Mosquito Flying Styro Kit

Voor een goede vriend van mij ben ik de Mosquito van Flying Styro Kit aan het assembleren. Hij is een echte Mosquito fanaat en wilde graag een vliegend RC model.

Zelf vlieg ik al 28 jaar met brandstofmodellen, eigen ontwerp, bouw van tekening en heel af en toe bouwdoos. Een keer zondigde ik met een ARF model, ik vond het eigenlijk een deceptie, totaal geen plezier van het bouwen. Vliegen doet de kist heel goed, maar er ligt niets van mijzelf in, het model heb ik een seizoen gevlogen en staat sedert dien op de zolder.

Voor de Mosquito toch gekozen voor een ARF, lekker snel klaar dacht ik.. nou dat valt tegen ! Het model heeft veel schaaldetails en daarover staat weinig in het bijgeleverde instruktieboek. De passing van de onderdelen is verder niet best, alles wat gemonteerd wordt moet eerst worden pasgemaakt.
Het gehele model is opgebouwd uit een gedeeltelijke balsa konstruktie (hard en zwaar balsa) met depron.
De Mosquito wordt aangedreven m.b.v. twee elektro motoren. Omdat het een model is dat weinig gaat vliegen en eigenlijk een statisch model wordt heb ik gekozen voor een setup van Hobbyking. Servo's dienen van het formaat ultra-micro te zijn, anders passen deze niet in het model.

Een groot nadeel van deze kit is dat de set-up en vleugelservo's in de vleugel wordt geplaatst en dat deze daarna niet meer toegankelijk is omdat alles wordt dichtgelijmd met schaal-details. Ik ga dit echter zo wijzigen dat de RC wel toegankelijk is.
Verder wil ik het model graag voorzien van een micro-intrekbaar landingsgestel.

Het model los in elkaar gezet :

1

mosquito003.jpg

Het is een klein model, de spanwijdte is slechts 115 cm. :confused:

Als ik verder ben met het assembleren zal ik het hier posten.

Grt,

Arnoud.

Leuk om te lezen,
Met ultra micro bedoel je hoeveel gram?
Zou jammer zijn als hij door kleine servo's nooit zijn eerste vlucht overleeft.

Succes

Leuk om te lezen,
Met ultra micro bedoel je hoeveel gram?
Zou jammer zijn als hij door kleine servo's nooit zijn eerste vlucht overleeft.

Succes

Hoi JungleMonkey,

Servo's zijn 5 gram, 0,8 kg trekkracht. Zo staat het in de beschrijving.
Zelf heb ik nog nooit met zulke kleine servo's gewerkt en heb ook mijn vraagtekens. Echter, grotere servo's passen niet in het model, met name de vleugel is erg krap.
Het model weegt vliegklaar echter maar 660 - 760 gram. Mijn inschatting is dat het zou moeten gaan.

Grt,

Arnoud.

Voor een 1meter model kan dat prima hoor heb zelf ook met hxt500 op roll bij een model gevlogen van 1meter en dat werkt gewoon prima

Eventueel als je het echt niet vertrouwd d47 van dymond er in zetten of hitec,s met carbon of metal gear.

Dit zijn veel sterkere servo's maar denk dan ook direct aan servo's van 20 euro per stuk!

Heb je ook al een idee als aandrijving?

tja, Arnoud, je begeeft je nu op een geheel ander gebied van modelvliegen, niet alleen electro, maar ook de kleinere modellen.

Niet bang zijn en gewoon doen zoals de fabrikant aangeeft. Die kleine servo's en zeker de HXT 500 en 900 zijn perfect voor dit soort modellen. Ze zijn goedkoop en goed.

Bedankt voor het meedenken over de servo's!!

Als aandrijving heb ik gekozen voor twee Turnigy D2822 /14 1450Kv : D2822/14 Brushless Outrunner 1450kv (NL Warehouse)
Voor de regelaars twee Turnigy AE-20A :
Turnigy AE-20A Brushless ESC (NL Warehouse)
Voor de LIPO accu Turnigy nano-tech 2200mah 3S 25~50C Lipo Pack:
Turnigy nano-tech 2200mah 3S 25~50C Lipo Pack (NL Warehouse)

De kit schrijft twee motoren voor van 100 Watt, deze motoren zijn 160 Watt, moet genoeg zijn, iets extra is nooit weg.

Ik ben reeds bezig met diverse schaaldelen, de uitlaten en afdekkapjes van de motoren zitten erop. De piloten en stoelen zijn ook bijna klaar. Het cockpit-interieur moet worden uitgesneden en dan moet alles geverft worden. Al met al veel werk; zeker als je ,net als ik, geen schaalbouwer bent.
Als de motoren en regelaars binnen zijn kan ik deze inbouwen, dan schiet het op :D en kunnen de motorgondels op de vleugel worden gelijmd en de vleugels in de romp worden gelijmd.

Binnenkort zal ik nog een paar foto's plaatsen.

Grt,

Arnoud.

De set-up is gearriveerd !

mosquito0061.jpg

Nu kunnen de motoren, regelaars en servo's worden ingebouwd. Daarna kunnen de motorgondels aan de vleugel worden gelijmd en kan de vleugel in de romp worden gelijmd.

Eerst maar eens de motoren in de gondels plaatsen en uitrichten.

Als ik verder ben zal ik foto's plaatsen.

Grt,

Arnoud.

Als eerste de spinners geassembleerd. Deze gelijk aangepast. De bouwdoos schrijft voor de spinnerachterplaat vast te lijmen aan de spinnerdop. Als je dan ooit nog een propellor wilt wisselen moet je dus de spinner open snijden. Dit gelijk aangepast door een triplexraampje in de achterplaat te maken. Hiermee kan de spinnerdop d.m.v. 3 schroefjes aan de achterplaat worden geschroeft waardoor de propellor gewisseld kan worden.

mosquito011.jpg

De motorspanten in de gondels gelijmd. Motorspanten pas gemaakt (zijn veel te groot) Motor monteren op het spant, los in de gondel schuiven en de spinnerachterplaat monteren. Tussen de spinnerachterplaat en de gondel een stukje balsa van 1,5 mm plaatsen en uitrichten. Uiteindelijk spinnerachterplaat vasttapen aan de romp. Nu aan de achterzijde van het motorspant lijm aanbrengen en laten drogen. Op deze manier zit de motor exakt uitgelijnd in de gondel.

mosquito008.jpg

Zoals ik eerder al schreef, passing van de onderdelen van deze kit is echt heel slecht, ieder onderdeel moet worden pasgemaakt / nabewerkt. Kwaliteit van de kunststof-delen is matig. Bij de spinners is de linkerzijde van het kunststof dun, de rechterzijde is weer dikker.
Het goede nieuws is dat het schaaltechnisch wel goed zit.

Als ik meer foto's heb zal ik deze plaatsen.

Grt,

Arnoud.

Back