Bouwverslag MOSQUITO PR XVI BRIAN TAYLOR 81” 205.74

Gisteren de deur geopend en de rechter romphelft ingezaagd voor de vleugel en het voorluik.
IMG_9882.jpeg
IMG_9883.jpeg

IMG_9885.jpeg
IMG_9886.jpeg
IMG_9887.jpeg

Voor extra versteviging toch een van de koolstofpennen voor het kielvlak doorgetrokken naar de onderkant dan de romp.
IMG_9884.jpeg

IMG_9890.jpeg
Voor de closed loop van het richtingsroer heb ik een servo arm gebruikt met een messing lager en een 3 mm boutje met een inslagmoer.
IMG_9891.jpeg
IMG_9893.jpeg

De servo ongeveer op deze plek want via dit luik moeten ook de accu’s in en uit voor laden.
IMG_9894.jpeg
IMG_9895.jpeg
Cross link van servo naar hevel past beter. Dan raakt het elkaar niet tijdens grote uitslagen.

Laatst bewerkt:
OS94 en WK Schaal.....zat net de fotomap door te kijken, wat worden we oud!!!! :p Die OS kisten hebben jullie ook wat extra grijze haren gegeven geloof ik.

Uit die map, het was Lars Helmbro van de zweedse ploeg. Mooie kist maar ging niet helemaal goed. 1ste vlucht mooi gevlogen, halverwege deadstick landing vanwege 1 motor uit. S'avonds uren bezig geweest om de motoren af te te stellen, nog bij geweest. Volgende dag tijdens opstijgen 1 motor plots uit, linksaf zó tegen de jury tafel aan. Beetje schade, wat later pas bleek dat de vleugel ligger beschadigd was. 2 dagen erna zijn laatste van 3 westrijd vluchten, weer mooie vlucht tot de slow-roll....vleugel brak plots doormidden en de rest richting het Deelense tarmac, boem! Gert stond er volgens mij ook met zijn neus nog bovenop!

Hier nog wat foto's die ik gevonden had;

92e58a32-cf7c-40da-b3e2-9a7769a2fcb6.jpg

84caeb63-dcdd-4050-9dea-4ff34faa2b8e.jpg

Toen ging het mis....
fe744986-86c1-4321-bf6d-f6a398d2c154.jpg

Mijn ma maakte die WK albums altijd, ze had zelfs nog een crash stukje gevonden en er in geplakt! :)
a950e04d-7c4e-4e22-8127-fb746ea39eb8.jpg

Wat een leuke foto’s . Mooie herinneringen met zo’n plakboek .
Die Mossie heeft een stompe neus uitvoering , mooi Zweeds model van na de WWII.

En Ja dat klopt ,daarvoor had ik nog geen grijs.
We zeiden toen allebei : dat doen we nooit meer !!
Maar we zijn wel altijd blijven bouwen en vliegen.

Laatst bewerkt:
Sluit me aan bij Gerald. Ze hadden alleen de sterkte van de hoofdliggers bekeken door aan de bovenkant van het model een belasting aan te brengen en niet inverted.
Keek als flightline-director F4C toe hoe de stukken opgeruimd werden.
Ze moesten alleen een 10 hebben voor de crash omdat de echte ook zo gegaan was maar hadden het figuur niet geroepen.

Ging zo wie zo niet goed met de mossies op de WK. Tijdens de eerste vlucht van onze australische piloot kreeg hij de motoren niet gestart dus tranen dal na zo'n lange reis. Achteraf bleek hij de slangen niet aangesloten te hebben dus vlucht 2 en 3 waren toen wel goed.

Tweemotorige waren toen trendy , er waren meer toestellen met motor problemen heb ik toen gezien.
Die OS48Fs in de Mossie lopen zeer betrouwbaar en zonder stationair bij gloei apparaat.

Heb verschillende bijgloeiers gehad in mijn TF Mustang Giant met een OS200Fs en allemaal zijn het pluggenvreters.:stout:
Ook op een OSGimini 160 Fs Twin op een Christen Eagle een motorglow unit van Just Engines en die vrat twee keer zoveel pluggen.:kwijl::hammer:
Dus back to the basics : in de rosé Spit zat ook geen bij gloei ding en die OS120 Fs liep altijd als een tierelier .

Goeie brandstof en goed afstellen is het beste , ook regelmatig de kleppen stelling checken.:rtfm:
IMG_8292.jpeg

[] Dry fitting , veel en alsmaar opnieuw passen en aanpassen van de tweede romp helft.
IMG_9899.jpeg
IMG_9900.jpeg
IMG_9901.jpeg

IMG_9902.jpeg
Deze multiplex tailwheel steun staat niet op tekening ,is van eigen ontwerp.
Hierop wordt ook de koolstof geleider voor de hoogteroer buizen vastgezet
IMG_9905.jpeg
IMG_9906.jpeg

ATTACH=full]562518[/ATTACH]
IMG_9904.jpeg

Bijlagen

• IMG_9898.jpeg
    IMG_9898.jpeg
    329,3 KB · Weergaven: 70
  • IMG_9903.jpeg
    IMG_9903.jpeg
    280 KB · Weergaven: 77
Flight Luitenant Fairfax and flying officer Carstairs have landed in Holland!
IMG_9940.jpeg
IMG_9941.jpeg

Carstairs zit nu op gelijke hoogte en moet dus wat zakken
Dan maar de zaag erin.
IMG_9945.jpeg
IMG_9946.jpeg
IMG_9947.jpeg

De British airman zijn bij Sarik besteld en is geprint materiaal dat zaagd vreemd
Ze passen ook in de Seagull Mosquito ARF.

Het Tailwheel zit met 30 min epoxy in de rechter romp vastgelijmd.
IMG_9909.jpeg

IMG_9910.jpeg
IMG_9908.jpeg
IMG_9915.jpeg

Deze servo’s gaan naar voren in de romp met stalen bowden kabels met een nylon binnenvoering.
IMG_9915.jpeg
IMG_9934.jpeg
IMG_9935.jpeg

Over de hele lengte aan de balsa spanten gemonteerd met balsa stukjes 4mm waar een gat in geboord is.
Zo kan je ze mooi uitlijnen. De retract aaansturing zit in deze romp en de stuurkabel in andere.Die heb ik hier al uitgelijnd en vastgezet.
Moeten er straks in de andere rompspanten uitsparingen komen zodat er geen spanning ontstaat op de kabel.
IMG_9936.jpeg
De servo’s netjes naast elkaar op een goed bereikbare plek.

Bijlagen

• IMG_9918.jpeg
    IMG_9918.jpeg
    265,4 KB · Weergaven: 75
IMG_9970.jpeg
De neus uithollen. Deze ruimte is nodig voor de ontvanger accu’s en indien nodig lood.
IMG_9966.jpeg

Een paar gloednieuwe mesjes erin en snijden maar.
Deze van Proxon werkt ook heel fijn met de stofzuigen erbij en een kapje op de neus.
IMG_9968.jpeg
Deze romphelft is kaal met glas en 2x g4
IMG_9969.jpeg
Deze romp helft heeft ook alle servo’s erin .

Laatst bewerkt:
Back