Mosquito van Graupner

Hmmm...........ik zet op lager.........al weet je het nooit. Als je de orginele doos wilt.......

Ik denk dat deze ergens tussen 100 en 150 euro eindigt.

Ben erg benieuwd. ik zou hem erg graag hebben, maar van tekening bouwen is toch goedkoper..........:)

Wat ik mij afvraag, wat is de conditie van het hout, als dit al zo´n 20 jaar
gelegen heeft. En, zal de koper de Mosquito uberhaupt bouwen.......

Zou het mogelijk zijn de firma Graupner zover te krijgen om de Mosquito opnieuw te fabriceren?
Er moeten toch genoeg collega vliegers zijn die hem terug willen zien en hem willen bouwen.

Misschien een handtekenaktie richting Graupner? Het zou een uitdaging zijn..........

Gr Harry

Als bouwdoos of als gebouwd model?
Degene die deze doos gaat kopen bergt hem op en bewaart hem. Gebouwd wordt hij niet.................je hebt verzamelaars van deze modellen. Die geven dus grof geld.

111 euroooooooooo....................................hij gaat lekker!

Morgenavond zie ik jacob en mijn Mosquito.
Van Jacob inmiddels begrepen, dat er wel weer werk aan zit.
De romp is gelakt met witte verf...................dat moet er dus af!
De bespanning van de vleugels gaan we samen eens kritisch bekijken.
Als het moet, dan ook maar eraf en opnieuw.

De motor heb ik inmiddels, dus die kunnen we ook passen.
Spannend allemaal!...........;)

Hmmm......112,11 euri. het lijkt of de snelheid er uit is. Nog 1 dag en 22 uur te gaan.
Dit wordt spannend.

De motor heb ik inmiddels, dus die kunnen we ook passen.
Spannend allemaal!...........:wink:

Ik heb eea nagemeten. er is krap 26 mm ruimte tussen de vuren liggers die aan de zijkant zitten. Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn er geen buitenlopers, die genoeg vermogen hebben, kleiner dan 28 mm
Ik schat dat 175 a 200 W genoeg moet zijn om de mosquito (rustig) in de lucht te krijgen.

We (een collega en ik) gaan proberen de motor op de zelfde plaats te zetten als het orgineel. De as zal dus verlengd moeten worden.

Het voordeel is dat er niets aan het ontwerp verandert hoeft te worden.
Voor mij een eerste vereiste.

Kees, ik ben benieuwd............

Gr Harry

Ik heb deze: IL-2845-1300 ( Staufenbiel )

Unser Allrounder, gut geeignet für E-Segler oder E-Motorflieger.
Abfluggewichte bis 1000g.
Länge 45 mm, Durchmesser 28 mm, Gewicht 125 g, Wellendurchmesser 3,2 mm.
Stromaufnahme 15-25 A, 170 Watt, 1300 Umin/V.
Empfehlung: 9x6,5 Klappluftschraube bei 3 LiPo 14 A, 8900 U/min oder 8,5x5-9x6

Hij is dus 170 Watt en 28 mm doorsnee. Binnenloper.

Tsjaaaaa........................ik zal de vuren liggers dus wat moeten bijschuren.

Ik zie opeens een hele peut werk aankomen!
Zal foto's posten als ik hem heb.

groet!
Kees

Kees,

Ik denk dat de hele neus opnieuw gemaakt moet worden. Het balsa blok wat op de neus zit, wat overloopt in de cockpit kap, zit in de weg.

Betekens, dat er weliswaar met schuurwerk, 28mm inzit. Maar dat ondanks dat, de neus moet worden aangepast. Nadeel is dat hierdoor de bevestiging van het motorspant erg zwak wordt

Ben op zoek geweest naar een binnenloper van rond de 24 a 26 mm. het probleem is dat je dan weer met vrij hoge toeren te maken krijgt en minder groot koppel. Hierdoor een kleinere prop

Ben erg benieuwd naar je ervaringen en ga dit zeker volgen,

Gr Harry

Motor in neus

Heren,

Heb geen vrees, een 28 mm motor gaat zeker passen. Neem nog eens mijn draadje van de Mosquito even door. De motor moet wel aan de achterzijde op een eventueel nieuw schot gemonteerd worden maar dan past het zeker.

