en de motor is rechtstreeks aan de regelaar gesoldeerd.

110130%20-%20Morback%20-%20002.jpg

Op de servos worden 0.5 mm GFK hevels gemonteerd en de aansluitkabel is vervangen door dunnere. Waarom aan de HXT 500 zo'n dikke srvokabel zit is me overigens een raadsel. Maar aangezien ik hem toch toch op lengte wil hebben is deze vervangen door een dunnere.

110130%20-%20Morback%20-%20003.jpg

De ontvanger is ontdaan van de behuizing en omwikkeld met tape.

110130%20-%20Morback%20-%20004.jpg

En dat alles komt dus zo in de Morback te zitten.

110130%20-%20Morback%20-%20005.jpg

Ter versterking van de neus worden er 4 halve cocktailprikkers in gelijmd. Voorboren met 1.5 mm en vervolgens met polyurethaan lijm er in drukken.

110130%20-%20Morback%20-%20006.jpg

Op de kruising van de pootjes wordt de romp versterkt met een stukje 0.5 mm GFK. Dit zit maar aan een kant. Ik heb wel eens geprobeerd er aan beide zijden een te monteren, maar dat is een hopeloos gefriemel. En versterking aan één kant blijkt voldoende.
Voor dit gelijmd wordt, worden de pootjes op de kruising omwikkeld met naaigaren. Daarna fixeren met secondelijm en vervolgens opvullen met polyurethaan schuimlijm.

110130%20-%20Morback%20-%20007.jpg

Nogmaals de pootjes. Nu met wielstuts en -pants.

110130%20-%20Morback%20-%20008.jpg

De motor wordt vastgezet met glasvezelversterkte tape.

110130%20-%20Morback%20-%20009.jpg

Dat was het wel zo ongeveer. voorlopig zit de accu provisorisch vast. Nadat het zwaartepunt naar m'n zin is wordt die nog vastgezet.

En dan moet dit vanmiddag gaan vliegen :-)

110130%20-%20Morback%20-%20010.jpg

Gewicht

Zojuist de Morback nog even op de weegschaal gezet. 123 gram zonder accu. 2S 470mAh is 26 gram. Vlieggewicht dus 149 gram.

Ter vergelijking mijn Clik! weegt nu, na ettelijke reparaties, 115 gram zonder accu.

Na reparaties, nog maar 115 gr,knap!
Ik heb nu al een paar indoors gebouwd, en ik kom vliegklaar altijd uit op een 150gr:p

grtzzz

De 115 gram is niet vliegkaar, daar moet nog een accupakketje bij. Ik heb dat even gesplitst omdat de Clik! ook soms gevlogen wordt met 240 mAh, 360mAh of 480mAh.

Laatst bewerkt:
Hoe vliegt ie

Allereerst een opmerking vooraf: dit is m'n eerste indoor seizoen, dus zie deze beschouwing in die context. Vergelijkingsmateriaal: een Kliko (Clik! variant), ongeveer 5 jaar oude Ciara van Höllein en een EIM racer.

Het zwaartepunt heb ik voor de eerste vlucht op zo'n 10 mm vóór de vleugelligger gelegd.

Gisteren met de Morback in Duiven gevlogen. De start verliep verbluffend. Meestal heb ik het met een nieuw model m'n handen vol om een model in de lucht te houden en met de trim te corrigeren en rustig te krijgen. De Morback was vrijwel correct. Ook zwaartepunt ligt goed.

De Morback vliegt rustig en langzaam. Reageert goed op richting. Wat betreft rol kan ik er beter mee uit de voeten dan met de Kliko. Blijft meer op één lijn vliegen. Hoogte is wat onrustig.

Een vijftal accu's leeg gevlogen. En daarna de Kliko maar weer eens gepakt. Daar weer even mee vliegend. Waarna ik riep dat de Kliko beter vloog.

Met Nando staan bomen om "beter vliegen" te definiëren. Waar het eigenlijk op neer komt is dat de Morback wat "slordiger" vliegt. Reageert wat trager op stuurcommando's. De Kliko vliegt exacter, de Morback wat slomer.

Gisteren ook nog even gevlogen met de Click-met-alle-brakes en de Extra 300 van Nando. En ja, dat vliegt nog weer beter dan de Kliko. Nog strakker.

Overigens vind ik de Morback niet echt een verkeerd model. Ik kan er uitstekend mee uit de voeten. Past eigenlijk wel bij mijn vliegstijl. Wat gemoedelijk.

Hehe, 'Beter' houd ik idd niet zo van, ik wil graag weten wat en waarom... ;)
Ik vond het een prima vliegende shock, licht, recht, goed meskant.
Maar ik ben het met Willy eens wat betreft de vergelijking met de Clik.

Ik had er een beetje last van bij geïntegreerde figuren, De 3 halve cirkels met halve rollen zoals in het A programma gevlogen ermee, en tot mijn verbazing moest ik op enig moment een stuurbeweging maken die er normaal niet hoort te zitten. Maargoed, het toestel deed het wel, en dat kan je van heel veel modellen niet zeggen.

Als voordeel tov de clik, de morback is heel rol stabiel, ik vloog hem zonder expo (was willy vergeten) en dan nog is het op rol goed te doen. Terwijl hij bij wat uitslag toch ook gewoon rolt.

Back