Kees, vanavond komt je Mosq naar je toe, heb hem nog even bekeken in de auto: t'is inderdaad een opknapper maar waar veel eer in te behalen valt.

Tot straks,

Jacob Bos

Laatst bewerkt door een moderator:
Daar is hij dan..........

De Mosquito, vanavond gebracht door Jacob! NOGMAALS DANK!!!

Meteen maar een beetje gesptript om te kijken hoe groot de schade is.......................ik vind groot!
De vleugels zijn gerepareerd. Niet netjes. De romp is geplamuurd en gelakt. Het kielvalk klopt niet en het hoogteroer is niet origineel.

Had hem beter verwacht moet ik eerlijk zeggen.
Dit betekent erg veel werk en de vraag is.............komt het goed?
Ik moet er maar eens een nachtje over slapen.................;)

Jullie mening???

IMG_0938_1.jpg

IMG_0939_2.jpg

IMG_0940_3.jpg

IMG_0941_4.jpg

IMG_0942_5.jpg

Ik zou zeggen, prima kist om op te knappen. Die kromme ribjes had ik bij mijn Cirrus ook (ooit te strak bespannen). Kielvlak is vast een modificatie die je bij de Cirrus ook wel tegen komt, men vindt dat hij origineel te traag reageert. Maar ik ben geen Mosquito kenner.
Je zult zien als je op je gemak die dingetjes wegwerkt en hem opnieuw bespant hij er super uit gaat zien. Bijna alles ziet er beroerd uit als je de folie er zo half van af hebt.

Niet over slapen, lekker beginnen vanavond :D

Arjan.....je bent een positivooo! Goed bezig!!!
Maar vanavond nog even niet.............

Ik heb van jakkie de tekening van de Mosquito.
Ondertussen bedacht:

Ik schuur de hele romp. Daarna spanlakken.
Het kielvlak, hoogte en richtingroer bouw ik nieuw m.b.v. de tekening.
Het stabilo strip ik, schuur ik en bespan ik.

De vleugels weet ik nog niet. Repareren heeft de voorkeur.

Arjan heeft gelijk. Rustig mee beginnen en dan komt alles goed. Ik ben nu met mijn Dandy bezig, en dat is/was ook een puinhoop. Langzaam maar zeker wordt ie beter. Ik zat met kromme vleugels, maar die zijn nu weer recht om maar eens een voorbeeld te noemen.

In elk geval veel succes!!!

Ruud

Heren.............dank voor de opbeurende woorden!
Ik ga jullie op de hoogte houden.

Eerst benieuwd voor hoeveel de Mosquito op Ebay weggaat...staat op 120 euro!

Kees, dat wordt een hele klus...........Ben benieuwd hoe het gaat worden. Hij ziet er behoorlijk gehavend uit.

Kan je bepalen of deze beschadegingen door opslag zijn ontstaan?

Mosquito op Ebay staat op 125 euro. Mischien een eindspurt......?
Nog 22 uur!!

Gr Harry

Harry,

Inderdaad een hele klus.
De beschadigingen zijn ontstaan door gebruik.
Er heeft een brandstofmotortje opgezeten. Middeldeel van de vleugel is wat vettig.
Eén vleugel heeft duidelijk aan gort gelegen en is gerepareerd.
Verder gewoon veel mee gevlogen en af en toe wat opgelapt.

Je zou bijna gaan bieden op Ebay!....;)

Stuk voor stuk alles aanpakken en restaureren!

Weet iemand hier waar ik nog aan een tekening van een mosquito kan komen?
Met dit topic te doorlezen heb ik toch ook wel veel zin gekregen om er eentje te bouwen en ik heb besloten dat een schaalzwever toch nog een jaartje moet wachten ivm ander hobby.
Dus als iemand mij aan een tekening kan helpen dan word hier mss nog 1 gebouwd en dan kom ik mss ook wel naar het treffen;)

Alvast bedankt,

Olivier

Back